• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa elektryczne pociągi dla Trójmiasta i Pomorza w 2023 r.

MKo
23 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Hybryda wozi pasażerów na linii PKM
  • Umowa zakłada dostawę dwóch pociągów elektrycznych do końca przyszłego roku, a docelowo 29 kolejnych.
  • Umowa zakłada dostawę dwóch pociągów elektrycznych do końca przyszłego roku, a docelowo 29 kolejnych.

We wtorek, 23 sierpnia, Urząd Marszałkowski podpisał umowę na zakup i dostawę dwóch nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pociągi za 70 mln zł dostarczy spółka Newag. Pierwsi pasażerowie skorzystają z nich pod koniec przyszłego roku. Docelowo na Pomorze i do Trójmiasta ma trafić 29 kolejnych składów.



Stan taboru kolejowego w Trójmieście oceniam:

Przetarg na dostawę dwóch fabrycznie nowych wieloczłonowych pojazdów kolejowych o napędzie elektrycznym (EZT) Urząd Marszałkowski rozstrzygnął pod koniec czerwca. Najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka Newag z Nowego Sącza, która za dostawę elektrycznych składów otrzyma 70 mln zł. Pierwotnie urzędnicy na inwestycję chcieli przeznaczyć o 15 mln zł mniej, ale ostatecznie uznali, że dołożą brakującą kwotę.

Przetarg zakłada też domówienie kolejnych 29 sztuk o napędzie elektrycznym, przeznaczonych do obsługi wojewódzkich przewozów pasażerskich.

Przepełnione pociągi na trasie PKM



- Pierwszy z dwóch pociągów trafi do Trójmiasta pod koniec przyszłego roku i obsłuży ruch regionalny, drugi z kolei zostanie skierowany do obsługi ruchu aglomeracyjnego - mówi Mieczysław Struk, marszałek woj. pomorskiego. - Dziś dużym problemem, choćby na linii PKM, są zbyt krótkie zestawy pociągów. Np. na Jasieniu w czasie roku szkolnego obserwujemy przepełnione składy. Nowe pociągi będą więc odpowiedzią na zwiększone potrzeby i powinny zapewnić podróżnym większy komfort podróży.
  • Tak ma wyglądać elektryczny pociąg dostarczony przez wykonawcę. Po liczbie drzwi widać, że będzie on wykorzystywany na dłuższych trasach.
  • Wnętrze pociągu elektrycznego spółki Newag z Nowego Sącza.
Łącznie w ciągu najbliższych lat na pomorskich torach ma się pojawić 31 nowych składów. O tym, jak szybko to nastąpi, zdecydują finanse. Marszałek zamierza bowiem ubiegać się o dofinansowanie zakupów z Krajowego Planu Odbudowy i środków europejskich.

20 z nich to pociągi aglomeracyjne, przewidziane do obsługi połączeń kolejowych na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście/Gdańskiem Głównym a Wejherowem (linie kolejowe nr 202 i 250). A po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr: 201, 214, 229, 248 i 253.

Z kolei pociągi regionalne do czasu zelektryfikowania linii kolejowych nr 201, 214, 229, 248 i 253 będą kursować po następujących liniach kolejowych: 9 Malbork - Gdańsk Główny, 131 Tczew - Smętowo, 202 Gdańsk Główny - Słupsk, 204, Malbork - Elbląg, 405 Słupsk - Ustka Uroczysko z możliwością rozszerzenia o linie nr 250 i relację pociągu Gdynia Główna - Iława - Olsztyn - Iława - Gdynia Główna.

Czym różnią się składy "miejskie" od "regionalnych"



  • Pociągi do obsługi ruchu miejskiego nie muszą rozwijać dużych prędkości (120 km/godz. zamiast 160 km/godz.), za to powinny mieć lepsze przyspieszenie, by rozpędzić się na krótkich odcinkach między przystankami.
  • Pociągi miejskie muszą mieć większą liczbę drzwi (trzy zamiast dwóch), żeby pasażerowie mogli szybciej wsiadać i wysiadać na przystankach, dzięki czemu postoje będą krótsze.
  • W pociągach miejskich nie musi być toalet, ponieważ podróże nimi trwają znacznie krócej. Zaoszczędzone w ten sposób miejsce pozwoli zabrać na pokład więcej pasażerów (200 zamiast 150).

Nowe pociągi dla SKM



Przypomnijmy, że o nowe pociągi stara się też spółka SKM. Będą to prawdopodobnie składy 4-członowe, a nie 6- lub 8-członowe . Chociaż na razie przewoźnik nie ogłosił jeszcze przetargu na zakup.
MKo

Miejsca

Opinie (183) 1 zablokowana

  • SKM to spółka państwowa gdzie rządzi stara komuna z pisem (3)

    Samorządy trójmiejskie mają tam symboliczne udziały i... nic do powiedzenia. Wszystkie propozycje marszałka zakupu nowych składów za zwiększenie udziałów w spółce zostały odrzucone.

    • 3 8

    • Pis to ostatnie kilka lat. (1)

      A pociągi skm jeżdżą te same od lat 50. Od kiedy wycofano "modraki" 800V z berlińskiegi metra.

      • 3 0

      • Modraki to nie z metra...

        ... lecz z berlinskiej kolei miejskiej S-bahn. W metrze kursował inny tabor.

        • 2 0

    • 47%

      to są symboliczne udziały?

      Niech sobie marszałek zbuduje i utrzyma swoje tory, to zobaczy ile to kosztuje.
      Pociągi niech sam sobie kupi i wynajmie przewoźnika do obsługi. Nie robi łaski. Albo poszuka przewoźnika z taborem...
      Przecież to proste...

      • 2 0

  • Czy wy w ogóle wiecie jaki jest budżet województwa i ile z tego może być na wydatki inwestycyjne (2)

    Zanim zaczynacie trolować i pisać brednie zapoznajcie się z faktami. Po obniżeniu nam podatku pit i sprzedaży lotosu dochody samorządu będą jeszcze mniejsze . Bez Unii to marszałek nie kupi nawet pół wagonu

    • 4 7

    • Tym bardziej nie powinien blokować SKM

      I pozwolić jej kupić pociągi, na które jest dofinansowanie.

      • 1 0

    • bez Unii w żadnym wariancie samorząd niczego nie kupi na potrzeby społeczności...

      Chyba że to społeczność kolegów i "afiliowanych kręgów gospodarczych"...

      Dotacje unijne są "celowe" i można je wydatkować w deklarowanym, konkretnym celu.
      Taki prosty kaganiec zapobiega rozpływaniu się kasy na boki. Co byłoby pierwszą aktywnością "samosięrządowców"...
      Chociaż i nawet z unijną kasą to usiłują robić, jest to znacznie trudniejsze...

      • 0 0

  • Łał, co za postęp!

    • 7 0

  • A dlaczego polacy masowo sprowadzają stare zużyte a nawet powypadkowe auta

    Bo nie mają pieniędzy na nowe z salonu. Z tego samego powodu marszałka stać tylko na dwa nowe pociągi. Czy jesteście w stanie to zrozumieć?

    • 1 5

  • Gdyby zdecydowali się szybciej byłoby ich więcej

    Nie ma się czym chwalić. Dwa pociągi na aglomeracje to nieśmieszny żart

    • 8 1

  • Dlaczego taki krotki?!

    • 4 0

  • Elektrobank

    Hehe fajne tło do zdjęcia jak 50 lat temu łał będzie zaraz druga Japonia

    • 5 0

  • (1)

    Szok i niedowierzanie, dwa nowe składy dla całego województwa, ale dla SKM tylko jeden. No jestem pod wrażeniem.

    • 6 1

    • Tia...marszalkowscy nawet nie używają zwrotu-dla SKM.

      Wolą mówić o przewozach aglomeracyjnych. A przez ich polityczne gierki po d...dostajemy my.

      • 0 0

  • i juz skończyło się pitolenie że PKM wozi powietrze? (1)

    • 4 1

    • PKm

      Porażka w realizacji dobrego pomysłu. Brak elektryfikacji na całej długości i żałośnie niska częstotliwość kursowania, wino iż praktycznie cała linia jest dwu torowa.

      • 1 0

  • Przez pisuar i ziobro nie mamy kasy z Unii.

    • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane