- 1 Były senator PiS trafił do więzienia (134 opinie)
- 2 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (155 opinii)
- 3 Opóźnione wodowanie z historycznej pochylni (85 opinii)
- 4 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (39 opinii)
- 5 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (230 opinii)
- 6 Próbowali "odbić" przemyconą kokainę (88 opinii)
Dwa elektryczne pociągi dla Trójmiasta i Pomorza w 2023 r.
We wtorek, 23 sierpnia, Urząd Marszałkowski podpisał umowę na zakup i dostawę dwóch nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pociągi za 70 mln zł dostarczy spółka Newag. Pierwsi pasażerowie skorzystają z nich pod koniec przyszłego roku. Docelowo na Pomorze i do Trójmiasta ma trafić 29 kolejnych składów.
Przetarg zakłada też domówienie kolejnych 29 sztuk o napędzie elektrycznym, przeznaczonych do obsługi wojewódzkich przewozów pasażerskich.
Przepełnione pociągi na trasie PKM
- Pierwszy z dwóch pociągów trafi do Trójmiasta pod koniec przyszłego roku i obsłuży ruch regionalny, drugi z kolei zostanie skierowany do obsługi ruchu aglomeracyjnego - mówi Mieczysław Struk, marszałek woj. pomorskiego. - Dziś dużym problemem, choćby na linii PKM, są zbyt krótkie zestawy pociągów. Np. na Jasieniu w czasie roku szkolnego obserwujemy przepełnione składy. Nowe pociągi będą więc odpowiedzią na zwiększone potrzeby i powinny zapewnić podróżnym większy komfort podróży.
Łącznie w ciągu najbliższych lat na pomorskich torach ma się pojawić 31 nowych składów. O tym, jak szybko to nastąpi, zdecydują finanse. Marszałek zamierza bowiem ubiegać się o dofinansowanie zakupów z Krajowego Planu Odbudowy i środków europejskich.
20 z nich to pociągi aglomeracyjne, przewidziane do obsługi połączeń kolejowych na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście/Gdańskiem Głównym a Wejherowem (linie kolejowe nr 202 i 250). A po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr: 201, 214, 229, 248 i 253.
Z kolei pociągi regionalne do czasu zelektryfikowania linii kolejowych nr 201, 214, 229, 248 i 253 będą kursować po następujących liniach kolejowych: 9 Malbork - Gdańsk Główny, 131 Tczew - Smętowo, 202 Gdańsk Główny - Słupsk, 204, Malbork - Elbląg, 405 Słupsk - Ustka Uroczysko z możliwością rozszerzenia o linie nr 250 i relację pociągu Gdynia Główna - Iława - Olsztyn - Iława - Gdynia Główna.
Czym różnią się składy "miejskie" od "regionalnych"
- Pociągi do obsługi ruchu miejskiego nie muszą rozwijać dużych prędkości (120 km/godz. zamiast 160 km/godz.), za to powinny mieć lepsze przyspieszenie, by rozpędzić się na krótkich odcinkach między przystankami.
- Pociągi miejskie muszą mieć większą liczbę drzwi (trzy zamiast dwóch), żeby pasażerowie mogli szybciej wsiadać i wysiadać na przystankach, dzięki czemu postoje będą krótsze.
- W pociągach miejskich nie musi być toalet, ponieważ podróże nimi trwają znacznie krócej. Zaoszczędzone w ten sposób miejsce pozwoli zabrać na pokład więcej pasażerów (200 zamiast 150).
Nowe pociągi dla SKM
Przypomnijmy, że o nowe pociągi stara się też spółka SKM. Będą to prawdopodobnie składy 4-członowe, a nie 6- lub 8-członowe . Chociaż na razie przewoźnik nie ogłosił jeszcze przetargu na zakup.
Miejsca
Opinie (183) 1 zablokowana
-
2022-08-23 17:48
SKM to spółka państwowa gdzie rządzi stara komuna z pisem (3)
Samorządy trójmiejskie mają tam symboliczne udziały i... nic do powiedzenia. Wszystkie propozycje marszałka zakupu nowych składów za zwiększenie udziałów w spółce zostały odrzucone.
- 3 8
-
2022-08-23 18:25
Pis to ostatnie kilka lat. (1)
A pociągi skm jeżdżą te same od lat 50. Od kiedy wycofano "modraki" 800V z berlińskiegi metra.
- 3 0
-
2022-08-23 23:09
Modraki to nie z metra...
... lecz z berlinskiej kolei miejskiej S-bahn. W metrze kursował inny tabor.
- 2 0
-
2022-08-24 00:41
47%
to są symboliczne udziały?
Niech sobie marszałek zbuduje i utrzyma swoje tory, to zobaczy ile to kosztuje.
Pociągi niech sam sobie kupi i wynajmie przewoźnika do obsługi. Nie robi łaski. Albo poszuka przewoźnika z taborem...
Przecież to proste...- 2 0
-
2022-08-23 17:57
Czy wy w ogóle wiecie jaki jest budżet województwa i ile z tego może być na wydatki inwestycyjne (2)
Zanim zaczynacie trolować i pisać brednie zapoznajcie się z faktami. Po obniżeniu nam podatku pit i sprzedaży lotosu dochody samorządu będą jeszcze mniejsze . Bez Unii to marszałek nie kupi nawet pół wagonu
- 4 7
-
2022-08-24 09:25
Tym bardziej nie powinien blokować SKM
I pozwolić jej kupić pociągi, na które jest dofinansowanie.
- 1 0
-
2022-08-24 10:46
bez Unii w żadnym wariancie samorząd niczego nie kupi na potrzeby społeczności...
Chyba że to społeczność kolegów i "afiliowanych kręgów gospodarczych"...
Dotacje unijne są "celowe" i można je wydatkować w deklarowanym, konkretnym celu.
Taki prosty kaganiec zapobiega rozpływaniu się kasy na boki. Co byłoby pierwszą aktywnością "samosięrządowców"...
Chociaż i nawet z unijną kasą to usiłują robić, jest to znacznie trudniejsze...- 0 0
-
2022-08-23 18:02
Łał, co za postęp!
- 7 0
-
2022-08-23 18:07
A dlaczego polacy masowo sprowadzają stare zużyte a nawet powypadkowe auta
Bo nie mają pieniędzy na nowe z salonu. Z tego samego powodu marszałka stać tylko na dwa nowe pociągi. Czy jesteście w stanie to zrozumieć?
- 1 5
-
2022-08-23 18:10
Gdyby zdecydowali się szybciej byłoby ich więcej
Nie ma się czym chwalić. Dwa pociągi na aglomeracje to nieśmieszny żart
- 8 1
-
2022-08-23 18:24
Dlaczego taki krotki?!
- 4 0
-
2022-08-23 18:28
Elektrobank
Hehe fajne tło do zdjęcia jak 50 lat temu łał będzie zaraz druga Japonia
- 5 0
-
2022-08-23 18:33
(1)
Szok i niedowierzanie, dwa nowe składy dla całego województwa, ale dla SKM tylko jeden. No jestem pod wrażeniem.
- 6 1
-
2022-08-24 09:26
Tia...marszalkowscy nawet nie używają zwrotu-dla SKM.
Wolą mówić o przewozach aglomeracyjnych. A przez ich polityczne gierki po d...dostajemy my.
- 0 0
-
2022-08-23 18:36
i juz skończyło się pitolenie że PKM wozi powietrze? (1)
- 4 1
-
2022-08-24 01:26
PKm
Porażka w realizacji dobrego pomysłu. Brak elektryfikacji na całej długości i żałośnie niska częstotliwość kursowania, wino iż praktycznie cała linia jest dwu torowa.
- 1 0
-
2022-08-23 18:57
Przez pisuar i ziobro nie mamy kasy z Unii.
- 6 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.