• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwa elektryczne pociągi dla Trójmiasta i Pomorza w 2023 r.

MKo
23 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Hybryda wozi pasażerów na linii PKM
  • Umowa zakłada dostawę dwóch pociągów elektrycznych do końca przyszłego roku, a docelowo 29 kolejnych.
  • Umowa zakłada dostawę dwóch pociągów elektrycznych do końca przyszłego roku, a docelowo 29 kolejnych.

We wtorek, 23 sierpnia, Urząd Marszałkowski podpisał umowę na zakup i dostawę dwóch nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pociągi za 70 mln zł dostarczy spółka Newag. Pierwsi pasażerowie skorzystają z nich pod koniec przyszłego roku. Docelowo na Pomorze i do Trójmiasta ma trafić 29 kolejnych składów.



Stan taboru kolejowego w Trójmieście oceniam:

Przetarg na dostawę dwóch fabrycznie nowych wieloczłonowych pojazdów kolejowych o napędzie elektrycznym (EZT) Urząd Marszałkowski rozstrzygnął pod koniec czerwca. Najkorzystniejszą ofertę złożyła spółka Newag z Nowego Sącza, która za dostawę elektrycznych składów otrzyma 70 mln zł. Pierwotnie urzędnicy na inwestycję chcieli przeznaczyć o 15 mln zł mniej, ale ostatecznie uznali, że dołożą brakującą kwotę.

Przetarg zakłada też domówienie kolejnych 29 sztuk o napędzie elektrycznym, przeznaczonych do obsługi wojewódzkich przewozów pasażerskich.

Przepełnione pociągi na trasie PKM



- Pierwszy z dwóch pociągów trafi do Trójmiasta pod koniec przyszłego roku i obsłuży ruch regionalny, drugi z kolei zostanie skierowany do obsługi ruchu aglomeracyjnego - mówi Mieczysław Struk, marszałek woj. pomorskiego. - Dziś dużym problemem, choćby na linii PKM, są zbyt krótkie zestawy pociągów. Np. na Jasieniu w czasie roku szkolnego obserwujemy przepełnione składy. Nowe pociągi będą więc odpowiedzią na zwiększone potrzeby i powinny zapewnić podróżnym większy komfort podróży.
  • Tak ma wyglądać elektryczny pociąg dostarczony przez wykonawcę. Po liczbie drzwi widać, że będzie on wykorzystywany na dłuższych trasach.
  • Wnętrze pociągu elektrycznego spółki Newag z Nowego Sącza.
Łącznie w ciągu najbliższych lat na pomorskich torach ma się pojawić 31 nowych składów. O tym, jak szybko to nastąpi, zdecydują finanse. Marszałek zamierza bowiem ubiegać się o dofinansowanie zakupów z Krajowego Planu Odbudowy i środków europejskich.

20 z nich to pociągi aglomeracyjne, przewidziane do obsługi połączeń kolejowych na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście/Gdańskiem Głównym a Wejherowem (linie kolejowe nr 202 i 250). A po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr: 201, 214, 229, 248 i 253.

Z kolei pociągi regionalne do czasu zelektryfikowania linii kolejowych nr 201, 214, 229, 248 i 253 będą kursować po następujących liniach kolejowych: 9 Malbork - Gdańsk Główny, 131 Tczew - Smętowo, 202 Gdańsk Główny - Słupsk, 204, Malbork - Elbląg, 405 Słupsk - Ustka Uroczysko z możliwością rozszerzenia o linie nr 250 i relację pociągu Gdynia Główna - Iława - Olsztyn - Iława - Gdynia Główna.

Czym różnią się składy "miejskie" od "regionalnych"



  • Pociągi do obsługi ruchu miejskiego nie muszą rozwijać dużych prędkości (120 km/godz. zamiast 160 km/godz.), za to powinny mieć lepsze przyspieszenie, by rozpędzić się na krótkich odcinkach między przystankami.
  • Pociągi miejskie muszą mieć większą liczbę drzwi (trzy zamiast dwóch), żeby pasażerowie mogli szybciej wsiadać i wysiadać na przystankach, dzięki czemu postoje będą krótsze.
  • W pociągach miejskich nie musi być toalet, ponieważ podróże nimi trwają znacznie krócej. Zaoszczędzone w ten sposób miejsce pozwoli zabrać na pokład więcej pasażerów (200 zamiast 150).

Nowe pociągi dla SKM



Przypomnijmy, że o nowe pociągi stara się też spółka SKM. Będą to prawdopodobnie składy 4-członowe, a nie 6- lub 8-członowe . Chociaż na razie przewoźnik nie ogłosił jeszcze przetargu na zakup.
MKo

Miejsca

Opinie (183) 1 zablokowana

  • (1)

    Czym oni się chwalą kupnem 2 składów
    Przecież to powód do wstydu a nie do chwalenia
    No ale jak się wozi limuzyną z szoferem to co się wie o życiu

    • 9 1

    • to jest przecież odwrócenie strategii o 180 stopni

      a może nawet o 360?!

      Dotychczas ochoczo likwidowano komunikacje zbiorową, od czasu gdy zauważono, że można dzięki niej zaistnieć (PKM) i że w kraju trochę to inaczej wygląda, przyszła refleksja...
      Że można na tym się powieźć...
      Bo w "fura, skóra i komóra", co było strategią samorządu ma przełom wieku, to pierwsze staje się coraz bardziej kłopotliwe. Późno, z przegięciem i z niechęcią, ale jest to dostrzegane.

      • 0 0

  • Patrząc na główną szosę dojazdową z Gdańska przez Straszyn do Starogardu i Skarszew pytanie staje się oczywiste: (2)

    Kiedy zostanie przywrócona linia kolejowa z Gdańska przez Skarszewy do Starogardu Gdańskiego? Nie taka jak w latach 80-tych z przesiadką w Pszczółkach ale taka z prawdziwego zdarzenia - bez przesiadek i od początku zelektryfikowana. Tysiące ludzi pozostawi samochody w domach więc i powietrze będzie lepsze.

    • 2 1

    • Marzenie ściętej głowy

      U nas, z tymi urzędnikami i mentalnością ludzi? Prosta odpowiedzi nigdy!

      • 3 0

    • Nikt nie przesiądzie

      się na kolej. Prawdziwy Polak z wąsem nigdy nie porzuci swojego passata.

      • 0 0

  • 15lat

    Super wiadomość. W końcu doczekamy się nowych pociągów i to dzięki marszałkowi z pisu. jeszcze tylko 15 lat i będą na miejscu. Brawa.

    • 0 5

  • Jarosław gwarantuje 12 ciapongow. jest jeden warunek - damy jak sciagniemy wrak

    • 0 2

  • A co

    SKM jeździ na ropę czy ģaz

    • 0 2

  • SKM Drevnolino, kiedyś symbol dziś wstyd Trójmiasta (1)

    Spółka Skarbu Partii z siedzibą we wArschawej

    • 1 3

    • z siedzibą w Cisowej

      SKM ma osobowość prawną i jest niezależnym podmiotem gospodarczym.

      • 0 0

  • Smiech przez lzy

    Co za po paprancy dobrze ze nie pol pociagu

    • 2 0

  • Unia powinna zabrać dofinansowanie

    Składy krótkie opóźnienia ogólnie chaos

    • 0 1

  • No doprawdy panie marszałku Struk, tempo wymiany taboru robi wrażenie. Mam nadzieję, że do końca tego stulecia

    pańska formacja zdąży wymienić tabor w pomorskim. A ile przy tym ochów i achów.

    • 3 0

  • marszalek lubi zdjecia

    marszlek wojewodztwa lubi sie lansowac ale tabor ma dobre 50 lat i sie rozpada
    marszalku co z droga wejewodzka 226 przepust na klodawie w miejscowosci warcz od roku nic sie nie robi jest tam sygnalizacja swietlna utrudniajaca ruch czas wziasc sie do roboty

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane