- 1 Były senator PiS trafił do więzienia (213 opinii)
- 2 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (106 opinii)
- 3 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (171 opinii)
- 4 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (18 opinii)
- 5 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (43 opinie)
- 6 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (230 opinii)
Dwa elektryczne pociągi dla Trójmiasta i Pomorza w 2023 r.
We wtorek, 23 sierpnia, Urząd Marszałkowski podpisał umowę na zakup i dostawę dwóch nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pociągi za 70 mln zł dostarczy spółka Newag. Pierwsi pasażerowie skorzystają z nich pod koniec przyszłego roku. Docelowo na Pomorze i do Trójmiasta ma trafić 29 kolejnych składów.
Przetarg zakłada też domówienie kolejnych 29 sztuk o napędzie elektrycznym, przeznaczonych do obsługi wojewódzkich przewozów pasażerskich.
Przepełnione pociągi na trasie PKM
- Pierwszy z dwóch pociągów trafi do Trójmiasta pod koniec przyszłego roku i obsłuży ruch regionalny, drugi z kolei zostanie skierowany do obsługi ruchu aglomeracyjnego - mówi Mieczysław Struk, marszałek woj. pomorskiego. - Dziś dużym problemem, choćby na linii PKM, są zbyt krótkie zestawy pociągów. Np. na Jasieniu w czasie roku szkolnego obserwujemy przepełnione składy. Nowe pociągi będą więc odpowiedzią na zwiększone potrzeby i powinny zapewnić podróżnym większy komfort podróży.
Łącznie w ciągu najbliższych lat na pomorskich torach ma się pojawić 31 nowych składów. O tym, jak szybko to nastąpi, zdecydują finanse. Marszałek zamierza bowiem ubiegać się o dofinansowanie zakupów z Krajowego Planu Odbudowy i środków europejskich.
20 z nich to pociągi aglomeracyjne, przewidziane do obsługi połączeń kolejowych na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście/Gdańskiem Głównym a Wejherowem (linie kolejowe nr 202 i 250). A po zelektryfikowaniu linii kolejowych nr: 201, 214, 229, 248 i 253.
Z kolei pociągi regionalne do czasu zelektryfikowania linii kolejowych nr 201, 214, 229, 248 i 253 będą kursować po następujących liniach kolejowych: 9 Malbork - Gdańsk Główny, 131 Tczew - Smętowo, 202 Gdańsk Główny - Słupsk, 204, Malbork - Elbląg, 405 Słupsk - Ustka Uroczysko z możliwością rozszerzenia o linie nr 250 i relację pociągu Gdynia Główna - Iława - Olsztyn - Iława - Gdynia Główna.
Czym różnią się składy "miejskie" od "regionalnych"
- Pociągi do obsługi ruchu miejskiego nie muszą rozwijać dużych prędkości (120 km/godz. zamiast 160 km/godz.), za to powinny mieć lepsze przyspieszenie, by rozpędzić się na krótkich odcinkach między przystankami.
- Pociągi miejskie muszą mieć większą liczbę drzwi (trzy zamiast dwóch), żeby pasażerowie mogli szybciej wsiadać i wysiadać na przystankach, dzięki czemu postoje będą krótsze.
- W pociągach miejskich nie musi być toalet, ponieważ podróże nimi trwają znacznie krócej. Zaoszczędzone w ten sposób miejsce pozwoli zabrać na pokład więcej pasażerów (200 zamiast 150).
Nowe pociągi dla SKM
Przypomnijmy, że o nowe pociągi stara się też spółka SKM. Będą to prawdopodobnie składy 4-członowe, a nie 6- lub 8-członowe . Chociaż na razie przewoźnik nie ogłosił jeszcze przetargu na zakup.
Miejsca
Opinie (183) 1 zablokowana
-
2022-08-23 19:45
(1)
Czym oni się chwalą kupnem 2 składów
Przecież to powód do wstydu a nie do chwalenia
No ale jak się wozi limuzyną z szoferem to co się wie o życiu- 9 1
-
2022-08-24 11:08
to jest przecież odwrócenie strategii o 180 stopni
a może nawet o 360?!
Dotychczas ochoczo likwidowano komunikacje zbiorową, od czasu gdy zauważono, że można dzięki niej zaistnieć (PKM) i że w kraju trochę to inaczej wygląda, przyszła refleksja...
Że można na tym się powieźć...
Bo w "fura, skóra i komóra", co było strategią samorządu ma przełom wieku, to pierwsze staje się coraz bardziej kłopotliwe. Późno, z przegięciem i z niechęcią, ale jest to dostrzegane.- 0 0
-
2022-08-23 19:51
Patrząc na główną szosę dojazdową z Gdańska przez Straszyn do Starogardu i Skarszew pytanie staje się oczywiste: (2)
Kiedy zostanie przywrócona linia kolejowa z Gdańska przez Skarszewy do Starogardu Gdańskiego? Nie taka jak w latach 80-tych z przesiadką w Pszczółkach ale taka z prawdziwego zdarzenia - bez przesiadek i od początku zelektryfikowana. Tysiące ludzi pozostawi samochody w domach więc i powietrze będzie lepsze.
- 2 1
-
2022-08-24 01:27
Marzenie ściętej głowy
U nas, z tymi urzędnikami i mentalnością ludzi? Prosta odpowiedzi nigdy!
- 3 0
-
2022-08-24 13:03
Nikt nie przesiądzie
się na kolej. Prawdziwy Polak z wąsem nigdy nie porzuci swojego passata.
- 0 0
-
2022-08-23 20:27
15lat
Super wiadomość. W końcu doczekamy się nowych pociągów i to dzięki marszałkowi z pisu. jeszcze tylko 15 lat i będą na miejscu. Brawa.
- 0 5
-
2022-08-23 21:24
Jarosław gwarantuje 12 ciapongow. jest jeden warunek - damy jak sciagniemy wrak
- 0 2
-
2022-08-23 22:06
A co
SKM jeździ na ropę czy ģaz
- 0 2
-
2022-08-23 22:08
SKM Drevnolino, kiedyś symbol dziś wstyd Trójmiasta (1)
Spółka Skarbu Partii z siedzibą we wArschawej
- 1 3
-
2022-08-24 00:43
z siedzibą w Cisowej
SKM ma osobowość prawną i jest niezależnym podmiotem gospodarczym.
- 0 0
-
2022-08-23 22:42
Smiech przez lzy
Co za po paprancy dobrze ze nie pol pociagu
- 2 0
-
2022-08-24 05:46
Unia powinna zabrać dofinansowanie
Składy krótkie opóźnienia ogólnie chaos
- 0 1
-
2022-08-24 08:07
No doprawdy panie marszałku Struk, tempo wymiany taboru robi wrażenie. Mam nadzieję, że do końca tego stulecia
pańska formacja zdąży wymienić tabor w pomorskim. A ile przy tym ochów i achów.
- 3 0
-
2022-08-24 08:24
marszalek lubi zdjecia
marszlek wojewodztwa lubi sie lansowac ale tabor ma dobre 50 lat i sie rozpada
marszalku co z droga wejewodzka 226 przepust na klodawie w miejscowosci warcz od roku nic sie nie robi jest tam sygnalizacja swietlna utrudniajaca ruch czas wziasc sie do roboty- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.