• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwie firmy chcą zmodernizować SKM-ki. Pesa tańsza

Maciej Naskręt
2 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Tak ma wyglądać pierwsza zmodernizowana SKM-ka, która do Trójmiasta przyjedzie w sierpniu. Skład na zdjęciu został zmodernizowany jeszcze przez spółkę TS Opole. Tak ma wyglądać pierwsza zmodernizowana SKM-ka, która do Trójmiasta przyjedzie w sierpniu. Skład na zdjęciu został zmodernizowany jeszcze przez spółkę TS Opole.

Bydgoska Pesa i nowosądecki Newag chcą modernizować składy trójmiejskiej SKM-ki. Najkorzystniejszą cenowo propozycję złożyła firma z Kujaw, która kontrakt wyceniła na ok. 124 mln zł.



Jak często korzystasz z SKM-ki?

W piątek rano otwarto oferty w przetargu na modernizację 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57 z prawem rozszerzenia modernizacji do 21 składów. Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyła bydgoska firma Pesa, która za wykonaną pracę chce ok. 124 mln zł. Drugą firmą ubiegającą się o to zamówienie jest nowosądecka spółka Newag, która kontrakt wyceniła na kwotę ok. 165,5 mln zł. Te ceny dotyczą modernizacji 21 składów.

- PKP SKM przeznaczyła na wykonanie tego zadania kwotę 139 mln zł. Od dnia dzisiejszego będą trwały obrady komisji przetargowej, która wyłoni zwycięzcę przetargu - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i umów SKM.

Przeczytaj: można budować stację SKM Śródmieście.

SKM chce, by potencjalny wykonawca przebudował składy w terminie nie dłuższym niż 13 miesięcy.

To drugi z kolei przetarg na modernizację tych samych SKM-ek. Pierwszy wygrała firma TS Opole. Jednak firma z Dolnego Śląska popadła w tarapaty finansowe - złożono wniosek o jej upadłość układową w sądzie. W wyniku trwających całą wiosnę rozmów władz SKM z przedstawicielami TS Opole ustalono, że ta firma zmodernizuje tylko sześć spośród 21 składów. Pierwszy z nich w tym miesiącu dotrze do Trójmiasta.

Firma TS Opole za wykonane prace miała zainkasować ok. 129 mln zł, co daje ok. 6,14 mln zł za modernizację jednego składu. Natomiast w przypadku drugiego przetargu koszt ten wyniesie ok. 5,9 mln zł. Dla porównania zakup nowego tramwaju typu Pesa Swing to wydatek 8-9 mln zł.

Zobacz także: pierwszą zmodernizowaną kolejkę SKM, która przyjedzie do Trójmiasta w tym miesiącu.

W ramach modernizacji zmieni się wystrój wnętrza wagonu, w tym siedzenia i laminaty, drzwi, instalacje w toaletach. Maszynista poprowadzi pojazd wyposażony w nowy pulpit i system napędowy. Zmodernizowana jednostka będzie przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich (skorzystają z niej, jeśli uda im się pokonać przestrzeń między kolejką a peronami SKM).

Miejsca

Opinie (121) 1 zablokowana

  • Nie wystarczy modernizacja składów i torów! (6)

    Tu trzeba modernizacji toku myślenia! Modernizacji zarządu, kierownictwa i pana z marketingu!

    • 200 6

    • a oprócz nic nie mówiącego sloganu masz jakieś konkretne propozycje? (4)

      • 8 23

      • tak, - zarząd do zwolnienia, piony techniczne i eksploatacyjne też (3)

        aż po sprzątaczki. niech zostaną tylko portierzy i sekretarka

        • 27 4

        • (2)

          Przypomniałeś mi anegdotę o nowym kompletnie nie znającym się na rzeczy dyrektorze i trzech kopertach... pasuje idealnie: W pewnym przedsiębiorstwie państwowym odchodził dyrektor, na jego miejsce partia powołała nowego dyrektora niestety nieznającego się kompletnie na rzeczy. Pierwszego dnia spotkał odchodzącego dyrektora od którego dostał trzy koperty i radę - Jak zaczną się problemy w firmie otwórz pierwszą kopertę i postępuj wg wskazówek, to pozwoli Ci przetrwać pierwszy kryzys. Jak przyjdzie drugi kryzys zrób tak z drugą kopertą, a trzecią zachowaj na trzeci kryzys.



          Po pół roku w firmie widać już że dobrze nie jest załoga zaczyna szemrać, wyniki kiepskawe, no to nowy dyrektor stwierdził, że zajrzy co tam mu poprzednik radził, tak na wszelki wypadek.



          Otwiera a tam tekst: "Zwal wszystko na poprzednika"



          Ucieszył się z tak dobrej i prostej rady i dawaj rozkręcać kampanię 'co ten mój poprzednik zawalił i wszystko zło z tego wynika'.



          Starczyło na jakiś czas, ale w firmie od tego się nie poprawiło i znów nastroje się pogarszaja.

          No to otwiera drugą kopertę a tam rada: "Zrób reorganizację i ogłoś plan szeroko zakrojonych reform".



          "Świetna rada" pomyślał i tak też zrobił. W firmie się zakotłowało, powstały nowe zespoły programowe, idee iskrzyły, z czasek dymiło itd. Ale po jakimś czasie okazało się, że reform nie ma, albo są na gorsze w zasadzie bo praca się kompletnie zdezorganizowała, bo czego oczekiwać od gości co znają się tylko na trzymaniu się stołków

          No to stwierdził:

          - Zobaczymy co jeszcze radzi mój poprzednik.



          Otwiera trzecią kopertę a tam rada: "Przygotuj 3 koperty dla swojego następcy"

          • 24 3

          • (1)

            żarty żartami ale czy jest konieczne by woziła nas państwowa spółka? może taniej i efektywniej będzie wynająć przewoźnika i nie bawić się z SKM???

            • 1 1

            • uswiadom sobie tylko, ze przewozy pasazerskie sa nierentowne.Jaki prywatny przewoznik sie za to wezmie?

              • 0 0

    • Głószek - forever !!!!!

      • 3 2

  • Będą piękne niczym pendolino. (9)

    • 56 4

    • (6)

      Najważniejsza dla mnie jest sprawny WC. Weź tu jedź z godzinkę, stój dwie kolejne po awaria, pół godzinki bo trakcja zerwana i trzymaj jak pątnik...

      • 13 1

      • w tramwaju nie ma sralnika i ludzie żyją (4)

        • 7 4

        • tylko ze tram zatrzymuje się co minutę i nie utyka na 2 godz w polu (3)

          • 11 0

          • tak ...

            A wskaż najbliższą toaletę od przystanku, krzaki się nie liczą.

            • 2 0

          • (1)

            A jak pociąg stoi to nie wolno korzystać z wucetu. 😊

            • 1 0

            • wc w pociagach musi byc obiegiem zamknietym, czasy walenia na tory powinny dawno sie skonczyc

              • 1 0

      • i tak się nie odlejesz

        info z skm "zakaz korzystania z toalety na trasie Gdańsk -Wejherowo "

        • 1 0

    • chyba biedolino

      • 9 1

    • wystarczy taka sama blacharke zrobic wkoncu ten co kupili to tez tylko obudowa

      bo wahadełka niema!!zamiast tego Nowak będzie się wychylał na zakrętach:)

      • 0 0

  • Czy SKM przyłączy się do strajku generalnego organizowanego przez PISolidarność?

    Ile tam w ogóle związków zawodowych działa?

    • 27 17

  • marnotrastwo pieniędzy (4)

    na rzeźbienie w g... Szkoda że UE nie cofnęła dotacji na takie jawne marnotrawstwo.

    • 96 4

    • cofną dotacje i skończy się bankructwem skm

      oraz sądem dla zarządu, sprawa zostanie oczywiście umorzona z powodu nie wykrycia sprawców lub znikomej szkodliwości czynu:-).

      • 10 0

    • (1)

      To są praktycznie nowe składy, ze starych EN57 mało w nich zostało. Cena jednego nowego składu to 26 mln (jako przykład wziąłem cenę Impulsa wyprodukowanego przez Newag dla województwa śląskiego), kiedy modernizacja jednego EN57 jest 20 mln tańsza. Nie zmienia to jednak faktu, że kible (zmodernizowane także) nie nadają się do eksploatacji w SKM Trójmiasto i powinny być kupione jakieś nowe składy przystosowane do obsługi linii 250 (czyli tej którą włada SKM).

      • 9 8

      • A pod jakim względem wzrósł w nich komfort podróży......

        W porównaniu ze starymi EN57 ?

        • 6 0

    • Marnotrawstwo

      Pod jakim względem komfort jazdy starym składem jest wyższy od jazdy tym zmodyfikowanym ???
      Ja nie zauważam różnicy żadnej !
      Zmodernizowane w dodatku mają niewygodne siedzenia i się częściej psują !
      Czy nie było by lepiej dokupić więcej starych składów, których Przewozy Regionalne mają nadmiar i tym samym podwoić częstotliwość kursowania. ?!

      • 8 2

  • Całe życie kiblem (EN57) (16)

    Niestety modernizacja PESY. Mimo że to krajowy producent to niestety dość lichy. Tabor PESY jest bardzo awaryjny. Ale co innego mi chodzi po głowie. Kiedy doczekamy się nowego taboru. Przecież ten który ma SKM (EN57) nie jest do ruchu miejskiego/podmiejskiego.Czy już do końca życia będę jeździł "kiblami" (kibel to EN57)? Moim zdaniem lepiej mniej nowego niż więcej po raz enty modernizowanego!!

    • 67 12

    • niestety nikt z tej chorej firmy nie uważa tak jak Ty, (4)

      i wielu innych, w tym eksperci od techniki

      • 26 1

      • (3)

        Uzywasz imienia ktorego nie masz od urodzenia kolego.
        Pozatym siejesz propaganfe a lemury minusuja pilnie jakna filmie.
        Niesamowite gie.

        • 0 17

        • I ten drugi koles to ty sam?

          • 0 2

        • co ćpasz? powiedz, bo chciałbym uniknąć

          • 6 1

        • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • jest do ruchu podmiejskiego. Typowy skład regionalny.

      • 5 2

    • I pewnie ze względu za tę złą jakość (3)

      PESA wygrywa przetargi w UE

      • 7 0

      • (2)

        niska cena...
        Wystarczy popatrzec jak roczne, gora dwu letnie tramwaje sie psuja i jasne staje sie to ze jakosc jest licha w takiej niskiej cenie.

        • 0 1

        • (1)

          Problemy z PESĄ to już przeszłość.

          • 1 0

          • VW też się psują a takie są porządne i niemieckie....

            • 1 0

    • Moim zdaniem lepiej mniej nowego niż więcej po raz enty modernizowanego!! (3)

      Czyli jeszcze mniej pociągów, może co 20 minut z Gdyni do Gdańska i co godzinę z Wejherowa do Gdańska.
      OK raz na rok ale ważne że nowe, pomyśl trochę.
      Ja bym dokupił za tą cenę więcej kibli i podwoił częstotliwość kursowania.
      Poza tym pod jakim względem skład zmodernizowany jest bardziej komfortowy od tego starego, bo ja nie widze różnicy.

      • 2 1

      • Twoim błędnym zdaniem, bo te pociągi niczym nie różnią się od nowych. (2)

        Telewizor z lat pięćdziesiątych po wybebeszeniu i wstawieniu części plazmowego, będzie nowym telewizorem plazmowych, lecz w stylu gustownym. A w tych pociągach zmieniania jest także powłoka. One są nowe de facto.

        Nie widzisz różnicy w wygodzie? Nie zauważyłeś, że zmodernizowane nie szarpią przy starcie? Że nie mają ścian ze sklejki? Za ciasnotę podziękuj tym, którzy nie chcieli przewagi miejsc stojących nad siedzącymi. Nowy skład z przewagą miejsc siedzących nad stojącymi także byłby ciasny.

        • 0 4

        • Podczas godzinnej podróży (1)

          To jednak wole siedzieć niż stać, jak mają być tylko miejsca stojące, to równie dobrze węglarkami można by jeździć, pod warunkiem że je zadaszą.

          • 2 2

          • I, tak będziesz stać w godzinach szczytu. Czy w takim, czy w innym składzie. Ale przynajmniej...

            ...bez miażdżenia ludzi przez ludzi, jeśli przewaga miejsc stojących nad siedziącymi. Przewaga miejsc siedzących nad stojącymi ma rację bytu na odległościach regionalnych.

            • 0 3

    • zgadza się pesa jest beee

      podobno produkują tylko awaryjny szrot z komponentów trzeciej jakości

      • 0 0

    • kibel

      Kibel, kibel, kibel, kibel
      roznosi zarazki.
      Kibel, kibel,kibel, kibel
      z kiblem obrazki.
      kibel, kibel, kibel,kibel
      wylęgarnia muszek.
      kibel, kibel, kibel, kibel
      Zaraz się uduszę:)

      • 0 0

  • Klimatyzacja (2)

    A może by tak dorzucić do tego klimatyzacje bo +40C w SKM'ce podczas wakacji to standard.

    • 89 5

    • Prezes klimę ma w limuzynie i wystarczy.

      • 18 0

    • no co Ty

      bilety by wzrosły o 10gr. a ludzie się na to już nie zgodzą:)

      • 2 0

  • Prawie jka Pendolino....a moze Pęddonikąd! (1)

    • 36 2

    • nieprzesadzaj Nowak bedzie za wachadełko na zakretach robił:)

      • 0 0

  • EN57 (2)

    Masakra. I do konca zycia w EN57. Od urodzenia, po smierc. Da sie? DA!

    • 89 1

    • Kibel rządzi !!!! (1)

      właśnie to pisałem Lechu - pozdro z południa chorego kraju

      • 11 0

      • Pozdrawiam rowniez :)

        • 7 0

  • Te zlomy tylko do kasacji,takie same trupy jezdzily 30 lat temu (10)

    • 70 1

    • nie takie same a TE SAME !!!

      • 30 0

    • Takie to mogły by być wagony dalekobieżne.... (7)

      A ja chciałbym, aby jeździły takie jak 50 lat temu. Tamte to były w sam raz jak na SKM. Te są powielane jak właśnie 30 lat temu i one jak na trójmiasto są nie dobre, mają za mało drzwi. Powinny być wagony czterodrzwiowe. Tak aby pasażer mógł szybko wysiąść.

      • 11 0

      • (4)

        mówisz kolego o byłych s-bahnowych składach z berlina, tak te były super ale jak wiadomo były niemieckie dlatego były super ;)

        • 11 0

        • To powinno być TSMN... (3)

          ...zgadza się to był stary złom niemiecki. I dla trójmiasta takie powinni w/g ich wykonać. Nasza SKM -ka, to po prostu zastępuje metro. I tak to powinno być Trójmiejskie Szybkie Metro Naziemne (TSMN).

          • 4 1

          • jeszcze głupszego i dłuższego skrótu nie dało się? (2)

            • 3 1

            • Napisz więc sam coś mądrego.

              • 1 1

            • jeszcze mało skrótów w życiu widziałeś...

              • 1 1

      • Te składy wprowadzono do ruchu w 1976 roku! (1)

        37 lat temu!! Po modernizacji ile chcą toto eksploatować następne 37 lat?

        • 10 0

        • pewnie tylko wyrzucać i wyrzucać i kupować nowe - to nasz nowoczesny kapitalizm

          bardzo rozsądne postępowanie - modernizacja

          • 0 6

    • I nie

      30 a prawie od 37 lat

      • 9 0

  • A co z wygodą pasażerów? (3)

    Czy osoby siedzące przy oknie będą miały gdzie położyć nogi? Czy siedzenia będą normalne, czy będą miały wypustki w miejscach gdzie panowie mają...

    • 49 3

    • Nie wypustków nie będzie...

      Za to będą wibratory tam gdzie kobiety mają... Od dziś dbamy o komfort podróży kobiet.

      • 25 1

    • I dobrze, będziesz stał! (1)

      • 0 0

      • korekta

        będzie mu stał (z powodu ucisku na prostatę)...

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane