• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworce w Gdyni i Gdańsku pełne pustostanów. Kolejarze wskazują dwie przyczyny

Maciej Korolczuk
4 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (211)
Oferta handlowo-usługowa na dworcach w Gdyni i Gdańsku (na zdjęciu) wciąż jest uboga. Oferta handlowo-usługowa na dworcach w Gdyni i Gdańsku (na zdjęciu) wciąż jest uboga.

10 lokali w GdyniMapka i aż 13 w GdańskuMapka czeka na nowych najemców na głównych dworcach kolejowych w obu miastach. Kolejarze tłumaczą, że negocjacje z najemcami utrudnia to, że oba budynki są wpisane do rejestru zabytków. Dodatkowo w Gdyni na mniejsze zainteresowanie ma mieć wpływ trwająca przebudowa dworca podmiejskiego.



Z jakich usług najczęściej korzystasz na dworcu?

O powolnym tempie wynajmowania lokali usługowo-handlowych na dworcach informowaliśmy jeszcze jesienią. Zaraz po otwarciu dworca Gdańsk Główny na puste lokale uwagę zwrócili podróżni. Do takiego widoku zdążyli się też przyzwyczaić pasażerowie korzystający ze zmodernizowanego w 2012 r. dworca w Gdyni.

Jak problemy ze znalezieniem najemców na lokale w - wydawałoby się - bardzo atrakcyjnych lokalizacjach tłumaczą kolejarze?

- Na tempo komercjalizacji lokali na dworcach Gdańsk Główny i Gdynia Główna ma wpływ to, że oba obiekty są wpisane do rejestru zabytków - przekonuje Michał Stilger, rzecznik prasowy spółki Polskie Koleje Państwowe. - Ze względu na to proces negocjacji umów jest bardziej skomplikowany i długotrwały niż zwykle, ponieważ najemcy obawiają się konieczności wpasowania swoich konceptów w zabytkową tkankę dworców, a także wymagań ze strony konserwatora zabytków. Generują one niekiedy koszty, które stanowią barierę wejścia dla mniejszych najemców. Po zawarciu umowy najemca musi opracować kompleksowy projekt aranżacji wnętrza, przy uwzględnieniu wskazań konserwatora zabytków, następnie uzyskać odpowiednie decyzje administracyjne, a po ich otrzymaniu przystąpić do prac aranżacyjnych. Jak nietrudno zauważyć, proces ten sam w sobie wymaga czasu.


  • Od modernizacji dworca w Gdyni w tym roku minie już 12 lat.
  • W ofercie wciąż jest 10 pustych lokali.

Gdynia Główna - 10 lokali czeka na najemców



W sumie na nowych najemców w Gdyni czeka 10 lokali. Mimo że rewitalizacja zakończyła się ponad dekadę temu, udało się znaleźć najemców tylko na niektóre powierzchnie.

Zdaniem kolejarzy pustostanów byłoby mniej, gdyby budynek nie podlegał prawnej ochronie konserwatorskiej. Drugą przyczyną ma być też toczący się od lipca 2022 r. remont sąsiadującego dworca podmiejskiego SKM.  

Rozkład jazdy PKP w Trójmieście



- Staramy się pozyskać najemców dla sześciu dostępnych do najmu lokali, które w większości, jeszcze nie tak dawno, były wynajmowane przez Urząd Wojewódzki na potrzeby obsługi obywateli Ukrainy - mówi Stilger. - Obecnie obserwujemy nieco mniejsze zainteresowanie lokalami niż dotychczas, co jest spowodowane m.in. trwającą przebudową dworca podmiejskiego PKP SKM, który znajduje się w pobliżu. Inwestycja ta w pewien sposób wpłynęła na ruch pasażerów w przestrzeni dworca, stąd potencjalni najemcy wstrzymali się z ostateczną decyzją do czasu zakończenia sąsiadującej z dworcem inwestycji.
Mimo tych przeciwności na dworcu w Gdyni wkrótce planowane jest otwarcie nowego sklepu typu convenience. Jego najemca już uzgadnia projekt aranżacji wnętrza z konserwatorem zabytków.



  • Dworzec w Gdańsku został otwarty 31 lipca 2023 r.
  • Przez pięć miesięcy od otwarcia udało się podpisać umowy tylko z 8 najemcami. 13 lokali wciąż stoi pustych.

Gdańsk Główny - 13 lokali czeka na najemców



Jeszcze więcej, bo aż 13 pustych lokali czeka na najemców dworca w Gdańsku. Od lipca ubiegłego roku, a więc od oficjalnego otwarcia, kolejarzom udało się skomercjalizować 8 punktów usługowych. W tym przypadku, podobnie jak w Gdyni, na proces znalezienia najemcy, podpisania umowy i aranżacji wnętrza wpływ ma mieć status zabytku.

Dworzec Gdańsk Główny im. Mieczysława Jałowieckiego Dworzec Gdańsk Główny im. Mieczysława Jałowieckiego

Obecnie pasażerowie w Gdańsku Głównym mogą korzystać z apteki, punktu pocztowego i skrytek bagażowych. W przypadku saloniku prasowego, który otwarty zostanie po północnej stronie hali dworca, w lokalu sąsiadującym z kasami biletowymi, trwa uzyskiwanie niezbędnych zgód administracyjnych, które pozwolą na rozpoczęcie aranżacji lokalu.

Nad projektami aranżacji lokali pracują dwaj kolejni najemcy. Pierwszy to sklep spożywczy na poziomie -1 w tunelu (lokal L19), drugi to punkt z e-papierosami na poziomie -1, zaraz przy schodach (lokal L5).

- Po zakończeniu prac nad projektem również muszą być wydane odpowiednie decyzje administracyjne. Poza najemcami, z którymi podpisaliśmy już umowy, prowadzimy zaawansowane negocjacje z kontrahentami, którzy planują na dworcu otworzyć kawiarnię, piekarnię, cukiernię, restaurację, małą gastronomię czy drogerię. Staramy się również aktywnie pozyskiwać nowych najemców na rynku, a wszyscy zainteresowani mogą zapoznać się z ofertami dostępnych do najmu lokali na naszej stronie internetowej. Chcemy zapewnić naszym pasażerom jak najszerszy wachlarz usług dostępny na dworcu - podkreśla Stilger.

Stawki od 135 do 300 zł za m kw.



Niewykluczone, że trzecim powodem, mającym wpływ na mniejsze zainteresowanie lokalami, są wysokie stawki czynszu. Kolejarze bowiem się cenią. W przypadku dworca w Gdańsku stawki wahają się - w zależności od powierzchni danego punktu - od 135 do nawet 300 zł za m kw.

  • Kilka miesięcy po otwarciu na dworcu Gdańsk Główny udało się uruchomić skrytki bagażowe, oddział Poczty Polskiej i aptekę.
  • Kilka miesięcy po otwarciu na dworcu Gdańsk Główny udało się uruchomić skrytki bagażowe, pocztę i aptekę.
  • Kilka miesięcy po otwarciu na dworcu Gdańsk Główny udało się uruchomić skrytki bagażowe, pocztę i aptekę.

Miejsca

Opinie (211) 3 zablokowane

  • Lokale w tunelu pod dworcem Gdańsk Główny są najzwyczajniej w świecie:

    Badziewiaskie. Ot co. Za drogie na gościa z komórkami czy efajkami i za mało atrakcyjne na coś lepszego.
    Poza tym tunel jest niski, ciasny, pełny małych przejść, schodków, "półwind" i innych prowizorek których w takim miejscu nie powinno być. I te dziadoskie wydzielanie komórek pod wynajem zginie śmiercią naturalną. Za nasze pieniądze ale co tam.
    W Krakowie Głównym pustostanów nie ma. Ktoś się postarał zarazem o miejsce na ruch pasażerów jak i na porządne lokale.

    • 8 0

  • Hale Targowe w Gdańsku i w Gdyni, też są zabytkiem

    Czy i tam najemca stoiska też musi opracować kompleksowy projekt aranżacji wnętrza, przy uwzględnieniu wskazań konserwatora zabytków ?

    • 5 0

  • Jedynym powodem są wysokie czynsze, a nie konserwator

    300 zł za metr kwadratowy to niestety spora stawka.
    Swoją drogą dobrze, że są wymogi konserwatorskie, bo przynajmniej jakoś to wygląda, a nie tylko taniej i byle jak.

    • 10 0

  • przyczyna jest jedna

    PKP wcale nie chce wynajmować tych lokali. Ceny najmu są dla większości przedsiębiorców zaporowe. Stawki proponowane przez PKP powodują, że bardzo niewielu przedsiębiorców jest w stanie pozwolić sobie na najem powierzchni od PKP. Ci przedsiębiorcy których na to stać, wolą bardziej prestiżowe lokalizacje, z lepszymi udogodnieniami. Sam myślałem o najmie lokalu na Dworcu Głównym ale absolutnie mnie na to nie stać. Kiedyś dworzec był naprawdę atrakcyjnym miejscem do najmu lokalu, dziś niestety jest zbyt drogo.

    • 9 0

  • Trzeba w końcu odczarować bajki...

    Generalnie wynajem na dworcach zabijają ceny najmu ustalane na podstawie operatów szacunkowych zlecanych przez PKP.
    Mają się one nijak do rynku nieruchomości komercyjnych w Trójmieście.
    W każdej galerii handlowej w Trójmieście można wynająć lokal zdecydowanie taniej.
    Decydenci z PKP mają mentalną blokadę rynkową w włączone funkcje przetrwania kadencji.
    Komercjalizację rozpoczyna się na etapie rozpoczęcia prac remontowych i wtedy, w przypadku dworca w Gdańsku mają ponad 4 lata na "kwity", uzgodnienia , negocjacje...
    Opowiadanie o uzgodnieniach 3 m-ce po otwarciu obiektu to historie dla naiwnych. Ciekawostka- chcesz wynająć w Gdańsku jedz do Warszawy bo w gdańskim PKP nie ma tak wysokich kompetencji za to jest sporo znajomków posła Horały...
    Brak kompetencji to główny problem, a co za tym idzie niechęć do podejmowania decyzji bo...rodzą odpowiedzialność a po co to komu...
    Gdynia po otwarciu była skomercjalizowana ale brak rynkowego podejścia spowodował odpływ prawie wszystkich najemców.
    Nieprawdą jest więc informacja o problemach w związku z remontem Gdyni podmiejskiej...
    Kłamiemy, kłamiemy..to nie nasza wina....

    • 5 1

  • PKP prawdziwa firma państwowa z czasów socjalizmu ,trzymajcie się od niej z daleka

    • 5 0

  • na czynsz trzeba zarobić

    wiec jak przyciągnąć klienta który tam nie zachodzi a cena będzie na wyjściu wysoka? Sklepy z centrum Gdańska wyparowały a czemu na dworcu miały by być dochodowe? Jedynie podróżni zostają a to raczej nie jest elita finansowa kraju chętna przepłacać.

    • 2 1

  • Dworzec to nie hipermarket (2)

    Powinny być tylko kasy, jakaś prasa i punkt piekarni/cukierni nic więcej

    • 1 5

    • przypal

      chyba cie gosciu pogrzalo hihih

      • 1 0

    • Serio

      No tak... Przecież na dworcu kolejowym nie powinno być możliwości kupić ani czegoś ciepłego do picia, ani kwiatów... Paranoja

      • 0 0

  • Zawsze gadka dziadka jakoś we Wrocławiu Krakowie czy latowicach dworce są pięknie oblozone

    • 4 0

  • Polecam ostatni artykuł Karola Trammera w KP, który tłumaczy temat.

    Na dworcach ciaży zakaz sprzedaży alkoholu, jeszcze z czasów PRL. W naszym kraju kierowca może spokojnie kupić wódkę albo piwo na stacji benzynowej i zatankować, ale pasażer PKP już nie bo jest zbyt awanturujący się. W tej sytuacji działanie jakiekolwiek restauracji albo sklepu typu żabka nie jest opłacalne bo żyją one głownie ze sprzedazy napojów alkoholowych (jak zresztą świat długi i szeroki). Oczywiście pewnie każdy powie - po co alkohol na dworcu. No a po co na stacjach paliw? No ale oczywiście jest to nie do odkręcenia, wątpię aby ktokolwiek w Sejmie proponował zmiany w tym temacie, opozycja zaraz go zje, że rozpija Polaków. Tymczasem w Czechach na stacji spokojnie napijesz się piwa i nie ma tam problemu z pustymi lokalami.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane