• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworce w Gdyni i Gdańsku pełne pustostanów. Kolejarze wskazują dwie przyczyny

Maciej Korolczuk
4 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (211)
Oferta handlowo-usługowa na dworcach w Gdyni i Gdańsku (na zdjęciu) wciąż jest uboga. Oferta handlowo-usługowa na dworcach w Gdyni i Gdańsku (na zdjęciu) wciąż jest uboga.

10 lokali w GdyniMapka i aż 13 w GdańskuMapka czeka na nowych najemców na głównych dworcach kolejowych w obu miastach. Kolejarze tłumaczą, że negocjacje z najemcami utrudnia to, że oba budynki są wpisane do rejestru zabytków. Dodatkowo w Gdyni na mniejsze zainteresowanie ma mieć wpływ trwająca przebudowa dworca podmiejskiego.



Z jakich usług najczęściej korzystasz na dworcu?

O powolnym tempie wynajmowania lokali usługowo-handlowych na dworcach informowaliśmy jeszcze jesienią. Zaraz po otwarciu dworca Gdańsk Główny na puste lokale uwagę zwrócili podróżni. Do takiego widoku zdążyli się też przyzwyczaić pasażerowie korzystający ze zmodernizowanego w 2012 r. dworca w Gdyni.

Jak problemy ze znalezieniem najemców na lokale w - wydawałoby się - bardzo atrakcyjnych lokalizacjach tłumaczą kolejarze?

- Na tempo komercjalizacji lokali na dworcach Gdańsk Główny i Gdynia Główna ma wpływ to, że oba obiekty są wpisane do rejestru zabytków - przekonuje Michał Stilger, rzecznik prasowy spółki Polskie Koleje Państwowe. - Ze względu na to proces negocjacji umów jest bardziej skomplikowany i długotrwały niż zwykle, ponieważ najemcy obawiają się konieczności wpasowania swoich konceptów w zabytkową tkankę dworców, a także wymagań ze strony konserwatora zabytków. Generują one niekiedy koszty, które stanowią barierę wejścia dla mniejszych najemców. Po zawarciu umowy najemca musi opracować kompleksowy projekt aranżacji wnętrza, przy uwzględnieniu wskazań konserwatora zabytków, następnie uzyskać odpowiednie decyzje administracyjne, a po ich otrzymaniu przystąpić do prac aranżacyjnych. Jak nietrudno zauważyć, proces ten sam w sobie wymaga czasu.


  • Od modernizacji dworca w Gdyni w tym roku minie już 12 lat.
  • W ofercie wciąż jest 10 pustych lokali.

Gdynia Główna - 10 lokali czeka na najemców



W sumie na nowych najemców w Gdyni czeka 10 lokali. Mimo że rewitalizacja zakończyła się ponad dekadę temu, udało się znaleźć najemców tylko na niektóre powierzchnie.

Zdaniem kolejarzy pustostanów byłoby mniej, gdyby budynek nie podlegał prawnej ochronie konserwatorskiej. Drugą przyczyną ma być też toczący się od lipca 2022 r. remont sąsiadującego dworca podmiejskiego SKM.  

Rozkład jazdy PKP w Trójmieście



- Staramy się pozyskać najemców dla sześciu dostępnych do najmu lokali, które w większości, jeszcze nie tak dawno, były wynajmowane przez Urząd Wojewódzki na potrzeby obsługi obywateli Ukrainy - mówi Stilger. - Obecnie obserwujemy nieco mniejsze zainteresowanie lokalami niż dotychczas, co jest spowodowane m.in. trwającą przebudową dworca podmiejskiego PKP SKM, który znajduje się w pobliżu. Inwestycja ta w pewien sposób wpłynęła na ruch pasażerów w przestrzeni dworca, stąd potencjalni najemcy wstrzymali się z ostateczną decyzją do czasu zakończenia sąsiadującej z dworcem inwestycji.
Mimo tych przeciwności na dworcu w Gdyni wkrótce planowane jest otwarcie nowego sklepu typu convenience. Jego najemca już uzgadnia projekt aranżacji wnętrza z konserwatorem zabytków.



  • Dworzec w Gdańsku został otwarty 31 lipca 2023 r.
  • Przez pięć miesięcy od otwarcia udało się podpisać umowy tylko z 8 najemcami. 13 lokali wciąż stoi pustych.

Gdańsk Główny - 13 lokali czeka na najemców



Jeszcze więcej, bo aż 13 pustych lokali czeka na najemców dworca w Gdańsku. Od lipca ubiegłego roku, a więc od oficjalnego otwarcia, kolejarzom udało się skomercjalizować 8 punktów usługowych. W tym przypadku, podobnie jak w Gdyni, na proces znalezienia najemcy, podpisania umowy i aranżacji wnętrza wpływ ma mieć status zabytku.

Dworzec Gdańsk Główny im. Mieczysława Jałowieckiego Dworzec Gdańsk Główny im. Mieczysława Jałowieckiego

Obecnie pasażerowie w Gdańsku Głównym mogą korzystać z apteki, punktu pocztowego i skrytek bagażowych. W przypadku saloniku prasowego, który otwarty zostanie po północnej stronie hali dworca, w lokalu sąsiadującym z kasami biletowymi, trwa uzyskiwanie niezbędnych zgód administracyjnych, które pozwolą na rozpoczęcie aranżacji lokalu.

Nad projektami aranżacji lokali pracują dwaj kolejni najemcy. Pierwszy to sklep spożywczy na poziomie -1 w tunelu (lokal L19), drugi to punkt z e-papierosami na poziomie -1, zaraz przy schodach (lokal L5).

- Po zakończeniu prac nad projektem również muszą być wydane odpowiednie decyzje administracyjne. Poza najemcami, z którymi podpisaliśmy już umowy, prowadzimy zaawansowane negocjacje z kontrahentami, którzy planują na dworcu otworzyć kawiarnię, piekarnię, cukiernię, restaurację, małą gastronomię czy drogerię. Staramy się również aktywnie pozyskiwać nowych najemców na rynku, a wszyscy zainteresowani mogą zapoznać się z ofertami dostępnych do najmu lokali na naszej stronie internetowej. Chcemy zapewnić naszym pasażerom jak najszerszy wachlarz usług dostępny na dworcu - podkreśla Stilger.

Stawki od 135 do 300 zł za m kw.



Niewykluczone, że trzecim powodem, mającym wpływ na mniejsze zainteresowanie lokalami, są wysokie stawki czynszu. Kolejarze bowiem się cenią. W przypadku dworca w Gdańsku stawki wahają się - w zależności od powierzchni danego punktu - od 135 do nawet 300 zł za m kw.

  • Kilka miesięcy po otwarciu na dworcu Gdańsk Główny udało się uruchomić skrytki bagażowe, oddział Poczty Polskiej i aptekę.
  • Kilka miesięcy po otwarciu na dworcu Gdańsk Główny udało się uruchomić skrytki bagażowe, pocztę i aptekę.
  • Kilka miesięcy po otwarciu na dworcu Gdańsk Główny udało się uruchomić skrytki bagażowe, pocztę i aptekę.

Miejsca

Opinie (211) 3 zablokowane

  • szkoda, zjadlbym sobie droburgera z Kęsa

    • 1 1

  • w Sopocie to samo, strasza pustkami pietra, totalna porazka

    nic tam sie nie dzieje, bedzie straszyl potorek Kudlatego

    • 3 1

  • Tam był KĘS

    Chodziło się na jedzonko i ruch był spory. Chyba już wtedy obiekt ten był zabytkiem, a wszystkie lokale zajęte.Coś kręcicie.

    • 2 0

  • A co się w Warszawie Centralnej dzieje, to aż przykro patrzeć. Byłem ostatnio. Na moje oko z 70 procent lokali do wynajęcia. Przed paroma laty, jak byłem, miałem wrażenie, że wszystkie lokale mają najemców.

    • 3 0

  • PKP...

    100 lat tradycji ?

    • 0 1

  • puste lokale hehe

    Puste lokale na dworcach hehe, niech jeszcze bardziej ceny wynajmu podniosą to na pewno będzie lepiej :)

    • 1 0

  • Nie ma PKP

    Nie ma Spółki Polskie Koleje Państwowe. Dworce należą do pkp s.a. wstyd pisać takie bzdury

    • 1 0

  • Kolejarz

    Że stoją puste tyle lat chodzi tylko o cene

    • 1 0

  • Liczy się głównie hajs

    No niestety, zamiast zastanowić się, z czego najchętniej korzystaliby podróżni, to patrzy się ile można zarobić na powierzchni. W mojej opinii fajnie by było, gdyby na dworcu znalazły się komfortowa poczekalnia/chill room, w którym można usiąść i poczekać na przesiadkę; miejsce w którym można kupić książkę, krzyżówkę czy słuchawki albo poduszkę na podróż; miejsce, w którym można usiąść i wypić kawę, bądź przekąsić coś małego. Mam wrażenie, że niestety coraz mniej jest miejsc, w których kawę można wypić wygodnie, a zamiast tego sprzedaż leci głównie na wynos. Niestety, ale biorąc pod uwagę opóźnienia, jakie oferuje nam PKP, czekanie na pociąg z kawą w papierowym kubku, szukając sobie miejsca pod ścianą jest mało fajną perspektywą. Dobrze jest mieć wybór.

    • 2 0

  • Marzenie (1)

    Gdyby tak na Dworzec Gdańsk Główny powrócił bar z restauracją, taki jak funkcjonował do początku lat 90tych.
    Wspaniałe dania kuchni polskiej, a w tyle restauracja, stoliki kawa, herbata itd.
    Tylko nie Mc'Donalds(ów).

    • 2 0

    • Puste lokale na dworcach kolejowych

      Ad Marzenie:
      Bar samoobsługowy,restauracja oraz kawiarnia istniały na gdańskim(gdyńskim również)dworcu głównym PKP dopóki istniał WARS.Gdy jego zabrakło,zniknęła także tradycyjna gastronomia dworcowa.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane