• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworce w Gdyni i Gdańsku pełne pustostanów. Kolejarze wskazują dwie przyczyny

Maciej Korolczuk
4 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (211)
Oferta handlowo-usługowa na dworcach w Gdyni i Gdańsku (na zdjęciu) wciąż jest uboga. Oferta handlowo-usługowa na dworcach w Gdyni i Gdańsku (na zdjęciu) wciąż jest uboga.

10 lokali w GdyniMapka i aż 13 w GdańskuMapka czeka na nowych najemców na głównych dworcach kolejowych w obu miastach. Kolejarze tłumaczą, że negocjacje z najemcami utrudnia to, że oba budynki są wpisane do rejestru zabytków. Dodatkowo w Gdyni na mniejsze zainteresowanie ma mieć wpływ trwająca przebudowa dworca podmiejskiego.



Z jakich usług najczęściej korzystasz na dworcu?

O powolnym tempie wynajmowania lokali usługowo-handlowych na dworcach informowaliśmy jeszcze jesienią. Zaraz po otwarciu dworca Gdańsk Główny na puste lokale uwagę zwrócili podróżni. Do takiego widoku zdążyli się też przyzwyczaić pasażerowie korzystający ze zmodernizowanego w 2012 r. dworca w Gdyni.

Jak problemy ze znalezieniem najemców na lokale w - wydawałoby się - bardzo atrakcyjnych lokalizacjach tłumaczą kolejarze?

- Na tempo komercjalizacji lokali na dworcach Gdańsk Główny i Gdynia Główna ma wpływ to, że oba obiekty są wpisane do rejestru zabytków - przekonuje Michał Stilger, rzecznik prasowy spółki Polskie Koleje Państwowe. - Ze względu na to proces negocjacji umów jest bardziej skomplikowany i długotrwały niż zwykle, ponieważ najemcy obawiają się konieczności wpasowania swoich konceptów w zabytkową tkankę dworców, a także wymagań ze strony konserwatora zabytków. Generują one niekiedy koszty, które stanowią barierę wejścia dla mniejszych najemców. Po zawarciu umowy najemca musi opracować kompleksowy projekt aranżacji wnętrza, przy uwzględnieniu wskazań konserwatora zabytków, następnie uzyskać odpowiednie decyzje administracyjne, a po ich otrzymaniu przystąpić do prac aranżacyjnych. Jak nietrudno zauważyć, proces ten sam w sobie wymaga czasu.


  • Od modernizacji dworca w Gdyni w tym roku minie już 12 lat.
  • W ofercie wciąż jest 10 pustych lokali.

Gdynia Główna - 10 lokali czeka na najemców



W sumie na nowych najemców w Gdyni czeka 10 lokali. Mimo że rewitalizacja zakończyła się ponad dekadę temu, udało się znaleźć najemców tylko na niektóre powierzchnie.

Zdaniem kolejarzy pustostanów byłoby mniej, gdyby budynek nie podlegał prawnej ochronie konserwatorskiej. Drugą przyczyną ma być też toczący się od lipca 2022 r. remont sąsiadującego dworca podmiejskiego SKM.  

Rozkład jazdy PKP w Trójmieście



- Staramy się pozyskać najemców dla sześciu dostępnych do najmu lokali, które w większości, jeszcze nie tak dawno, były wynajmowane przez Urząd Wojewódzki na potrzeby obsługi obywateli Ukrainy - mówi Stilger. - Obecnie obserwujemy nieco mniejsze zainteresowanie lokalami niż dotychczas, co jest spowodowane m.in. trwającą przebudową dworca podmiejskiego PKP SKM, który znajduje się w pobliżu. Inwestycja ta w pewien sposób wpłynęła na ruch pasażerów w przestrzeni dworca, stąd potencjalni najemcy wstrzymali się z ostateczną decyzją do czasu zakończenia sąsiadującej z dworcem inwestycji.
Mimo tych przeciwności na dworcu w Gdyni wkrótce planowane jest otwarcie nowego sklepu typu convenience. Jego najemca już uzgadnia projekt aranżacji wnętrza z konserwatorem zabytków.



  • Dworzec w Gdańsku został otwarty 31 lipca 2023 r.
  • Przez pięć miesięcy od otwarcia udało się podpisać umowy tylko z 8 najemcami. 13 lokali wciąż stoi pustych.

Gdańsk Główny - 13 lokali czeka na najemców



Jeszcze więcej, bo aż 13 pustych lokali czeka na najemców dworca w Gdańsku. Od lipca ubiegłego roku, a więc od oficjalnego otwarcia, kolejarzom udało się skomercjalizować 8 punktów usługowych. W tym przypadku, podobnie jak w Gdyni, na proces znalezienia najemcy, podpisania umowy i aranżacji wnętrza wpływ ma mieć status zabytku.

Dworzec Gdańsk Główny im. Mieczysława Jałowieckiego Dworzec Gdańsk Główny im. Mieczysława Jałowieckiego

Obecnie pasażerowie w Gdańsku Głównym mogą korzystać z apteki, punktu pocztowego i skrytek bagażowych. W przypadku saloniku prasowego, który otwarty zostanie po północnej stronie hali dworca, w lokalu sąsiadującym z kasami biletowymi, trwa uzyskiwanie niezbędnych zgód administracyjnych, które pozwolą na rozpoczęcie aranżacji lokalu.

Nad projektami aranżacji lokali pracują dwaj kolejni najemcy. Pierwszy to sklep spożywczy na poziomie -1 w tunelu (lokal L19), drugi to punkt z e-papierosami na poziomie -1, zaraz przy schodach (lokal L5).

- Po zakończeniu prac nad projektem również muszą być wydane odpowiednie decyzje administracyjne. Poza najemcami, z którymi podpisaliśmy już umowy, prowadzimy zaawansowane negocjacje z kontrahentami, którzy planują na dworcu otworzyć kawiarnię, piekarnię, cukiernię, restaurację, małą gastronomię czy drogerię. Staramy się również aktywnie pozyskiwać nowych najemców na rynku, a wszyscy zainteresowani mogą zapoznać się z ofertami dostępnych do najmu lokali na naszej stronie internetowej. Chcemy zapewnić naszym pasażerom jak najszerszy wachlarz usług dostępny na dworcu - podkreśla Stilger.

Stawki od 135 do 300 zł za m kw.



Niewykluczone, że trzecim powodem, mającym wpływ na mniejsze zainteresowanie lokalami, są wysokie stawki czynszu. Kolejarze bowiem się cenią. W przypadku dworca w Gdańsku stawki wahają się - w zależności od powierzchni danego punktu - od 135 do nawet 300 zł za m kw.

  • Kilka miesięcy po otwarciu na dworcu Gdańsk Główny udało się uruchomić skrytki bagażowe, oddział Poczty Polskiej i aptekę.
  • Kilka miesięcy po otwarciu na dworcu Gdańsk Główny udało się uruchomić skrytki bagażowe, pocztę i aptekę.
  • Kilka miesięcy po otwarciu na dworcu Gdańsk Główny udało się uruchomić skrytki bagażowe, pocztę i aptekę.

Miejsca

Opinie (211) 3 zablokowane

  • W gdyni byla kiedys tam apteka

    Kebsy, kurczaki z różną.

    A pkp ohu***** i maja Mc'a i subway kanapki za 7euro....

    Amsterdam normalnie....

    Nie może byc dla gminu tylko dla top 1% earners.

    Gdynia hiper

    • 1 0

  • jak sie rzuca kłody pod nogi w postaci wysokich cen najmu oraz wydziwia co do wystroju to takie sa efekty

    zreszta to juz nie jest biznes, Tylko korporacje sa w stanie sobie z tym poradzic,

    • 3 0

  • nikt nie wlazi w stolec

    • 1 0

  • zdzierstwo

    prawda jest taka ze pkp jest zbyt pazerna za duzo zada za wynajem lokali i dlatego ludzie sie nie garna do otwierania lokali koniec kropka niech zmiejsza swoje zadania to i najemcy sie znajda

    • 1 0

  • napisać że to skandal to mało. Na gdańskim dworcu (rewelacja, najładniejszy w Polsce i takie tam pierdoły) nie można kupić prasy, nic zjeść, kupić kanapki. W całej Polsce można a na gdańskim dworcu nie. Ale przecież to państwowe, PKP, można sobie nawymyślać stawki, które nikomu sie nie opłacają i już. Stoją lokale puste, ludzie psioczą, kolej traci ale co tam, przecież to nie moje pieniądze. PKP = komuna bis

    • 5 0

  • Zapewne wina to trwający od miesiąca remont, kolejny, dworca SKM. Dokładnie tak to jest w Gdyni. Nie to, że koszty wynajmu są wysokie, że zasady wynajmu są rygorystyczne i braki w porozumieniu się z innymi, niż zadecydowanymi przez kogoś typami działalności.
    Przed remontem w Gdyni większość lokali to były małe fast foody. Można było tam zjeść coś na szybko i tanio. Teraz tego typu lokali w mieście nie ma, zostały tylko duże znane sieciówy, a jak widać, tylko jedną zrobili na dworcu.
    To jakie lokale są i będą w takim obiekcie decyduje ten, który zarządza obiektem. On decyduje jakie ceny za wynajem, jakie warunki wynajmu i do niego należy decyzja, czy będzie ktoś mógł z PKP podpisać umowę na wynajem. Nie zależy im na wynajmie, dlatego lokale są puste. Bo pomimo dobrej lokalizacji, ludzi bardziej interesuje podróż pociągiem niż zakupy. A takie były plany, piwnica dla działalności, parter dla działalności, nawet chcieli przerobić pozostałe kondygnację na komercyjne cele. A tutaj nawet parteru nie potrafią utrzymać w 100% zapełnienia...

    • 2 0

  • Problem jest nie tylko z lokalami

    A przynajmniej był w okolicach świąt. Tablice z godzinami odjazdów i przyjazdów wewnątrz budynku dworca w Gdańsku pokazywały stale pociągi z jednego, stałego przedziału czasowego. W głównej hali od 13, od strony KFC od 15. Na peronach informacja na wyświetlaczach była rzetelna i aktualna. Nawet wyświetlaczy PKP nie potrafi ogarnąć.

    • 3 0

  • W pasazu dworca gdynskiego...

    Byl super punkt gastronomiczny z rewelacyjnymi bułkami hamburger chessburger czy gyrosem. Zal zal zal ze zlikwidowano. A dlaczego bo kasa....

    • 1 0

  • od 135 do nawet 300 zł za m kw.

    tutaj jest przyczyna,lokal 100m (kebab czy tam inny fast food) czynsz 30k ...czyli trzeba 50 (kebsow po 20/zl)sprzedac codziennie zeby zarobic tylko i wylacznie na czynsz ... teraz prad,gaz,pracownicy ,zusy i towar .

    • 2 0

  • Przyczyną jest nieudolność obecnego kierownictwa

    Pkp są. Od wielu lat stosują taktykę absurdalnych cen najmu swoich pomieszczeń.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane