• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziś podpisanie umowy na budowę linii tramwajowej na Morenę

Krzysztof Koprowski
12 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Jesienią 2015 r. tą rezerwą terenową pojechać powinny pierwsze tramwaje z Siedlec na osiedle Morena. Jesienią 2015 r. tą rezerwą terenową pojechać powinny pierwsze tramwaje z Siedlec na osiedle Morena.

Po ponad 30 latach obietnic, wreszcie rozpoczną się prace przy budowie trasy tramwajowej na osiedle Morena. We wtorek zostanie podpisana umowa z wykonawcą, konsorcjum firm MTM Gdynia i Rajbud Tczew, które wybuduje nową linię do końca września 2015 r.



Podpisanie umowy pomiędzy wykonawcą oraz przedstawicielami miasta zaplanowano na wtorkowe południe 12 listopada. Będzie to moment przełomowy w inwestycji, której harmonogram i tak jest spóźniony o ponad... 30 lat.

Gdyby wierzyć pierwszym terminom narzuconym inwestycji, to dzisiaj z pewnością pisalibyśmy o generalnym remoncie lub przebudowie sieci tramwajowej na Morenie. Pierwsze pojazdy po torach w kierunku dzielnicy Piecki-Migowo miały bowiem pojechać już w 1981 r.

Nie do końca jest jednak prawdą, że pierwsze szyny na tej trasie zostaną ułożone dopiero po podpisaniu umowy. Na przełomie 2010 i 2011 roku wykonano bowiem pierwszy, ok. 100-metrowy odcinek w obrębie skrzyżowania ul. Kartuskiej i Nowolipie zobacz na mapie Gdańska. Ta inwestycja powstała wraz z poszerzeniem ul. Łostowickiej i przebudową tego skrzyżowania w taki sposób, by teraz nie rozkopywać go ponownie.

Raptem kilka tygodni później, 12 lutego 2011 r. okazało się, że na pierwszy tramwaj pokonujący to skrzyżowanie nie będziemy czekać kolejnych trzech dekad. Dzięki zdobyciu dodatkowych środków unijnych, możliwa stała się realizacja kolejnego odcinka trasy, po Chełmie i powstającej jeszcze wówczas trakcji wzdłuż al. Havla.

Już w marcu 2011 r. ogłoszono przetarg na opracowanie projektu trasy, który wygrało Biuro Inżynieryjne Usług Projektowych z Krakowa z ceną 1,2 mln zł. Zwycięzca nawiązał współpracę z gdańskim Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego, które również ubiegało się o realizację projektu, lecz w cenie wyższej o 600 tys. zł.

Jeszcze w listopadzie dwa lata temu rozpoczął się proces konsultacji społecznych z mieszkańcami. Ujawniono wówczas, że trasa nie będzie zakończona tradycyjnymi pętlami, a torami odstawczymi dla tramwajów dwukierunkowych przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo oraz trójkątem torowym w ul. Bulońską (z tego rozwiązania korzystać mogą też jednokierunkowe tramwaje).

W listopadzie ub. r. niemal pewne było już, że uda się zdobyć niezbędne środki finansowe na inwestycję. Unijnych pieniędzy wystarczyło także na zakup dodatkowych pięciu dwukierunkowych tramwajów. Przetarg na ich budowę dla Gdańska rozpisano w lutym br., a ofertę złożyła tylko jedna firma - bydgoska Pesa z pojazdem Jazz Duo i ceną łączną ok. 54,1 mln zł.

Jednak nie cena tramwajów, a koszt budowy całej trasy był największą niewiadomą. Miasto zarezerwowało na realizację odcinka od pętli Siedlce do przystanku PKM Brętowo z trójkątem torowym w ul. Bulońską 149,4 mln zł. Ostateczna cena okazała się jednak sporo niższa, bo przetarg wygrało konsorcjum firm MTM Gdynia oraz Rajbud Tczew z ofertą ok. 116 mln zł. Zaoszczędzone pieniądze mają być przeznaczone na budowę odcinka od ul. Bulońskiej do Myśliwskiej.

Nim się to jednak stanie, warto przypomnieć, że na nowej trasie od Siedlec do PKM Brętowo powstanie pięć przystanków. Będą to: przebudowana pętla Siedlce na węzeł tramwajowo-autobusowy z parkingami, Piekarnicza, Belgradzka, Warneńska (w formie przystanku tramwajowo-autobusowego), Kolumba (wcześniej występujący pod nazwą Wyrobka) oraz PKM Brętowo.

Na budowie trasy zyskają też miłośnicy dwóch kółek, którzy otrzymają nową drogę rowerową. Zmodernizowana zostanie też sieć wodociągowa i kanalizacyjna. Pracom towarzyszyć będą również roboty drogowe, w tym wymiana nawierzchni ul. Rakoczego oraz przebudowa skrzyżowania ul. Rakoczego z ul. Bulońską.

Jeżeli uda się jednocześnie "zgrać" budowę odnogi w ul. Bulońskiej, to być może w terminie zbliżonym do pierwszego etapu powstaną jeszcze dwa przystanki tramwajowe - Budapesztańska oraz Myśliwska.

Pierwszy etap gotowy ma być do końca września 2015 r. Miejmy nadzieję, że będzie to już ostateczny termin realizacji dla tej trasy tramwajowej.

Opinie (146) 9 zablokowanych

  • co mnie najbardziej zniechęca do komunikacji miejskiej (1)

    Otóż jeżdżenie na stojąco kojarzy mi sie z jazdą zwierząt na ubój a te wszystkie nowe tramwaje i autobusy tak projektują, żeby było coraz mniej miejsc siedzących. Dla mnie to niepojęte. Próbuje się upchnąć więcej ludzi ? Gdyby się jeździło komfortowo, to by jeden z głównych argumentów na korzyść samochodu zniknął.

    • 12 20

    • dla wszytkich siedzeń nie starczy, tramwaje czy SKM powinny

      powinny jeździć szybciej (zgodnie z przepisami), tak aby można było dojechać do celu w kilka, kilkanaście min a nie pół godziny czy godzinę

      • 11 2

  • Czekam nie tylko na podpisanie umowy,

    ale na nową nawierzchnię na Piecewskiej,
    bo jak nie to niech rządzą inni.

    • 4 7

  • Nie widzę sensu tej inwestycji. Ludzie przez 30 lat jakoś sobie poradzili (3)

    z dojazdami więc interwencja władz miasta nie jest konieczna.

    • 3 44

    • jak dla mnie możesz chodzić z buta

      przy likwidacji linii autobusowych to pewnie będę latać do domu helikopterem

      • 8 0

    • Ludzie przez tysiące lat jakoś też sobie radzili bez elektryczności, więc po co budować nowe elektrownie, modernizować sieci przesyłowe itd.?

      • 12 0

    • Nie widzę sensu twojego komentarza. Ludzie od początku ludzkości jakoś sobie poradzili

      bez niego więc twoja interwencja nie jest konieczna.

      • 6 0

  • Niby fajne (1)

    Ale faktycznie ten dojazd z moreny jest obecnie nie najgorszy. Utrzymanie też kosztuje, a już teraz trzeba dokładać do komunikacji miejskiej, także tym bardziej powątpiewam w słuszność tej inwestycji. Ale tak to jest, człowiekowi coś dasz, to od razu zapomni, jak go ciągle okradają. Mentalność komunisty ciągle siedzi w ludziach...

    • 5 23

    • Za kilka lat

      jak już zabudują cały poligon w godzinach szczytu Morena będzie zakorkowana na amen, i wtedy tramwaj będzie najlepszym transportem do Wrzeszcza czy centrum

      • 6 0

  • A torowisko na Przeróbce nadal w rozsypce i tramwaje przeskakują przez braki w torowisku.

    • 16 5

  • (2)

    A kiedy zacznie działać Tristar we Wrzeszczu bo jeździłem w weekend i stałem na każdych światłach.

    • 20 3

    • jechałeś niezgodnie z przepisami - przekraczałeś limit prędkości z niewłaściwej strony

      • 4 1

    • Znaczy, już działa

      • 4 0

  • (1)

    A kiedy nowy asfalt na Grunwaldzkiej, Al. Zwycięstwa, cała Morena, Piecewska, Siennicka, Lenartowicza i wiele innych ulic przypominających poligon?

    • 20 3

    • czy budować nowe węzły "bezkolizyjne" i drogi szybkiego ruchu

      czy remontować istniejącą sieć ulic? wybór należy do ciebie: rozmawiaj z kandydatami do kolejnej rady miasta

      • 0 0

  • Budujcie kościoły!!! Tylko 3 na mapie tramwajowej a jak coś sie stanie?

    j.w

    • 14 7

  • (1)

    Paweł Adamowicz obiecał tramwaje i nowe linie tramwajowe no i spełnia obietnice.
    Brawo tak trzymać !!!!
    Teraz budujmy baseny i sadźmy drzewa .

    • 16 5

    • Znaczy się,

      teraz trzeba głosować na takich co obiecają remonty ulic takich jak Piecewska czy Bulońska a po remoncie będą je utrzymywać w czystości, zamiast budowć ECSy za setki milionów.
      A sadzenie drzew to dobry pomysł, niestety na razie jest tylko likwidacja trójmiejskich lasów.

      • 3 5

  • krakanie (1)

    nie chcę krakać, ale może mi ktoś czytelnie wytłumaczy, jak to możliwe, ze latami MTM wygrywa wszystkie kontrakty. nie wydaje się to obiektywnie rzecz biorąc możliwe. ale może kraczę i firma jest kryształowa a urzędnicy odporni na korupcję. na wszelki wypadek jednak chciałbym aby CBA czy inne GRU, MI6, FBI sprawdziło przepływ gotówki pod i ponad stołem...

    • 8 12

    • nie chcesz krakać a kraczesz...

      • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane