• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziś podpisanie umowy na budowę linii tramwajowej na Morenę

Krzysztof Koprowski
12 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Jesienią 2015 r. tą rezerwą terenową pojechać powinny pierwsze tramwaje z Siedlec na osiedle Morena. Jesienią 2015 r. tą rezerwą terenową pojechać powinny pierwsze tramwaje z Siedlec na osiedle Morena.

Po ponad 30 latach obietnic, wreszcie rozpoczną się prace przy budowie trasy tramwajowej na osiedle Morena. We wtorek zostanie podpisana umowa z wykonawcą, konsorcjum firm MTM Gdynia i Rajbud Tczew, które wybuduje nową linię do końca września 2015 r.



Podpisanie umowy pomiędzy wykonawcą oraz przedstawicielami miasta zaplanowano na wtorkowe południe 12 listopada. Będzie to moment przełomowy w inwestycji, której harmonogram i tak jest spóźniony o ponad... 30 lat.

Gdyby wierzyć pierwszym terminom narzuconym inwestycji, to dzisiaj z pewnością pisalibyśmy o generalnym remoncie lub przebudowie sieci tramwajowej na Morenie. Pierwsze pojazdy po torach w kierunku dzielnicy Piecki-Migowo miały bowiem pojechać już w 1981 r.

Nie do końca jest jednak prawdą, że pierwsze szyny na tej trasie zostaną ułożone dopiero po podpisaniu umowy. Na przełomie 2010 i 2011 roku wykonano bowiem pierwszy, ok. 100-metrowy odcinek w obrębie skrzyżowania ul. Kartuskiej i Nowolipie zobacz na mapie Gdańska. Ta inwestycja powstała wraz z poszerzeniem ul. Łostowickiej i przebudową tego skrzyżowania w taki sposób, by teraz nie rozkopywać go ponownie.

Raptem kilka tygodni później, 12 lutego 2011 r. okazało się, że na pierwszy tramwaj pokonujący to skrzyżowanie nie będziemy czekać kolejnych trzech dekad. Dzięki zdobyciu dodatkowych środków unijnych, możliwa stała się realizacja kolejnego odcinka trasy, po Chełmie i powstającej jeszcze wówczas trakcji wzdłuż al. Havla.

Już w marcu 2011 r. ogłoszono przetarg na opracowanie projektu trasy, który wygrało Biuro Inżynieryjne Usług Projektowych z Krakowa z ceną 1,2 mln zł. Zwycięzca nawiązał współpracę z gdańskim Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego, które również ubiegało się o realizację projektu, lecz w cenie wyższej o 600 tys. zł.

Jeszcze w listopadzie dwa lata temu rozpoczął się proces konsultacji społecznych z mieszkańcami. Ujawniono wówczas, że trasa nie będzie zakończona tradycyjnymi pętlami, a torami odstawczymi dla tramwajów dwukierunkowych przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo oraz trójkątem torowym w ul. Bulońską (z tego rozwiązania korzystać mogą też jednokierunkowe tramwaje).

W listopadzie ub. r. niemal pewne było już, że uda się zdobyć niezbędne środki finansowe na inwestycję. Unijnych pieniędzy wystarczyło także na zakup dodatkowych pięciu dwukierunkowych tramwajów. Przetarg na ich budowę dla Gdańska rozpisano w lutym br., a ofertę złożyła tylko jedna firma - bydgoska Pesa z pojazdem Jazz Duo i ceną łączną ok. 54,1 mln zł.

Jednak nie cena tramwajów, a koszt budowy całej trasy był największą niewiadomą. Miasto zarezerwowało na realizację odcinka od pętli Siedlce do przystanku PKM Brętowo z trójkątem torowym w ul. Bulońską 149,4 mln zł. Ostateczna cena okazała się jednak sporo niższa, bo przetarg wygrało konsorcjum firm MTM Gdynia oraz Rajbud Tczew z ofertą ok. 116 mln zł. Zaoszczędzone pieniądze mają być przeznaczone na budowę odcinka od ul. Bulońskiej do Myśliwskiej.

Nim się to jednak stanie, warto przypomnieć, że na nowej trasie od Siedlec do PKM Brętowo powstanie pięć przystanków. Będą to: przebudowana pętla Siedlce na węzeł tramwajowo-autobusowy z parkingami, Piekarnicza, Belgradzka, Warneńska (w formie przystanku tramwajowo-autobusowego), Kolumba (wcześniej występujący pod nazwą Wyrobka) oraz PKM Brętowo.

Na budowie trasy zyskają też miłośnicy dwóch kółek, którzy otrzymają nową drogę rowerową. Zmodernizowana zostanie też sieć wodociągowa i kanalizacyjna. Pracom towarzyszyć będą również roboty drogowe, w tym wymiana nawierzchni ul. Rakoczego oraz przebudowa skrzyżowania ul. Rakoczego z ul. Bulońską.

Jeżeli uda się jednocześnie "zgrać" budowę odnogi w ul. Bulońskiej, to być może w terminie zbliżonym do pierwszego etapu powstaną jeszcze dwa przystanki tramwajowe - Budapesztańska oraz Myśliwska.

Pierwszy etap gotowy ma być do końca września 2015 r. Miejmy nadzieję, że będzie to już ostateczny termin realizacji dla tej trasy tramwajowej.

Opinie (146) 9 zablokowanych

  • Kurde bele

    Szkoda ze nie przewidziano polaczenia siedlec z chełmem przez łostowicką :/ ktos mowil ze to przez nachylenie tejze ulicy, ale wydaje mi sie ze podjazd pod morenę jest bardziej hardkorowy.

    • 1 2

  • Gdansk odwraca sie plecami do morza

    Wladze Gdanska odwracaja sie plecami do Morza Baltyckiego, najbiedniejsze dzielnice Gdanska to Stogi i Nowy Port, tam jezdza stare tramwaje.

    • 2 1

  • Danziger

    tramwaj na morene - najlepszy ruch Pana Prezydenta.
    Jeszcze kutwe Liska na zbity ... i juz wiem na kogo glosowac

    • 0 0

  • buspasy wyszłyby taniej (2)

    torowisko jest drogie w budowie
    drogi jest tabor
    jak się tramwaj zepsuje to stoją wszyscy
    autobusom można elastycznie dopasować trasę

    dla mnie głupota

    • 1 4

    • jasne

      Buspasy w Polsce (a przynajmniej w Gdańsku) nie mają racji bytu. Nikt nie patrzy czy to bus pas czy nie. Jeśli służby (czyt. policja) nie będzie karać za jazdę buspasem - nikt nie będzie zwracał na nie uwagi.

      • 1 1

    • musiałyby być na każdej ulicy, a to nierealne.

      autobus, zanim dojedzie na Morenę, stoi w korku na Chełmie, a z drugiej strony na Słowackiego czy Jaśkówce.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane