• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dziś podpisanie umowy na budowę linii tramwajowej na Morenę

Krzysztof Koprowski
12 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Jesienią 2015 r. tą rezerwą terenową pojechać powinny pierwsze tramwaje z Siedlec na osiedle Morena. Jesienią 2015 r. tą rezerwą terenową pojechać powinny pierwsze tramwaje z Siedlec na osiedle Morena.

Po ponad 30 latach obietnic, wreszcie rozpoczną się prace przy budowie trasy tramwajowej na osiedle Morena. We wtorek zostanie podpisana umowa z wykonawcą, konsorcjum firm MTM Gdynia i Rajbud Tczew, które wybuduje nową linię do końca września 2015 r.



Podpisanie umowy pomiędzy wykonawcą oraz przedstawicielami miasta zaplanowano na wtorkowe południe 12 listopada. Będzie to moment przełomowy w inwestycji, której harmonogram i tak jest spóźniony o ponad... 30 lat.

Gdyby wierzyć pierwszym terminom narzuconym inwestycji, to dzisiaj z pewnością pisalibyśmy o generalnym remoncie lub przebudowie sieci tramwajowej na Morenie. Pierwsze pojazdy po torach w kierunku dzielnicy Piecki-Migowo miały bowiem pojechać już w 1981 r.

Nie do końca jest jednak prawdą, że pierwsze szyny na tej trasie zostaną ułożone dopiero po podpisaniu umowy. Na przełomie 2010 i 2011 roku wykonano bowiem pierwszy, ok. 100-metrowy odcinek w obrębie skrzyżowania ul. Kartuskiej i Nowolipie zobacz na mapie Gdańska. Ta inwestycja powstała wraz z poszerzeniem ul. Łostowickiej i przebudową tego skrzyżowania w taki sposób, by teraz nie rozkopywać go ponownie.

Raptem kilka tygodni później, 12 lutego 2011 r. okazało się, że na pierwszy tramwaj pokonujący to skrzyżowanie nie będziemy czekać kolejnych trzech dekad. Dzięki zdobyciu dodatkowych środków unijnych, możliwa stała się realizacja kolejnego odcinka trasy, po Chełmie i powstającej jeszcze wówczas trakcji wzdłuż al. Havla.

Już w marcu 2011 r. ogłoszono przetarg na opracowanie projektu trasy, który wygrało Biuro Inżynieryjne Usług Projektowych z Krakowa z ceną 1,2 mln zł. Zwycięzca nawiązał współpracę z gdańskim Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego, które również ubiegało się o realizację projektu, lecz w cenie wyższej o 600 tys. zł.

Jeszcze w listopadzie dwa lata temu rozpoczął się proces konsultacji społecznych z mieszkańcami. Ujawniono wówczas, że trasa nie będzie zakończona tradycyjnymi pętlami, a torami odstawczymi dla tramwajów dwukierunkowych przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo oraz trójkątem torowym w ul. Bulońską (z tego rozwiązania korzystać mogą też jednokierunkowe tramwaje).

W listopadzie ub. r. niemal pewne było już, że uda się zdobyć niezbędne środki finansowe na inwestycję. Unijnych pieniędzy wystarczyło także na zakup dodatkowych pięciu dwukierunkowych tramwajów. Przetarg na ich budowę dla Gdańska rozpisano w lutym br., a ofertę złożyła tylko jedna firma - bydgoska Pesa z pojazdem Jazz Duo i ceną łączną ok. 54,1 mln zł.

Jednak nie cena tramwajów, a koszt budowy całej trasy był największą niewiadomą. Miasto zarezerwowało na realizację odcinka od pętli Siedlce do przystanku PKM Brętowo z trójkątem torowym w ul. Bulońską 149,4 mln zł. Ostateczna cena okazała się jednak sporo niższa, bo przetarg wygrało konsorcjum firm MTM Gdynia oraz Rajbud Tczew z ofertą ok. 116 mln zł. Zaoszczędzone pieniądze mają być przeznaczone na budowę odcinka od ul. Bulońskiej do Myśliwskiej.

Nim się to jednak stanie, warto przypomnieć, że na nowej trasie od Siedlec do PKM Brętowo powstanie pięć przystanków. Będą to: przebudowana pętla Siedlce na węzeł tramwajowo-autobusowy z parkingami, Piekarnicza, Belgradzka, Warneńska (w formie przystanku tramwajowo-autobusowego), Kolumba (wcześniej występujący pod nazwą Wyrobka) oraz PKM Brętowo.

Na budowie trasy zyskają też miłośnicy dwóch kółek, którzy otrzymają nową drogę rowerową. Zmodernizowana zostanie też sieć wodociągowa i kanalizacyjna. Pracom towarzyszyć będą również roboty drogowe, w tym wymiana nawierzchni ul. Rakoczego oraz przebudowa skrzyżowania ul. Rakoczego z ul. Bulońską.

Jeżeli uda się jednocześnie "zgrać" budowę odnogi w ul. Bulońskiej, to być może w terminie zbliżonym do pierwszego etapu powstaną jeszcze dwa przystanki tramwajowe - Budapesztańska oraz Myśliwska.

Pierwszy etap gotowy ma być do końca września 2015 r. Miejmy nadzieję, że będzie to już ostateczny termin realizacji dla tej trasy tramwajowej.

Opinie (146) 9 zablokowanych

  • Zaoszczędzone pieniądze mają być przeznaczone na.. (2)

    Ja bym proponował oszczedności przeznaczyć na.. dobudowanie,a ściślej,dokończenie ścieżki rowerowej
    wzdłuż lini tramwajowej na Morenę,bo teraz ścieżka kończy się ok.50metów od skrzyżowania ulic:
    Kartuska - Nowolipie i 'wjeżdża' na chodnik dla pieszych,a co wyrabiają rowerzyści(których powinno się nazwać..,ale to nie ta godzina,bo tylko takie określenie/-nia przychodzą na myśl),zjeżdżający
    z Moreny w dół,pozostawię bez komentarza.
    Natomiast przy przebudowie skrzyżowania
    Kartuska,Nowolipie niepowinno się w ogóle!
    budować ścieżki,jeśli było wiadomo!,
    że się jej nie dokończy..

    • 3 10

    • Czytaj artykuł

      Droga rowerowa powstanie razem z linią tramwajową , a co wyrabiają piesi na ścieżce przy dworcu głównym lub przy przy przystanku autobusowym i tramwajowym Cieszyńskiego na Chełmie , bezczelnie na nią wchodzą i robią sobie tam poczekalnię , lub przechodzą sobie przez nią na skróty a nie przez wyznaczone przejście dla pieszych

      • 2 3

    • A ja wolałbym przeznaczyć na jej rozbiórkę.

      Przeszkadza porządnym ludziom.

      • 0 0

  • Gdańskie tramwaje są najwolniejsze na świecie! (4)

    Gdańsk to miasto absurdów komun9ikacyjnych ma to drugie dno ale mowa o czymś innym. czas przejazdu Gdańskim tramwajem np z Chełmu do Oliwy jest 2 krotnie dłuższy niż autobusem i 4 a nawet 6 krotnie dłuższy niż samochodem który stoi w korkach!
    Ludzie głosują portfelem i dlatego każdy wybierze szybszy powrót do domu i spędzanie czasu z rodziną a nie jazdę ponad godzinna tramwajem. Dodatkowo wystarczy jedna awaria tramwaju na trasie aby powrót do domu trwał 2 i więcej godzin a cały czas mówimy o dystansie około 15km!

    XXI wiek prezydent gdańska Paweł Adamwoicz i tramwaje które 15km pokonują w godzinę!!! ZACNE>

    Czekam na wyjaśnienie budowy dwóch zbędnych pętli tramwajowych dla tramwajów dwukierunkowych oraz dodatkowych przystanków tramwajowych przy pętli na Chełmie a także jedynego na świecie 3 poziomowego kolizyjnego skrzyżowania Gdańskiego :-). Milion w rozumie Adamowicza to przy tym pikus.

    • 14 17

    • Do sceptyka (1)

      bardzo pan by się zdziwił podróżując tramwajem w Dublinie. tego 'normalny Polak' nie jest w stanie zrozumieć.

      • 8 1

      • a we Lwowie jak tramwaje popylają, hoho

        • 6 0

    • (1)

      Przestań opowiadać głupoty.
      Porównanie na trasie Chełm (Cieszyńskiego) - Jelitkowo, czas rozkładowy, dzień powszeni ok. godz. 10:
      6 - 52 min.
      227 - 35 min.
      To jednak nie jest 2x krócej, to po pierwsze, po drugie jak sobie sprawdzisz długość przejazdu tramwaju jak i autobusu oraz liczbę przystanków, to wyjdzie, że prędkośc handlowa tramwaju jest na podobnym poziomie jak autobusu, o ile nie wyższa.
      A co do samochodu, to bardzo jestem ciekaw jakim sposobem chcesz dojechać tygodniu w ciągu dnia z Jelitkowa na Chełm stojąc w korkach w czasie poniżej 10 min?

      • 5 1

      • Do tego jeszcze dochodzi punktualność jednego jak i drugiego środka transportu. Co by jednak nie mówić, to tramwaje przyjeżdżają w miarę punktualnie (o ile nie ma jakiejś awarii na trasie) podczas gdy np. taki 127 jadąc z Oliwy już we Wrzeszczu przy Manhattanie często potrafi mieć 5-7 minut spóźnienia.

        • 6 1

  • Kocham moje miasto

    Kocham Gdańsk

    • 16 7

  • jutro pierwszy wyslany email a pojutrze

    Pierwszy plan zakupu torów.
    Teraz będą informować o takich mało ważnych sprawach co tydzień a sama budowa będzie miała opoznienie kilka lat, będzie przeplacona i wyjdzie tysiąc poprawek

    • 5 5

  • ...

    A jak samochod sie popsuje to co korku nie mA pomysl człowieku co piszesz.

    • 6 0

  • wybudowac odnoge (1)

    Prosze przypilnowac by wybudowano odnoge w stronę Migowa/Myśliwskiej
    Pzdr

    • 7 2

    • Ok to kto ma za Ciebie przypilnować/?

      • 1 0

  • tramwaj to przezytek !! (5)

    w całej europie zaraz po wojnie zaczeto likwidować tramwaje. tramwaj to zawalidroga. zajmuje miejsce , dezorganizuje ruch na skrzyzowaniach, utrzymanie całej infrastruktury jest niewyobrazalnie drogie.dlaczego nie rozwijac lini autobusowch ?

    • 6 26

    • (4)

      Po pierwsze to nie zaraz po wojnie, tylko ten proces rozpoczął się w latach 60-tych pod wpływem silnego lobby paliwowego. Jednak już pierwszy kryzys naftowy w 1973 r. dał znać, że nie była to najmądrzejsza decyzja. Następnie praktycznie stale wzrastające ceny ropy zaczęły powodować, że z powrotem zaczęto przychylniej patrzeć na tramwaje i od lat 90-tych zaczęła się stopniowa odbudowa tego transportu. Jak już się powołujesz na Europę, to sprawdź sobie, że w takich miastach jak:
      Ateny, Barcelona, Bergen, Dublin, Genewa, Londyn, Lyon, Madryt, Nicea, Paryż, Strasburg;
      zaczęto na nowo budować systemy tramwajowe w ostatnich 15-tu latach.

      • 11 1

      • nie wklejaj z wikipedi (3)

        • 2 5

        • (2)

          A co się nie zgadza? W tych miastach nie buduje/rozbudowuje się systemów tramwajowych?

          • 6 0

          • to nie znaczy , ze u nas trzeba (1)

            • 1 3

            • Ale u nas (w Gdańsku) nie zaorano tramwaju jako jednego z systemów komunikacji miejskiej, więc tylko nieznacznie modyfikujemy system tramwajowy który już mamy a nie budujemy od 0.

              • 5 0

  • Morena... (5)

    ..to dzielnica, a nie osiedle, a w tytule jest błąd. Kto pisze te artykuły???!!!

    • 7 17

    • Jednak Morena to nazwa osiedla, nadana gdzieś w latach 70-tych. Dzielnica nazywa się Piecki i Migowo.

      • 13 3

    • Krzysztof Koprowski (1)

      teraz już wiesz?

      • 5 3

      • Znajdź w tekście dzielnicę morenę. W tytule jest tylko "na morenę", ale nie ma słowa, że to dzielnica. Co więcej w tekście jest "osiedle morena" oraz "dzielnica piecki-migowo". Ogarnij się trochę przed pisaniem tego typu komentarzy.

        • 2 2

    • nie ma dzielnicy morena (1)

      Morena to tylko nazwa spółdzielni od wzgórz morenowych A faktycznie to były wioski Migowo i Piecki Teraz to jest dzielnica Piecki-Migowo nie jak mylnie mówią morena. Przed 1939 nazywało się Pieckendorf i Miggau

      • 1 0

      • nie mówią mylnie

        bo jeszcze parę lat temu, zanim powstały nowe osiedla przy Myśliwskiej, to osiedle Morena składało się na całą dzielnicę... Piecki-Migowo to sztuczny twór administracyjny, skoro Piecki i Migowo to były 2 osobne wsie.

        • 1 0

  • Fajnie (1)

    Dobra i oczekiwana inwestycja. Ale tak przy okazji: może nowa linia tramwajowa z Gdańska do Pruszcza, pobudowana np. w sąsiedztwie istniejącego pasa kolejowego?

    • 4 7

    • Po co wzdłuż torów kolejowych budować nowe tory tramwajowe, skoro SKM będzie jeździć do Pruszcza po skończeniu remontu torowiska? To tak jak byś chciał budować tramwaj do Gdyni 20 metrów od torów SKM.

      • 9 0

  • Zalatajcie do jasnej cholery te tysiace dziur w jezdniach.Kuzwa do czego wy doprowadziliscie!!! Kto za to odpowiada-no kto!!! Z imienia i nazwiska i na dwadziescia lat do pierdla za nieustanne narazanie zycia kierowcow i pasazerow !!!

    • 10 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane