- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (640 opinii)
- 2 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (41 opinii)
- 3 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (50 opinii)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (30 opinii)
- 5 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (16 opinii)
- 6 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (242 opinie)
Dziś podpisanie umowy na budowę linii tramwajowej na Morenę
Po ponad 30 latach obietnic, wreszcie rozpoczną się prace przy budowie trasy tramwajowej na osiedle Morena. We wtorek zostanie podpisana umowa z wykonawcą, konsorcjum firm MTM Gdynia i Rajbud Tczew, które wybuduje nową linię do końca września 2015 r.
Gdyby wierzyć pierwszym terminom narzuconym inwestycji, to dzisiaj z pewnością pisalibyśmy o generalnym remoncie lub przebudowie sieci tramwajowej na Morenie. Pierwsze pojazdy po torach w kierunku dzielnicy Piecki-Migowo miały bowiem pojechać już w 1981 r.
Nie do końca jest jednak prawdą, że pierwsze szyny na tej trasie zostaną ułożone dopiero po podpisaniu umowy. Na przełomie 2010 i 2011 roku wykonano bowiem pierwszy, ok. 100-metrowy odcinek w obrębie skrzyżowania ul. Kartuskiej i Nowolipie
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Raptem kilka tygodni później, 12 lutego 2011 r. okazało się, że na pierwszy tramwaj pokonujący to skrzyżowanie nie będziemy czekać kolejnych trzech dekad. Dzięki zdobyciu dodatkowych środków unijnych, możliwa stała się realizacja kolejnego odcinka trasy, po Chełmie i powstającej jeszcze wówczas trakcji wzdłuż al. Havla.
Już w marcu 2011 r. ogłoszono przetarg na opracowanie projektu trasy, który wygrało Biuro Inżynieryjne Usług Projektowych z Krakowa z ceną 1,2 mln zł. Zwycięzca nawiązał współpracę z gdańskim Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego, które również ubiegało się o realizację projektu, lecz w cenie wyższej o 600 tys. zł.
Jeszcze w listopadzie dwa lata temu rozpoczął się proces konsultacji społecznych z mieszkańcami. Ujawniono wówczas, że trasa nie będzie zakończona tradycyjnymi pętlami, a torami odstawczymi dla tramwajów dwukierunkowych przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo oraz trójkątem torowym w ul. Bulońską (z tego rozwiązania korzystać mogą też jednokierunkowe tramwaje).
W listopadzie ub. r. niemal pewne było już, że uda się zdobyć niezbędne środki finansowe na inwestycję. Unijnych pieniędzy wystarczyło także na zakup dodatkowych pięciu dwukierunkowych tramwajów. Przetarg na ich budowę dla Gdańska rozpisano w lutym br., a ofertę złożyła tylko jedna firma - bydgoska Pesa z pojazdem Jazz Duo i ceną łączną ok. 54,1 mln zł.
Jednak nie cena tramwajów, a koszt budowy całej trasy był największą niewiadomą. Miasto zarezerwowało na realizację odcinka od pętli Siedlce do przystanku PKM Brętowo z trójkątem torowym w ul. Bulońską 149,4 mln zł. Ostateczna cena okazała się jednak sporo niższa, bo przetarg wygrało konsorcjum firm MTM Gdynia oraz Rajbud Tczew z ofertą ok. 116 mln zł. Zaoszczędzone pieniądze mają być przeznaczone na budowę odcinka od ul. Bulońskiej do Myśliwskiej.
Nim się to jednak stanie, warto przypomnieć, że na nowej trasie od Siedlec do PKM Brętowo powstanie pięć przystanków. Będą to: przebudowana pętla Siedlce na węzeł tramwajowo-autobusowy z parkingami, Piekarnicza, Belgradzka, Warneńska (w formie przystanku tramwajowo-autobusowego), Kolumba (wcześniej występujący pod nazwą Wyrobka) oraz PKM Brętowo.
Na budowie trasy zyskają też miłośnicy dwóch kółek, którzy otrzymają nową drogę rowerową. Zmodernizowana zostanie też sieć wodociągowa i kanalizacyjna. Pracom towarzyszyć będą również roboty drogowe, w tym wymiana nawierzchni ul. Rakoczego oraz przebudowa skrzyżowania ul. Rakoczego z ul. Bulońską.
Jeżeli uda się jednocześnie "zgrać" budowę odnogi w ul. Bulońskiej, to być może w terminie zbliżonym do pierwszego etapu powstaną jeszcze dwa przystanki tramwajowe - Budapesztańska oraz Myśliwska.
Pierwszy etap gotowy ma być do końca września 2015 r. Miejmy nadzieję, że będzie to już ostateczny termin realizacji dla tej trasy tramwajowej.
Opinie (146) 9 zablokowanych
-
2013-11-12 13:49
30 lat obietnic, 15 lat pisania umow, jakies 10 na zbudowanie
Jakby ktoś się pytał to się k... nazywa sukces.
- 9 9
-
2013-11-12 15:48
Morena-jedna wielka dziura w asfalcie...na kazdej ulicy.
- 12 4
-
2013-11-12 17:22
lepiej przytanek na morena (2)
przytanek autobusy to koluba . a przytanek tramwaj to wyrobka jest super jak stoi bloka koluba i wyrobka
- 0 5
-
2013-11-12 21:26
(1)
do podstawówki się cofnij lepiej, to może się czegoś nauczysz i ktokolwiek zrozumie co chciałeś napisać........bełkot
- 2 1
-
2013-11-13 16:33
wygląda mi na cudzoziemca
- 0 0
-
2013-11-12 19:28
nie ma dzielnicy morena (2)
Jest Piecki Migowo nazwy pochodzą od wiosek
- 5 4
-
2013-11-12 21:27
nie może być....
- 1 0
-
2013-11-12 21:31
Akurat.
Jest, tam mieszkam.
- 2 1
-
2013-11-12 20:02
Oszczednosc przy zakupie tramwajów
Znowu Pesa, jedna piasecznica, lustro rozkładane ręcznie - hakiem, i plastiki mocowane na rzepy.Ale decydenci tramwai nie prowadzą i nimi nie jeżdżą
- 4 2
-
2013-11-12 20:46
Mnie bardziej cieszy nowa droga rowerowa
Będzie to przedłużenie trasy na Łostowickiej i zniknie w końcu jedna z największych rowerowych dziur wstydu. Trasa ta połączy Osiedle Moje Marzenie z Wrzeszczem z pominięciem Śródmieścia , jednak będzie tam sporo podjazdów zwłaszcza z powrotem od Słowackiego do Jaśkowej Doliny , potem Łostowicką i serpentynami na Moje Marzenie
- 1 3
-
2013-11-12 21:20
stogi
A na stogi dalej jedziesz od dworca 20 minut bo po co naprawić tory po których strach jeździć ?? -.- lepiej zróbmy nowe
- 3 1
-
2013-11-12 21:24
tram
A Gdynia zamiast tramwaju ma infobox i lotnisko w Kosakowie.
- 8 0
-
2013-11-12 21:24
A KIEDY na Stogi wyremontujemy torowisko najgorse w Gdańsku?
Już czas na nowe tramwaje!
- 3 6
-
2013-11-12 21:40
A Stogi??????
Szkoda ,ze o tej dzielnicy pan Prezydent nie pamięta.Czy koniecznie trzeba jakiegoś nieszczęścia żeby władze dojrzały problem ???????
- 2 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.