• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczne autobusy gotowe do wożenia pasażerów. Zaczną w środę

Patryk Szczerba
7 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni Wojciech Szczurek
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni Przecięcie wstęgi

Autobusy elektryczne wyjadą na ulice Gdyni w środę. 24 pojazdy będą kursowały na liniach 150, 190, 128, 133 i 282. Kosztowały blisko 80 mln zł.



W Gdyni codziennie w regularnej obsłudze jest 270 pojazdów. Z tego blisko 100 to trolejbusy. Tabor pozostałych 170 autobusów od środy uzupełnią 24 nowe "elektryki".

We wtorek zaprezentowano dwa z nich. W środę na ulice wyjedzie 16 autobusów pojedynczych i 8 przegubowych mercedes eCitaro.

Elektrobusy zastąpią trolejbusy?



O tym, że tak nie będzie, zapewnia Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

- Pamiętam taką poważną debatę sprzed 20 lat, czy biorąc pod uwagę ówczesny standard taboru trolejbusowego w Gdyni, nie warto zwinąć tej sieci, bo niektórym przeszkadzała w sensie optycznym. Na szczęście wizja dotycząca transformacji taboru i komunikacji w mieście spowodowała, że pozostały. Chcemy, aby mieszkańcy zmieniali przyzwyczajenia w tym sensie, by wybierali komunikację miejską częściej. Do tego potrzebna jest punktualność, wysoka jakość organizacji, dobre połączenia, ale tez wysokiej jakości tabor - wskazuje prezydent Gdyni.

Przypominają trolejbusy, ale to jednak autobusy



Pojazdy oprócz standardowego wyposażenia posiadają m.in. tzw. alkobocki, urządzenia uniemożliwiające wyruszenie w trasę kierowcy pod wpływem alkoholu oraz aktywne tempomaty, pozwalające zwolnić pojazdom przed przeszkodą.

Czytaj też: Dwóch kierowców miejskich autobusów przyszło do pracy po alkoholu

  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
- Dołączą do trolejbusów i będą je uzupełniać. Nie przewidujemy, by je zastąpiły. Przypominają jednak trolejbusy, chociażby w tym, że ogrzewanie nie jest spalinowe, ale elektryczne. W porze dziennej będą ładować się na pętlach, a nocą w siedzibie PKA tzw. prądem wolnym - opowiada Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia
W pojedynczych pojazdach znajdują się baterie o pojemności 192 kwh, a w przegubowych 258 kwh.

- Autobusy powinny spokojnie pokonać 120 kilometrów po doładowaniu. Moc siedmiu ładowarek w pięciu miejscach w mieście wynosi do 400 kilowatów każda. Dodatkowo na bazie znajduje się 12 ładowarek stacjonarnych, które możemy ładować równocześnie - dodaje Lech Żurek, prezes PKA.

Gdyńskie elektrobusy: silniki jak w dieslu



Silniki są zintegrowane z mostem napędowym, dzięki czemu nie zajmuje on miejsca w pojeździe.

- Tym samym nie różni się właściwie niczym od tradycyjnego pojazdu diesla. Ciekawostką jest fakt, że klimatyzacja funkcjonuje z pompą ciepła. Do około 3, 4 stopni wykorzystujemy energię z powietrza, dzięki czemu nie będziemy zużywać energii elektrycznej z magazynów w autobusie. Pojazd posiada też odzysk energii elektrycznej - opowiada Jacek Szemraj z PKA Gdynia.
Będą ładowane na przystankach oraz w zajezdni w kilku lokalizacjach w Gdyni.



Wykaz miejsc w Gdyni z ładowarkami do elektrobusów



Podwójne stacje szybkiego ładowania będą przy:

Pojedyncze ładowarki będą przy:

Z gniazda autobusy będą ładowane podczas postoju w zajezdni przy ul. Platynowej.
09:39 8 CZERWCA 22

Problem z elektrobusami w Gdyni (49 opinii)

Na linie 150 w Gdyni miały dziś wyjechać elektrobusy a według strony pozwalającej śledzić ruch pojazdów komunikacji miejskiej, część elektrobusów ledwo wyjechały z bazy ok. 4 i już w godz. 5-8 elektrobusy zostały zastąpione autobusy spalinowymi. Co poszło nie tak? Na linii 150 chyba żaden elektrobus teraz nie jeździ a miały od dziś jeździć. Ja jako gdynianin jestem zawiedziony. :( Ile pasażerów linii 150 mogło zostać na lodzie przez te podmiany autobusów w godzinach szczytu Zobacz więcej
Na linie 150 w Gdyni miały dziś wyjechać elektrobusy a według strony pozwalającej śledzić ruch pojazdów komunikacji miejskiej, część elektrobusów ledwo wyjechały z bazy ok. 4 i już w godz. 5-8 elektrobusy zostały zastąpione autobusy spalinowymi. Co poszło nie tak? Na linii 150 chyba żaden elektrobus teraz nie jeździ a miały od dziś jeździć. Ja jako gdynianin jestem zawiedziony. :( Ile pasażerów linii 150 mogło zostać na lodzie przez te podmiany autobusów w godzinach szczytu Zobacz więcej

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21
  • ZKM w Gdyni Gdynia, Zakręt do Oksywia 10

Opinie (188) 7 zablokowanych

  • Piękne, nowe, nowoczesne, eko. (3)

    A w PKM Gdynia stare diesle, jeszcze w 2000 roku. Na nowe nie ma co liczyć, bo kasa świeci pustkami. Może chociaż używane z zachodu kupią.

    • 5 15

    • Może tam nie ma komu przetargu robić, bo w pka jest "pan krzepicki"

      • 1 3

    • chyba z UM minusują

      • 5 0

    • Eko jak? 1kg węgla to 8kwh i 10 m3 spalin

      • 0 0

  • Na ul. Arciszewskich przejdą test wytrzymałości (2)

    • 29 1

    • To juz Pani Arciszewska poseł delegat zsamorządowiec mecenas sportu i największy dłużnik w powojenne RP (1)

      ma już swoją ulice>:)

      • 1 3

      • Nie arciszewskiej

        • 1 0

  • A te flagi

    Arki odwrotnie

    • 24 3

  • Niewiarygodne. Tego jeszcze nie było. Sensacja. Niedowierzanie. To już oficjalne ? Jest decyzja ? I cały internet wrze ? (1)

    W takim razie rzucam pracę i się cieszę razem z Wami. Bueheeee.

    • 8 4

    • Podtrzymuje optymizm razem z Tobą

      ~Anty_fan _pka

      • 0 0

  • FLAGI (2)

    Jeżeli już to powinny być na dachu autobusu flagi 1 - GDYNI, 2 - polski lub europejska.

    • 25 2

    • Czy to jeszcze Polska?

      • 7 0

    • Słusznie. Dopominajmy się zaprzestania bezmyślnego, przesadnego eksponowania obcych symboli narodowych. W żadnym innym państwie nie ma czegoś takiego. Będzie trzeba zrobić akcję jak z Polanką chyba bo nie dotrze inaczej, że ludzie mają już tego po dziurki w nosie.

      • 6 0

  • Tak trzymaj!

    Chcemy aby mieszkańcy zmieniali przyzwyczajenia w tym sensie, by wybierali komunikację miejską częściej.

    Tymczasem tez Szczurek : podwyżka cen biletów, cięcia kursów w rozkładach

    • 22 2

  • Jakie linie będą kursowały z nowej pętli Chylonia Meksyk ? (4)

    • 12 1

    • Erka, wszystkimi kursami w obie strony (1)

      Taka prestizowa wiecznie opóźniona linia przejezdzajaca gdzieś tam nieopodal nie może tak jeździć gdzieś tam po hutniczej w bliskiej odległości od takiej kluczowej inwestycji. Najlepiej jakby zjeżdżala na petle bez uwzględniania tego w żaden sposób w rozkładzie jazdy, i tak jeździ na ogromnych opoznieniach, więc 10 minut w tą czy w tamtą nie powinno powodować większych problemów :-)

      • 2 4

      • Nieee no podobno 163,198 i 365 do Rewy w sezonie

        • 1 0

    • Linia specjalna na lotnisko w Kosakowie.

      • 2 1

    • opancerzone

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Fajne ale drogie w utrzymaniu niestety (12)

    • 65 9

    • Jak moja żona (1)

      • 32 2

      • Sama prawda. Zrobiłeś mi wieczór tym wpisem.

        • 7 2

    • Nie (5)

      Nie do końca. Koszty serwisowania elektryka są o wiele mniejsze niż spalinowego. Zużycie hamulców jest kilku krotnie mniejsze.

      • 8 16

      • Polecam kiedyś zobaczyć koszty wymiany baterii (3)

        • 18 7

        • polecam kiedyś zobaczyć ceny paliw

          • 10 12

        • polecam poczytać (1)

          o częstotliwości wymiany baterii w samochodach elektrycznych

          • 10 3

          • U mnie póki co zero wymian w 10 lat.

            • 0 0

      • zwykłe autobusy

        już od dawna mają hamulce elektromagnetyczne, więc raczej zużycie hamulców pneumatycznych jest podobne...

        • 0 0

    • Dzieci też są drogie w utrzymaniu (2)

      • 9 1

      • Kup gumę (1)

        • 0 4

        • za późno

          nie zdążyłem

          • 9 1

    • chyba odwrotnie

      drogie w zakupie, tanie w utrzymaniu

      • 9 0

  • Perpetuum mobile... (1)

    "Ciekawostką jest fakt, że klimatyzacja funkcjonuje z pompą ciepła. Do około 3, 4 stopni wykorzystujemy energię z powietrza, dzięki czemu nie będziemy zużywać energii elektrycznej z magazynów w autobusie."

    • 8 4

    • Srompa ciepła a bilety po 5zł. Dziękuję, ogrzeję się w taksówce.

      • 7 1

  • Mam pytanie (4)

    Czy będzie można wchodzić w butach?

    • 20 3

    • Tylko jednorazówki na nogi jak w szpitalu

      • 4 1

    • Tylko w krawatach

      • 7 0

    • Tylko kapcie albo klapki. Bez skarpet. Najlepiej żółto-niebieskie.

      • 5 1

    • Nie będzie można. W każdym wozie jest zestaw kapci dla pasażerów. Prane regularnie, raz w tygodniu.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane