- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (46 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (167 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Elektryczne autobusy gotowe do wożenia pasażerów. Zaczną w środę
Autobusy elektryczne wyjadą na ulice Gdyni w środę. 24 pojazdy będą kursowały na liniach 150, 190, 128, 133 i 282. Kosztowały blisko 80 mln zł.
We wtorek zaprezentowano dwa z nich. W środę na ulice wyjedzie 16 autobusów pojedynczych i 8 przegubowych mercedes eCitaro.
Elektrobusy zastąpią trolejbusy?
O tym, że tak nie będzie, zapewnia Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
- Pamiętam taką poważną debatę sprzed 20 lat, czy biorąc pod uwagę ówczesny standard taboru trolejbusowego w Gdyni, nie warto zwinąć tej sieci, bo niektórym przeszkadzała w sensie optycznym. Na szczęście wizja dotycząca transformacji taboru i komunikacji w mieście spowodowała, że pozostały. Chcemy, aby mieszkańcy zmieniali przyzwyczajenia w tym sensie, by wybierali komunikację miejską częściej. Do tego potrzebna jest punktualność, wysoka jakość organizacji, dobre połączenia, ale tez wysokiej jakości tabor - wskazuje prezydent Gdyni.
Przypominają trolejbusy, ale to jednak autobusy
Pojazdy oprócz standardowego wyposażenia posiadają m.in. tzw. alkobocki, urządzenia uniemożliwiające wyruszenie w trasę kierowcy pod wpływem alkoholu oraz aktywne tempomaty, pozwalające zwolnić pojazdom przed przeszkodą.
Czytaj też: Dwóch kierowców miejskich autobusów przyszło do pracy po alkoholu
- Dołączą do trolejbusów i będą je uzupełniać. Nie przewidujemy, by je zastąpiły. Przypominają jednak trolejbusy, chociażby w tym, że ogrzewanie nie jest spalinowe, ale elektryczne. W porze dziennej będą ładować się na pętlach, a nocą w siedzibie PKA tzw. prądem wolnym - opowiada Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia
W pojedynczych pojazdach znajdują się baterie o pojemności 192 kwh, a w przegubowych 258 kwh.
- Autobusy powinny spokojnie pokonać 120 kilometrów po doładowaniu. Moc siedmiu ładowarek w pięciu miejscach w mieście wynosi do 400 kilowatów każda. Dodatkowo na bazie znajduje się 12 ładowarek stacjonarnych, które możemy ładować równocześnie - dodaje Lech Żurek, prezes PKA.
Gdyńskie elektrobusy: silniki jak w dieslu
Silniki są zintegrowane z mostem napędowym, dzięki czemu nie zajmuje on miejsca w pojeździe.
- Tym samym nie różni się właściwie niczym od tradycyjnego pojazdu diesla. Ciekawostką jest fakt, że klimatyzacja funkcjonuje z pompą ciepła. Do około 3, 4 stopni wykorzystujemy energię z powietrza, dzięki czemu nie będziemy zużywać energii elektrycznej z magazynów w autobusie. Pojazd posiada też odzysk energii elektrycznej - opowiada Jacek Szemraj z PKA Gdynia.
Będą ładowane na przystankach oraz w zajezdni w kilku lokalizacjach w Gdyni.
Wykaz miejsc w Gdyni z ładowarkami do elektrobusów
Podwójne stacje szybkiego ładowania będą przy:
- Domu Marynarza u zbiegu al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Tetmajera,
- na Witominie-Leśniczówce - przy przystanku końcowym na ul. II Morskiego Pułku Strzelców.
Pojedyncze ładowarki będą przy:
- Dworcu Morskim obok Muzeum Emigracji, na przystanku końcowym na ul. Polskiej,
- na Oksywiu - przy przystanku końcowym na ul. Godebskiego,
- na placu Kaszubskim - przy przystanku końcowym na ul. Wójta Radtkego.
Z gniazda autobusy będą ładowane podczas postoju w zajezdni przy ul. Platynowej.
Problem z elektrobusami w Gdyni (49 opinii)
Miejsca
Opinie (188) 7 zablokowanych
-
2022-06-07 20:32
Eko (3)
Pytanie na czym polega Eco?
Do produkcji baterii potrzeba dużo energii, ładowanie też nie przybywa od bozi, tylko z kopcących elektrowni i najważniejsze co potem z wysłużonymi bateriami????
Pod Paryżem jest już straszące zmentarzysko elektryków. Takie to Eco....- 13 1
-
2022-06-08 10:06
Ktoś w końcu włączył myślenie ;)
- 2 0
-
2022-06-08 14:15
Dasz jakiś bliższy namiar na to cmentarzysko? Podskoczyłbym parę razy jakimś TIRem po złom i baterie.
- 0 0
-
2022-06-08 14:49
Na Ukrainę się wyślę lub przerobi się na Diesla
- 0 0
-
2022-06-07 21:24
(1)
Ile kosztuje taka bateria i na ile wystarczy?
- 6 1
-
2022-06-08 14:18
Około 400-500zł/kWh, czyli ta mniejsza 80-100 tys. zł.
Wystarcza na jakieś 1000-5000 cykli zależy od technologii, czyli 150-750 tys. km.
- 1 0
-
2022-06-07 21:39
Hehe
Super wszystko nowe ale co za tym idzie
Drogie w utrzymaniu także lepiej było mieć ikarusy i bilety za 1 zł normalny ;)- 10 0
-
2022-06-07 21:43
Gdynia to Białoruś (2)
Chory i kosztowny pomysł szczurka.
- 8 3
-
2022-06-07 22:08
(1)
Może cię to zdziwi, ale Gdynia jest 100 lat za wieloma miastami na Białorusi w niektórych aspektach. Bilet na komunikację na Białorusi kosztuje 2zł. A opłata dodatkowa za brak biletu to 20zł (dwadzieścia). Nie mówiąc o wyglądzie miast, zobacz sobie zdjęcia z Mińska i porównaj z tym potworkiem gdyńskim.
- 3 2
-
2022-06-07 22:15
2zł to cena za marszrutkę czyli taki busik. Bilet autobusowy kosztuje 75gr. Tyle samo co chleb :)
- 1 0
-
2022-06-07 22:10
To teraz prosimy o darmową komunikację w Gdyni
- 6 1
-
2022-06-07 22:37
noo (1)
a jak pieknie się palą na ytbie jest sporo , strach wsiadać
- 3 1
-
2022-06-08 00:00
Też widziałem filmik płonącego autobusu elektrycznego w Paryżu. Gdyby w nim byli ludzie, to okoliczne zakłady pogrzebowe miałyby żniwo :P
- 2 1
-
2022-06-07 23:30
Eco = po zużyciu wszystkie akumulatory z tych eco pojazdów wylądują w Afryce. (1)
To jest właśnie zakłamane mumi europjeskiej. Lewackie pajace podniecają się elektrycznymi pojazdami nie myśląc faktycznie o przyszłości. Bez pojęcia, wiedza na poziomie tik-toku i tyle.
- 9 3
-
2022-06-08 14:19
Ej, po co wspierać Afrykę, nie możemy sami użyć ich do magazynowania energii?
- 0 0
-
2022-06-07 23:57
Dla mnie autobus nie ma znaczenia czy to elektryczny czy ze złota
Wole byle jaki, byle zawiozł z miejsca A do B
- 5 1
-
2022-06-08 00:01
Dlaczego te autobusy mają flagi Ukraińskie (1)
- 15 1
-
2022-06-08 07:59
To nowa linia do Donbasu
- 6 0
-
2022-06-08 01:15
Jak przepłacić za autobus czterokrotnie
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.