• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczne autobusy gotowe do wożenia pasażerów. Zaczną w środę

Patryk Szczerba
7 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni Wojciech Szczurek
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni Przecięcie wstęgi

Autobusy elektryczne wyjadą na ulice Gdyni w środę. 24 pojazdy będą kursowały na liniach 150, 190, 128, 133 i 282. Kosztowały blisko 80 mln zł.



W Gdyni codziennie w regularnej obsłudze jest 270 pojazdów. Z tego blisko 100 to trolejbusy. Tabor pozostałych 170 autobusów od środy uzupełnią 24 nowe "elektryki".

We wtorek zaprezentowano dwa z nich. W środę na ulice wyjedzie 16 autobusów pojedynczych i 8 przegubowych mercedes eCitaro.

Elektrobusy zastąpią trolejbusy?



O tym, że tak nie będzie, zapewnia Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

- Pamiętam taką poważną debatę sprzed 20 lat, czy biorąc pod uwagę ówczesny standard taboru trolejbusowego w Gdyni, nie warto zwinąć tej sieci, bo niektórym przeszkadzała w sensie optycznym. Na szczęście wizja dotycząca transformacji taboru i komunikacji w mieście spowodowała, że pozostały. Chcemy, aby mieszkańcy zmieniali przyzwyczajenia w tym sensie, by wybierali komunikację miejską częściej. Do tego potrzebna jest punktualność, wysoka jakość organizacji, dobre połączenia, ale tez wysokiej jakości tabor - wskazuje prezydent Gdyni.

Przypominają trolejbusy, ale to jednak autobusy



Pojazdy oprócz standardowego wyposażenia posiadają m.in. tzw. alkobocki, urządzenia uniemożliwiające wyruszenie w trasę kierowcy pod wpływem alkoholu oraz aktywne tempomaty, pozwalające zwolnić pojazdom przed przeszkodą.

Czytaj też: Dwóch kierowców miejskich autobusów przyszło do pracy po alkoholu

  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
- Dołączą do trolejbusów i będą je uzupełniać. Nie przewidujemy, by je zastąpiły. Przypominają jednak trolejbusy, chociażby w tym, że ogrzewanie nie jest spalinowe, ale elektryczne. W porze dziennej będą ładować się na pętlach, a nocą w siedzibie PKA tzw. prądem wolnym - opowiada Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia
W pojedynczych pojazdach znajdują się baterie o pojemności 192 kwh, a w przegubowych 258 kwh.

- Autobusy powinny spokojnie pokonać 120 kilometrów po doładowaniu. Moc siedmiu ładowarek w pięciu miejscach w mieście wynosi do 400 kilowatów każda. Dodatkowo na bazie znajduje się 12 ładowarek stacjonarnych, które możemy ładować równocześnie - dodaje Lech Żurek, prezes PKA.

Gdyńskie elektrobusy: silniki jak w dieslu



Silniki są zintegrowane z mostem napędowym, dzięki czemu nie zajmuje on miejsca w pojeździe.

- Tym samym nie różni się właściwie niczym od tradycyjnego pojazdu diesla. Ciekawostką jest fakt, że klimatyzacja funkcjonuje z pompą ciepła. Do około 3, 4 stopni wykorzystujemy energię z powietrza, dzięki czemu nie będziemy zużywać energii elektrycznej z magazynów w autobusie. Pojazd posiada też odzysk energii elektrycznej - opowiada Jacek Szemraj z PKA Gdynia.
Będą ładowane na przystankach oraz w zajezdni w kilku lokalizacjach w Gdyni.



Wykaz miejsc w Gdyni z ładowarkami do elektrobusów



Podwójne stacje szybkiego ładowania będą przy:

Pojedyncze ładowarki będą przy:

Z gniazda autobusy będą ładowane podczas postoju w zajezdni przy ul. Platynowej.
09:39 8 CZERWCA 22

Problem z elektrobusami w Gdyni (49 opinii)

Na linie 150 w Gdyni miały dziś wyjechać elektrobusy a według strony pozwalającej śledzić ruch pojazdów komunikacji miejskiej, część elektrobusów ledwo wyjechały z bazy ok. 4 i już w godz. 5-8 elektrobusy zostały zastąpione autobusy spalinowymi. Co poszło nie tak? Na linii 150 chyba żaden elektrobus teraz nie jeździ a miały od dziś jeździć. Ja jako gdynianin jestem zawiedziony. :( Ile pasażerów linii 150 mogło zostać na lodzie przez te podmiany autobusów w godzinach szczytu Zobacz więcej
Na linie 150 w Gdyni miały dziś wyjechać elektrobusy a według strony pozwalającej śledzić ruch pojazdów komunikacji miejskiej, część elektrobusów ledwo wyjechały z bazy ok. 4 i już w godz. 5-8 elektrobusy zostały zastąpione autobusy spalinowymi. Co poszło nie tak? Na linii 150 chyba żaden elektrobus teraz nie jeździ a miały od dziś jeździć. Ja jako gdynianin jestem zawiedziony. :( Ile pasażerów linii 150 mogło zostać na lodzie przez te podmiany autobusów w godzinach szczytu Zobacz więcej

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21
  • ZKM w Gdyni Gdynia, Zakręt do Oksywia 10

Opinie (188) 7 zablokowanych

  • Eko (3)

    Pytanie na czym polega Eco?
    Do produkcji baterii potrzeba dużo energii, ładowanie też nie przybywa od bozi, tylko z kopcących elektrowni i najważniejsze co potem z wysłużonymi bateriami????
    Pod Paryżem jest już straszące zmentarzysko elektryków. Takie to Eco....

    • 13 1

    • Ktoś w końcu włączył myślenie ;)

      • 2 0

    • Dasz jakiś bliższy namiar na to cmentarzysko? Podskoczyłbym parę razy jakimś TIRem po złom i baterie.

      • 0 0

    • Na Ukrainę się wyślę lub przerobi się na Diesla

      • 0 0

  • (1)

    Ile kosztuje taka bateria i na ile wystarczy?

    • 6 1

    • Około 400-500zł/kWh, czyli ta mniejsza 80-100 tys. zł.

      Wystarcza na jakieś 1000-5000 cykli zależy od technologii, czyli 150-750 tys. km.

      • 1 0

  • Hehe

    Super wszystko nowe ale co za tym idzie
    Drogie w utrzymaniu także lepiej było mieć ikarusy i bilety za 1 zł normalny ;)

    • 10 0

  • Gdynia to Białoruś (2)

    Chory i kosztowny pomysł szczurka.

    • 8 3

    • (1)

      Może cię to zdziwi, ale Gdynia jest 100 lat za wieloma miastami na Białorusi w niektórych aspektach. Bilet na komunikację na Białorusi kosztuje 2zł. A opłata dodatkowa za brak biletu to 20zł (dwadzieścia). Nie mówiąc o wyglądzie miast, zobacz sobie zdjęcia z Mińska i porównaj z tym potworkiem gdyńskim.

      • 3 2

      • 2zł to cena za marszrutkę czyli taki busik. Bilet autobusowy kosztuje 75gr. Tyle samo co chleb :)

        • 1 0

  • To teraz prosimy o darmową komunikację w Gdyni

    • 6 1

  • noo (1)

    a jak pieknie się palą na ytbie jest sporo , strach wsiadać

    • 3 1

    • Też widziałem filmik płonącego autobusu elektrycznego w Paryżu. Gdyby w nim byli ludzie, to okoliczne zakłady pogrzebowe miałyby żniwo :P

      • 2 1

  • Eco = po zużyciu wszystkie akumulatory z tych eco pojazdów wylądują w Afryce. (1)

    To jest właśnie zakłamane mumi europjeskiej. Lewackie pajace podniecają się elektrycznymi pojazdami nie myśląc faktycznie o przyszłości. Bez pojęcia, wiedza na poziomie tik-toku i tyle.

    • 9 3

    • Ej, po co wspierać Afrykę, nie możemy sami użyć ich do magazynowania energii?

      • 0 0

  • Dla mnie autobus nie ma znaczenia czy to elektryczny czy ze złota

    Wole byle jaki, byle zawiozł z miejsca A do B

    • 5 1

  • Dlaczego te autobusy mają flagi Ukraińskie (1)

    • 15 1

    • To nowa linia do Donbasu

      • 6 0

  • Jak przepłacić za autobus czterokrotnie

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane