- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (50 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (194 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (172 opinie)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Elektryczne autobusy gotowe do wożenia pasażerów. Zaczną w środę
Autobusy elektryczne wyjadą na ulice Gdyni w środę. 24 pojazdy będą kursowały na liniach 150, 190, 128, 133 i 282. Kosztowały blisko 80 mln zł.
We wtorek zaprezentowano dwa z nich. W środę na ulice wyjedzie 16 autobusów pojedynczych i 8 przegubowych mercedes eCitaro.
Elektrobusy zastąpią trolejbusy?
O tym, że tak nie będzie, zapewnia Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
- Pamiętam taką poważną debatę sprzed 20 lat, czy biorąc pod uwagę ówczesny standard taboru trolejbusowego w Gdyni, nie warto zwinąć tej sieci, bo niektórym przeszkadzała w sensie optycznym. Na szczęście wizja dotycząca transformacji taboru i komunikacji w mieście spowodowała, że pozostały. Chcemy, aby mieszkańcy zmieniali przyzwyczajenia w tym sensie, by wybierali komunikację miejską częściej. Do tego potrzebna jest punktualność, wysoka jakość organizacji, dobre połączenia, ale tez wysokiej jakości tabor - wskazuje prezydent Gdyni.
Przypominają trolejbusy, ale to jednak autobusy
Pojazdy oprócz standardowego wyposażenia posiadają m.in. tzw. alkobocki, urządzenia uniemożliwiające wyruszenie w trasę kierowcy pod wpływem alkoholu oraz aktywne tempomaty, pozwalające zwolnić pojazdom przed przeszkodą.
Czytaj też: Dwóch kierowców miejskich autobusów przyszło do pracy po alkoholu
- Dołączą do trolejbusów i będą je uzupełniać. Nie przewidujemy, by je zastąpiły. Przypominają jednak trolejbusy, chociażby w tym, że ogrzewanie nie jest spalinowe, ale elektryczne. W porze dziennej będą ładować się na pętlach, a nocą w siedzibie PKA tzw. prądem wolnym - opowiada Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia
W pojedynczych pojazdach znajdują się baterie o pojemności 192 kwh, a w przegubowych 258 kwh.
- Autobusy powinny spokojnie pokonać 120 kilometrów po doładowaniu. Moc siedmiu ładowarek w pięciu miejscach w mieście wynosi do 400 kilowatów każda. Dodatkowo na bazie znajduje się 12 ładowarek stacjonarnych, które możemy ładować równocześnie - dodaje Lech Żurek, prezes PKA.
Gdyńskie elektrobusy: silniki jak w dieslu
Silniki są zintegrowane z mostem napędowym, dzięki czemu nie zajmuje on miejsca w pojeździe.
- Tym samym nie różni się właściwie niczym od tradycyjnego pojazdu diesla. Ciekawostką jest fakt, że klimatyzacja funkcjonuje z pompą ciepła. Do około 3, 4 stopni wykorzystujemy energię z powietrza, dzięki czemu nie będziemy zużywać energii elektrycznej z magazynów w autobusie. Pojazd posiada też odzysk energii elektrycznej - opowiada Jacek Szemraj z PKA Gdynia.
Będą ładowane na przystankach oraz w zajezdni w kilku lokalizacjach w Gdyni.
Wykaz miejsc w Gdyni z ładowarkami do elektrobusów
Podwójne stacje szybkiego ładowania będą przy:
- Domu Marynarza u zbiegu al. Marszałka Piłsudskiego i ul. Tetmajera,
- na Witominie-Leśniczówce - przy przystanku końcowym na ul. II Morskiego Pułku Strzelców.
Pojedyncze ładowarki będą przy:
- Dworcu Morskim obok Muzeum Emigracji, na przystanku końcowym na ul. Polskiej,
- na Oksywiu - przy przystanku końcowym na ul. Godebskiego,
- na placu Kaszubskim - przy przystanku końcowym na ul. Wójta Radtkego.
Z gniazda autobusy będą ładowane podczas postoju w zajezdni przy ul. Platynowej.
Problem z elektrobusami w Gdyni (49 opinii)
Miejsca
Opinie (188) 7 zablokowanych
-
2022-06-08 01:37
Malkontenci (1)
Gdynia to Gdynia, zawsze do przodu i fajnie, wy z GD zazdrościcie a My was omijamy
- 0 7
-
2022-06-08 01:41
Miliard długu i lotnisko. Zawsze do przodu.
- 1 2
-
2022-06-08 02:48
Elektryczny smród na kolach (1)
Czysty tylko gdzie jeździ a cały smród generowany jest w fabryce a na końcu w zakładzie elektrycznym nawet jeśli jest to elektrownia atomowa która generuje odpady promieniotwórcze tak wygląda pseudo ekologia walę więcej smrodu ale trochę dalej i to jest strefa podzucania komuś problemu
- 3 1
-
2022-06-08 14:21
To lepiej jak diesel czy benzyniak wali prosto w nasze płuca?
Myślisz że ropa i benzyna to takie duuuuużo lepsze od węgla?
- 0 1
-
2022-06-08 05:02
Oczywiście wszystko za nasze pieniądze. Podnieśli ceny biletów o 1 zł i zlikwidowali jeden bilet i myślą, że to nas może zachęcić do częstszego korzystania z komunikacji miejskiej. Wolałabym nie jeździć elektrobusem, a jeździć na tańszych biletach. Raczej będę częściej jeździć rowerem, a w niedalekiej przyszłości wrócę do podróżowania samochodem. Drodzy włodarze nie tędy droga jeśli chcecie skłonić ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej
- 9 1
-
2022-06-08 05:31
Warto stać przy samych drzwiach.
To jedyna szansa by w razie pożaru tego czegoś mieć jakąś szansę na ucieczkę. Z doświadczeń w innych krajach wynika, że pożar rozprzestrzenia się zbyt szybko by reszta ludzi miała szansę na ucieczkę.
- 6 3
-
2022-06-08 05:55
Miałem okazję jechać elektrykiem Wygodne i ciche a nie jak w starych wyćie i buczenie (1)
Michaś 79
- 3 7
-
2022-06-08 08:05
Zupelnie jak w trolejbusie.
- 1 1
-
2022-06-08 06:11
kradzież
Bilet 5 ... bo cena ropy niższa jak za Tuska . Ukraińcy mieli 2 msc darmochy ... czas na darmowe przejazdy dla Polaków
- 7 3
-
2022-06-08 06:27
Jedyne, co może mnie skłonić do korzystania z komunikacji, jest tani przejazd.
Problem ten nie został poruszony w artykule.
- 12 2
-
2022-06-08 06:42
(1)
Elektro złom ! Pięć lat eksploatacji i do utylizacji!
- 8 2
-
2022-06-08 14:22
Mówisz o swoim telefonie? To i tak Ci długo potrzymał.
- 1 1
-
2022-06-08 07:33
Właśnie jadę super (1)
może i drogie ..ale komfort jazdy się czuje.
- 2 4
-
2022-06-08 08:05
Burzuj
- 1 0
-
2022-06-08 07:57
Szrot
Juz pare rano nie wyjechalo xD a hdzie w pka jakis coagnik zeby to uciagnal. Przegub jest 2razy ciezszy niz ichny ciagnik xD Gdzie ITD?
- 8 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.