• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczne autobusy gotowe do wożenia pasażerów. Zaczną w środę

Patryk Szczerba
7 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni Wojciech Szczurek
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni Przecięcie wstęgi

Autobusy elektryczne wyjadą na ulice Gdyni w środę. 24 pojazdy będą kursowały na liniach 150, 190, 128, 133 i 282. Kosztowały blisko 80 mln zł.



W Gdyni codziennie w regularnej obsłudze jest 270 pojazdów. Z tego blisko 100 to trolejbusy. Tabor pozostałych 170 autobusów od środy uzupełnią 24 nowe "elektryki".

We wtorek zaprezentowano dwa z nich. W środę na ulice wyjedzie 16 autobusów pojedynczych i 8 przegubowych mercedes eCitaro.

Elektrobusy zastąpią trolejbusy?



O tym, że tak nie będzie, zapewnia Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

- Pamiętam taką poważną debatę sprzed 20 lat, czy biorąc pod uwagę ówczesny standard taboru trolejbusowego w Gdyni, nie warto zwinąć tej sieci, bo niektórym przeszkadzała w sensie optycznym. Na szczęście wizja dotycząca transformacji taboru i komunikacji w mieście spowodowała, że pozostały. Chcemy, aby mieszkańcy zmieniali przyzwyczajenia w tym sensie, by wybierali komunikację miejską częściej. Do tego potrzebna jest punktualność, wysoka jakość organizacji, dobre połączenia, ale tez wysokiej jakości tabor - wskazuje prezydent Gdyni.

Przypominają trolejbusy, ale to jednak autobusy



Pojazdy oprócz standardowego wyposażenia posiadają m.in. tzw. alkobocki, urządzenia uniemożliwiające wyruszenie w trasę kierowcy pod wpływem alkoholu oraz aktywne tempomaty, pozwalające zwolnić pojazdom przed przeszkodą.

Czytaj też: Dwóch kierowców miejskich autobusów przyszło do pracy po alkoholu

  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
- Dołączą do trolejbusów i będą je uzupełniać. Nie przewidujemy, by je zastąpiły. Przypominają jednak trolejbusy, chociażby w tym, że ogrzewanie nie jest spalinowe, ale elektryczne. W porze dziennej będą ładować się na pętlach, a nocą w siedzibie PKA tzw. prądem wolnym - opowiada Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia
W pojedynczych pojazdach znajdują się baterie o pojemności 192 kwh, a w przegubowych 258 kwh.

- Autobusy powinny spokojnie pokonać 120 kilometrów po doładowaniu. Moc siedmiu ładowarek w pięciu miejscach w mieście wynosi do 400 kilowatów każda. Dodatkowo na bazie znajduje się 12 ładowarek stacjonarnych, które możemy ładować równocześnie - dodaje Lech Żurek, prezes PKA.

Gdyńskie elektrobusy: silniki jak w dieslu



Silniki są zintegrowane z mostem napędowym, dzięki czemu nie zajmuje on miejsca w pojeździe.

- Tym samym nie różni się właściwie niczym od tradycyjnego pojazdu diesla. Ciekawostką jest fakt, że klimatyzacja funkcjonuje z pompą ciepła. Do około 3, 4 stopni wykorzystujemy energię z powietrza, dzięki czemu nie będziemy zużywać energii elektrycznej z magazynów w autobusie. Pojazd posiada też odzysk energii elektrycznej - opowiada Jacek Szemraj z PKA Gdynia.
Będą ładowane na przystankach oraz w zajezdni w kilku lokalizacjach w Gdyni.



Wykaz miejsc w Gdyni z ładowarkami do elektrobusów



Podwójne stacje szybkiego ładowania będą przy:

Pojedyncze ładowarki będą przy:

Z gniazda autobusy będą ładowane podczas postoju w zajezdni przy ul. Platynowej.
09:39 8 CZERWCA 22

Problem z elektrobusami w Gdyni (49 opinii)

Na linie 150 w Gdyni miały dziś wyjechać elektrobusy a według strony pozwalającej śledzić ruch pojazdów komunikacji miejskiej, część elektrobusów ledwo wyjechały z bazy ok. 4 i już w godz. 5-8 elektrobusy zostały zastąpione autobusy spalinowymi. Co poszło nie tak? Na linii 150 chyba żaden elektrobus teraz nie jeździ a miały od dziś jeździć. Ja jako gdynianin jestem zawiedziony. :( Ile pasażerów linii 150 mogło zostać na lodzie przez te podmiany autobusów w godzinach szczytu Zobacz więcej
Na linie 150 w Gdyni miały dziś wyjechać elektrobusy a według strony pozwalającej śledzić ruch pojazdów komunikacji miejskiej, część elektrobusów ledwo wyjechały z bazy ok. 4 i już w godz. 5-8 elektrobusy zostały zastąpione autobusy spalinowymi. Co poszło nie tak? Na linii 150 chyba żaden elektrobus teraz nie jeździ a miały od dziś jeździć. Ja jako gdynianin jestem zawiedziony. :( Ile pasażerów linii 150 mogło zostać na lodzie przez te podmiany autobusów w godzinach szczytu Zobacz więcej

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21
  • ZKM w Gdyni Gdynia, Zakręt do Oksywia 10

Opinie (188) 7 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    Jak czytam to stwierdzam (6)

    Wsze pokolenie roczników drugiej połowy lat dziewięćdziesiątych i późniejszych lat jest jakieś ułomne.
    Ciągle tylko krytyka i malkontenctwo.Czy ktoś na YouTube ogląda programy Daniela Grzyba o elektromobilnosci,czy sami na ulicach Trójmiasta nie widzicie coraz więcej aut z zielonymi tablicami rejestracyjnymi? Ja mam ponad 70 lat,korzystam ze smartfona i wielu aplikacji,płacąc za parkowanie, kupując bilet na pociągi intercity,na samolot, kupując w sklepach,ale internetu używam rozumnie.Czase jadąc autobusem,lub pociągiem patrzę co wy tam klikacie, jakieś bzdety i pierdoły.Nie wspomnę już jak takie wasze zombie pakuje się wcale nie na przejściu pod auto.To jest jakiś horror.Ale do krytyki jesteście pierwsi! Zacznijcie ten wasz świat oglądać dociekliwe,a nie bezkompromisowo krytycznie, zresztą często ta wasza krytyka jest pozbawiona rozsadku

    • 46 38

    • (1)

      Jak jest sprawność ładowarki , jaka jest sprawność pojazdu . Trolejbusy maja większa wydajność

      • 10 1

      • Sprawność jest wysoka - ponad 90%.

        • 0 0

    • to jest portal trolli, to nie jest (mam nadzieję) jednak całe młode pokolenie

      • 7 3

    • To tak jak ja gdy widzę podpis Kaszub

      • 3 1

    • (1)

      Mam 29 lat. Pracuje jako mechanik. Tak chwalisz elektryki? A wiesz ze produkcja i utylizacja takiego pojazdu jest gorsza dla środowiska niż 20 letnie auto ? Czy wiesz, że po lekkim wypadku nie można naprawiać elektryka tylko trzeba go oddać do kasacji, a następnie kupić kolejny ? Elektryki to zmowa elity na tym świecie.... juz auta na gaz ziemny lub wodór czy tam lpg sa bardziej ekologiczne niż te elektryki razem wzięte...

      • 8 1

      • Kto Ci mechaniku naopowiadał głupot o tej kasacji?

        Czy wiesz że każdy elektryk z małą tablicą rejestracyjną przyjechał ze Stanów uszkodzony?

        • 0 0

  • (2)

    Czy do scholowywania rozładowanych autobusów z miasta, urząd zakupił elektryczny cholownik?

    • 8 3

    • pisz ze słownikiem Pisuar (1)

      • 3 2

      • faktycznie holownik

        • 0 0

  • A po co im te flagi arki inaczej

    Dofinansowanie było czy cuś, ręce opadają, to jest już profanacja wolności Gdynian

    • 14 5

  • 5zł za bilet, już jeżdżę Zkm

    • 9 0

  • (2)

    Ile łone pala na 100?

    • 8 0

    • Wiadro pradu

      • 2 0

    • 4-6 taczek węgla z Australii

      + 3 wiadra ropy ( być może ruskiej ) żeby to przewieźć, spalić i zrobić z tego te "wiadro pradu"

      • 3 0

  • .. aż szkoda na te najbardziej dziurawe drogi w Polsce

    wstyd.

    • 13 1

  • Autobusy (1)

    Autobusy jeżdżą jak chcą dzisiaj na autobus linii R czekałam 50 minut .Dla mnie mogą jeździć Ikarusy.

    • 15 1

    • przestań kłamać

      • 1 0

  • W Lublinie to lepiej sobie obcykali

    • 4 0

  • Przy tych cenach biletów to się pocałujcie w kuper (15)

    Będziecie wozić samych emerytów i dzieci za darmoszkę. Aż padnie to wszystko bo nikt normalny nie zapłaci 5zł za przejechanie 3 przystanków. W mokrych snach włodaży dwójka ludzi jadąca na zakupy wyda w ten sposób 20zł. Miasto z morza i marzeń, betonozą, przysiadakami, lotniskiem, najdroższym wywozem śmieci w Polsce i miliardem długu, wyciągające ludziom każdy grosz z kieszeni, finansujące sobie wypłaty i premie z kolejnych zaciąganych pożyczek. Takich jaj to nawet w Wałbrzychu nie ma.

    • 19 1

    • Gdynia w pigułce. Nic dodać i nic ująć.

      • 5 0

    • Nie ma wyjścia przy benzynie po 8 zł. (13)

      Taniej wychodzi bilet miesięczny.

      • 1 4

      • (5)

        Ale ja nie potrzebuję jeździć codziennie i mnie się bilet miesięczny nie opłaca.

        • 2 0

        • Wtedy masz w apce tańsze (4)

          • 0 0

          • (3)

            O ile tańsze? O 10gr czy 20gr?

            • 0 0

            • O 20 gr w jak dojadę. (2)

              • 0 0

              • (1)

                Aha. Czyli nadal jedyne 4.60zł za 10 min. jazdy. To ludzkie pany są jednak.

                • 2 0

              • A jak nie pasuje to zawsze możesz iść pieszo.

                • 0 0

      • (6)

        To jeszcze zależy skąd i dokąd jedziesz do pracy. Ja mam 40 min. drogi samochodem to sobie tego nie wyobrażam komunikacją. Na przystanek 800m na dzień dobry, a potem walka o kawałek wolnego miejsca. Potem czekanie i przesiadka. No i wreszcie ostatnia mila - 500m od przystanku i po prawie 1.5h podróży już jestem w robocie.

        • 2 0

        • Prawda. Trzeba się powoli przestawiać. (5)

          Raz samochodem, raz komunikacja miejska.

          • 0 1

          • (4)

            Rozumiem, że to była ironia? Żarcik taki.

            • 0 0

            • Niestety nie. Też wolałabym wozić się furą, ale cena benzyny (3)

              Mnie pokonała.

              • 1 1

              • (2)

                To może trzeba poszukać lepszej pracy. Ja sobie nie wyobrażam spędzać w komunikacji 3h dziennie plus 8h pracy, z której też tak od razu nie wychodzę.

                • 0 0

              • Tak. Jutro znajdę. :D (1)

                • 2 0

              • Nie no, można też usiąść i płakać. Ale fakt, jak masz blisko przystanki i względnie łatwy dojazd do pracy to bez sensu jest się telepać samochodem, miesięczny w samej rzeczy wychodzi o wiele taniej. Gorzej, jak musisz zawieść dzieci do przedszkola i szkoły, potem jeszcze odebrać, zrobić zakupy, coś pozałatwiać, itd.

                • 2 0

  • Jak zdejmą z autobusów ukraińskie flagi to pojadę

    • 15 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane