• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczne autobusy gotowe do wożenia pasażerów. Zaczną w środę

Patryk Szczerba
7 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni Wojciech Szczurek
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni Przecięcie wstęgi

Autobusy elektryczne wyjadą na ulice Gdyni w środę. 24 pojazdy będą kursowały na liniach 150, 190, 128, 133 i 282. Kosztowały blisko 80 mln zł.



W Gdyni codziennie w regularnej obsłudze jest 270 pojazdów. Z tego blisko 100 to trolejbusy. Tabor pozostałych 170 autobusów od środy uzupełnią 24 nowe "elektryki".

We wtorek zaprezentowano dwa z nich. W środę na ulice wyjedzie 16 autobusów pojedynczych i 8 przegubowych mercedes eCitaro.

Elektrobusy zastąpią trolejbusy?



O tym, że tak nie będzie, zapewnia Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

- Pamiętam taką poważną debatę sprzed 20 lat, czy biorąc pod uwagę ówczesny standard taboru trolejbusowego w Gdyni, nie warto zwinąć tej sieci, bo niektórym przeszkadzała w sensie optycznym. Na szczęście wizja dotycząca transformacji taboru i komunikacji w mieście spowodowała, że pozostały. Chcemy, aby mieszkańcy zmieniali przyzwyczajenia w tym sensie, by wybierali komunikację miejską częściej. Do tego potrzebna jest punktualność, wysoka jakość organizacji, dobre połączenia, ale tez wysokiej jakości tabor - wskazuje prezydent Gdyni.

Przypominają trolejbusy, ale to jednak autobusy



Pojazdy oprócz standardowego wyposażenia posiadają m.in. tzw. alkobocki, urządzenia uniemożliwiające wyruszenie w trasę kierowcy pod wpływem alkoholu oraz aktywne tempomaty, pozwalające zwolnić pojazdom przed przeszkodą.

Czytaj też: Dwóch kierowców miejskich autobusów przyszło do pracy po alkoholu

  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
- Dołączą do trolejbusów i będą je uzupełniać. Nie przewidujemy, by je zastąpiły. Przypominają jednak trolejbusy, chociażby w tym, że ogrzewanie nie jest spalinowe, ale elektryczne. W porze dziennej będą ładować się na pętlach, a nocą w siedzibie PKA tzw. prądem wolnym - opowiada Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia
W pojedynczych pojazdach znajdują się baterie o pojemności 192 kwh, a w przegubowych 258 kwh.

- Autobusy powinny spokojnie pokonać 120 kilometrów po doładowaniu. Moc siedmiu ładowarek w pięciu miejscach w mieście wynosi do 400 kilowatów każda. Dodatkowo na bazie znajduje się 12 ładowarek stacjonarnych, które możemy ładować równocześnie - dodaje Lech Żurek, prezes PKA.

Gdyńskie elektrobusy: silniki jak w dieslu



Silniki są zintegrowane z mostem napędowym, dzięki czemu nie zajmuje on miejsca w pojeździe.

- Tym samym nie różni się właściwie niczym od tradycyjnego pojazdu diesla. Ciekawostką jest fakt, że klimatyzacja funkcjonuje z pompą ciepła. Do około 3, 4 stopni wykorzystujemy energię z powietrza, dzięki czemu nie będziemy zużywać energii elektrycznej z magazynów w autobusie. Pojazd posiada też odzysk energii elektrycznej - opowiada Jacek Szemraj z PKA Gdynia.
Będą ładowane na przystankach oraz w zajezdni w kilku lokalizacjach w Gdyni.



Wykaz miejsc w Gdyni z ładowarkami do elektrobusów



Podwójne stacje szybkiego ładowania będą przy:

Pojedyncze ładowarki będą przy:

Z gniazda autobusy będą ładowane podczas postoju w zajezdni przy ul. Platynowej.
09:39 8 CZERWCA 22

Problem z elektrobusami w Gdyni (49 opinii)

Na linie 150 w Gdyni miały dziś wyjechać elektrobusy a według strony pozwalającej śledzić ruch pojazdów komunikacji miejskiej, część elektrobusów ledwo wyjechały z bazy ok. 4 i już w godz. 5-8 elektrobusy zostały zastąpione autobusy spalinowymi. Co poszło nie tak? Na linii 150 chyba żaden elektrobus teraz nie jeździ a miały od dziś jeździć. Ja jako gdynianin jestem zawiedziony. :( Ile pasażerów linii 150 mogło zostać na lodzie przez te podmiany autobusów w godzinach szczytu Zobacz więcej
Na linie 150 w Gdyni miały dziś wyjechać elektrobusy a według strony pozwalającej śledzić ruch pojazdów komunikacji miejskiej, część elektrobusów ledwo wyjechały z bazy ok. 4 i już w godz. 5-8 elektrobusy zostały zastąpione autobusy spalinowymi. Co poszło nie tak? Na linii 150 chyba żaden elektrobus teraz nie jeździ a miały od dziś jeździć. Ja jako gdynianin jestem zawiedziony. :( Ile pasażerów linii 150 mogło zostać na lodzie przez te podmiany autobusów w godzinach szczytu Zobacz więcej

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21
  • ZKM w Gdyni Gdynia, Zakręt do Oksywia 10

Opinie (188) 7 zablokowanych

  • A co z automatami na bilety ? (3)

    • 11 2

    • będą prowdziły autobus

      jak dotychczas

      • 5 0

    • Mat

      Będzie od przyszłego roku

      • 1 1

    • Tradycyjnie u kierowcy i nie zapomnij płacić 10 groszówkami.

      • 2 0

  • No w końcu

    Te autobusy już kwadratowych kół dostawały w zajezdni...

    • 10 1

  • ideologia przed racjonalnością w praktyce

    urzędnicy wydają nasze pieniądze a nie swoje, więc jeszcze ustawiają się jak do dekoracji orderami

    • 15 1

  • Samorządności już dziękujemy. (4)

    Pan Szczurek może mnie jedynie przekonać, aby nie głosować na niego w następnych wyborach.

    • 30 2

    • (3)

      Przecież on już nie będzie startował. To jest ostatnia kadencja zgodnie z przepisami. Teraz będziesz głosował na jego kolegę.

      • 4 0

      • Smutne i tak prawdziwe, że aż łzy lecą ze śmiechu.

        • 1 0

      • Taka prawda! Jeżeli Samorządność nie zostanie wywieziona na taczkach w obecnej kadencji to doczekamy się drugiego lotniska i hotelu na kortach.

        • 0 0

      • Taka prawda! Ich tylko na taczkach wywieźć w obecnej kadencji bo będzie coraz gorzej. Oni funkcjonują tylko dlatego, że nie ma przeciwwagi. Spójrz na Sopot - tam ludzie pilnują i wiele rzeczy wygląda inaczej.

        • 0 0

  • A zarobki

    Szkoda że tak nie inwestujecie w kierowców. Pensja zasadnicza kierowcy to 3000 zł netto, a odpowiedzialnosc za przewóz ludzi bardzo duża. Nie wspomnę że szkody autobusu pokrywa kierowca.

    • 20 3

  • Gdynia nie ma wizji rozwoju komunikacji (3)

    Ponad 20 lat temu były dyrektor ZKM Gdynia, który jest ekonomistą był za likwidacją trolejbusów, weszliśmy do UE to zmienił zdanie. Kilka tygodni temu okazało się że Gdynia rezygnuje z zakupu super trolejbusów z ogromnym dofinansowaniem. Ktoś coś pojmuje?

    • 15 2

    • (2)

      A czego wizję rozwoju ma Gdynia bo nie rozumiem?

      • 2 0

      • (1)

        Gdynia ma wspaniala wizje rozwoju Urzedu Miasta.

        • 2 0

        • Będą z ciebie ludzie, Jasiu.

          • 0 0

  • 2 razy wiecej miejsca niz w tramwaju wygodniej ciszej i szybciej niz tramwajowy zlom

    A ludzi wiekszosci to beznaczenia popierwsze najpierw potrzeba buspasów

    • 4 13

  • niemcy juz rezygnuja z elektrycznych autobusow, za maly zasieg, a zima to juz zupelna tragedia.... (1)

    • 13 3

    • ty niemcy co najwyzej na obrazku widziałes i tyle o nich wiesz

      • 4 0

  • i tak w gdyni nie mozna roweru (1)

    przewieść w tym pojeździe wiec kicha bo jak gumę złapię to i tak mnie g. obchodzi czy to elektryk czy diesel

    • 8 5

    • zanim przewieziesz rower zajrzyj do słownika

      • 1 0

  • W Gdyni na bogato.

    Normalnych ludzi niestać na elektryki ale władze Gdyni tak. Co tam łatwo wydaje się cudze pieniądze.

    • 22 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane