Autobusy elektryczne wyjadą na ulice Gdyni w środę. 24 pojazdy będą kursowały na liniach 150, 190, 128, 133 i 282. Kosztowały blisko 80 mln zł.
W Gdyni codziennie w regularnej obsłudze jest 270 pojazdów. Z tego blisko 100 to trolejbusy. Tabor pozostałych 170 autobusów od środy uzupełnią 24 nowe "elektryki".
We wtorek zaprezentowano dwa z nich. W środę na ulice wyjedzie 16 autobusów pojedynczych i 8 przegubowych mercedes eCitaro.
Elektrobusy zastąpią trolejbusy?
O tym, że tak nie będzie, zapewnia
Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
- Pamiętam taką poważną debatę sprzed 20 lat, czy biorąc pod uwagę ówczesny standard taboru trolejbusowego w Gdyni, nie warto zwinąć tej sieci, bo niektórym przeszkadzała w sensie optycznym. Na szczęście wizja dotycząca transformacji taboru i komunikacji w mieście spowodowała, że pozostały. Chcemy, aby mieszkańcy zmieniali przyzwyczajenia w tym sensie, by wybierali komunikację miejską częściej. Do tego potrzebna jest punktualność, wysoka jakość organizacji, dobre połączenia, ale tez wysokiej jakości tabor - wskazuje prezydent Gdyni.Przypominają trolejbusy, ale to jednak autobusy
Pojazdy oprócz standardowego wyposażenia posiadają m.in.
tzw. alkobocki, urządzenia uniemożliwiające wyruszenie w trasę kierowcy pod wpływem alkoholu oraz aktywne tempomaty, pozwalające zwolnić pojazdom przed przeszkodą.
Czytaj też: Dwóch kierowców miejskich autobusów przyszło do pracy po alkoholu
- Dołączą do trolejbusów i będą je uzupełniać. Nie przewidujemy, by je zastąpiły. Przypominają jednak trolejbusy, chociażby w tym, że ogrzewanie nie jest spalinowe, ale elektryczne. W porze dziennej będą ładować się na pętlach, a nocą w siedzibie PKA tzw. prądem wolnym - opowiada Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia W pojedynczych pojazdach znajdują się baterie o pojemności 192 kwh, a w przegubowych 258 kwh.- Autobusy powinny spokojnie pokonać 120 kilometrów po doładowaniu. Moc siedmiu ładowarek w pięciu miejscach w mieście wynosi do 400 kilowatów każda. Dodatkowo na bazie znajduje się 12 ładowarek stacjonarnych, które możemy ładować równocześnie - dodaje Lech Żurek, prezes PKA.Gdyńskie elektrobusy: silniki jak w dieslu
Silniki są zintegrowane z mostem napędowym, dzięki czemu nie zajmuje on miejsca w pojeździe.
- Tym samym nie różni się właściwie niczym od tradycyjnego pojazdu diesla. Ciekawostką jest fakt, że klimatyzacja funkcjonuje z pompą ciepła. Do około 3, 4 stopni wykorzystujemy energię z powietrza, dzięki czemu nie będziemy zużywać energii elektrycznej z magazynów w autobusie. Pojazd posiada też odzysk energii elektrycznej - opowiada Jacek Szemraj z PKA Gdynia.Będą ładowane na przystankach oraz w zajezdni w kilku lokalizacjach w Gdyni.
Wykaz miejsc w Gdyni z ładowarkami do elektrobusów
Podwójne stacje szybkiego ładowania będą przy: Pojedyncze ładowarki będą przy:Z gniazda autobusy będą ładowane podczas postoju w zajezdni przy ul. Platynowej.
Na linie 150 w Gdyni miały dziś wyjechać elektrobusy a według strony pozwalającej śledzić ruch pojazdów komunikacji miejskiej, część elektrobusów ledwo wyjechały z bazy ok. 4 i już w godz. 5-8 elektrobusy zostały zastąpione autobusy spalinowymi. Co poszło nie tak? Na linii 150 chyba żaden elektrobus teraz nie jeździ a miały od dziś jeździć. Ja jako gdynianin jestem zawiedziony. :( Ile pasażerów linii 150 mogło zostać na lodzie przez te podmiany autobusów w godzinach szczytu
Zobacz więcej
Na linie 150 w Gdyni miały dziś wyjechać elektrobusy a według strony pozwalającej śledzić ruch pojazdów komunikacji miejskiej, część elektrobusów ledwo wyjechały z bazy ok. 4 i już w godz. 5-8 elektrobusy zostały zastąpione autobusy spalinowymi. Co poszło nie tak? Na linii 150 chyba żaden elektrobus teraz nie jeździ a miały od dziś jeździć. Ja jako gdynianin jestem zawiedziony. :( Ile pasażerów linii 150 mogło zostać na lodzie przez te podmiany autobusów w godzinach szczytu
Zobacz więcej