• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Elektryczne autobusy gotowe do wożenia pasażerów. Zaczną w środę

Patryk Szczerba
7 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa nowe trolejbusy na Gwiazdkę
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni Wojciech Szczurek
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni Przecięcie wstęgi

Autobusy elektryczne wyjadą na ulice Gdyni w środę. 24 pojazdy będą kursowały na liniach 150, 190, 128, 133 i 282. Kosztowały blisko 80 mln zł.



W Gdyni codziennie w regularnej obsłudze jest 270 pojazdów. Z tego blisko 100 to trolejbusy. Tabor pozostałych 170 autobusów od środy uzupełnią 24 nowe "elektryki".

We wtorek zaprezentowano dwa z nich. W środę na ulice wyjedzie 16 autobusów pojedynczych i 8 przegubowych mercedes eCitaro.

Elektrobusy zastąpią trolejbusy?



O tym, że tak nie będzie, zapewnia Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

- Pamiętam taką poważną debatę sprzed 20 lat, czy biorąc pod uwagę ówczesny standard taboru trolejbusowego w Gdyni, nie warto zwinąć tej sieci, bo niektórym przeszkadzała w sensie optycznym. Na szczęście wizja dotycząca transformacji taboru i komunikacji w mieście spowodowała, że pozostały. Chcemy, aby mieszkańcy zmieniali przyzwyczajenia w tym sensie, by wybierali komunikację miejską częściej. Do tego potrzebna jest punktualność, wysoka jakość organizacji, dobre połączenia, ale tez wysokiej jakości tabor - wskazuje prezydent Gdyni.

Przypominają trolejbusy, ale to jednak autobusy



Pojazdy oprócz standardowego wyposażenia posiadają m.in. tzw. alkobocki, urządzenia uniemożliwiające wyruszenie w trasę kierowcy pod wpływem alkoholu oraz aktywne tempomaty, pozwalające zwolnić pojazdom przed przeszkodą.

Czytaj też: Dwóch kierowców miejskich autobusów przyszło do pracy po alkoholu

  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
  • Prezentacja nowych elektrycznych autobusów wprowadzanych do użytku w Gdyni
- Dołączą do trolejbusów i będą je uzupełniać. Nie przewidujemy, by je zastąpiły. Przypominają jednak trolejbusy, chociażby w tym, że ogrzewanie nie jest spalinowe, ale elektryczne. W porze dziennej będą ładować się na pętlach, a nocą w siedzibie PKA tzw. prądem wolnym - opowiada Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM Gdynia
W pojedynczych pojazdach znajdują się baterie o pojemności 192 kwh, a w przegubowych 258 kwh.

- Autobusy powinny spokojnie pokonać 120 kilometrów po doładowaniu. Moc siedmiu ładowarek w pięciu miejscach w mieście wynosi do 400 kilowatów każda. Dodatkowo na bazie znajduje się 12 ładowarek stacjonarnych, które możemy ładować równocześnie - dodaje Lech Żurek, prezes PKA.

Gdyńskie elektrobusy: silniki jak w dieslu



Silniki są zintegrowane z mostem napędowym, dzięki czemu nie zajmuje on miejsca w pojeździe.

- Tym samym nie różni się właściwie niczym od tradycyjnego pojazdu diesla. Ciekawostką jest fakt, że klimatyzacja funkcjonuje z pompą ciepła. Do około 3, 4 stopni wykorzystujemy energię z powietrza, dzięki czemu nie będziemy zużywać energii elektrycznej z magazynów w autobusie. Pojazd posiada też odzysk energii elektrycznej - opowiada Jacek Szemraj z PKA Gdynia.
Będą ładowane na przystankach oraz w zajezdni w kilku lokalizacjach w Gdyni.



Wykaz miejsc w Gdyni z ładowarkami do elektrobusów



Podwójne stacje szybkiego ładowania będą przy:

Pojedyncze ładowarki będą przy:

Z gniazda autobusy będą ładowane podczas postoju w zajezdni przy ul. Platynowej.
09:39 8 CZERWCA 22

Problem z elektrobusami w Gdyni (49 opinii)

Na linie 150 w Gdyni miały dziś wyjechać elektrobusy a według strony pozwalającej śledzić ruch pojazdów komunikacji miejskiej, część elektrobusów ledwo wyjechały z bazy ok. 4 i już w godz. 5-8 elektrobusy zostały zastąpione autobusy spalinowymi. Co poszło nie tak? Na linii 150 chyba żaden elektrobus teraz nie jeździ a miały od dziś jeździć. Ja jako gdynianin jestem zawiedziony. :( Ile pasażerów linii 150 mogło zostać na lodzie przez te podmiany autobusów w godzinach szczytu Zobacz więcej
Na linie 150 w Gdyni miały dziś wyjechać elektrobusy a według strony pozwalającej śledzić ruch pojazdów komunikacji miejskiej, część elektrobusów ledwo wyjechały z bazy ok. 4 i już w godz. 5-8 elektrobusy zostały zastąpione autobusy spalinowymi. Co poszło nie tak? Na linii 150 chyba żaden elektrobus teraz nie jeździ a miały od dziś jeździć. Ja jako gdynianin jestem zawiedziony. :( Ile pasażerów linii 150 mogło zostać na lodzie przez te podmiany autobusów w godzinach szczytu Zobacz więcej

Miejsca

  • PKA Gdynia, Platynowa 19/21
  • ZKM w Gdyni Gdynia, Zakręt do Oksywia 10

Opinie (188) 7 zablokowanych

  • autobusy

    witam i znowu szambo co to za wynalazki ktore nie moga zrobic z 300 km komu to potrzebne a pan prezes moze wytlumaczy jakie beda koszty i dlaczego pan tak zadluzyl nasza spolke moze czas odejsc

    • 6 1

  • Kto zarobil (1)

    Bo szczur to ma już kabze napchana od deweloperów czyżby dal dorobić innym

    • 4 1

    • Masz na adwokata?

      • 0 2

  • Jeszcze jakby autobusy były hybrydowe to spoko ale nie zwykle elektryki. Dno.

    Zobaczycie za 10 lat co z nimi będzie, czy też tak chwalić będziecie...

    • 4 1

  • Czy cię przekonasz

    Ja czekam na wodór

    • 1 1

  • ładne cacka (1)

    ale jak pomyślę ile to zawieszenie dostanie jadąc 10 Lutego albo Morską przy dworcu to już mi ich szkoda :)

    • 4 1

    • Ul Arciszewskich :)

      • 0 0

  • Już trzeszczą na linii 128

    Polecam przejażdżkę linia 143 z Przylesia do Sanatorium Leśnik, tam jest ten sam model autobusu 5letni a jadąc nim to wszystko w nim puka i trzeszczy

    • 2 0

  • Jeżeli bateria ma 192 lub 258 kWh to znaczy, że tyle energii trzeba do niej wpakować i zapłacić za to.

    I można na tym przejechać jedynie max. 120km. W zimie zapewne o 30-40% mniej. To ja się pytam gdzie jest sens? Co za różnica czy ładujemy od razu te 250 kWh z sieci czy pobieramy je dynamicznie podczas jazdy tak jak trolejbusem? Czy ktoś obeznany w temacie mógłby mi wyjaśnić ile kWh pożera trolejbus przejeżdżając 100km? Czy nie jest tak, że trolejbus wcale nie zużywa więcej, a wręcz mniej?

    Podobno można było wziąć bardzo tanio trolejbusy ale nie zrobiono tego "bo prąd drogi". Czy ktoś naprawdę nie myśli i nie rozumie, że i tak ten prąd trzeba zapłacić tylko sposób korzystania z niego jest inny? Ponadto, trolejbus może posłużyć pewnie z 20 lat lekko, a ten elektrozłom po 7-8 latach stanie bo bateria zapewne nie wytrzyma więcej. A jej koszt to pewnie połowa wartości pojazdu jak nie więcej. Mogę zrozumieć jakieś busiki tego typu, kompaktowe, na ciasne trasy typu Zakopiańska, wręcz byłoby fajnie, ale zastępowanie nimi trolejbusów (które zresztą też potrafią już przejechać jakiś odcinek bez trakcji) bądź pojazdów spalinowych to jest kosztowna paranoja. Tym bardziej, że cena paliwa już w górę nie pójdzie, raczej spadnie, natomiast prąd będzie drożał.

    Zamiast inwestować w trakcję i powiększać bazę trolejbusów to miasto jak zwykle "myśli". To marnotrawienie środków robi się naprawdę chore i niemożliwe do zniesienia.

    • 1 0

  • Wiadomo od lat, że to twoje miasto

    Nie musisz tego podkreślać wszędzie gdzie się da.

    • 0 0

  • Krzesła elsktryczne na kołach

    Zobaczymy jak szczurek wysadzi siec energetyczną w Gdyni i zabraknie prądu wszystkim te super ładowarki co pobierają energi tyle co kilka wierzowcow i jaka to ekologia czysto tam gdzie jezdzi a z dwojona siłą syf jest emitowany dalej wiatr przepchnie spowrotem

    • 1 0

  • Tak bardzo gotowe

    ...że dziś już podobno połowa nie wyjechała w trasę. W zimie będzie grande finale tego cyrku za 4 mln od sztuki. Może by tak jakiś komisarz wkroczył do Gdyni w końcu?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane