- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (640 opinii)
- 2 Pamiątka z wakacji jak wyrzut sumienia (41 opinii)
- 3 Do 5 tys. zł dotacji na rower elektryczny (49 opinii)
- 4 Kultowa "Górka" i widok na morze (29 opinii)
- 5 Na spacer po Trójmieście z przewodnikiem (16 opinii)
- 6 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (242 opinie)
Francuzi, Niemcy i Anglicy chcą projektować tramwaj na Morenę
Otwarto koperty w przetargu na przygotowanie projektu budowy linii tramwajowej z Siedlec na Morenę. Wystartowali projektanci z Francji, Niemiec i Wielkiej Brytanii, ale najkorzystniejszą cenowo ofertę - wartą 1,2 mln zł - złożyło biuro projektowe z Krakowa.
We wtorek w siedzibie miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne otwarto koperty z ofertami na przygotowanie dokumentacji projektowej budowy linii tramwajowej z Siedlec na Morenę. Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyli projektanci z Biura Inżynieryjnego Usług Projektowych z Krakowa. Za przygotowanie dokumentacji technicznej chcą nieco ponad 1,2 mln zł.
W przetargu na projekt nowej linii tramwajowej startowali projektanci z Francji, Wielkiej Brytanii, Czech oraz Niemiec. Nie zabrakło też ofert gdańskich biur projektowych.
- Po otwarciu kopert komisja przetargowa przystąpiła do sprawdzania ofert. Po ogłoszeniu wyników oferenci będą mieli 10 dni na ewentualne odwołania. Jeśli ich nie będzie, wtedy podpiszemy umowę z wykonawcą - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK.
Wyłoniony w przetargu wykonawca od chwili podpisania umowy na przygotowanie dokumentacji będzie miał 54 tygodnie.
W celu ograniczenia hałasu przejeżdżających tramwajów projektanci muszą zaproponować rozwiązania techniczne tłumiące hałas i drgania.
Ponadto będą musieli zaplanować budowę węzła integracyjnego przy przystanku "Rakoczego", uwzględniającego ruch kolejowy, tramwajowy, autobusowy, pieszy i rowerowy.
Nie ma jeszcze planów co do terminu rozpoczęcia budowy, bowiem nie ma zagwarantowanych w budżecie miasta pieniędzy na ten cel. Najszybciej przetarg na wykonanie prawie 4-kilometrowej linii tramwajowej mógłby ruszyć latem przyszłego roku.
1. Biuro Inżynieryjne Usług Projektowych Sp. z o.o., Kraków. Cena ok. 1,2 mln zł.
2. Europrojekt Gdańsk Sp. z o.o., Gdańsk. Cena ok. 1,6 mln zł.
3. Konsorcjum firm: Sudop Polska Sp. z o.o., Warszawa, Sudop Praha a.s. Cena ok. 1,6 mln zł.
4. Systra S.A., Paryż. Cena ok. 4,5 mln zł.
5. Egis Poland Sp. z o.o., Warszawa. Cena ok. 3,1 mln zł.
6. Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o., Warszawa, Schuessler-Plan Ingenieurgesellschaft mbH Dusseldorf. Cena ok. 2,8 mln zł.
7. Konsorcjum firm: Mott MacDonald Poland, Mott MacDonald Wlk. Brytania. Cena ok. 2,2 mln zł.
8. Progreg Sp. z o.o., Kraków Cena ok. 2,2 mln zł.
9. Biuro Projektowe Budownictwa Komunalnego S.A., Gdańsk Cena ok. brutto 1,8 mln zł.
10. Wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie: BBF Sp. z o.o. , Poznań, Euro-Alians Sp. z o.o. Gdańsk. Cena ok. 3,3 mln zł.
11. Tebodin Poland S. z o.o., Warszawa. Cena ok. 2,9 mln zł.
12. Zeus S.A., Pruszcz Gdański. Cena ok. 5,7 mln zł.
13. Transprojekt Gdańsk Sp. z o.o., Cena ok. 2,1 mln zł.
14. Konsorcjum firm: Scott Wilson Sp. z o.o. Warszawa, Scott Wilson Ltd., Wlk. Brytania. Cena ok. 5,7 mln zł.
Miejsca
Opinie (154) 6 zablokowanych
-
2011-04-13 06:14
pierszeństwo powinno chyba być dla polskich firm ?! (19)
- 49 129
-
2011-04-13 06:41
Pierwszeństwo powinno być dla firm, które (5)
zrobią porządek z wyświetlaczami w tramwajach, obsługiwanych wg ToJa przez feministkę.
- 34 2
-
2011-04-13 06:48
(4)
Przypadki są różnego rodzaju; mamy przypadek znanej od wyświetlaczy feministki, skrajnej w moralności egoistki, która narzuca nam wszystkim swoją chorą ideologię kultu kobiet. Nie sądzę, żeby ją jakiś lekarz uleczył... chociaż? Właściwie to znam takiego... ale egoistka musiałaby Go o uleczenie poprosić... ot, kłopot.
- 7 23
-
2011-04-13 09:09
urzekła mnie Twoja historia, może spróbujesz swoich sił w "Mam Talent"?
- 17 5
-
2011-04-13 11:13
Pewnie masz na myśli tego typa, co po palach w wodzie chodził, co?
- 2 2
-
2011-04-13 14:32
(1)
możecie przybliżyć sprawę? Czasami jeżdżę tramwajami ale nie kojarzę, o co chodzi
- 0 0
-
2011-04-13 17:16
ToJa jest motorniczą w tramwaju, a feministka robi jej pod górkę z wyświetlaczami.
- 0 0
-
2011-04-13 06:46
(1)
W każdym kraju wiedzą, że każda firma ma swoją narodowość i wspierają podmioty swojego kraju - powody liczne i zrozumiałe. Tylko ci "nasi" jakoś tego nie wiedzą.
- 11 24
-
2011-04-13 14:16
MÓZG
- 0 0
-
2011-04-13 07:01
jak np wakoz, który popisał się remontem powstańców warszawskich. nie dość, że polski to jeszcze regionalny:) (1)
- 19 2
-
2011-04-13 09:32
brawo.
podpisuję się pod tym, wręcz klikam Tobie lubię to:)
- 6 1
-
2011-04-13 07:28
Polska dla Polski, (2)
Tak ,pierwszeństwo dla polskich firm - a jak cymbały chcą dać robotę japończykom kupując rowery od nich a nie z Rometu?Przecież po kilkakrotnym użyciu tego roweru bankowo jaja wam odpadną po tych napromieniowanych siodełkach.Jeżeli radni Gdańska tego nie rozumią powinni złożyć rezygnację i odejść.Praca dla polaków.
- 11 19
-
2011-04-13 07:45
Nie tylko radni, ale i wielu Polaków tego nie roozumie.
- 9 1
-
2011-04-13 09:12
zmień lekarza
już Ci napisałem że Tajwan leży około 3 tys km od Fukushimy. I nie zakładaj że tylko posiadacze jaj korzystają z rowerów. Wiele miłych pań również można spotkać.
A rower ma być typu "gniotsa-niełamiotsa"- 7 1
-
2011-04-13 07:44
przeczytaj PZP i nie pisz bzdur
- 7 0
-
2011-04-13 10:26
A czemu?
Jeśli już to pierwszeństwo powinno być dla tych firm co zrobią to najlepiej, a nie że coś tam zrobią, ale z błędami, i nic z tego nie będzie.. Ciepło bym więc czytał informację, że zwyciężyła firma niemiecka.
No, ale rządzi cena, i jakbyś czytał uważnie, to byś zauważył, że najkorzystniejszą ofertę dała firma z Krakowa, co mnie specjalnie nie zadowala, jeśli już wolałbym jakąś gdańską firmę, ot patriotyzm lokalny.- 3 2
-
2011-04-13 10:51
Pierszenstwo dla najlepszego
Pierszenstwo dla najlepszego ale cenowo, napewno wygra firma z kakowa przeciez krakow to tradycje tramwajowe na swiatowa skale , w krakowie jeszcze jezdzily tramwaje ktore w gdansku byly juz 10 lat wycofane taki maja wspaniale tabory. Bo 10 latych trzeba bedzie wszystko poprawiac albo modernizowaci a na koncu tego rachunku wyjdzie suma Francusko Angielsko Niemiecka , taka to bedzie oszczednosc.
Sknera podwojnie traci- 5 2
-
2011-04-13 13:19
Skończy się na planach bo kasa poszła w stadion
nie ma bata.
- 1 1
-
2011-04-13 16:02
polskie firmy?
Dobry zart.
- 2 1
-
2011-04-13 16:13
po co?
Pierwszeństwo powinna mieć (i to nie chyba!) firma która zaoferuje najtańroszą ofertę a która będzie spełniała wszystkie warunki.
Po co mam kupować polski chleb za 5 zł skoro mogę kupić niemiecki za 1zł?
A jeśli akurat polska firma złożyła najlepszą ofertę, to tylko się cieszyć.- 3 0
-
2011-04-13 06:42
Węzeł Łostowicka (21)
Linia tramwajowa przecinać będzie na tym samym poziomie ul. Kartuską... Słusznie wg mnie krytykowany jest projekt skrzyżowania Nowolipie - Łostowicka - Kartuska; ukształtowanie terenu - aż się prosiło, by zbudować wiadukty... ileż to pieniędzy wydano na roboty ziemne usuwając naturalny nasyp pod podjazd na te oczywiste dla wielu wiadukty, których nie będzie. Wg mnie błędów w realizacji tego skrzyżowania jest dużo więcej; przyszłe linie tramwajowe powinny się bezkolizyjnie przecinać na wysokości przecięcia ul. Kartuskiej z wiaduktami nad nią (w tym z linią tramwajową Morena - Chełm - Centrum...) przystanki przesiadkowe z przedłużoną linią tramwajową na ul Kartuskiej (był remont tej linii i idealna okazja by zbudować pętlę za skrzyżowaniem)... w ogóle to powinno być wszystko inaczej.
- 168 26
-
2011-04-13 07:12
ekspert przemówił ! (5)
Od razu ujrzałem światłość mądrości w ciemnym tunelu niewiedzy, w którym żyłem dotychczas. Ależ to MÓZG!
- 14 40
-
2011-04-13 07:19
przemawia przez ciebie feministka?;) (1)
- 18 6
-
2011-04-13 07:43
specjalistka od wyświetlaczy
- 10 2
-
2011-04-13 07:22
Aleocochodzi? (2)
Akurat tu ma absolutnie rację.
(Abstrahując od tego, że to nasz znany i lubiany tojtoj) :)- 31 1
-
2011-04-13 07:44
(1)
a ty jesteś mało znany prostak
- 5 14
-
2011-04-13 20:35
a ja jestem byłą starą tojtoja :D za mądry był dla mnie
- 0 1
-
2011-04-13 07:29
jak z planów miasta wynika, że Kartuska ma być drogą podrzędną... (3)
w stosunku do Armii Krajowej i WZ. Ma być na tyle odciążona, że niepotrzebne są tam większe zabiegi...
- 11 13
-
2011-04-13 07:37
Armii Krajowej i WZ to nie to samo? :)
- 14 3
-
2011-04-13 10:53
ale to wcale nie Kartuską trzeba odciążyć!
wiadukt odciążyłby Rakoczego - Łostowicką i dalsze drogi w kierunku dzielnic południowych.
- 13 0
-
2011-04-13 11:13
Nie ma być a już jest drogą podrzędną, a ruch na niej spory i będzie jeszcze większy.
- 4 0
-
2011-04-13 07:58
I bardzo słusznie, ToJa bardzo dobrze napisała (8)
Też uważam, że projektanci dali ciała. W pełni zgadzam się z tojtojem.
- 15 2
-
2011-04-13 08:28
(7)
feministka facetka od wyświetlaczy się zgadza z to ja coś podobnego
- 3 1
-
2011-04-13 09:36
Proszę nie nazywać mnie feministką (6)
Nie jestem nią. Po prostu zgadzam się z tojtojem, uważam, że miała rację i słusznie napisała, że ten projekt to bzdura. Agresja ze strony oszołomów nie jest potrzebna. Zresztą najpierw poczekajmy na zdanie samej Autorki posta - jeśli tojtoj będzie tego samego zdania, wtedy się z tobą zgodzę.
- 4 3
-
2011-04-13 11:20
(5)
Może jeszcze napiszesz że nie jesteś papierem toaletowym, feministko.
- 1 6
-
2011-04-13 12:55
A ty nadal swoje... (4)
szkoda, miałam nadzieję na kulturalną dyskusję z samą zainteresowaną. Tymczasem zamiast autorki pierwszego wpisu włączają się nieproszone jakieś trolle. Przykre to, naprawdę. W każdym razie czekam na odpowiedź tojtoja.
- 3 2
-
2011-04-13 14:18
(3)
Przecież to ToJa ci napisała o papierze wyżej tyle, że się nie podpisała. Będzie się za to baba w piekle smażyć.
- 1 2
-
2011-04-13 14:44
Nie wierzę... (2)
Tojtoj na taki wulgarny język by sobie nie pozwoliła
- 1 1
-
2011-04-13 17:19
(1)
Masz rację, ToJa to świętobliwa matrona miłością do bliźnich pałająca. Tylko patrzeć, jak ją żywcem do nieba anieli porwą.
- 0 0
-
2011-04-13 20:37
do czego? nieba?
chyba tego toruńskiego :D
- 0 0
-
2011-04-13 10:01
Ale wiesz, ile to problemów?
Trzeba by pomyśleć, zaprojektować... Tak się nie robi, przecież ulica i tory mają być na ziemi, a nie w powietrzu, to byłoby nienaturalne. Zrobi się wielkie skrzyżowanie na 3 hektary, ścieżka rowerowa dookoła - będzie pięknie! A nie jakieś wymysły... mosty-srosty...
- 5 6
-
2011-04-13 14:38
a może jednak?
zgadzam sie z przedmowca , przeciez wiaduk przedluzajacy zjazd z łostowickiej bylby idealnym rozwiazaniem , do tego bezkolizyjna kartuska i zyc nie umierac...
Zapewne utrzymanie mostu sporo kosztuje....- 3 0
-
2011-04-13 06:43
nie ważne kto!
wszystko jedno kto, ważne, żeby był
- 33 13
-
2011-04-13 06:45
sporo się inwestuje i bardzo dobrze:) szkoda tylko, że dziur w drogach coraz węcej. (4)
- 45 5
-
2011-04-13 08:45
A czy ktoś mi wytłumaczy (3)
dlaczego przystanki tramwajowe rozmieszczone są po obu stronach torów, zamiast pomiędzy nimi? Nowe tramwaje posiadają drzwi z obu stron, a umiejscowienie przystanku pomiędzy torami zlikwidowałoby konieczność dublowania np. wind dla niepełnosprawnych (patrz linia na Chełm) czy dwóch wyjść z tunelu (patrz dworzec lub brama wyżynna), ułatwiłoby przesiadkę i pozwoliło zaoszczędzić trochę miejsca.
- 10 2
-
2011-04-13 09:41
swingi?
nowe tramwaje, czyli Swingi Pesy, mają wejścia z jednej strony
- 1 0
-
2011-04-13 09:46
hehehe (1)
ale byś zaoszczędził miejsca np na dworcu, tłum ludzi ściskający się na przystanku nie wspomnę o wąskim zejściu do tunelu gdzie już teraz przy chęci wejścia na przystanek gdy jakiś tramwaj podjechał trzeba się przeciskać, takie przystanki można zastosować gdzie mało osób korzysta z niego. a do tego polowa taboru jest stara nie ma samych NOWOCZESNYCH PODARUNKÓW OD BRATNIEGO MIASTA ZA ZACHODNIEJ GRANICY a ZKM zakupił tylko 35 trajtków.
- 1 0
-
2011-04-14 10:17
Szerokość środkowego peronu przy dworcu byłaby sumą obu peronów bocznych
Więc i zejścia byłyby równie szerokie.
A na linię na Morenę są plany na nowe tramwaje dwukierunkowe.- 0 0
-
2011-04-13 06:47
W budownictwie tanio znaczy drogo. (1)
Polscy architekci nadają się do projektowania kibli i budek z lodami.
- 33 39
-
2011-04-13 15:31
Dlaczego tak uważasz ?
- 1 0
-
2011-04-13 07:08
Tanio (1)
Szkoda, że tanio (prawie) nigdy nie dobrze. Zakładam, że jak większość inwestycji i ta parę lat po skończeniu... Sypnie się jak domek z kart. Zaraz będzie trzeba poprawiać, nowo zrobione torowisko lub infrastrukturę... eh chciał bym się mylić.
- 26 6
-
2011-04-13 12:41
Słusznie prawisz
Najlepiej zlecic to Zeusowi z Pruszcza. jak wiadomo, w pruszczu nie ma ulic, sa tylko tramwaje. A że cena ponad 4,5 raza wyższa - spoko, dla wszystkich starczy. A jakość, terminowośc - zapomnijcie. W Kraju Prowislanskim liczy się tylko POlityka. W Warszawce oddali najdroższy odcinek drogi szybkiego ruchu w Europie, tylko dlatego, że było parcie polityczne na sukces Hani GW. A droga (S-8 od w. Konotopa) nie powinna być w ogóle odebrana, tyle ma wad (np. rozchodząca się i zbyt cienka warstwa ścieralna, i nie tylko). Ale oddali do użytku, bo podobno ważna komunikacyjnie - tyle, że prawie nikt nią nie jeździ bo nie ma skąd. GDDKiA ogłosiła, że będzie w ramach gwarancji (sic!!!!) sprawdzać jakość tej drogi i ..... cisza. (Bo Budimex zagroził ujawnieniem nacisków na szybsze oddanie). W poniedzialek GDDKiA sama przyznała,że na tej drodze jeździ pięciokrotnie mniej aut niż zakładali.
Zainteresowanych odsyłam na skyscrapercity S-8 Konotopa-Powązkowska.
Bo to jest właśnie POlska- 1 0
-
2011-04-13 07:16
Pole elektromagnetyczne (2)
Zaraz okaże się że nowo wybudowana linia będzie promieniowaniem elektromagnetycznym źle oddziaływać na samopoczucie ludzi starszych i kobiet w ciąży. Zieloni zapłaczą się, że Słowik szary przeniósł się ze swych odwiecznych terenów lęgowych- więc linie trzeba będzie zamknąć. W ogóle to w korku będziemy stać następne 54 długie tygodnie, po to tylko, że jak skończą, Miasto stwierdzi że drogi są do remontu ale nie ma pieniądze, trzeba poczekać do Olimpiady- Trójmiasto 2044 na nowe fundusze"
- 49 8
-
2011-04-13 12:45
Ojej (1)
Kto Ci to napisał - bo sam takich głupot chyba nie wymyśliłeś?
Co zdanie to bzdura, ale widzę, że poklask masz. Od razun widać, że żyjemy w wielkim mieście pełnym młodych i wykształconych (byle jak) wyborców.
Słyszałeś może coś o STEŚ, decyzji środowiskowej itp. rzeczach?- 0 3
-
2011-04-13 17:37
Sarkazm
To innymi słowy ironia. Wiki pomoże jeśli tego nie wiesz drogi A.A. Poklask jest od osób, którzy go rozumieją. Dla pocieszenia powiem, że nie rozumienie sarkazmu może być związane z akumulacją jonów metali ciężkich w organizmie- np: śruby po złamaniu kości piszczelowej, zaszyte narzędzia chirurgiczne etc. Wiem co to jest STEŚ. Mam za to nadzieję, że jesteś świadom, że Olimpiady nie będzie w trójmieście!
- 1 0
-
2011-04-13 07:21
niech zrobią to Nemcy... Będzie to wtedy przynajmniej zrobione raz a pożądnie... (12)
- 59 34
-
2011-04-13 07:46
(3)
Ja,ja - "pożądek" musi być...
- 8 2
-
2011-04-13 08:22
ordung!!! (2)
ja! ortografieren kaput!
- 17 1
-
2011-04-13 10:30
GRUNDIG
- 8 0
-
2011-04-13 16:08
Ortografia dla kazdego
Ty bezzebny jak nie umiesz to zajrzyj do slownika: kaputt a nie kaput i Ordnung a nie ordung.
- 2 0
-
2011-04-13 10:01
Niemcy "zrobili" centrum handlowe i hotel Holiday Inn (1)
Polscy wykoanwcy do dziś nie otrzymali zapłaty za roboty, próbowali za pomocą komornika zająć nieruchomość i sprzedać ją, aby uzyskać zapałatę... Bezkutecznie.
Zresztą, niemieckie wcale nie znaczy dobre - wystarczy kupić Forda (euro. Fordy są projektowane w Niemczech) i porównać z np. Toyotą.- 10 1
-
2011-04-14 07:37
dokładnie
każdy wie, że toyota to syf
- 1 0
-
2011-04-13 11:07
proponuję czytać ze zrozumieniem, nie chodzi o wykonawcę tylko o projekt.
- 5 0
-
2011-04-13 11:51
Jestem
za Niemcami , zaprojektują i zbudują jak dla siebie , nie trzeba będzie po roku to remontować !!
- 3 2
-
2011-04-13 14:27
niemcy wykonali obwodnicę na ocinku od kowal do juszkowa i co? (3)
O wiele gorsza jakość nawierzchni.
- 3 1
-
2011-04-13 16:00
gorsza jakosc? (2)
bo chcieliscie miec tanio a po za tym byli polscy robotnicy i majstrowie.A ci jak nie pija to buduja na boku dom,jak za komuny.
- 2 2
-
2011-04-13 16:55
(1)
cos ci się czasy pomyliły to nie komuna
szkopy polaków fachowców zatrudniają- 1 1
-
2011-04-14 10:52
A polski fachowiec nie umie zbudować przy okazji domu z "odpadów"?
- 0 0
-
2011-04-13 07:39
TANIE (1)
Tanie nie oznacza lepsze.....ale w Gdańsku ja zwykle wszystko po kosztach....oprócz budowy ECS..........tam mogły iść miliony........... ;/
- 46 11
-
2011-04-13 10:07
1 inwestycja miasta zrobiona porządnie będzie, zresztą co się dziwić dla kolegów i na własną przed emerytalną posadę trzeba iść w dobre miejsce.
- 3 0
-
2011-04-13 07:53
czy naprawdę zawsze musi wygrywac tanie?? a może lepiej postawic na jakość!!! CHOCIAŻ RAZ! (4)
czy naprawdę zawsze musi wygrywac tanie?? a może lepiej postawic na jakość!!! CHOCIAŻ RAZ!
- 49 11
-
2011-04-13 08:23
(3)
Ustawa prawo zamówień publicznych się kłania. Poza tym "co" jest jasno określone w warunkach przetargu, pozostaje kwestia "za ile". Skoro wiadomo, że każdy zrobi to samo, to po co przepłacać?
- 14 2
-
2011-04-13 09:55
(2)
płacisz za jakość wykonania,materiały zastosowane i za czas realizacji, lecz nasze przetargi są inne najpierw cenna potem czas a na końcu jakość i nie ma się co dziwić ze szybko dopłacamy do tego interesu gdzie przetargi wygrywają polskie firmy PÓL-pupEK ZA KRZAKA gdzie daje materiały z odzysku, ludziom płacą psie pieniądze a czas realizacji i tak się wydłuża.
- 3 2
-
2011-04-13 17:44
(1)
jesteś w wielkim błędzie:) przepłacasz za przelokowanie sprzętu utworzenie tymczasowej bazy, zakwaterowanie pracowników i diety delegacyjne dla nich. W projekcie masz jasno napisane z jakich materiałów dana inwestycja ma być wykonana. W trakcie budowy zawsze jest nadzór inwestorski na każdym jego etapie szczególnie gdy dana inwestycja jest współfinansowana z środków UE, na Marynarki Polskiej chcieli zaoszczędzić na asfalcie i wiadomo jak to się skończyło. Ciężko nawet na elektrodach do spawania oszukać bo potrafią wiertłem nawiercić spoinę i wiórki wysłać do analizy, a każda szanująca się firma nie pozwoli sobie na jakąś wpadkę bo to może oznaczać dla niej sromotny koniec.
- 2 0
-
2011-04-13 18:35
hmmm, częściowo masz racje ale:
sprzęt w większości jest wypożyczany, pracownicy miejscowi, poza nadzorem gdzie oni dostają duuuża dietę, zwykły robotnik ma odpad z tego, inspektor to już zależy od człowieka czy przymyka oko czy nie, w większości przymykają bo jak by mieli patrzeć na wszystko to żadna budowa by nie ruszyła z miejsca i już przy pracach ziemnych by mogli uprzykrzyć firmie życie, a materiał jest w ruchu jak nie tu to tu go się użyje liczy się faktura.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.