• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Francuzi, Niemcy i Anglicy chcą projektować tramwaj na Morenę

Maciej Naskręt
13 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Ok. 100-metrowy odcinek linii tramwajowej przy ul. Kartuskiej i ul. Łostowickiej. W przyszłości pojadą tędy tramwaje na Morenę. Ok. 100-metrowy odcinek linii tramwajowej przy ul. Kartuskiej i ul. Łostowickiej. W przyszłości pojadą tędy tramwaje na Morenę.

Otwarto koperty w przetargu na przygotowanie projektu budowy linii tramwajowej z Siedlec na Morenę. Wystartowali projektanci z Francji, Niemiec i Wielkiej Brytanii, ale najkorzystniejszą cenowo ofertę - wartą 1,2 mln zł - złożyło biuro projektowe z Krakowa.



Linia tramwajowa i miejsca, w których w przyszłości pojawią się przystanki. Linia tramwajowa i miejsca, w których w przyszłości pojawią się przystanki.
We wtorek w siedzibie miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne otwarto koperty z ofertami na przygotowanie dokumentacji projektowej budowy linii tramwajowej z Siedlec na Morenę. Najkorzystniejszą cenowo ofertę złożyli projektanci z Biura Inżynieryjnego Usług Projektowych z Krakowa. Za przygotowanie dokumentacji technicznej chcą nieco ponad 1,2 mln zł.

W przetargu na projekt nowej linii tramwajowej startowali projektanci z Francji, Wielkiej Brytanii, Czech oraz Niemiec. Nie zabrakło też ofert gdańskich biur projektowych.

- Po otwarciu kopert komisja przetargowa przystąpiła do sprawdzania ofert. Po ogłoszeniu wyników oferenci będą mieli 10 dni na ewentualne odwołania. Jeśli ich nie będzie, wtedy podpiszemy umowę z wykonawcą - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK.

Wyłoniony w przetargu wykonawca od chwili podpisania umowy na przygotowanie dokumentacji będzie miał 54 tygodnie.

Projekt wykonawczy torowiska z Siedlec na Morenę będzie zakładał m.in. budowę dwutorowej linii tramwajowej na odcinku prawie trzech kilometrów wraz z infrastrukturą od pętli na Siedlcach przy ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska na gdańskiej Morenie. Dodatkowo zostanie dobudowana linia tramwajowa (ok. 1 km) do przyszłej stacji Kolei Metropolitalnej obok ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska. W sumie ma powstać siedem przystanków.

W celu ograniczenia hałasu przejeżdżających tramwajów projektanci muszą zaproponować rozwiązania techniczne tłumiące hałas i drgania.
Ponadto będą musieli zaplanować budowę węzła integracyjnego przy przystanku "Rakoczego", uwzględniającego ruch kolejowy, tramwajowy, autobusowy, pieszy i rowerowy.

Nie ma jeszcze planów co do terminu rozpoczęcia budowy, bowiem nie ma zagwarantowanych w budżecie miasta pieniędzy na ten cel. Najszybciej przetarg na wykonanie prawie 4-kilometrowej linii tramwajowej mógłby ruszyć latem przyszłego roku.



Zestawienie ofert złożonych w przetargu na budowę linii tramwajowej od Siedlec na Morenę:

1. Biuro Inżynieryjne Usług Projektowych Sp. z o.o., Kraków. Cena ok. 1,2 mln zł.
2. Europrojekt Gdańsk Sp. z o.o., Gdańsk. Cena ok. 1,6 mln zł.
3. Konsorcjum firm: Sudop Polska Sp. z o.o., Warszawa, Sudop Praha a.s. Cena ok. 1,6 mln zł.
4. Systra S.A., Paryż. Cena ok. 4,5 mln zł.
5. Egis Poland Sp. z o.o., Warszawa. Cena ok. 3,1 mln zł.
6. Schuessler-Plan Inżynierzy Sp. z o.o., Warszawa, Schuessler-Plan Ingenieurgesellschaft mbH Dusseldorf. Cena ok. 2,8 mln zł.
7. Konsorcjum firm: Mott MacDonald Poland, Mott MacDonald Wlk. Brytania. Cena ok. 2,2 mln zł.
8. Progreg Sp. z o.o., Kraków Cena ok. 2,2 mln zł.
9. Biuro Projektowe Budownictwa Komunalnego S.A., Gdańsk Cena ok. brutto 1,8 mln zł.
10. Wykonawcy wspólnie ubiegający się o zamówienie: BBF Sp. z o.o. , Poznań, Euro-Alians Sp. z o.o. Gdańsk. Cena ok. 3,3 mln zł.
11. Tebodin Poland S. z o.o., Warszawa. Cena ok. 2,9 mln zł.
12. Zeus S.A., Pruszcz Gdański. Cena ok. 5,7 mln zł.
13. Transprojekt Gdańsk Sp. z o.o., Cena ok. 2,1 mln zł.
14. Konsorcjum firm: Scott Wilson Sp. z o.o. Warszawa, Scott Wilson Ltd., Wlk. Brytania. Cena ok. 5,7 mln zł.

Miejsca

Opinie (154) 6 zablokowanych

  • pierszeństwo powinno chyba być dla polskich firm ?! (19)

    • 49 129

    • Pierwszeństwo powinno być dla firm, które (5)

      zrobią porządek z wyświetlaczami w tramwajach, obsługiwanych wg ToJa przez feministkę.

      • 34 2

      • (4)

        Przypadki są różnego rodzaju; mamy przypadek znanej od wyświetlaczy feministki, skrajnej w moralności egoistki, która narzuca nam wszystkim swoją chorą ideologię kultu kobiet. Nie sądzę, żeby ją jakiś lekarz uleczył... chociaż? Właściwie to znam takiego... ale egoistka musiałaby Go o uleczenie poprosić... ot, kłopot.

        • 7 23

        • urzekła mnie Twoja historia, może spróbujesz swoich sił w "Mam Talent"?

          • 17 5

        • Pewnie masz na myśli tego typa, co po palach w wodzie chodził, co?

          • 2 2

        • (1)

          możecie przybliżyć sprawę? Czasami jeżdżę tramwajami ale nie kojarzę, o co chodzi

          • 0 0

          • ToJa jest motorniczą w tramwaju, a feministka robi jej pod górkę z wyświetlaczami.

            • 0 0

    • (1)

      W każdym kraju wiedzą, że każda firma ma swoją narodowość i wspierają podmioty swojego kraju - powody liczne i zrozumiałe. Tylko ci "nasi" jakoś tego nie wiedzą.

      • 11 24

      • MÓZG

        • 0 0

    • jak np wakoz, który popisał się remontem powstańców warszawskich. nie dość, że polski to jeszcze regionalny:) (1)

      • 19 2

      • brawo.

        podpisuję się pod tym, wręcz klikam Tobie lubię to:)

        • 6 1

    • Polska dla Polski, (2)

      Tak ,pierwszeństwo dla polskich firm - a jak cymbały chcą dać robotę japończykom kupując rowery od nich a nie z Rometu?Przecież po kilkakrotnym użyciu tego roweru bankowo jaja wam odpadną po tych napromieniowanych siodełkach.Jeżeli radni Gdańska tego nie rozumią powinni złożyć rezygnację i odejść.Praca dla polaków.

      • 11 19

      • Nie tylko radni, ale i wielu Polaków tego nie roozumie.

        • 9 1

      • zmień lekarza

        już Ci napisałem że Tajwan leży około 3 tys km od Fukushimy. I nie zakładaj że tylko posiadacze jaj korzystają z rowerów. Wiele miłych pań również można spotkać.
        A rower ma być typu "gniotsa-niełamiotsa"

        • 7 1

    • przeczytaj PZP i nie pisz bzdur

      • 7 0

    • A czemu?

      Jeśli już to pierwszeństwo powinno być dla tych firm co zrobią to najlepiej, a nie że coś tam zrobią, ale z błędami, i nic z tego nie będzie.. Ciepło bym więc czytał informację, że zwyciężyła firma niemiecka.

      No, ale rządzi cena, i jakbyś czytał uważnie, to byś zauważył, że najkorzystniejszą ofertę dała firma z Krakowa, co mnie specjalnie nie zadowala, jeśli już wolałbym jakąś gdańską firmę, ot patriotyzm lokalny.

      • 3 2

    • Pierszenstwo dla najlepszego

      Pierszenstwo dla najlepszego ale cenowo, napewno wygra firma z kakowa przeciez krakow to tradycje tramwajowe na swiatowa skale , w krakowie jeszcze jezdzily tramwaje ktore w gdansku byly juz 10 lat wycofane taki maja wspaniale tabory. Bo 10 latych trzeba bedzie wszystko poprawiac albo modernizowaci a na koncu tego rachunku wyjdzie suma Francusko Angielsko Niemiecka , taka to bedzie oszczednosc.
      Sknera podwojnie traci

      • 5 2

    • Skończy się na planach bo kasa poszła w stadion

      nie ma bata.

      • 1 1

    • polskie firmy?

      Dobry zart.

      • 2 1

    • po co?

      Pierwszeństwo powinna mieć (i to nie chyba!) firma która zaoferuje najtańroszą ofertę a która będzie spełniała wszystkie warunki.
      Po co mam kupować polski chleb za 5 zł skoro mogę kupić niemiecki za 1zł?
      A jeśli akurat polska firma złożyła najlepszą ofertę, to tylko się cieszyć.

      • 3 0

  • Węzeł Łostowicka (21)

    Linia tramwajowa przecinać będzie na tym samym poziomie ul. Kartuską... Słusznie wg mnie krytykowany jest projekt skrzyżowania Nowolipie - Łostowicka - Kartuska; ukształtowanie terenu - aż się prosiło, by zbudować wiadukty... ileż to pieniędzy wydano na roboty ziemne usuwając naturalny nasyp pod podjazd na te oczywiste dla wielu wiadukty, których nie będzie. Wg mnie błędów w realizacji tego skrzyżowania jest dużo więcej; przyszłe linie tramwajowe powinny się bezkolizyjnie przecinać na wysokości przecięcia ul. Kartuskiej z wiaduktami nad nią (w tym z linią tramwajową Morena - Chełm - Centrum...) przystanki przesiadkowe z przedłużoną linią tramwajową na ul Kartuskiej (był remont tej linii i idealna okazja by zbudować pętlę za skrzyżowaniem)... w ogóle to powinno być wszystko inaczej.

    • 168 26

    • ekspert przemówił ! (5)

      Od razu ujrzałem światłość mądrości w ciemnym tunelu niewiedzy, w którym żyłem dotychczas. Ależ to MÓZG!

      • 14 40

      • przemawia przez ciebie feministka?;) (1)

        • 18 6

        • specjalistka od wyświetlaczy

          • 10 2

      • Aleocochodzi? (2)

        Akurat tu ma absolutnie rację.

        (Abstrahując od tego, że to nasz znany i lubiany tojtoj) :)

        • 31 1

        • (1)

          a ty jesteś mało znany prostak

          • 5 14

          • a ja jestem byłą starą tojtoja :D za mądry był dla mnie

            • 0 1

    • jak z planów miasta wynika, że Kartuska ma być drogą podrzędną... (3)

      w stosunku do Armii Krajowej i WZ. Ma być na tyle odciążona, że niepotrzebne są tam większe zabiegi...

      • 11 13

      • Armii Krajowej i WZ to nie to samo? :)

        • 14 3

      • ale to wcale nie Kartuską trzeba odciążyć!

        wiadukt odciążyłby Rakoczego - Łostowicką i dalsze drogi w kierunku dzielnic południowych.

        • 13 0

      • Nie ma być a już jest drogą podrzędną, a ruch na niej spory i będzie jeszcze większy.

        • 4 0

    • I bardzo słusznie, ToJa bardzo dobrze napisała (8)

      Też uważam, że projektanci dali ciała. W pełni zgadzam się z tojtojem.

      • 15 2

      • (7)

        feministka facetka od wyświetlaczy się zgadza z to ja coś podobnego

        • 3 1

        • Proszę nie nazywać mnie feministką (6)

          Nie jestem nią. Po prostu zgadzam się z tojtojem, uważam, że miała rację i słusznie napisała, że ten projekt to bzdura. Agresja ze strony oszołomów nie jest potrzebna. Zresztą najpierw poczekajmy na zdanie samej Autorki posta - jeśli tojtoj będzie tego samego zdania, wtedy się z tobą zgodzę.

          • 4 3

          • (5)

            Może jeszcze napiszesz że nie jesteś papierem toaletowym, feministko.

            • 1 6

            • A ty nadal swoje... (4)

              szkoda, miałam nadzieję na kulturalną dyskusję z samą zainteresowaną. Tymczasem zamiast autorki pierwszego wpisu włączają się nieproszone jakieś trolle. Przykre to, naprawdę. W każdym razie czekam na odpowiedź tojtoja.

              • 3 2

              • (3)

                Przecież to ToJa ci napisała o papierze wyżej tyle, że się nie podpisała. Będzie się za to baba w piekle smażyć.

                • 1 2

              • Nie wierzę... (2)

                Tojtoj na taki wulgarny język by sobie nie pozwoliła

                • 1 1

              • (1)

                Masz rację, ToJa to świętobliwa matrona miłością do bliźnich pałająca. Tylko patrzeć, jak ją żywcem do nieba anieli porwą.

                • 0 0

              • do czego? nieba?

                chyba tego toruńskiego :D

                • 0 0

    • Ale wiesz, ile to problemów?

      Trzeba by pomyśleć, zaprojektować... Tak się nie robi, przecież ulica i tory mają być na ziemi, a nie w powietrzu, to byłoby nienaturalne. Zrobi się wielkie skrzyżowanie na 3 hektary, ścieżka rowerowa dookoła - będzie pięknie! A nie jakieś wymysły... mosty-srosty...

      • 5 6

    • a może jednak?

      zgadzam sie z przedmowca , przeciez wiaduk przedluzajacy zjazd z łostowickiej bylby idealnym rozwiazaniem , do tego bezkolizyjna kartuska i zyc nie umierac...
      Zapewne utrzymanie mostu sporo kosztuje....

      • 3 0

  • nie ważne kto!

    wszystko jedno kto, ważne, żeby był

    • 33 13

  • sporo się inwestuje i bardzo dobrze:) szkoda tylko, że dziur w drogach coraz węcej. (4)

    • 45 5

    • A czy ktoś mi wytłumaczy (3)

      dlaczego przystanki tramwajowe rozmieszczone są po obu stronach torów, zamiast pomiędzy nimi? Nowe tramwaje posiadają drzwi z obu stron, a umiejscowienie przystanku pomiędzy torami zlikwidowałoby konieczność dublowania np. wind dla niepełnosprawnych (patrz linia na Chełm) czy dwóch wyjść z tunelu (patrz dworzec lub brama wyżynna), ułatwiłoby przesiadkę i pozwoliło zaoszczędzić trochę miejsca.

      • 10 2

      • swingi?

        nowe tramwaje, czyli Swingi Pesy, mają wejścia z jednej strony

        • 1 0

      • hehehe (1)

        ale byś zaoszczędził miejsca np na dworcu, tłum ludzi ściskający się na przystanku nie wspomnę o wąskim zejściu do tunelu gdzie już teraz przy chęci wejścia na przystanek gdy jakiś tramwaj podjechał trzeba się przeciskać, takie przystanki można zastosować gdzie mało osób korzysta z niego. a do tego polowa taboru jest stara nie ma samych NOWOCZESNYCH PODARUNKÓW OD BRATNIEGO MIASTA ZA ZACHODNIEJ GRANICY a ZKM zakupił tylko 35 trajtków.

        • 1 0

        • Szerokość środkowego peronu przy dworcu byłaby sumą obu peronów bocznych

          Więc i zejścia byłyby równie szerokie.
          A na linię na Morenę są plany na nowe tramwaje dwukierunkowe.

          • 0 0

  • W budownictwie tanio znaczy drogo. (1)

    Polscy architekci nadają się do projektowania kibli i budek z lodami.

    • 33 39

    • Dlaczego tak uważasz ?

      • 1 0

  • Tanio (1)

    Szkoda, że tanio (prawie) nigdy nie dobrze. Zakładam, że jak większość inwestycji i ta parę lat po skończeniu... Sypnie się jak domek z kart. Zaraz będzie trzeba poprawiać, nowo zrobione torowisko lub infrastrukturę... eh chciał bym się mylić.

    • 26 6

    • Słusznie prawisz

      Najlepiej zlecic to Zeusowi z Pruszcza. jak wiadomo, w pruszczu nie ma ulic, sa tylko tramwaje. A że cena ponad 4,5 raza wyższa - spoko, dla wszystkich starczy. A jakość, terminowośc - zapomnijcie. W Kraju Prowislanskim liczy się tylko POlityka. W Warszawce oddali najdroższy odcinek drogi szybkiego ruchu w Europie, tylko dlatego, że było parcie polityczne na sukces Hani GW. A droga (S-8 od w. Konotopa) nie powinna być w ogóle odebrana, tyle ma wad (np. rozchodząca się i zbyt cienka warstwa ścieralna, i nie tylko). Ale oddali do użytku, bo podobno ważna komunikacyjnie - tyle, że prawie nikt nią nie jeździ bo nie ma skąd. GDDKiA ogłosiła, że będzie w ramach gwarancji (sic!!!!) sprawdzać jakość tej drogi i ..... cisza. (Bo Budimex zagroził ujawnieniem nacisków na szybsze oddanie). W poniedzialek GDDKiA sama przyznała,że na tej drodze jeździ pięciokrotnie mniej aut niż zakładali.
      Zainteresowanych odsyłam na skyscrapercity S-8 Konotopa-Powązkowska.
      Bo to jest właśnie POlska

      • 1 0

  • Pole elektromagnetyczne (2)

    Zaraz okaże się że nowo wybudowana linia będzie promieniowaniem elektromagnetycznym źle oddziaływać na samopoczucie ludzi starszych i kobiet w ciąży. Zieloni zapłaczą się, że Słowik szary przeniósł się ze swych odwiecznych terenów lęgowych- więc linie trzeba będzie zamknąć. W ogóle to w korku będziemy stać następne 54 długie tygodnie, po to tylko, że jak skończą, Miasto stwierdzi że drogi są do remontu ale nie ma pieniądze, trzeba poczekać do Olimpiady- Trójmiasto 2044 na nowe fundusze"

    • 49 8

    • Ojej (1)

      Kto Ci to napisał - bo sam takich głupot chyba nie wymyśliłeś?
      Co zdanie to bzdura, ale widzę, że poklask masz. Od razun widać, że żyjemy w wielkim mieście pełnym młodych i wykształconych (byle jak) wyborców.
      Słyszałeś może coś o STEŚ, decyzji środowiskowej itp. rzeczach?

      • 0 3

      • Sarkazm

        To innymi słowy ironia. Wiki pomoże jeśli tego nie wiesz drogi A.A. Poklask jest od osób, którzy go rozumieją. Dla pocieszenia powiem, że nie rozumienie sarkazmu może być związane z akumulacją jonów metali ciężkich w organizmie- np: śruby po złamaniu kości piszczelowej, zaszyte narzędzia chirurgiczne etc. Wiem co to jest STEŚ. Mam za to nadzieję, że jesteś świadom, że Olimpiady nie będzie w trójmieście!

        • 1 0

  • niech zrobią to Nemcy... Będzie to wtedy przynajmniej zrobione raz a pożądnie... (12)

    • 59 34

    • (3)

      Ja,ja - "pożądek" musi być...

      • 8 2

      • ordung!!! (2)

        ja! ortografieren kaput!

        • 17 1

        • GRUNDIG

          • 8 0

        • Ortografia dla kazdego

          Ty bezzebny jak nie umiesz to zajrzyj do slownika: kaputt a nie kaput i Ordnung a nie ordung.

          • 2 0

    • Niemcy "zrobili" centrum handlowe i hotel Holiday Inn (1)

      Polscy wykoanwcy do dziś nie otrzymali zapłaty za roboty, próbowali za pomocą komornika zająć nieruchomość i sprzedać ją, aby uzyskać zapałatę... Bezkutecznie.

      Zresztą, niemieckie wcale nie znaczy dobre - wystarczy kupić Forda (euro. Fordy są projektowane w Niemczech) i porównać z np. Toyotą.

      • 10 1

      • dokładnie

        każdy wie, że toyota to syf

        • 1 0

    • proponuję czytać ze zrozumieniem, nie chodzi o wykonawcę tylko o projekt.

      • 5 0

    • Jestem

      za Niemcami , zaprojektują i zbudują jak dla siebie , nie trzeba będzie po roku to remontować !!

      • 3 2

    • niemcy wykonali obwodnicę na ocinku od kowal do juszkowa i co? (3)

      O wiele gorsza jakość nawierzchni.

      • 3 1

      • gorsza jakosc? (2)

        bo chcieliscie miec tanio a po za tym byli polscy robotnicy i majstrowie.A ci jak nie pija to buduja na boku dom,jak za komuny.

        • 2 2

        • (1)

          cos ci się czasy pomyliły to nie komuna
          szkopy polaków fachowców zatrudniają

          • 1 1

          • A polski fachowiec nie umie zbudować przy okazji domu z "odpadów"?

            • 0 0

  • TANIE (1)

    Tanie nie oznacza lepsze.....ale w Gdańsku ja zwykle wszystko po kosztach....oprócz budowy ECS..........tam mogły iść miliony........... ;/

    • 46 11

    • 1 inwestycja miasta zrobiona porządnie będzie, zresztą co się dziwić dla kolegów i na własną przed emerytalną posadę trzeba iść w dobre miejsce.

      • 3 0

  • czy naprawdę zawsze musi wygrywac tanie?? a może lepiej postawic na jakość!!! CHOCIAŻ RAZ! (4)

    czy naprawdę zawsze musi wygrywac tanie?? a może lepiej postawic na jakość!!! CHOCIAŻ RAZ!

    • 49 11

    • (3)

      Ustawa prawo zamówień publicznych się kłania. Poza tym "co" jest jasno określone w warunkach przetargu, pozostaje kwestia "za ile". Skoro wiadomo, że każdy zrobi to samo, to po co przepłacać?

      • 14 2

      • (2)

        płacisz za jakość wykonania,materiały zastosowane i za czas realizacji, lecz nasze przetargi są inne najpierw cenna potem czas a na końcu jakość i nie ma się co dziwić ze szybko dopłacamy do tego interesu gdzie przetargi wygrywają polskie firmy PÓL-pupEK ZA KRZAKA gdzie daje materiały z odzysku, ludziom płacą psie pieniądze a czas realizacji i tak się wydłuża.

        • 3 2

        • (1)

          jesteś w wielkim błędzie:) przepłacasz za przelokowanie sprzętu utworzenie tymczasowej bazy, zakwaterowanie pracowników i diety delegacyjne dla nich. W projekcie masz jasno napisane z jakich materiałów dana inwestycja ma być wykonana. W trakcie budowy zawsze jest nadzór inwestorski na każdym jego etapie szczególnie gdy dana inwestycja jest współfinansowana z środków UE, na Marynarki Polskiej chcieli zaoszczędzić na asfalcie i wiadomo jak to się skończyło. Ciężko nawet na elektrodach do spawania oszukać bo potrafią wiertłem nawiercić spoinę i wiórki wysłać do analizy, a każda szanująca się firma nie pozwoli sobie na jakąś wpadkę bo to może oznaczać dla niej sromotny koniec.

          • 2 0

          • hmmm, częściowo masz racje ale:
            sprzęt w większości jest wypożyczany, pracownicy miejscowi, poza nadzorem gdzie oni dostają duuuża dietę, zwykły robotnik ma odpad z tego, inspektor to już zależy od człowieka czy przymyka oko czy nie, w większości przymykają bo jak by mieli patrzeć na wszystko to żadna budowa by nie ruszyła z miejsca i już przy pracach ziemnych by mogli uprzykrzyć firmie życie, a materiał jest w ruchu jak nie tu to tu go się użyje liczy się faktura.

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane