• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Galar Gdański znów będzie woził pasażerów. Szkolenia i egzaminy dla załogi

Szymon Zięba
30 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (128)
Rejsy galarami wrócą pod koniec kwietnia. Właściciel podkreśla, że mocno pracowano nad zapewnieniem bezpieczeństwa na jednostkach. Rejsy galarami wrócą pod koniec kwietnia. Właściciel podkreśla, że mocno pracowano nad zapewnieniem bezpieczeństwa na jednostkach.

Egzaminy wewnętrzne dla załogi, plany dotyczące wprowadzenia obowiązkowych kamizelek ratunkowych dla pasażerów na pokładzie i nawiązanie współpracy ze specjalistą z zakresu bezpieczeństwa - Galar Gdański, którego jednostka brała udział w wypadku w październiku zeszłego roku, w kwietniu wróci do przewozu pasażerów. Właściciel fundacji planuje jednak wprowadzenie szeregu zmian, które mają sprawić, że do podobnej tragedii nie dojdzie.



Czy zakładasz kamizelkę ratunkową, gdy korzystasz z wodnych atrakcji?

Przypomnijmy: W sobotę, 8 października 2022 r., ok. godz. 16 na Kanale KaszubskimMapka, w pobliżu nabrzeża wyspy Ostrów, wywróciła się drewniana łódź turystyczna typu galar. Na jej pokładzie było 12 pasażerów i dwóch członków załogi.

Po tym, jak strumień wody, wytworzony przez pracujący w porcie holownik, przewrócił ich jednostkę, wszyscy znaleźli się w wodzie. Znajdujących się w wodzie ludzi ratowały inne jednostki turystyczne, które w momencie zdarzenia przebywały najbliżej, a także wezwana na miejsce policja wodna oraz jednostki ratunkowe.

Ostatecznie bilans wypadku okazał się tragiczny. Zginęły trzy dorosłe osoby i nienarodzone dziecko.

Byli na miejscu, gdy galar się wywrócił, i wyciągnęli pięć osób. Co zapamiętali? Byli na miejscu, gdy galar się wywrócił, i wyciągnęli pięć osób. Co zapamiętali?

Po wypadku Galar Gdański zawiesił rejsy po Motławie i Martwej Wiśle.

19-letni sternik galara usłyszał zarzut dotyczący sprowadzenia katastrofy w ruchu wodnym.

Galar Gdański będzie znowu pływał. Rejsy od kwietnia



Tymczasem Galar Gdański planuje wznowienie przewozu pasażerów 29 kwietnia.

- Na chwilę obecną w naszej ofercie są rejsy po Gdańsku (Motława) oraz rejs na zachód słońca (Martwa Wisła oraz Motława). Czy rejs po stoczni zostanie wznowiony? Nie jestem w stanie odpowiedzieć na to pytanie, dlatego, że wciąż trwają konsultacje z organami odpowiedzialnymi, między innymi za bezpieczeństwo w porcie. Zarówno certyfikat zdolności żeglugowej, jak i karta bezpieczeństwa wydane dla naszych jednostek określają akwen, po którym mogą się poruszać i sięga on aż do główek portu - mówi Piotr Kozłowski, prezes fundacji.

Wyłowiony galar na terenie stoczni. Film archiwalny.


Nasz rozmówca pytany o to, czy po wypadku zmieniona zostanie trasa, po której będą pływały galary, tłumaczy, że jeśli rejs po stoczni miałby zostać wznowiony, to zapewne po zmienionej trasie.

- Czekamy na zakończenie konsultacji. Nasze jednostki spełniają wszystkie wymagane warunki bezpieczeństwa, postawione przez organy kontrolne. Nawiązaliśmy współpracę ze specjalistą odnośnie bezpieczeństwa, poddajemy się sugestiom i niezależnie od trasy, jakimi będą pływać galary, pewne zmiany nastąpią - mówi Piotr Kozłowski.

Zmiany, które poprawią bezpieczeństwo. Kamizelki będą obowiązkowe



Wyjaśnia, że między innymi zmienione ma zostać miejsce usytuowania kamizelek ratunkowych, tak aby każdy pasażer miał do nich bezpośredni dostęp.

- Prawo nie nakazuje noszenia kamizelek ratunkowych, ale rozważamy zmiany w regulaminie, tak aby było obowiązkowe dla wszystkich, a nie, jak do tej pory, tylko dla osób nieletnich pozostających pod opieką dorosłych. Osoby, które nie będą chciały nosić kamizelki, będą musiały podpisać stosowne oświadczenie - podkreśla Piotr Kozłowski.
W odpowiedzi na pytanie, czy zamierza wprowadzić większe restrykcje, jeżeli chodzi o zatrudnienie osób będących członkami załogi galara, odpowiada, że to ustawa i karta bezpieczeństwa określają wymóg odpowiednich kwalifikacji.

Egzamin wewnętrzny dla członków załogi galarów



- Do tej pory wszyscy nasi pracownicy, zanim odbyli samodzielny rejs z pasażerami, przechodzili szkolenie praktyczne na naszych jednostkach pod okiem doświadczonego szypra. W ośrodkach szkoleniowych realizowane są kursy na zróżnicowanym poziomie, dlatego postanowiliśmy wprowadzić egzamin wewnętrzny, sprawdzający również wiedzę teoretyczną z przepisów portowych oraz dobrych praktyk morskich. Egzamin oraz ewentualne uzupełniające wiedzę szkolenie, przeprowadzane będzie przez licencjonowanego instruktora i egzaminatora PZMiNW [Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego -red.] - mówi.
Kozłowski zaznacza także, że jednostki Galara Gdańskiego posiadają ważne certyfikaty zdolności żeglugowej i karty bezpieczeństwa, w których określony jest akwen i warunki pogodowe pozwalające na wykonywanie rejsów.

Wyjaśnia, że aby uzyskać certyfikat, inspektor wykonuje odpowiednie pomiary, wyliczenia i na ich podstawie określa zdolność żeglugową.

- Niemniej jednak chcemy zwrócić się do inspektorów Polskiego Związku Żeglarskiego, jak i do Inspektoratu Państwa Bandery o przyspieszoną inspekcję jednostek niż wskazują wydane dokumenty. Galary mają "wypływane" tysiące godzin, ponad pięć tysięcy odbytych rejsów i nigdy do tej pory nie brały udziału w kolizji czy w innym zdarzeniu na wodzie, wykazują się dużą statecznością - podkreśla.
I dodaje: - Z szacunku dla ofiar, rodzin poszkodowanych i konieczności zapewnienia prawidłowości postępowania zdecydowaliśmy się w żaden sposób nie komentować tragedii z dnia 8 października 2022, jednocześnie w pełni współpracujemy z organami, w tym z prokuraturą.

Akcja ratunkowa po wypadku galara. Film archiwalny.

Miejsca

Opinie (128) 10 zablokowanych

  • To chyba chore...

    Właściciel "firmy" doprowadził do śmierci kilku osób i wraca do biznesu... Serio? Regulamin zmienią i podszkolą pracowników? To przecież przyznanie się do winy.
    Powinien siedzieć, a nie "pracować" dalej.

    • 36 1

  • Kto dał tym tratewkom certyfikat na pływanie po akwenach, na których występuje jakiekolwiek zafalowanie? (2)

    Tam szukajcie winnych. To samo się tyczy koszmarnych elektrycznych tandet wożących turystów po gdańskich ulicach. Chcę uprzytomnić tym, którzy wydali na to pozwolenie, że są jedną nogą w więzienie bo w końcu dojdzie do wypadku i będą ofiary. W zeszłe lato widziałem takie coś jadące prosto na Westerplatte w środku wielkich *TIR'ów* , autobusów i innych pojazdów.

    • 19 0

    • Pewnie Magistrat (1)

      • 1 2

      • Magistrat nie ma takich uprawnień

        Nie wydaje certyfikatów jednostkom pływającym.

        • 1 0

  • Układ gdański rządzi!

    • 14 3

  • Coś nie wróżę sukcesu

    ale kto wie - pewnie w samym Gdańsku byśmy znaleźli sporo ludzi, którzy nic nie słyszeli o zeszłorocznym wypadku, a co dopiero turyści. Niech sobie pływają.

    • 16 3

  • Właściciel tego przekrętu musi mieć dobre plecy

    i brak sumienia..., to kiedy następna tragedia?

    • 35 2

  • Galary tak jak meleksy czy Amber Gold jeszcze wiele życiowych tragedii nas czeka nim zmienią się władze miasta... (2)

    • 21 4

    • Władze miasta nie mają tu wiele do gdania (1)

      Certyfikatów morskich nie wydaje urząd miasta.
      Ale galary i tak nie powinny pływać.

      • 1 4

      • zwłaszcza, że takie biznesy to mają krewni i znajomi

        • 2 1

  • Powinni siedzieć i tyle!

    • 12 1

  • Pieniądze ważniejsze niż ludzkie życie.

    Obrzydlistwo.

    • 21 0

  • Te galary nie powinny wozić żadnych turystów. Po Motławie powinny kursować takie jednostki jak w Kopenhadze lub Amsterdamie.

    • 32 1

  • Jakie konsekwencje poniósł ten bysnessssmen ? (1)

    Bo chyba za tą akcję powinien dostać zakaz jakiekolwiek działalności w tym kierunku a tu prawi się o kolejnym sezonie...do tego działalność jako fundacja. Co o podatki chodzi i ich unikanie ? Fundacje z założenia mają działać jakiemuś konkretnemu celowi, tutaj celem jest kasa.

    • 28 0

    • Rodziny ofiar powinny wytoczyć wspólnie proces cywilny temu "byznesmenowi z północy"

      domagać się bardzo grubego odszkodowania

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane