• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk miastem dróg równorzędnych. Kierowcy: zły pomysł

Maciej Naskręt
24 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Strefa skrzyżowań równorzędnych w Śródmieściu. Strefa skrzyżowań równorzędnych w Śródmieściu.

Na gdańskich osiedlach z każdym miesiącem przybywa dróg równorzędnych. Ich liczba dalej będzie rosnąć. Część mieszkańców - kierowców chce ich likwidacji na głównych drogach osiedlowych.



Sprawdź, gdzie w ostatnim czasie wprowadzono skrzyżowania równorzędne. Sprawdź, gdzie w ostatnim czasie wprowadzono skrzyżowania równorzędne.
W Gdańsku, jak grzyby po deszczu, pojawiają się skrzyżowania równorzędne. Obowiązuje na nich "zasada prawej ręki", czyli ustępowanie pierwszeństwa pojazdom znajdującym się po prawej stronie kierowcy.

Aktualnie skrzyżowania równorzędne można napotkać w Śródmieściu, Olszynce, Wzgórzu Mickiewicza, części Oliwy (rejon ul. Kaprów, ul. Bitwy Oliwskiej, ul. Podhalańskiej i ul. Leśnej), Złotej Karczmy, Matarni, części Przymorza i Zaspy, a także osiedla Cztery Pory Roku.

Wielu kierowców neguje jednak pomysł wytyczania dróg równorzędnych na głównych ulicach osiedlowych. Skrzyżowania równorzędne często bowiem zdecydowanie utrudniają płynną jazdę. Niejednokrotnie trzeba ustępować przejazdu samochodom wyjeżdżającym z ulic, które trudno nimi nazwać, bowiem mają zaledwie kilka metrów albo prowadzą na prywatną posesję. Nierzadko dochodzi też do groźnych sytuacji, bo część kierowców jadących "większą" drogą z góry zakłada, że jest ona główna.

Czy w Gdańsku powinny być wytyczane kolejne skrzyżowania równorzędne?

Kierowcy uważają, że ulice: Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska, Morenowa zobacz na mapie Gdańska czy Wojskiego zobacz na mapie Gdańska powinny być drogami z pierwszeństwem przejazdu, bowiem duże natężenie ruchu sprawia, że są kluczowymi w ruchu drogowym.

Urzędnicy mają jednak odmienne zdanie. - Docelowo sieć skrzyżowań równorzędnych ma objąć wszystkie ulice lokalne w mieście, czyli 70 proc. wszystkich gdańskich ulic. Obecnie skrzyżowania równorzędne funkcjonują na ok. 35-40 proc. tras - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Władze ZDiZ przekonują, że wydzielanie stref skrzyżowań równorzędnych w Gdańsku jest elementem miejskiej strategii, polegającej na przypisywaniu poszczególnym ulicom ich zadań przewozowych. Inżynierowie ruchu chcą w ten sposób poprawić przepustowość ulic, przy równoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa w mieście, na ulicach międzydzielnicowych - m.in. na ul. Kościuszki czy al. Hallera.

Opinie (517) ponad 10 zablokowanych

  • Jak na razie, to w obecnym stanie, czyli świateł, dróg z pierwszeństwem przejazdu i tym podobnym "ułatwieniom", liczba wypadków tudzież ofiar śmiertelnych rośnie. Może więc czas najwyższy spróbować czegoś innego? Wiadomo, że rutyna i jazda na pamięć nie służy bezpieczeństwu.

    • 1 1

  • malkontenci

    Wiedziałem, że polaki, malkontenci cholerni nie zaakceptują tej zmiany. Takie skrzyżowania na potęgę wprowadza się np. w Krakowie. Polecam obejrzeć program Jedź bezpiecznie o skrzyżowaniach równorzędnych. Tłumaczą tam dlaczego to wprowadzają, ale wy i tak wolicie narzekać.

    • 5 3

  • Mieszkaniec (1)

    Mieszkam na Wzgórzu Mickiewicza i uważam że ten przepis jest świetny. Przede wszystkim na osiedlu obowiązuje ograniczenie do 20 km/h więc jadąc z tą prędkością nie ma szczególnego powodu aby zatrzymywać się przed skrzyżowaniem równorzędnym, wszystko można dojrzeć z prawej strony nawet jak jest płot. Powoduję to spowolnienie ruchu i poprawę bezpieczeństwa a nie jak do tej pory zapier..alanie ulicą Wojskiego na złamanie karku żeby szybko ominąć korek na Łostowickiej.

    • 11 6

    • heh jak widzisz spora część dyletantów nie może zrozumieć czemu się tak dzieje

      Oni uważają, że to nie prawda, ale pewnie rzadko po takich drogach jeżdżą. a dla mieszkańców tych dzielnic to jedyna szansa na wyjechanie z osiedlowych uliczek, bo korsarze szosowi zasuwają ile fabryka dała.

      • 3 4

  • Takie skrzyżownia może i spowalniają ruch ale.... (5)

    to raj dla wyłudzaczy i cwaniaków. Koniec i kropka.

    • 8 5

    • Nie to kara dla dyletantów i nieznających przepisów (4)

      Nigdy nie potrafiłem zrozumieć ludzi co spowodowali kolizję tłumacząc się wmawiają, że takiego przepisu nie ma. A jak ich się uświadamia, że to podstawowy przepis nagle twierdzą, ale ja nie wiedziałem. Brak wiedzy nie jest wytłumaczeniem.

      • 2 5

      • (3)

        Nie musisz rozumieć. Tak samo jak nie zrozumiesz tego że przepisy swoje, a cwaniacy swoje. Wystarczy że taki jeden ustanie i chce skręcic w lewo. Ustanie i mruga światłami że niby cie puszcza, ty sobie jedziesz a on w ciebie BOOM. Czyja wina? Twoja, bo dałeś się burakowi nabrać.

        • 4 1

        • Jednej rzeczy nie rozumiesz widzę (2)

          Kolejna sytuacja która nie ma miejsca na drodze równorzędnej. Ta sytuacja ma miejsce na drodze z pierwszeństwem przejazdu, na której dochodzi do wymuszenia pierwszeństwa, bo ktoś nie mógł się doczekać. NA drodze równorzędnej do takiej sytuacji nie dojdzie, bo wszystkie auta zwalniają i nawet jak ktoś ci mrugnie, to obaj macie tak małą prędkość, że o wypadek naprawdę ciężko. Na drogach z uprzywilejowaniem prędkości są większe, a ty dopiero ruszasz więc on ma większe szanse w ciebie uderzyć.

          • 1 3

          • (1)

            Co ty piszesz? Tu nie chodzi o małe prędkości. Pisze o tym że jest masa cwaniaków którzy tylko czekają by mrugnąc swiatłem że niby puszczają a potem z pełną świadomością w ciebie walą. Oni mieli pierwszenstwo bo byli po mojej prawej. Policji nie udowodnisz ze on "niby" chciał cie puscic. Mandat dostaje ja.

            • 0 0

            • No to nie jedź poczekaj aż on zrobi swój manewr

              Dla cwaniaków takich to żaden typ drogi nic nie zmieni. I tu nie kwestia drogi, bo na drodze z uprzywilejowaniem jeszcze częściej może się to zdarzyć.

              • 0 2

  • No tak, jeździło się na pamięć 20 lat i zapiep..przało po osiedlowych uliczkach a teraz się skończyło. Fajnie:)

    • 5 1

  • Glupie narzekania (2)

    Jakos w Berlinie na wiekszosci osiedli sa drogi równorzedne i nikomu to nie przeszkadza. To tylko u nas sie wszyscy przyzyczaili ze jak ulica jest wieksza to znaczy ze ma pierwszenstwo, ale i od tego da sie odzwyczaic. Moze faktycznie na poczatku bedzie zamieszanie, ale pozniej to naprawde poprawi ruch, szczegolnie biorac pod uwage "chec" kierowców do wpuszczania innych wyjezdzajacych z osiedli.

    • 9 6

    • a u arabów nie ma żadnych zasad i też jeżdźą

      • 2 0

    • A w Moskwie to dopiero jest szał!

      Tam kto ma większy samochód ten ma pierwszeństwo!

      • 1 0

  • "Mała" nieścisłość. (3)

    "Niejednokrotnie trzeba ustępować przejazdu samochodom wyjeżdżającym z ulic, które trudno nimi nazwać, bowiem mają zaledwie kilka metrów albo prowadzą na prywatną posesję."W strefie skrzyżowań równorzędnych należy ustąpić pierwszeństwa pojazdom po prawej tylko i wyłącznie na skrzyżowaniu. Ani kilkumetrowa droga, ani wjazd na prywatną posesję nie jest skrzyżowaniem, osoby wyjeżdżające z takich dróg włączają się do ruchu i mają obowiązek ustąpić każdemu - bez względu na stronę. Zatem nie bardzo rozumiem o jakim problemie mowa w tym fragmencie...

    • 9 3

    • Anno, ale oni nie widzą równicy między skrzyżowaniem, a wyjazdem z posesji

      Problem w tym, że dla nich liczy się prosta droga najlepiej bezpośrednia do miejsca ich pracy.

      • 2 2

    • Ale często kilkumetrowa droga jest właśnie ulicą

      Zobacz boczne od Morenowej - to sa mikrouliczki, po 30-50m i prowadzą tylko do posesji - są ślepe i głuche. Ale przy Morenowej tworzą (tak!) skrzyżowanie!

      • 1 1

    • ;)

      Właśnie! Nie zauważyłam Twojego postu i stworzyłam niemal identyczny.

      • 0 0

  • Lepsze to, niż te porąbane ;wyrzutnie ;

    • 2 1

  • Głupota, może zlikwidować także światła.

    To byłoby dopiero fajnie. A jakie oszczędności dla miasta, no tylko nie dla kierowców.

    • 5 3

  • popieram popieram popieram

    w końcu debile jeżdżący po osiedlach 80km/h będą musieli uważać i dostosować prędkość do ograniczeń i warunków panujących w takich obszarach

    • 11 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane