• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk otwiera się na morze

TN
14 stycznia 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 
Gdański port szykuje się do poważnej modernizacji, dzięki której będą mogły tam zawijać dużo większe jednostki. Samo wejście do portu będzie też mniej skomplikowane, zwłaszcza przy gorszych warunkach pogodowych.

- Mamy już zapewnienie z ministerstwa, że ten projekt jest pzrewidziany do finansowania - mówi Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor ds. technicznych Urzędu Morskiego. - Planowane jest wyburzenie zachodniego falochronu i wybudowanie nowego. Dzięki temu zabiegowi wejście do portu poszerzy się i wyprostuje, więc będą mogły wchodzić dużo większe statki.

Do tej pory wejście do gdańskiego portu wymagało wykonywania zwrotów, w praktyce przy gorszej pogodzie kłopoty mogły mieć nawet jednostki o długości do 180 metrów, a dłuższe nawet w dobrych warunkach. Po modernizacji bez problemów powinny sobie radzić nawet statki 250-metrowe.

- Teraz takie jednostki będą mogły bez problemu w każdych warunkach wchodzić do portu - mówi Roman Kolicki, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Dotąd musieliśmy sobie radzić na przykład przez wzmocnioną asystę holowników. Dzięki nowej inwestycji podniesiemy standard portu i polepszymy obsługę statków. Trudno może dokładnie wyliczyć finansowe korzyści dla portu. Niemniej likwidacja dotychczasowych poroblemów będzie korzystna dla naszych kontrahentów, nie będą praktycznie zdarzały się sytuacje, że jednostka musiała na redzie oczekiwać na poprawę pogody, a na opóźnieniu mógł tracić armator.

Inwestycja - współfinansowana przez Unię Europejską (to jeden z czterech projektów Sektorowego Planu Operacyjnego Transport, których beneficjentem jest gdański port) - musi zostać rozliczona do 2007 roku. Prace powinny zakończyć się w ciągu 1-1,5 roku.

Głos WybrzeżaTN

Opinie (68)

  • Gdańsk otwiera się na morze.

    Protestuję przeciwko wyrzucaniu pieniędzy w "błoto". Po co modernizować port w starym Gdańsku. Mamy Port Północny i port w Gdyni, które są przerażająco puste!!!Dojazdy do portu w Gdyni, są o niebo lepsze niż do starego portu w Gdańsku. W Gdyni, trzeba dokończyć dojazd z Obwodnicy Trómiejskiej, jedynie.
    W starym porcie Gdańska, przebudować Zakręt Pięciu Gwizdków to bardzo duża inwestycja i po co, aby zadowolić kilku polityków, dać zarobić dziennikarzam aby ich wizje opisywali? Po co??? Po co???

    • 0 0

  • stary Port w Gdansku...

    ..masz racje,ze bylaby bezsensem proba calkowitej przebudowy i medernizacji portu gdanskiego... przeksztalcic w nowoczesny, zautomatyzowany port mogacy przyjmowac wielkie nowoczesne statki nalezy Port Polnocy i Port w Gdyni.. ale stary port w Gdansku nadal powinien funkcjonowac jako port dla promow, statkow pasazerskich i mniejszych jednostek towarowych... jezeli chodzi o polaczenia kolejowe - to sa one w Gdansku calkiem niezle- rozbudowana infrastruktura jeszcze z czasow Wolnego.Miasta... do prawidlowego funkcjonowania tego Portu potrzebne sa jednak pewne inwestycje i modernizacje... w zmodernizowanym porcie w przyszlosci moznaby wybudowac nowoczesny Terminal Promowy gdzies vis-a-vis Twierdzy Wisloujscie i polaczyc go szybkim tramwajem [po torach dzisiejszej SKM z Gdanskiem-Gl i z Portem Lotniczym .. a tak wogole to jezeli Warszaffka i UE daja jakas ka$e na te inwestycje.. to nie nalezy sie dlugo zastanawiac-tylko inwestowac u Nas za ta ka$e jak najwiecej :-)

    • 0 0

  • otworzyć się
    czy nie otworzyć
    oto jest pytanie
    czy po staremu
    w pięciu tkwić gwizdkach
    czy może precz pędząc
    przeciwności losu
    gry polityków
    przetargów kulisy
    i wyborcze harce
    noge postawić na arce
    a na reszte zesłać tsunami
    razem z waszymi śmiesznymi portami

    • 0 0

  • najważniejsze to robić szum koło sprawy. Port Gdański ma starą infrastrukturę a inwestycje powinny być przeprowadzone już dawno. Ale wychodząc z założenia że nieważne co się robi ale ważne jak sie to sprzedaje to Zarząd Portu Gdańskiego wyszedł z założenia że nawet bule jak reklama jest lepsza niż faktyczne działania. Biorąc do ręki w ostatnim czasie gazety a szczególnie Dziennik Bałtyckimozna zaobserwować jak sie robi tzw sztuczny szum.Niech przedstawiciele mediów pokażą prawdziwą ekonomicznie uzasadnioną twarz Portu Gdanskiego.

    • 0 0

  • Port Gdański to najwiekszy port

    Najwiekszy, najlepiej zarzadzany, najlepiej wykorzystujący środki unijne. dzieki programom ze SPOTu stara część tzw port wewnetrzny ma szansę osiągnąć poziom infrastruktury Portu Północnego.

    • 0 0

  • Buuu

    Akurat pracuję w Gdańskim Porcie, jest źle, może nawet tragicznie, mówi się o zwolnieniach, jak przypłynie większy statek to ludzi brakuje do roboty, dolar spada, kiepskie umowy, sprawdza się stare pszczele przysłowie "Im więcej roboty tym mniej kasy", trwoga, ja się rozglądam za inną pracą. Na Port Północny proszę tak nie zerkać, został wybudowany za pieniądze portowców (za ich premie, podwyśki itp. - tak powiadają starzy dokerzy) i czesy świetności ma za sobą. Co do zarządzania w porcie, do czasu w którym pojawią się ludzie zdolni podjąć jakiekolwiek decyzje nie przynoszące szkody portowi, sytuacja w porcie się nie poprawi, jako przykład kretyńska umowa z PKP CARGO, ktoś coś sobie obliczył na papierze a osły podpisały.
    Współpraca pomiędzy Gdańskiem a Gdynią: to było możliwe kiedyś, budowa jednego terminala kontenerowego w Porcie Północnym (tereny, gdzie tu Gdynia?, magazyny, place składowe na Oksywiu?), RO-RO i promy w Gdyni, specjalistyczne nabrzeża drobnicowe.
    Co do kanału i sterów, żenada, kto takie statki i czym załaduje w Gdańsku że aż kanał jest za wąski i podejście trzeba prostować?, dla tych 5tys. trampków (od wielkiego dzwonu 40tys.)?, lepiej za tą kasę pobudować nowe place na GTK bo niedługo kontenery będą wozoć na place składowe do Gdyni :). Tu pewnie chodzi o stocznię. A stery, proszę nieco pomyśleć, jak można taki ster odpalić gdy statek stoi przy nabrzeżu?, i wtedy mamy co?, ano mamy wypłukaną dziurę, kiedyś był taki przypadek na Basenie Górniczym.
    A tunel ma być w Letniewie a nie w Nowym Porcie.

    • 0 0

  • Najgorsze w tym jest to,

    że w niedalekiej przyszłości zginie las sosnowy ciągnący się od portu północnego po Górki Zachodnie a wraz z nim plaża.Faktem jest,że na tych terenach znajdzie się praca dla potrzebujących ale czy środowisko naturalne dla gdańszczan nie jest potrzebne.

    • 0 0

  • Do wszystkich zainteresowanych rozwojem polskich portow

    Mam pytanie do wszystkich zainteresowanych logicznymi i potrzebnymi inwestycjami w porty polskie, a kakretnie pomyslow na najbardziej potrzebne inwestycje.
    NAJLEPRZY POMYSL BEDZIE WYNAGRODZONY REALIZACJA POMYSLU i moze jeszcze niespodzianka.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane