• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk otwiera się na morze

TN
14 stycznia 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 
Gdański port szykuje się do poważnej modernizacji, dzięki której będą mogły tam zawijać dużo większe jednostki. Samo wejście do portu będzie też mniej skomplikowane, zwłaszcza przy gorszych warunkach pogodowych.

- Mamy już zapewnienie z ministerstwa, że ten projekt jest pzrewidziany do finansowania - mówi Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor ds. technicznych Urzędu Morskiego. - Planowane jest wyburzenie zachodniego falochronu i wybudowanie nowego. Dzięki temu zabiegowi wejście do portu poszerzy się i wyprostuje, więc będą mogły wchodzić dużo większe statki.

Do tej pory wejście do gdańskiego portu wymagało wykonywania zwrotów, w praktyce przy gorszej pogodzie kłopoty mogły mieć nawet jednostki o długości do 180 metrów, a dłuższe nawet w dobrych warunkach. Po modernizacji bez problemów powinny sobie radzić nawet statki 250-metrowe.

- Teraz takie jednostki będą mogły bez problemu w każdych warunkach wchodzić do portu - mówi Roman Kolicki, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Dotąd musieliśmy sobie radzić na przykład przez wzmocnioną asystę holowników. Dzięki nowej inwestycji podniesiemy standard portu i polepszymy obsługę statków. Trudno może dokładnie wyliczyć finansowe korzyści dla portu. Niemniej likwidacja dotychczasowych poroblemów będzie korzystna dla naszych kontrahentów, nie będą praktycznie zdarzały się sytuacje, że jednostka musiała na redzie oczekiwać na poprawę pogody, a na opóźnieniu mógł tracić armator.

Inwestycja - współfinansowana przez Unię Europejską (to jeden z czterech projektów Sektorowego Planu Operacyjnego Transport, których beneficjentem jest gdański port) - musi zostać rozliczona do 2007 roku. Prace powinny zakończyć się w ciągu 1-1,5 roku.

Głos WybrzeżaTN

Opinie (68)

  • Było nie było port Gdański jest najwiekszy w Polsce

    Oraz jeden z pięciu najwiekszych na Bałtyku.
    Szkoda, że autor nic nie wspomniał o pozostałych 3-ch projektach współfinansowanych z SPO-Tu tzn modernizacji dojazdu do portu, które to port zacznie realizować wspólnie z miastem już w 2005 roku.

    • 0 0

  • Inwestycje

    ..o pozostałych projektach jest mowa na stronie miasta Gdańska: Inwestycje: http://www.gdansk.pl/gdansk/article_news.php?category=512&article=2994&history=

    • 0 0

  • ja mam pytanie czy tu chodzi o ten urokliwy falochron od strony brzezna? gdzie mozna ogladac calkiem ladne zachody slonca?

    • 0 0

  • Czy warto?

    Większość budowanych obecnie dużych statków wyposażona jest w napędy strumieniowe, co praktycznie uniezależnia je od holowników. Czy przypadkiem zanim ta inwestycja się nie zakończy, nie będzie już do niczego potrzebna?

    • 0 0

  • Andrzeju...

    czy moglbys w skrocie napisac jakie sa wielkosci przeladunkow i dlugosci nabrzezy w poszczegolnych Baltyckich Portach ???

    • 0 0

  • No proszę

    Po epokowym artykule o robieniu miejsca w gdyńskim porcie.
    Wreszcie wiadomość i to konkret a nie jakaś kolejna gdyńska konferencja o niczym za kase z UE.
    Gdańsk stawia na konkrety 4 spore projekty realizowane lub wkrotce rozpocznie się ich realizacja za kase z UE.

    • 0 0

  • To że stataki mają stery strumieniowe (bo chyba ze nie napędy)

    to nie oznacza, że nie potrzeba już holowników. Jeszce sporo czasu minie zanim odejdą do lamusa

    • 0 0

  • Oczywiście, że w tej chwili jeszcze nie

    ale dla statku ze sterem strumieniowym obsługę ze strony holowników można zredukować do minimum, a jego manewrowość jest nieporównywalnie większa od statku z napędem konwencjonalnym.

    • 0 0

  • P.S.

    Słusznie mi wytykasz pomyłkę - oczywiście, że stery, a nie napędy.

    • 0 0

  • Stery strumieniowe

    Stery strumieniowe dzialaja tylko do okreslonej predkosci statku, dla kazdego statku jest to wartosc indywidualna, ale generalnie nie przekracza 2-3 wezlow. Sa one przydatne przy manewrowaniu w basenach portowych(mozna wowczas obejsc sie bez holownika) ale nie przy wchodzeniu statku do portu, gdyz statki poruszaja sie wowczas wiekszymi predkosciami i stery nie spelniaja swojego zadania. Najlepszym przykladem jest port w Aberdeen do ktorego wchodza statki wyposazone nawet do 3 sterow strumieniowyvh na dziobie a mimo to port jest zamykany przy wietrznej pogodzie, gdyz statki sobie nie radza i byly przypadki zablokowania portu przez statki, ktore stracily manwerowosc. A poza tym, duzy procent floty swiatowej to statki stare. Ale przynudzilem...:)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane