• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk otwiera się na morze

TN
14 stycznia 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 
Gdański port szykuje się do poważnej modernizacji, dzięki której będą mogły tam zawijać dużo większe jednostki. Samo wejście do portu będzie też mniej skomplikowane, zwłaszcza przy gorszych warunkach pogodowych.

- Mamy już zapewnienie z ministerstwa, że ten projekt jest pzrewidziany do finansowania - mówi Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor ds. technicznych Urzędu Morskiego. - Planowane jest wyburzenie zachodniego falochronu i wybudowanie nowego. Dzięki temu zabiegowi wejście do portu poszerzy się i wyprostuje, więc będą mogły wchodzić dużo większe statki.

Do tej pory wejście do gdańskiego portu wymagało wykonywania zwrotów, w praktyce przy gorszej pogodzie kłopoty mogły mieć nawet jednostki o długości do 180 metrów, a dłuższe nawet w dobrych warunkach. Po modernizacji bez problemów powinny sobie radzić nawet statki 250-metrowe.

- Teraz takie jednostki będą mogły bez problemu w każdych warunkach wchodzić do portu - mówi Roman Kolicki, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. - Dotąd musieliśmy sobie radzić na przykład przez wzmocnioną asystę holowników. Dzięki nowej inwestycji podniesiemy standard portu i polepszymy obsługę statków. Trudno może dokładnie wyliczyć finansowe korzyści dla portu. Niemniej likwidacja dotychczasowych poroblemów będzie korzystna dla naszych kontrahentów, nie będą praktycznie zdarzały się sytuacje, że jednostka musiała na redzie oczekiwać na poprawę pogody, a na opóźnieniu mógł tracić armator.

Inwestycja - współfinansowana przez Unię Europejską (to jeden z czterech projektów Sektorowego Planu Operacyjnego Transport, których beneficjentem jest gdański port) - musi zostać rozliczona do 2007 roku. Prace powinny zakończyć się w ciągu 1-1,5 roku.

Głos WybrzeżaTN

Opinie (68)

  • ty metropol, gdańszczanin czy jak tam jeszcze sobie wymyślisz, przestań męczyć ogóra o jakichs inwestycjach bo na razie to wszystko plany na papierze. jak wszystko w naszym kraju nie zostanie zrealizowane nic albo w bardzo okrojonym wymiarze. wyluzuj chłopcze i znajdź sobie jakąś dziewczynę.

    • 0 0

  • Nowoczesny terminal kontenerowy powstanie w Gdyni. Inwestorem będzie chińska spółka Hutchison Port Holdiggs Group kontrolowana przez Li Ka-Shinga, najbogatszego człowieka Azji. Potentat Hutchison Port Holdings Group zostało powołane w 1994 roku by prowadzić usługi portowe. Aktualnie posiada 206 terminali w 35 portach na świecie.
    Co ósmy kontener na świecie jest przeładowywany przez Hutchisona. HPH kupiło akcje od Kredyt Banku i Banku Przemysłowo-Handlowego. To duże pakiety, Kredyt Bank dysponował bowiem 50 proc. akcji, zaś Bank Przemysłowo-Handlowy ok. 35 proc. Przyszły terminal kontenerowy HPH powstanie naprzeciw Bałtyckiego, Terminalu Kontenerowego, którego właścicielem jest firma ICSI z Filipin

    • 0 0

  • Ojej

    Trasa Kwiatkowskiego od kilku lat tylko słyszę o tej trasie.
    że już jest kasa na 100% i teraz znowu 4 miesiące czekania.
    Typowe działanie po gdyńsku dużo gadania zero dzialania.
    A jak coś się uda to krzyk jakby drugą ameryke odkryli.
    Gdańsk po cichutku bez rozgłosu załatwił fundusze na Marynarki polskiej i na W zetke.

    • 0 0

  • Hutchison

    Gdynia nieżle musi być zdesperowana,skoro rezygnuje z Wolnego Obszaru Gospodarczego,aby tylko za wszelką cenę gonić uciekający do przodu Gdańsk

    • 0 0

  • Trasa Kwiatkowsiego - trasą do nikąd!

    Miała być przebudowa stacji Gdynia Główna i też nie będzie, bo PKP nie może dogadać się między sobą.

    • 0 0

  • NIe tendy

    Budujcie porty i stocznie. Jak tylko skończy się dobra koniunktura to będziecie cienko pierdzieć.
    Och,ach jakie to inwestycje robi gdańsk. Trzeba zmienić profil strategiczny w inwestycjach - postawić na duże przedsięwzięcia typu usług finansowych, hi-tec, regionalnego centrum finansowego - szeroko rozumiany outsourceing.
    A tak, jedna stocznia ma katar to 3miasto grype ;-)

    • 0 0

  • Golem

    Dlatego oby jak najwięcej firm jak Intel,Prokom,GE Money Bank,Young Digital Poland,Lido Technology/Lufthansa Systems,DGT,ale jeżeli mieszkamy nad morzem powinniśmy korzystać z tych pięknych okoliczności przyrody,przemysł okrętowy już nigdy nie będzie motorem napędowym gospodarki w regionie,ale może funkcjonować na mniejszą skalę,zatrudniać ludzi,być częścią życia gospodarczego,porty mogą się rozwijać i oby tę szansę wykorzystały,inwestycje w portach mogą przyciągnąć kolejnych inwestorów,niekoniecznie związanych z gospodarką morską,siedziby gospodarczych gigantów,molochów typu Lotos czy Energa też nie zaszkodzą.

    • 0 0

  • Inwestować należy z głową...

    "(...) Trudno może dokładnie wyliczyć finansowe korzyści dla portu. Niemniej likwidacja dotychczasowych problemów będzie korzystna dla naszych kontrahentów..." - jaka likwidacja dotychczasowych problemów? Zaledwie jednego - na dodatek związanego li i tylko z poprawą samego wejścia do portu. Pracuję w Gdyni, w firmie, która m.in. remontuje i modernizuje duże jednostki pływające, najczęściej zagraniczne. Żeby taką jednostkę kilka dni przetrzymać w porcie i wyremontować, musimy korzystać z uprzejmości portów niemieckich, najczęściej z portu w Rostocku. Dlaczego? Ponieważ jest wygodniej, porty są dużo lepiej przygotowane do przyjęcia jednostek większych niż kutry i trawlery, a poza tym jest dużo taniej. Tak więc uważam, że sama zmiana poprawy wejścia do portu, nie spowoduje, iż wynikną z tego korzyści finansowe, bądź jakiekolwiek inne... Tutaj potrzebna jest przede wszystkim poprawa finansowej polityki portu i sprzętowe unowocześnienia medialne (dźwigi i inne urządzenia).

    • 0 0

  • "Gdynia nieżle musi być zdesperowana,skoro rezygnuje z Wolnego Obszaru Gospodarczego,aby tylko za wszelką cenę gonić uciekający do przodu Gdańsk

    Autor: Jaco "

    Chłopie Gdynia ma ponad 80% udział w przeładunku kontenerów, kogo musi gonić ?, w porcie gdańskim są dopiero planowane inwestycje, kto kogo goni, zastanów się.

    • 0 0

  • 80% już niedługo

    Nie martw sie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane