• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk szuka chętnych na tramwajowy złom

Krzysztof Koprowski
26 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Jeżeli znajdzie się chętny, to wagony widoczne na zdjęciu (z 1983 r. oraz z 1986 r.) zostaną sprzedane. Jeżeli znajdzie się chętny, to wagony widoczne na zdjęciu (z 1983 r. oraz z 1986 r.) zostaną sprzedane.

Gdańskie tramwaje typu 105Na powoli przechodzą do historii. ZKM chce sprzedać aż 96 wagonów tego typu, zastępując je Pesami i zmodernizowanymi Dortmundami.



Czy Gdańsk powinien pozbyć się wszystkich "stopiątek"?

ZKM Gdańsk ogłosił właśnie przetarg na sprzedaż wagonów typu 105Na. Z torowisk mają zniknąć najbardziej wysłużone pojazdy, chociaż nie wszystkie.

- Na sprzedaż przeznaczamy wagony, które nie przeszły znaczących modernizacji i remontów. Sprzedajemy więc te w gorszym stanie technicznym - tłumaczy Mariusz Uziębło z ZKM Gdańsk.

Ile dokładnie pozostanie tramwajów typu 105N? Trudno powiedzieć. Nikt w ZKM-ie nie był w stanie udzielić nam konkretnych informacji na temat stanu taborowego zakładu. Z naszych wyliczeń wynika, że obecnie firma posiada ok. 145 wagonów, a więc w Gdańsku wciąż będzie 49 wagonów starego typu.

Reszta ma zostać sprzedana. Chętni będą mogli kupić od jednego do 96 wagonów z listy 105 pojazdów. ZKM liczy, że znajdzie się chętny na zakup wszystkich pojazdów wystawionych na sprzedaż.

Andrzej Bręczewski, prezes zarządu firmy Modertrans, zajmującej się modernizacją tramwajów (m.in. N8C dla Gdańska) wątpi w to, że przetarg zakończy się sukcesem. - Wagony 105N to mocno zużyte i przestarzałe konstrukcje. Kupno całego wagonu, jeżeli myślimy o jego modernizacji i dalszej eksploatacji, jest pozbawione sensu. Z pojazdów tego typu do dalszego użytku nadają się jedynie niektóre podzespoły..

Atrakcyjność oferty ZKM obniża także zastrzeżenie, że przewoźnik może zdemontować sprawne części i zastąpić je zepsutymi.

Zastępca dyrektora ZTM, Sebastian Zomkowski, zwraca jednak uwagę na zalety "stopiątek". - Mimo, że jest to konstrukcja stara, z wysoką podłogą, hałaśliwa i przenosząca drgania z szyn do części pasażerskiej, mieści wielu pasażerów. Odpowiednia liczba drzwi pozwala na szybką wymianę pasażerów, dzięki czemu tramwaj nie blokuje kolejnych pojazdów na trasie - wylicza zalety.

Również zakup wagonu z myślą o jego całkowitym zezłomowaniu nie będzie świetnym interesem. Cena minimalna wynosząca 10 tys. zł za wagon jest zbyt wysoka, by na tym zarobić.

Co więc może zrobić ewentualnie nabywca? - Wagon można zakupić na altankę, demontując przy okazji podzespoły na złom - żartuje prezes Modertransu. Wątpliwe jest, by znalazł się fanatyk gotowy kupić pojazdy tego typu.

Warto zauważyć, że gdański przewoźnik wyzbywa się także pojazdów liczących nieco ponad 20 lat, a więc będących ledwie w połowie średniego okresu eksploatacyjnego pojazdów szynowych (ok. 40 lat), które bez problemów mogą pokonywać trasy Dolnego Tarasu. Starsze są np. zmodernizowane Dortmundy, wyprodukowane ponad 25 lat temu. Sprzedaż "stopiątek" ma na celu wygospodarowanie miejsca dla taboru, który obsłuży trasę na Ujeścisko i Morenę. Nowe trasy mogą wymóc zakup kolejnych pojazdów.

Na razie do ZKM nie zgłosił się żaden chętny na zakup pojazdów. Rozstrzygnięcie przetargu nastąpi 8 listopada. Nabywca będzie musiał własnymi siłami dokonać wywozu pojazdów, najpóźniej do listopada przyszłego roku.

Miejsca

Opinie (157) 9 zablokowanych

  • Czy zarząd ZKM dobrze zarządza firmą? (11)

    Nie mnie o tym sądzić ale prezes Jerzy Z. lat 67 jaki i Pani wiceprezes Danuta G. lat 62 wiedzą co zrobić aby się nie narobić.

    • 96 8

    • Co chcesz.. za komuny pewnie cieżko pracowali w zarządach firm państwowych (3)

      a teraz pracują w nowoczesnej spółce komunalnej i opowiadają wszystkim jak to kamieniami rzucali w zomo za komuny. Nawyki z PRL jak widać pozostały te same- marnowanie pięniędzy, nie dbanie o własny majątek...bo po co, skoro miasto i tak da pieniądze na nowe zakupy. To jest skandal, że 20-letnie tramwaje idą na złom a Lisicki sprowadził 40 letni złom....
      Jaki koń jest każdy widzi...

      • 10 5

      • ? (2)

        chyba nigdy nie jeździłeś 105kami i dortmundami ... wiek to różnica 5 lat na kożyść105ek ale odczuwalna różnica to 20 lat na korzyść dortmundów ( a na marginesie nie liczy się tylko wiek pojazdu ale jego konstrukcja i stan)

        • 18 1

        • dokładnie tak jak piszesz

          Dortmundy to technika bliższa obecnej współczesnej, 105 to konstrukcja z lat 30 XXw. Klepana w Polsce po kradzieży konstrukcji z czeskiej Tatry.

          • 12 1

        • No no, dziwne , że w innych miastach jakoś potrafią utrzymać tramwaje w dobrym stanie...

          • 4 0

    • (2)

      o ile zgodze sie z tym ze w gdansku wiekszosc ludzi z ukladu faktycznie nic nie robi to akurat w przypadku ZKM racji Tobie nie przyznam.
      ZKM w gdansku jest obecnie w czolowce UE jesli chodzi o jakosc transporu autobusowego. ceny takze sa stosunkowno niskie. po wymianie trampkow na nowe bedziemy mieli bardzo dobra komunikacje nawet w swietle nie tylko europy.

      a moze zkm zainteresowalby sie puszczeniem starych trampkow po torach PKP tam gdzie pociagi nie sa rentowne ?. takie szybkie busy miedzy malymi miejscowosciami. firma moglaby miec dodatkowe zrodlo dochodow.

      • 6 3

      • gdyby tylko jeszcze autobusy nie spóźniały się o 40minut!
        obudź się ZTM i ZKM to banda złodzieji albo idiotów

        • 3 2

      • Napisałem to ja, prezes ZKM.... :D

        • 3 0

    • dobrze zarządza! (1)

      najmłodsze autobusy, wkrótce najlepsze tramwaje - zarząd super! gratulacje dla gdańskiej komunikacji ;-)

      • 5 7

      • fajnie, idę o zakład, że IP z ZTM albo ZKM:)

        • 1 1

    • Mogą oddać na złomowiec na Kościuszki, jeszcze kasę dostną za to

      • 4 0

    • do odstawki jurek i danka dajcie mlodym rzadzic

      • 0 0

  • Gdyby ZKM odpowiednio troszczył się o tabor! (3)

    Te 20 letnie pojazdy mogłyby jeździć po Gdańsku jeszcze przez kolejne 20 lat są dopiero w połowie eksploatacji a że nadają się jedynie na złom to już inna para kaloszy.

    • 105 7

    • I w tym właśnie problem, że nie!

      To jest sprawa którą powinna zająć się prokuratura. Przecież to czysta niegospodarność. Na dodatek rozchachane buźki urzędasków z magistratu namawiają do zamiany auta na komunikację miejską - toż to chyba są jakieś kpiny. Nie dziękuję - postoję w korku!

      • 15 0

    • O tabor dbaja przede wszystkim pasażerowie . To dzięki nim wszystko jest tak zdewastowane .

      • 2 3

    • ZKM Gdańsk

      Co za beton! Ludzie ciągle narzekają na tłok, a Ci lubudubu sprzedają.

      • 2 0

  • Nie sprzedawajcie 105tek (7)

    Czym będziecie wozić pasażerów jak wybudowane zostaną nowe trasy?
    Na najbliższe 15 lat planuje się kupić tylko dodatkowo 5 szt. nowych pojazdów.
    Chyba że tramwaje mają kursować co 30 minut

    • 78 10

    • Zrobią naczepy, bo do tych "nowych" używanych zza Odry jakoś niezbyt wielu pasażerów się mieści. Albo będziemy czekać na kolejny. I kolejny.

      • 8 0

    • 100% racji

      ale tam na górze nikt nie myśli o tym, że kiedyś, a właściwie już nawet teraz jest potrzebne puszczenie większej ilości tramwajów na niektóre trasy.

      • 12 0

    • bo zarządy ztm i zkm ...

      bo zarządy ztm i zkm nie jeżdżą komunikacją do pracy bo brud, syf i ścisk

      • 6 0

    • 105tki nie mogą jeździć na nowych trasach (1)

      !05tki nie mogą jeździć na trasach z dużymi wzniesieniami (jak np. chełm, ujeścisko) bo w wyniku braku energii w sieci trakcyjnej (co się czasem zdarza) by zjechały na sam dół. Dlatego tak długo zwlekali z budową linii na chełm, tam nie ma ani jednej 105tki. Pozdrawiam

      • 5 0

      • No to na Chełm niech jeżdżą Pesy

        a 105 na inne linie. ZKM tłumaczy tłok na Chełmie brakiem tramwajów, a potem okaże się, że nowe tramwaje zamiast odciążyć Chełm będą musiały obsługiwać inne linie, bo zabraknie 105-ek. Gdzie tu logika?

        • 9 0

    • wszystko chodzi o to by upychaczy zatrudnić, na Chełmie nie ma jak wsiąść do tramwaju

      a osiedli na Ujeścisku, Kowalach przybywa

      • 2 0

    • Ech..

      Nie wiem czy wiesz ale już jakiś czas temu zostało przez Gdańsk złożone zamówienie na 36 tramwai typu Swing. Więc nie 5 szt. tylko znacznie więcej.

      • 0 0

  • Wyświetlacze też są dostępne? (3)

    • 29 3

    • taak oczywiście (1)

      zastąpią te działające tymi zepsutymi haha

      • 11 0

      • a czy te zepsute można kupić?

        • 6 2

    • razem z feministką

      • 1 0

  • Czy po 20 latach też pesy będą sprzedawane? (3)

    Skoro ZKM Gdańsk sprzedaje dwudziestokilkuletnie tramwaje to w 2032 r. na trójmiasto.pl przeczytamy że teraz ZKM Gdańsk pozbywa się 35 pes.

    • 37 4

    • Tramwaj może i ma nieco ponad 20 lat, ale konstrukcja jest przestarzała, PESY to nowoczesne tramwaje (produkowane od zeszłego roku) i ze 30 lat pojeżdżą mam nadzieje :)

      • 1 7

    • wczoraj o 16:00 Alstom znowu się zepsuł przy Conradinum i znowu czekanie (1)

      nie mówiąc już ze na samym środku skrzyżowaniu motorniczy wypuszczał pasażerów na spotkanie 5 stopnia z samochodami

      • 3 0

      • a byłeś w nim i wolaleś żeby cię motorniczy trzymał w zamkniętym tramwaju?

        • 0 0

  • Jak można nie znać ich liczby??? (3)

    To tak jakby nauczyciel nie wiedział ilu uczniów ma jego klasa

    • 58 1

    • chyba wychowawca (2)

      nauczyciel jest idiotom

      • 1 9

      • Znaczy,że ty jesteś nauczycielem?

        • 0 1

      • do szkoły dzieciaku - nie będziesz IDIOTĄ

        • 0 0

  • Władze miasta chyba nie panują nad tym co się dzieje w ZKM. (1)

    Co się dziwić skoro Pawełek nie zna na transporcie, dlatego takie cyrki odchodzą w tym mieście.

    • 46 3

    • A Ty z jakiego miasta jesteś?
      W naszym mieście jest wiele nieprawidłowości i dziwnych transakcji. Kto jest właścicielem tych tramwajów? ZKM je kupił?

      • 2 1

  • Czyli nie będzie kontroli tramwajów jaką zapowiedział Prezydent Bojanowski? (2)

    Prezydent Bojanowski publicznie poinformował, że zrobiona zostanie kontrola starych tramwajów. Widać komuś będzie to na rękę szczególnie teraz przed wyborami.

    • 30 4

    • przestań płakać, babo (1)

      • 0 12

      • nikt ne płacze ale prawdziwego faceta mozna poznać po czynach a nie po słowach

        • 12 0

  • słyszałem, że chińczycy skupują złom i płacą 70 gr za kilogram (1)

    • 40 2

    • mam info z Tajlandii

      tak podobno skupują po 72 gr za kilogram

      • 11 1

  • ZKM nie wie ile ma tramwajów na sanie? ! Śmiech na sali

    Specjaliści od D... strony :(

    Przydałaby się jednak porządna niezależna kontrola w tej firmie

    • 34 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane