• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk szuka chętnych na tramwajowy złom

Krzysztof Koprowski
26 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Jeżeli znajdzie się chętny, to wagony widoczne na zdjęciu (z 1983 r. oraz z 1986 r.) zostaną sprzedane. Jeżeli znajdzie się chętny, to wagony widoczne na zdjęciu (z 1983 r. oraz z 1986 r.) zostaną sprzedane.

Gdańskie tramwaje typu 105Na powoli przechodzą do historii. ZKM chce sprzedać aż 96 wagonów tego typu, zastępując je Pesami i zmodernizowanymi Dortmundami.



Czy Gdańsk powinien pozbyć się wszystkich "stopiątek"?

ZKM Gdańsk ogłosił właśnie przetarg na sprzedaż wagonów typu 105Na. Z torowisk mają zniknąć najbardziej wysłużone pojazdy, chociaż nie wszystkie.

- Na sprzedaż przeznaczamy wagony, które nie przeszły znaczących modernizacji i remontów. Sprzedajemy więc te w gorszym stanie technicznym - tłumaczy Mariusz Uziębło z ZKM Gdańsk.

Ile dokładnie pozostanie tramwajów typu 105N? Trudno powiedzieć. Nikt w ZKM-ie nie był w stanie udzielić nam konkretnych informacji na temat stanu taborowego zakładu. Z naszych wyliczeń wynika, że obecnie firma posiada ok. 145 wagonów, a więc w Gdańsku wciąż będzie 49 wagonów starego typu.

Reszta ma zostać sprzedana. Chętni będą mogli kupić od jednego do 96 wagonów z listy 105 pojazdów. ZKM liczy, że znajdzie się chętny na zakup wszystkich pojazdów wystawionych na sprzedaż.

Andrzej Bręczewski, prezes zarządu firmy Modertrans, zajmującej się modernizacją tramwajów (m.in. N8C dla Gdańska) wątpi w to, że przetarg zakończy się sukcesem. - Wagony 105N to mocno zużyte i przestarzałe konstrukcje. Kupno całego wagonu, jeżeli myślimy o jego modernizacji i dalszej eksploatacji, jest pozbawione sensu. Z pojazdów tego typu do dalszego użytku nadają się jedynie niektóre podzespoły..

Atrakcyjność oferty ZKM obniża także zastrzeżenie, że przewoźnik może zdemontować sprawne części i zastąpić je zepsutymi.

Zastępca dyrektora ZTM, Sebastian Zomkowski, zwraca jednak uwagę na zalety "stopiątek". - Mimo, że jest to konstrukcja stara, z wysoką podłogą, hałaśliwa i przenosząca drgania z szyn do części pasażerskiej, mieści wielu pasażerów. Odpowiednia liczba drzwi pozwala na szybką wymianę pasażerów, dzięki czemu tramwaj nie blokuje kolejnych pojazdów na trasie - wylicza zalety.

Również zakup wagonu z myślą o jego całkowitym zezłomowaniu nie będzie świetnym interesem. Cena minimalna wynosząca 10 tys. zł za wagon jest zbyt wysoka, by na tym zarobić.

Co więc może zrobić ewentualnie nabywca? - Wagon można zakupić na altankę, demontując przy okazji podzespoły na złom - żartuje prezes Modertransu. Wątpliwe jest, by znalazł się fanatyk gotowy kupić pojazdy tego typu.

Warto zauważyć, że gdański przewoźnik wyzbywa się także pojazdów liczących nieco ponad 20 lat, a więc będących ledwie w połowie średniego okresu eksploatacyjnego pojazdów szynowych (ok. 40 lat), które bez problemów mogą pokonywać trasy Dolnego Tarasu. Starsze są np. zmodernizowane Dortmundy, wyprodukowane ponad 25 lat temu. Sprzedaż "stopiątek" ma na celu wygospodarowanie miejsca dla taboru, który obsłuży trasę na Ujeścisko i Morenę. Nowe trasy mogą wymóc zakup kolejnych pojazdów.

Na razie do ZKM nie zgłosił się żaden chętny na zakup pojazdów. Rozstrzygnięcie przetargu nastąpi 8 listopada. Nabywca będzie musiał własnymi siłami dokonać wywozu pojazdów, najpóźniej do listopada przyszłego roku.

Miejsca

Opinie (157) 9 zablokowanych

  • Ech poloki

    dla was furmanki to szczyt luksusu komunikacyjnego, a kultura techniczna ogranicza sie do młotka i przecinaka oraz do napier........a młotkiem. Nowoczesność pasuje jak świni siodło.

    • 4 6

  • niech Warszawa je kupi (3)

    przecież tam jeżdżą jeszcze składy pamiętające lata 60-te z jednym reflektorem na przodzie niestety nie znam ich nazwy ale forumowicze na pewno dadzą radę :-)

    • 12 1

    • (1)

      N13 , bez większych zmian od nowości

      • 0 2

      • 13N jak już ;-) Potocznie parówki :)

        • 5 0

    • jeśli remontowane to czemu nie?

      • 2 0

  • Na Białoruś/Ukrainę

    Tam pewnie pojadą nasze złomy...

    • 2 7

  • zostawić część starych 105-tek! (3)

    czy władze Gdańska są naprawdę aż tak głupie, że chcą wymieniać stary tabor na nowy w proporcjach 1:1? a co jeśli będzie trzeba w przyszłości stworzyć nowe linie albo zwiększyć częstotliwość kursowania na obecnych? przecież to jest jakiś absurd - taki zapas zawsze się przyda i warto go zostawić.

    • 16 1

    • (2)

      tyle ze nowe tramwaje sa mniej pojemne, wiec przy proporcji 1:1 zmniejsza sie de facto ogolna pojemnosc taboru. dziwne ze komus tak sie spieszy zeby kasowac sklady, ktore odpowiednio utrzymywane moglyby jeszcze troche pojezdzic

      • 5 1

      • polikwidowali zajezdnie, zapuscili jeden z najmlodszych taborow w Polsce i teraz panika

        • 7 0

      • bo by się okazało jak zapuścili te wozy

        mechanicy z zkm to jakaś parodia

        • 4 0

  • ktoś chyba nie wie co mówi (3)

    czyli niby te tramwaje według ciebie wjechały na gdańskie tory w 1990roku????!!! buahahaha. to jestes własnie typem człowieka który chyba nigdy nie zaznał przyjemności plastikowych siedzeń z miejscem na kręgosłup. między środkowymi drzwiami każdego z wagonów jest taka metalowa plakietka z rokiem produkcji i wierz mi że te wagony nie mają po 20 lat a po ok 50-lata produkcji to 1968, 1972 wiec bez wiedzy prosiłbym o nie zabieranie głosu - sam osobiście już nie jeżdżę tramwajami bo mam auto ale ciesze sie że gdańsk inwestuje w nowy tabór, modernizuje torowiska i tworzy nowe-troche późno na takie wyczyny,ale zawsze lepiej późno niż wcale, teraz czekamy na drogi a zwłaszcza remont choćby nawierzchni zewnętrznej z mostu biskupia górka pod lot i z powrotem-po 3 miesiącach jazdy tamtędy wyremontowane zawieszenie mam do ponownego remontu

    • 1 13

    • Nie mają 50 lat...

      Kris, no właśnie nie bardzo wiesz, o czym piszesz. Pierwsze 105N trafiły do Gdańska w 1975 roku, tak więc najstarszy egzemplarz ma 35 lat, a nie 50... Z tej pierwszej serii, przebudowany na 105Na istnieje już tylko model o numerze 1024 i on jest jedynym tak starym.

      • 5 1

    • ale idiota z krisa, pierwsza 105N jest z 1975r.
      kris to kolejny pseudo-fan dortmundów.
      a i od kiedy złom z 1978r. to nowy tabor?

      • 2 0

    • kris to kolejne dziecko hitlera, które jest szwabem i pseudofanem nowy szajsenwagów z lat 70!!!

      • 1 0

  • ZŁOM na sprzedaż

    Szukają głupiego

    • 2 2

  • Masakra!

    To co się wyprawia jest po prostu żałosne!

    • 2 1

  • prezes Modertransu ma poczucie humoru

    pewnie sam ma sporą działkę, to niech sobie wstawi cały tabor 105ek i otworzy agroturystykę. Niech to sprzedadzą hurtem rządowi Nepalu za przysłowiową złotówkę, zarobią na software, a tam zrobią z tego kolejki linowe...

    prezes Modertransu, co za byk... optymista

    • 5 2

  • W ZKM nie wiedza ile maja wagonów a kto ma niby wiedzieć?

    • 4 1

  • Ale kogo to obchodzi z Urzędu Miasta

    Jest zasada róbcie co chciecie

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane