• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk szuka chętnych na tramwajowy złom

Krzysztof Koprowski
26 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Jeżeli znajdzie się chętny, to wagony widoczne na zdjęciu (z 1983 r. oraz z 1986 r.) zostaną sprzedane. Jeżeli znajdzie się chętny, to wagony widoczne na zdjęciu (z 1983 r. oraz z 1986 r.) zostaną sprzedane.

Gdańskie tramwaje typu 105Na powoli przechodzą do historii. ZKM chce sprzedać aż 96 wagonów tego typu, zastępując je Pesami i zmodernizowanymi Dortmundami.



Czy Gdańsk powinien pozbyć się wszystkich "stopiątek"?

ZKM Gdańsk ogłosił właśnie przetarg na sprzedaż wagonów typu 105Na. Z torowisk mają zniknąć najbardziej wysłużone pojazdy, chociaż nie wszystkie.

- Na sprzedaż przeznaczamy wagony, które nie przeszły znaczących modernizacji i remontów. Sprzedajemy więc te w gorszym stanie technicznym - tłumaczy Mariusz Uziębło z ZKM Gdańsk.

Ile dokładnie pozostanie tramwajów typu 105N? Trudno powiedzieć. Nikt w ZKM-ie nie był w stanie udzielić nam konkretnych informacji na temat stanu taborowego zakładu. Z naszych wyliczeń wynika, że obecnie firma posiada ok. 145 wagonów, a więc w Gdańsku wciąż będzie 49 wagonów starego typu.

Reszta ma zostać sprzedana. Chętni będą mogli kupić od jednego do 96 wagonów z listy 105 pojazdów. ZKM liczy, że znajdzie się chętny na zakup wszystkich pojazdów wystawionych na sprzedaż.

Andrzej Bręczewski, prezes zarządu firmy Modertrans, zajmującej się modernizacją tramwajów (m.in. N8C dla Gdańska) wątpi w to, że przetarg zakończy się sukcesem. - Wagony 105N to mocno zużyte i przestarzałe konstrukcje. Kupno całego wagonu, jeżeli myślimy o jego modernizacji i dalszej eksploatacji, jest pozbawione sensu. Z pojazdów tego typu do dalszego użytku nadają się jedynie niektóre podzespoły..

Atrakcyjność oferty ZKM obniża także zastrzeżenie, że przewoźnik może zdemontować sprawne części i zastąpić je zepsutymi.

Zastępca dyrektora ZTM, Sebastian Zomkowski, zwraca jednak uwagę na zalety "stopiątek". - Mimo, że jest to konstrukcja stara, z wysoką podłogą, hałaśliwa i przenosząca drgania z szyn do części pasażerskiej, mieści wielu pasażerów. Odpowiednia liczba drzwi pozwala na szybką wymianę pasażerów, dzięki czemu tramwaj nie blokuje kolejnych pojazdów na trasie - wylicza zalety.

Również zakup wagonu z myślą o jego całkowitym zezłomowaniu nie będzie świetnym interesem. Cena minimalna wynosząca 10 tys. zł za wagon jest zbyt wysoka, by na tym zarobić.

Co więc może zrobić ewentualnie nabywca? - Wagon można zakupić na altankę, demontując przy okazji podzespoły na złom - żartuje prezes Modertransu. Wątpliwe jest, by znalazł się fanatyk gotowy kupić pojazdy tego typu.

Warto zauważyć, że gdański przewoźnik wyzbywa się także pojazdów liczących nieco ponad 20 lat, a więc będących ledwie w połowie średniego okresu eksploatacyjnego pojazdów szynowych (ok. 40 lat), które bez problemów mogą pokonywać trasy Dolnego Tarasu. Starsze są np. zmodernizowane Dortmundy, wyprodukowane ponad 25 lat temu. Sprzedaż "stopiątek" ma na celu wygospodarowanie miejsca dla taboru, który obsłuży trasę na Ujeścisko i Morenę. Nowe trasy mogą wymóc zakup kolejnych pojazdów.

Na razie do ZKM nie zgłosił się żaden chętny na zakup pojazdów. Rozstrzygnięcie przetargu nastąpi 8 listopada. Nabywca będzie musiał własnymi siłami dokonać wywozu pojazdów, najpóźniej do listopada przyszłego roku.

Miejsca

Opinie (157) 9 zablokowanych

  • Ale tramwajów jest za mało!

    Po co sprzedawać stare, skoro nawet jak przyjdą nowe to będzie ich za mało? :(
    W godzinach szczytu taki w nich ścisk że ledwo można wytrzymać.

    Kto to wogóle wymyslił?

    • 11 0

  • to takie...polskie :|

    Atrakcyjność oferty ZKM obniża także zastrzeżenie, że przewoźnik może zdemontować sprawne części i zastąpić je zepsutymi.

    • 6 0

  • 3 wagony (2)

    wydawało mi się, albo wczoraj jeździł po Gdańsku tramwaj 3 wagonowy ... to prawda ? prosze o info

    • 5 0

    • jeździł,ale teraz jest moda na upychanie pasażerów na tzw.sardynkę

      • 1 0

    • To są testy, bo na pierwszego listopada mają jeździć

      • 1 0

  • niech swoje apartamenty

    oddadza bo to jest slams prawdziwy

    • 1 1

  • A pamiętacie jak w latach 90' grasował po krajowych tramwajach KWASIARZ? (1)

    Kwasiarzu - gdzie jesteś?

    • 3 2

    • EJ! z tym kwasiarzem to nie sa zarty!

      Moja rodzona mlodsza siostra, jakis rok temu, nie dojechala do szkoly poniewaz usiadla w tramwaju nr 12 na siedzeniu i spalilo jej spodnie na tylku! serio! jesli ktos nie wierzy moge zrobic zdjecia tych portek i wstawic gdzies! chyba jeszcze gdzies sa...

      • 0 0

  • Zamień wóz na Bus !!!

    A my jako miasto zagwarantujemy Tobie komunikację zbiorową nie punktualną , z rozkładami dopasowanymi do poziomu intelektualnego twórcy , z częstotliwością pożal się boże i komfortem podróży jakiego doznają sardynki w sosie własnym zapuszkowane w przetwórni ryb . I to wszystko my jako włodarze tego zapchanego miasta oferujemy Tobie wyborco . Będziesz mógł skorzystać z przejazdu tramwajem m-ki Pesa jak się na niego doczekasz a następnie jak ci się uda do niego wepchnąć . Będziesz mógł pojechać nowym autobusem m-ki Mercedes który na pewno kiedyś przyjedzie ale pod warunkiem że się do niego dostaniesz . Twórcy tego pięknego hasła zapomnieli jednak że aby je wcielić w życie trzeba kroczyć z wdrażaniem krok po kroku do przodu a nie robić jeden krok do przodu a następnie dwa do tyłu .Częstotliwość i jeszcze raz częstotliwość na poszczególnych liniach może mnie przekonać do korzystania z komunikacji zbiorowej a nie to czy będę jechał jak sardynka w tramwaju lub autobusie nowym na który będę musiał długo czekać. Przykład to dojazd na Górki Zachodnie . Ostatni autobus dzienny 111 z pod dworca PKP odjeżdża 22.31 a N8 dopiero 0.00 ( o północy ) . Czyli kończąc pracę o godz 22.00 nie mam szans na dotarcie na czas do dworca i czekanko półtorej godziny jak amen w pacierzu. Chętnie bym swojego blachosmroda zamienił na bus ale nie na warunkach jakie mi przedstawia miasto. Także wycinajcie sobie te stare tramwaje i jeszcze kilkanaście autobusów bo mnie to i tak nie dotyczy .

    • 10 3

  • Nie trzeba .

    Miasto powinno podpisac umowe z nowym operatorem .,ktory wiedzial by jak wykorzystac te 105 tki.Zastanawiajace ,ze niedawno jeszcze byl wielki problem z przepelnionymi tramwajami jadacymi z Chelmu.Na glowie operatora byla by rentownosc lini i ewentualne naprawy taboru.Szkoda tez ,ze zniszczono i rozprzedano majatek ZKM na Lakowej.Nowy operator mialby gdzie trzymac swoje tramwaje.Moze tez pomyslalby o wprowadzeniu kilku lini nocnych.

    • 6 0

  • Nowy operator ? (1)

    A kto go będzie dotował ?

    • 1 2

    • Pasazer ktory wykupi bilet.

      • 0 0

  • Atrakcyjność oferty ZKM obniża także zastrzeżenie, że przewoźnik może zdemontować sprawne części i zastąpić je zepsutymi.

    hahhahaha, no nie wierzę!

    • 3 1

  • Zainteresowany

    To ile w koncu tych wagonow mozna kupic? 96 czy 105,bo nie wiem,na liscie jest 105 a niby 96,ktos tu chyba znowu kombinuje.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane