• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk znów próbuje sprowadzić kierowców do podziemia

Katarzyna Moritz
4 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Inwestor będzie musiał zbudować parking podziemny przy Podwalu Przedmiejskim dla 583 aut. W zeszłym roku przeprowadzono tam badania archeologiczne. Inwestor będzie musiał zbudować parking podziemny przy Podwalu Przedmiejskim dla 583 aut. W zeszłym roku przeprowadzono tam badania archeologiczne.

Gdańsk znowu próbuje namówić inwestorów na budowę podziemnych parkingów w centrum miasta. W ramach koncesji miałoby powstać od jednego do czterech parkingów mieszczących od 600 do w sumie ponad 1,8 tys. aut. Czy tym razem się uda?



Do 29 marca miejscy urzędnicy będą czekać na zgłoszenia chętnych na budowę i długoletnią eksploatację parkingów w formule koncesji na roboty budowlane (tzw. małe partnerstwo publiczno-prywatne).

Jest to kolejne podejście gdańskich urzędników do zagadnienia. Jeszcze w 2009 roku Gdańsk ogłosił przetarg na wykonanie trzech parkingów podziemnych: przy Podwalu Przedmiejskim, Podwalu Staromiejskim i pod pl. Kobzdeja zobacz na mapie Gdańska.

Z tej ostatniej lokalizacji w trakcie postępowania zrezygnowano. Dlaczego? Z powodu bardzo prawdopodobnych odkryć archeologicznych, których eksploracja wydłużyłaby i zwiększyła koszt budowy parkingu. Zamiast niej miasto zaproponowało inwestorom, by zbudowali parking przy Targu Maślanym.

Choć już kilka lat temu rozmawiano na temat budowy parkingów z poważnymi firmami (Hochtief Polska był wykonawcą m.in. Galerii Bałtyckiej, a Apcoa to jedna z największych firm zarządzających parkingami w Europie), to ostatecznie w marcu zeszłego roku inwestorzy się wycofali.

Czym obecnie miasto chce zachęcić inwestorów?

- W przeciwieństwie do poprzedniego postępowania, tym razem nie mamy trzech obligatoryjnych lokalizacji, ale tylko jedną - przy Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska. Trzy lokalizacje są nieobligatoryjne, do wyboru inwestora: Podwale Staromiejskie, Lastadia, ul. Szymanowskiego. Ponadto negocjacjom może podlegać oddanie przyszłemu koncesjonariuszowi w zarządzanie naziemnej strefy parkowania w określonych granicach. Naszym zdaniem takie zapisy mogą zachęcić poważnych inwestorów - przekonuje Bogna Zuba-Zabielska z Centrum Partnerstwa i Biznesu w gdańskim magistracie.

Ile byłbyś w stanie zapłacić za parkowanie przez 3 godziny w bezpiecznym, zakrytym miejscu w centrum Gdańska?

Poza Podwalem Przedmiejskim, gdzie ma powstać parking podziemny na 583 miejsc, wyznaczono też lokalizacje na parking podziemny przy Podwalu Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska (między ul. Lawendową, murami obronnymi, ul. Straganiarską i ul. Tobiasza, aż do Targu Rybnego wraz z boiskiem szkolnym) - 593 miejsc, parking podziemno-naziemny przy Targu Maślanym zobacz na mapie Gdańska (ul. Lastadia 2) - 419 miejsc, parking podziemno-naziemny przy ul. Szymanowskiego 3 zobacz na mapie Gdańska (rejon Strzyży) - 104 miejsca oraz lokalizację rezerwową, gdyby w pozostałych czerech wystąpiły trudności z realizacją, np. z powodu odkryć archeologicznych, na parking podziemny w rejonie Targu Węglowego zobacz na mapie Gdańska na 162 miejsca.

Gdyby któryś z inwestorów zdecydował się na budowę wszystkich tych parkingów, w śródmieściu Gdańska powstałoby ponad 1,8 tys. miejsc parkingowych. Ponieważ budowa jednego miejsca kosztuje przeciętnie od 100 do 120 tys. zł to wartość inwestycji wyniosłaby około 215 mln zł.

Ale parkingi na pewno nie powstaną szybko. Po zgłoszeniu się chętnych do udzielenia koncesji przewidziano kilkumiesięczny okres negocjacji. Spodziewany termin zawarcia umowy przypadłby na koniec listopada 2013 roku. Sama budowa parkingów może potrwać do 3 lat, choć dopuszcza się, że łączny okres realizacji robót budowlanych we wszystkich lokalizacjach nie powinien przekroczyć 5 lat.

Wybrany partner będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie, budowę, finansowanie i zarządzanie parkingami przez prawdopodobnie 30 lat. Miejskim wkładem w inwestycję będzie grunt i oddanie części naziemnej strefy parkowania w zarządzanie inwestorowi. Wynagrodzeniem partnera mają być opłaty parkingowe i wynajem powierzchni komercyjnej.

- Obecnie mamy w Gdańsku 4,8 tys. miejsc parkingowych, a potrzebujemy 7 tys., zakładamy, że w 2020 r. będzie to 7,7 tys. miejsc. Ponadto docelowo w Głównym Mieście ma powstawać sukcesywnie więcej deptaków w miejsce ciągów jezdnych; planowane jest, że staną się nimi np. ul. Piwna czy Ogarna - wyjaśnia Bogna Zuba-Zabielska.

Opinie (139)

  • (8)

    Takie parkingi są potrzebne, ale czy opłacalne?

    • 63 18

    • Czy naprawdę musimy wieżdżać samochodami do samego centrum śródmieścia? (7)

      Zamiast pakować się w drogie i mało wydajne parkingi podziemne, Miasto powinno zaproponować budowę piętrowych parkingów naziemnych oddalonych nieco od centrum, np na byłych terenach postoczniowych czy w innych ziejących dziurach wokół Śródmieścia. Dotarcie do centrum powinna zapewniać komunikacja miejska i wzorem Amsterdamu i Wenecji tramwaje wodne.

      • 45 10

      • Parking (6)

        Jak w Amsterdamie - P+R , byłem we wrześniu w samym centrum 4 euro za 45 min- po 30 min pojechałem na parking oddalony jakieś 3 km- wjazd na parking 8 euro WZA MIAN 24 godziny parkowania - bilety tam i z powrotem dla wszystkich w pojeździe + mapa miasta + rozkład jazdy autobusem

        • 27 2

        • rowerem go.. (2)

          a najlepszy jest parking rowerowy kolo dworca:D w wakacje robi wrazenie:)

          • 7 0

          • Ciekawe czemu sądzą, że przy Podwalu Staromiejskim prace (1)

            archeologiczne nie sparaliżują inwestycji skoro mają to zrobić przy Placu Kobzdeja. Przecież to ten sam pas ziemi tyle, że bliżej historycznej Starówki skoro ciągnie się prawie do Motławy.

            • 1 5

            • Minusujący ośle.

              Odpowiedz na pytanie. A może za głupi jesteś i sklecenie kilka zdań cię przerasta?

              • 2 4

        • (2)

          P&R. Zostawiasz samochód, jedziesz do roboty i bach, autobus spóźnia się o 10 minut. Nie trafiasz w tramwaj/SKM i jesteś spóźniony 20-30 min. Dziękuje za taki P&R

          • 9 15

          • To płać za parkowanie (1)

            • 12 4

            • sam se plać !

              ja BUDYN MAM ZA DARMO

              • 4 15

  • Niedługo mieszkania będa budowane pod ziemią. (5)

    Duża praktyczność:
    -Oszczędność miejsca
    -W razie śmierci pochowają cię tam.Kanapa zamiast trumny wystarczy.
    -mieszkanie będzie służyć jako schron na wypadek kolejnego końca świata czy trzeciej wojny światowej.
    -mieszkania mogą także służyć dla biedoty a bogaci żyli by na powierzchni.

    • 82 104

    • (2)

      Skąd się takie debilizmy biorą?

      • 23 17

      • (1)

        Czy debilizmy ? Nie wiem ale jakiś pomysł jest w tym co pisze kolega/koleżanka

        • 12 11

        • Metropolis

          Polecam film Metropolis.

          • 2 0

    • miało być śmiesznie, ale nie wyszło, co?

      • 15 3

    • Rosjanie ziemianki wymyślili jeszcze przed II Wojną Światową

      • 5 1

  • niedlugo siadanie na lawce w centrum bedzie platne... (17)

    • 158 43

    • (11)

      ale w czym masz problem na całym świecie centra miast a tym bardziej "starówki" są wyłączone z ruchu publicznego lub jest tam ograniczony ruch choćby po przez drogie parkowanie, zakazy postoju itp. Parkingi podziemne są normalną rzeczą choćby w Hamburgu. Idziesz na Długą i parkujesz 100 m od Neptuna licz sie z wydatkami.

      • 37 11

      • O wszechwiedzący (3)

        Napisz jeszcze tylko ile w innych krajach kosztuje komunikacja miejska, żeby można się było w nią przesiąść?

        • 16 14

        • (2)

          To może Ty powiedz gdzie jest taniej w UE. Oprócz Tallina.

          • 16 8

          • W stosunku do zarobków - prawie wszędzie. (1)

            • 8 8

            • A w stosunku do ceny paliwa?

              • 4 1

      • jak jestes publiczny to sobie bądź. Mój ruch jest niepubliczny...kuma żaba?

        • 8 9

      • a że inni kradną to Tobie też wolno?

        • 5 7

      • (1)

        No skoro na całym świcie coś jest, to oczywiście musimy to skopiować - inaczej przecież nie umiemy.

        • 3 5

        • Skoro jest to sprawdzone rozwiązanie to po co kombinować i wymyślać coś na siłę, coś co niekoniecznie może się udać? jest gotowe rozwiązanie problemu to się z niego korzysta i tyle w temacie.

          • 5 1

      • błagam, nie używaj terminu "starówka" w odniesieniu do Głównego Miasta (1)

        nawet, jeśli tam jest cudzysłów. Ty może wiesz, że Starówka to jest w Wawie, a u nas są Główne Miasto i Stare Miasto, ale ludzie nie czytają zbyt dokładnie i przyczyniasz się do popularyzacji tej i tak powszechnej nieprawdy, jakoby Gdańsk miał jakąś Starówkę.

        • 7 3

        • Starówka jest w Warszawie ale..

          starówka może być i w innych miastach. A że u nas stare miasto jest na Głównym Mieście to potrzeba takiego określenia jak starówka.

          • 2 0

      • dokładnie specjalista od siedmiu boleści, odwiedził dwie europejskie stolice i już obieżyświat

        przecież on piszę o ławce a nie parkingu, ślepy jesteś ? tak samo oglądałeś te miasto w których były pozamykane 'starówki' ??

        • 2 3

    • Tylko ławek brak

      • 1 3

    • o co chodzi temu miastu ????? (3)

      Niedawno radny Dariusz Słodkowski inicjował zasypywanie tuneli i burzenie wiaduktów przy Podwalu Staromiejskim a teraz parking podziemny. Gdzie w tym logika? Tylko gadają a od 20 żaden parking publiczny-podziemny nie powstał.

      • 8 5

      • komunikacja miejska na zachodzie (2)

        na przejechanie pociągiem w de odległości 40km,(dokładniej do hannoveru) wydajemy na bilet normalny 10 euro, do zarobków nie drogo, dla polaków pewnie i tak za drogo bo powinny być za darmo!

        • 3 2

        • ciekawe co piszesz... (1)

          bo jak jechalam z duesseldorfu do kolonii (ok. 40 km) to bilet kosztował 27 euro i było to w 2011r. i bardziej opłacało się jechac samochodem w 3 osoby.

          • 2 3

          • turystka chyba dogadać sie nie potrafiłaś, niemieckiego pewnie ni w ząb, o angielskim pomarzyć? mieszkam tu i mam 40 km do hannoveru, bilet 10 euro,koniec kropka.
            na przyszłość radze z przewodnikiem jeździć

            • 1 0

  • Starówka tylko dla mieszkańców (10)

    Wprowadziś zakaz ruchu dla właścicieli aut niezamieszkałych w Głównym Mieście.

    • 64 124

    • A dla Was

      na zasadzie wzajemności zakaz opuszczania Głównego Miasta ;)

      • 62 7

    • hahaha

      1 ... i umierajcie z głodu i pragnienia lub płaćcie 2x więcej za wszystko, bo dostarczanie towarów będzie nieopłacalne
      2 ... i niech obszar podupada/wymiera bo firmy i urzędy się wyniosą do innych dzielnic, bo taniej będzie dla firm i łatwiej dla pracowników

      Genialny pomysł.

      • 19 5

    • Tak jasne

      Jeszcze zakaz ruchu pieszych nie mieszkajacych na starowce

      • 14 3

    • W Gdańsku nie ma starówki.

      ...

      • 16 7

    • dokładnie tak

      tylko zaopatrzenie i mieszkańcy. reszta won na parking pod ziemię albo tramwajem dojeżdżać:) na starówkę i tak są niby wjazdówki. A ile samochodów stojących na starówce ich nie ma? Straż miejska wypada tutaj bardzo łaskawie:) Po cholerę jakieś eNy, gKAki i inne rupiecie pchają się pod sam Ratusz?

      To jest normalne rozwiązanie. nie na zachodzie nawet. nie tylko. nawet w Rumunii jest większy porządek. Nawet?

      • 5 9

    • A o turystyce dzbanie słyszałeś?!

      • 4 2

    • tak jest

      Galeria Bałtycka I Manhattan tylko dla mieszkańców Wrzeszcza, a wsiochy ze starówki niech łażą sobie do tego swojego przegniłego Madisona.
      Lokalizaowac, lokalizowac . Przyjezdni doWrzeszcza tylko z waznym paszportem. Zakaz wstępu buractwo ze starówki.

      • 5 6

    • super rozwiazanie (2)

      a co jesli ktos mieszka a nie jest zameldowany (np. wynajmuje mieszkanie)??!!

      • 1 4

      • to niech wynajmie sobie tez schowek na auto

        • 1 1

      • Jeśli mieszka to ma obowiązek bycia zameldowanym - tymczasowo. Ja wynajmuję i jestem.

        • 1 1

  • 583? (2)

    wg moich wyliczeń 585!!!
    skandal

    • 25 4

    • 584 !!! to jest skandal

      • 1 0

    • co urzednicy z magistratu architektury nie umieją liczyc/

      • 0 1

  • (5)

    Tylko zeby nie bylo potem lamentow ze parkingi swieca pustkami jak cwaniaki cene dadza taka ze glowa boli. Ogolnie jestem za !!! Cena uslugi musi byc bardzo przystepna

    • 117 9

    • Musi być przystępna po to aby parkowali i aby z tego jakieś pieniądze były bo jak zrobią tak jak zawsze to będą pustki ale przynajmniej będzie wiadomo że tam na pewno jest sporo miejsca do parkowania.

      • 4 3

    • (3)

      czyli jaka ? ja mam parking abonament 110 zł za mc(3.70 za dzień) i co? dalej parkują w miejscach niedozwolonych

      • 6 0

      • (2)

        Przy naszych zarobkach 2zł za dzień wydaje sie odpowiednie

        • 10 3

        • "Przy naszych zarobkach"

          Niskie zarobki nie są usprawiedliwieniem dla zwykłego chamstwa, jakim jest parkowanie gdzie popadnie.

          Jeśli nie stać Cię na parkowanie to albo zmieniasz pracę albo nie korzystasz z samochodu!

          • 6 8

        • Jakiż to pojazd przy "waszych" zarobkach wydaje się odpowiedni?

          • 6 0

  • (4)

    Przecież tu wszędzie są tereny podmokłe, jak oni chcą to budować? Możliwości technologiczne może i są ale jakim kosztem.

    • 51 9

    • i te niekończące się badania archeologiczne na koszt inwestora

      • 17 3

    • nie histeryzuj (2)

      Ratusz postawiono na palach juz w sredniowieczu i stoi. Dom towarowy tez na palach postawią (scislej na strunach).

      • 4 2

      • (1)

        jakbyś nie doczytał to tu chodzi o budowlę podziemną a nie na palach, zbuduj sobie parking podziemny na palach

        • 3 1

        • a co ta za roznica???

          czy pod ziemią czy w ziemi czy na ziemi? pale sprawdzają się w kazdej sytuacji. Przybliże ci problem, bo widze, ze nie wiesz o czym gadasz: ratusz stoi na okolo 160 metrowych palach.

          • 2 2

  • Ale dlaczego uparli się na podziemne? (7)

    Nadziemne 2-3 poziomowe też mogą być całkiem ładne (jak np. ten przed Zieleniakiem), a ich postawienie to ułamek kosztów podziemnych. Zresztą, po co wciskają te parkingi akurat po tej stronie Powala? Po drugiej (przy Chmielnej) pełno jest hal poprzemysłowych - nie można którejś zaadoptować na taki parking? Czas dojścia do Ogarnej wydłuży się o 2 minuty :)

    • 96 35

    • hale som prywatne, ta czesc to jedyna ktura zostal bódyniowi

      • 8 7

    • Podziemny ma tę zaletę (1)

      Że nad nim można zagospodarować teren. Mimo, że koszty budowy takiego parkingu są na pewno wyższe, jest to rozwiązanie lepsze dla centrum Gdańska.

      • 21 5

      • Zagospodarować? Czyli zasiać trawę?

        To się nazywa miasto...

        • 1 7

    • No chyba cię pop..... (1)

      Naziemny parking jak ten bunkier koło Zieleniaka na Głównym Mieście zasłaniający panoramę Targu Rybnego od strony Podwala Staromiejskiego?

      • 7 8

      • Ty na pewno z Gdańska?

        Zieleniak - jeśli mowa o "wieżowcu" - jest na Starym Mieście a nie Głównym. Ale nie mam pojęcia jak jakiś parking koło Zieleniaka może zasłaniać panoramę Targu Rybnego od strony Podwala Staromiejskiego.. Gdzie Rzym, gdzie Krym? o.O

        • 12 0

    • Po co budować, jak już się budują ;)

      Esc,teatr szekspirowski, czy muzeum II wojny to akurat takie bunkry, którym łatwo można zamienić przeznaczenie i wykorzystać w sposób sensowny i przydatny. Zamienić je na parkingi, to może nawet jakiś zysk będzie z tych cud "inwestycji".

      • 10 3

    • ZAADAPTOWAĆ a nie ZAADOPTOWAĆ ...

      ZAADOPTOWAĆ to sobię można dziecko z sierocińca...

      • 0 0

  • W Krakowie w Centrum taki parking powstał i okazuje się że nikt nie chce tam parkować (2)

    Problem tkwi w pazerności przedsiębiorców oraz chytrości kierowców. Pierwsi chcą zarobić "na wczoraj" a drudzy zrobią wszystko aby nie zapłacić ani grosza i zaparkują gdzieś indziej.

    Mentalności nie da się od razu zmienić.

    • 138 9

    • właśnie... jak ktoś ma samochód za 100 tysi a szuka darmowego miejsca

      to tylko świadczy o takim "miszczu" kierownicy

      • 37 4

    • i dobrze niech miasto się cieszy że ma podatki - w 8 lat przybyło 200 000 urzedników

      Najchętniej założył bym gmine z podatkami 10% wtedy wszyscy przeprowadzili by się do mnie :)

      • 11 2

  • Zgadzam się z przedmówcą. (2)

    Czasami mam wrażenie, że gdyby parkowanie kosztowało 20 gr za godzinę to i tak znalazła by się masa cwaniaków parkujących na chodnikach i w każdym innym możliwym miejscu.

    • 121 16

    • Podpisuje się obu rękoma!
      I nie czasami..

      • 6 0

    • nizin społecznych nie da rady zmienic nakazami

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane