• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk znów próbuje sprowadzić kierowców do podziemia

Katarzyna Moritz
4 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Inwestor będzie musiał zbudować parking podziemny przy Podwalu Przedmiejskim dla 583 aut. W zeszłym roku przeprowadzono tam badania archeologiczne. Inwestor będzie musiał zbudować parking podziemny przy Podwalu Przedmiejskim dla 583 aut. W zeszłym roku przeprowadzono tam badania archeologiczne.

Gdańsk znowu próbuje namówić inwestorów na budowę podziemnych parkingów w centrum miasta. W ramach koncesji miałoby powstać od jednego do czterech parkingów mieszczących od 600 do w sumie ponad 1,8 tys. aut. Czy tym razem się uda?



Do 29 marca miejscy urzędnicy będą czekać na zgłoszenia chętnych na budowę i długoletnią eksploatację parkingów w formule koncesji na roboty budowlane (tzw. małe partnerstwo publiczno-prywatne).

Jest to kolejne podejście gdańskich urzędników do zagadnienia. Jeszcze w 2009 roku Gdańsk ogłosił przetarg na wykonanie trzech parkingów podziemnych: przy Podwalu Przedmiejskim, Podwalu Staromiejskim i pod pl. Kobzdeja zobacz na mapie Gdańska.

Z tej ostatniej lokalizacji w trakcie postępowania zrezygnowano. Dlaczego? Z powodu bardzo prawdopodobnych odkryć archeologicznych, których eksploracja wydłużyłaby i zwiększyła koszt budowy parkingu. Zamiast niej miasto zaproponowało inwestorom, by zbudowali parking przy Targu Maślanym.

Choć już kilka lat temu rozmawiano na temat budowy parkingów z poważnymi firmami (Hochtief Polska był wykonawcą m.in. Galerii Bałtyckiej, a Apcoa to jedna z największych firm zarządzających parkingami w Europie), to ostatecznie w marcu zeszłego roku inwestorzy się wycofali.

Czym obecnie miasto chce zachęcić inwestorów?

- W przeciwieństwie do poprzedniego postępowania, tym razem nie mamy trzech obligatoryjnych lokalizacji, ale tylko jedną - przy Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska. Trzy lokalizacje są nieobligatoryjne, do wyboru inwestora: Podwale Staromiejskie, Lastadia, ul. Szymanowskiego. Ponadto negocjacjom może podlegać oddanie przyszłemu koncesjonariuszowi w zarządzanie naziemnej strefy parkowania w określonych granicach. Naszym zdaniem takie zapisy mogą zachęcić poważnych inwestorów - przekonuje Bogna Zuba-Zabielska z Centrum Partnerstwa i Biznesu w gdańskim magistracie.

Ile byłbyś w stanie zapłacić za parkowanie przez 3 godziny w bezpiecznym, zakrytym miejscu w centrum Gdańska?

Poza Podwalem Przedmiejskim, gdzie ma powstać parking podziemny na 583 miejsc, wyznaczono też lokalizacje na parking podziemny przy Podwalu Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska (między ul. Lawendową, murami obronnymi, ul. Straganiarską i ul. Tobiasza, aż do Targu Rybnego wraz z boiskiem szkolnym) - 593 miejsc, parking podziemno-naziemny przy Targu Maślanym zobacz na mapie Gdańska (ul. Lastadia 2) - 419 miejsc, parking podziemno-naziemny przy ul. Szymanowskiego 3 zobacz na mapie Gdańska (rejon Strzyży) - 104 miejsca oraz lokalizację rezerwową, gdyby w pozostałych czerech wystąpiły trudności z realizacją, np. z powodu odkryć archeologicznych, na parking podziemny w rejonie Targu Węglowego zobacz na mapie Gdańska na 162 miejsca.

Gdyby któryś z inwestorów zdecydował się na budowę wszystkich tych parkingów, w śródmieściu Gdańska powstałoby ponad 1,8 tys. miejsc parkingowych. Ponieważ budowa jednego miejsca kosztuje przeciętnie od 100 do 120 tys. zł to wartość inwestycji wyniosłaby około 215 mln zł.

Ale parkingi na pewno nie powstaną szybko. Po zgłoszeniu się chętnych do udzielenia koncesji przewidziano kilkumiesięczny okres negocjacji. Spodziewany termin zawarcia umowy przypadłby na koniec listopada 2013 roku. Sama budowa parkingów może potrwać do 3 lat, choć dopuszcza się, że łączny okres realizacji robót budowlanych we wszystkich lokalizacjach nie powinien przekroczyć 5 lat.

Wybrany partner będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie, budowę, finansowanie i zarządzanie parkingami przez prawdopodobnie 30 lat. Miejskim wkładem w inwestycję będzie grunt i oddanie części naziemnej strefy parkowania w zarządzanie inwestorowi. Wynagrodzeniem partnera mają być opłaty parkingowe i wynajem powierzchni komercyjnej.

- Obecnie mamy w Gdańsku 4,8 tys. miejsc parkingowych, a potrzebujemy 7 tys., zakładamy, że w 2020 r. będzie to 7,7 tys. miejsc. Ponadto docelowo w Głównym Mieście ma powstawać sukcesywnie więcej deptaków w miejsce ciągów jezdnych; planowane jest, że staną się nimi np. ul. Piwna czy Ogarna - wyjaśnia Bogna Zuba-Zabielska.

Opinie (139)

  • Przykład Galeri Bałtyckiej (2)

    pierwsza godzina bezpłatnie,dalej 3zł / h ,ale i tak masa debili w wypasionych furach parkuje gdzie popadnie.Wyda taki ćwok kilka setek na zakupy ,a szkoda 3-6 zł na parking.

    • 45 1

    • przeciez (1)

      przeciez te fury wypasione to na kredyt, na poczet spodziewanych zyskow. ludzie z prawdziwymi pieniedzmi nie pojawiaja sie w takich miejscach. Bo i po co...

      • 10 3

      • coś w tym jest, ale

        jak sie spojrzy na parking przed Batyckim to tez nie widac asów przestworzy, tylko niechlujnie poparkowane na krzyż auta. wiec albo mamy do czynienia z cwaniakami, albo z niechlujami w drogich autach

        • 3 0

  • tereny naziemne tez? tzn, ze na maslanym zamiast parku i fontanny bedzie parking???

    opamietajcie sie!

    • 9 0

  • co do podwala to uwazam, ze teren nad parkingiem powinien zostac zabudowany!!! (1)

    • 9 0

    • proponuje Hipermarket

      albo park jeździecki

      • 0 0

  • przy urzędach miasta i filiach są spore parkingi - mogłyby zarabiać na siebie

    zacznijcie od własnego podwórka urzędnicy;) propoagujący transport zbiorowy i rowery. Parkingi podziemne są OK.

    • 19 1

  • A nie tworzycie spółki celowej miasta obowiązkowo z rzecznikiem prasowym na etacie

    • 13 2

  • Przydałby się jakiś parking podziemny/piętrowy w tym miejscu, tak za 3-4 zł/godz. (3)

    Ale nie dla mieszkańców, tylko dla turystów, otwarty tylko w sezonie.

    • 3 15

    • a to jak tylko w sezonie, to najlepiej by pasował parking przenośny;) (2)

      • 16 0

      • Hahaha, humor się komuś wyostrzył. Widzisz: mieszkańcy nie powinni się pchać autami do centrum (to dla niektórych oczywiste), z drugiej strony turyści to dobra rzecz - stąd taki pomysł: turysta te 4 zł za godzinę może dać, to w skali dnia 20-24 zł/samochód (z reguły do podziału na kilka osób), natomiast mieszkańcy raczej codziennie płacić tyle nie będą. A poza tym, w sezonie ruch lokalny jest mniejszy, więc można tych turystów wpuścić. Natomiast przenośny parking, to akurat nie jest nic nowego, tylko wyobrazić to sobie trzeba: w Gdańsku takim przykładem jest targ węglowy: raz jest parkingiem, innym razem terenem pod jarmarkiem.

        • 9 0

      • tam, gdzie mam kartę za szybą

        tam jest parking ?

        • 1 0

  • Niech postawia tam kosciół (1)

    i zbieraja na tace, a tace przekazywać dla miasta

    • 5 4

    • głupis

      niech z taca pedałują nad Motławę i browar stawiają ludziom

      • 0 0

  • Centrum miasta tylko dla pieszych (1)

    samochody to tuneli i parkingow podziemnych tak jak w reszcie cywylizowanego swiata. Niedlugo zrezta ilosc samochodow gwaltownie spadnie (lepszy transport miejski plus slony podatek drogowy nieuniknione).

    • 11 7

    • Zapowiedź kolejnego słonego podatku? Vincent to ty?

      • 5 1

  • "Obecnie mamy w Gdańsku 4,8 tys. miejsc parkingowych"...

    ...a samochodów kilkaset tysięcy. To gdzie niby one stają?

    • 13 4

  • Na Słowackiego koło Spójni (2)

    Stoi od wielu lat parking naziemny wielopoziomowy i nikt z niego nie korzysta. Po prostu nie ma zapotrzebowania, a jest za darmo.

    • 6 5

    • to nie jest parking tylko szkielet niedokończonego biurowca

      • 2 1

    • baranie - chciałoby sie dokonczyc za poprzednika

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane