• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk znów próbuje sprowadzić kierowców do podziemia

Katarzyna Moritz
4 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Inwestor będzie musiał zbudować parking podziemny przy Podwalu Przedmiejskim dla 583 aut. W zeszłym roku przeprowadzono tam badania archeologiczne. Inwestor będzie musiał zbudować parking podziemny przy Podwalu Przedmiejskim dla 583 aut. W zeszłym roku przeprowadzono tam badania archeologiczne.

Gdańsk znowu próbuje namówić inwestorów na budowę podziemnych parkingów w centrum miasta. W ramach koncesji miałoby powstać od jednego do czterech parkingów mieszczących od 600 do w sumie ponad 1,8 tys. aut. Czy tym razem się uda?



Do 29 marca miejscy urzędnicy będą czekać na zgłoszenia chętnych na budowę i długoletnią eksploatację parkingów w formule koncesji na roboty budowlane (tzw. małe partnerstwo publiczno-prywatne).

Jest to kolejne podejście gdańskich urzędników do zagadnienia. Jeszcze w 2009 roku Gdańsk ogłosił przetarg na wykonanie trzech parkingów podziemnych: przy Podwalu Przedmiejskim, Podwalu Staromiejskim i pod pl. Kobzdeja zobacz na mapie Gdańska.

Z tej ostatniej lokalizacji w trakcie postępowania zrezygnowano. Dlaczego? Z powodu bardzo prawdopodobnych odkryć archeologicznych, których eksploracja wydłużyłaby i zwiększyła koszt budowy parkingu. Zamiast niej miasto zaproponowało inwestorom, by zbudowali parking przy Targu Maślanym.

Choć już kilka lat temu rozmawiano na temat budowy parkingów z poważnymi firmami (Hochtief Polska był wykonawcą m.in. Galerii Bałtyckiej, a Apcoa to jedna z największych firm zarządzających parkingami w Europie), to ostatecznie w marcu zeszłego roku inwestorzy się wycofali.

Czym obecnie miasto chce zachęcić inwestorów?

- W przeciwieństwie do poprzedniego postępowania, tym razem nie mamy trzech obligatoryjnych lokalizacji, ale tylko jedną - przy Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska. Trzy lokalizacje są nieobligatoryjne, do wyboru inwestora: Podwale Staromiejskie, Lastadia, ul. Szymanowskiego. Ponadto negocjacjom może podlegać oddanie przyszłemu koncesjonariuszowi w zarządzanie naziemnej strefy parkowania w określonych granicach. Naszym zdaniem takie zapisy mogą zachęcić poważnych inwestorów - przekonuje Bogna Zuba-Zabielska z Centrum Partnerstwa i Biznesu w gdańskim magistracie.

Ile byłbyś w stanie zapłacić za parkowanie przez 3 godziny w bezpiecznym, zakrytym miejscu w centrum Gdańska?

Poza Podwalem Przedmiejskim, gdzie ma powstać parking podziemny na 583 miejsc, wyznaczono też lokalizacje na parking podziemny przy Podwalu Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska (między ul. Lawendową, murami obronnymi, ul. Straganiarską i ul. Tobiasza, aż do Targu Rybnego wraz z boiskiem szkolnym) - 593 miejsc, parking podziemno-naziemny przy Targu Maślanym zobacz na mapie Gdańska (ul. Lastadia 2) - 419 miejsc, parking podziemno-naziemny przy ul. Szymanowskiego 3 zobacz na mapie Gdańska (rejon Strzyży) - 104 miejsca oraz lokalizację rezerwową, gdyby w pozostałych czerech wystąpiły trudności z realizacją, np. z powodu odkryć archeologicznych, na parking podziemny w rejonie Targu Węglowego zobacz na mapie Gdańska na 162 miejsca.

Gdyby któryś z inwestorów zdecydował się na budowę wszystkich tych parkingów, w śródmieściu Gdańska powstałoby ponad 1,8 tys. miejsc parkingowych. Ponieważ budowa jednego miejsca kosztuje przeciętnie od 100 do 120 tys. zł to wartość inwestycji wyniosłaby około 215 mln zł.

Ale parkingi na pewno nie powstaną szybko. Po zgłoszeniu się chętnych do udzielenia koncesji przewidziano kilkumiesięczny okres negocjacji. Spodziewany termin zawarcia umowy przypadłby na koniec listopada 2013 roku. Sama budowa parkingów może potrwać do 3 lat, choć dopuszcza się, że łączny okres realizacji robót budowlanych we wszystkich lokalizacjach nie powinien przekroczyć 5 lat.

Wybrany partner będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie, budowę, finansowanie i zarządzanie parkingami przez prawdopodobnie 30 lat. Miejskim wkładem w inwestycję będzie grunt i oddanie części naziemnej strefy parkowania w zarządzanie inwestorowi. Wynagrodzeniem partnera mają być opłaty parkingowe i wynajem powierzchni komercyjnej.

- Obecnie mamy w Gdańsku 4,8 tys. miejsc parkingowych, a potrzebujemy 7 tys., zakładamy, że w 2020 r. będzie to 7,7 tys. miejsc. Ponadto docelowo w Głównym Mieście ma powstawać sukcesywnie więcej deptaków w miejsce ciągów jezdnych; planowane jest, że staną się nimi np. ul. Piwna czy Ogarna - wyjaśnia Bogna Zuba-Zabielska.

Opinie (139)

  • W Polsce nic oprócz centrów handlowych nie opłaca się budować.Kolejne biedronki a nie parkingi podziemne będą budowane.

    • 2 0

  • Jest kret, niech ryje parkingi jak skończy tunel ;-)

    • 1 1

  • Teraz już elektryczne auta EV będą parkować za darmo, jak w całej Unii.

    Bo TYLKO ELOEKTRYCZNY JEST ŚLICZNY CZYLI NOWOCZESNY !

    • 2 1

  • I tak Gdańsk propaguje transport zbiorowy.

    Więcej parkingów = większy ruch samochodowy = więcej korków, zanieczyszczeń, hałasu. No ale przecież władze miasta zajmują się likwidacją przejść dla pieszych, usuwają z Tristara priorytet dla tramwajów itd.

    • 2 2

  • budowa parkingów w centrum

    zwiększa korki na dojazdach do niego. Budowa tych parkingów ma sens jedynie jeśli się jednocześnie zlikwiduje odpowiednią liczbę miejsc do parkowania na poziomie gruntu. Pieniądze podatników można przeznaczyć na inwestycje bardziej produktywne niż parkingi podziemne.

    • 0 2

  • a co z najważnieszym dla nas parkingiem pod Targiem Węglowym ?????

    • 1 0

  • Nie wiem dlaczego, ale czajnik sam się wyłącza przed zagotowaniem wody. Co to może być? (1)

    • 1 0

    • termostat do wymiany !

      • 0 0

  • Wyciąć wszystkie drzewa, zabetonować każdy kawałek trawy i zrobić wysypisko toksycznych odpadów. Emerytów wysiedlić za miasto, a na koniec zrobić wielką paradę...Oczywiście szarfy będzie przecinał wielebnie nam panujący od lat znawca świata...Tylko o jednym nie powinien zapomnieć, ze także zostanie emerytem i też go wywiozą, ale jeszce dalej...

    • 1 1

  • Z gdańską melioracją

    takie parkingi odpadają. Po pierwszej lepszej ulewie samochód zamieni się w amfibię.. Tak samo jak w CH Matarnia.

    • 0 0

  • Nie potrzeba więcej parkingów

    Tak jak jest teraz jest OK - miejsca ledwo ledwo starcza a czasami trzeba się nakombinować żeby zaparkować - I O TO CHODZI. Więcej parkingów to jeszcze więcej samochodów w mieście, większe korki.
    Żyjemy w miescie czy na wsi gdzie kazdy na rynek popyla samochodzem? Skoro miasta nie stać na tanią dotowaną komunikację miejską (marchewka) to trzeba kijkiem (trudnośc w zaparkowaniu plus opłaty)

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane