• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk znów próbuje sprowadzić kierowców do podziemia

Katarzyna Moritz
4 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Inwestor będzie musiał zbudować parking podziemny przy Podwalu Przedmiejskim dla 583 aut. W zeszłym roku przeprowadzono tam badania archeologiczne. Inwestor będzie musiał zbudować parking podziemny przy Podwalu Przedmiejskim dla 583 aut. W zeszłym roku przeprowadzono tam badania archeologiczne.

Gdańsk znowu próbuje namówić inwestorów na budowę podziemnych parkingów w centrum miasta. W ramach koncesji miałoby powstać od jednego do czterech parkingów mieszczących od 600 do w sumie ponad 1,8 tys. aut. Czy tym razem się uda?



Do 29 marca miejscy urzędnicy będą czekać na zgłoszenia chętnych na budowę i długoletnią eksploatację parkingów w formule koncesji na roboty budowlane (tzw. małe partnerstwo publiczno-prywatne).

Jest to kolejne podejście gdańskich urzędników do zagadnienia. Jeszcze w 2009 roku Gdańsk ogłosił przetarg na wykonanie trzech parkingów podziemnych: przy Podwalu Przedmiejskim, Podwalu Staromiejskim i pod pl. Kobzdeja zobacz na mapie Gdańska.

Z tej ostatniej lokalizacji w trakcie postępowania zrezygnowano. Dlaczego? Z powodu bardzo prawdopodobnych odkryć archeologicznych, których eksploracja wydłużyłaby i zwiększyła koszt budowy parkingu. Zamiast niej miasto zaproponowało inwestorom, by zbudowali parking przy Targu Maślanym.

Choć już kilka lat temu rozmawiano na temat budowy parkingów z poważnymi firmami (Hochtief Polska był wykonawcą m.in. Galerii Bałtyckiej, a Apcoa to jedna z największych firm zarządzających parkingami w Europie), to ostatecznie w marcu zeszłego roku inwestorzy się wycofali.

Czym obecnie miasto chce zachęcić inwestorów?

- W przeciwieństwie do poprzedniego postępowania, tym razem nie mamy trzech obligatoryjnych lokalizacji, ale tylko jedną - przy Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska. Trzy lokalizacje są nieobligatoryjne, do wyboru inwestora: Podwale Staromiejskie, Lastadia, ul. Szymanowskiego. Ponadto negocjacjom może podlegać oddanie przyszłemu koncesjonariuszowi w zarządzanie naziemnej strefy parkowania w określonych granicach. Naszym zdaniem takie zapisy mogą zachęcić poważnych inwestorów - przekonuje Bogna Zuba-Zabielska z Centrum Partnerstwa i Biznesu w gdańskim magistracie.

Ile byłbyś w stanie zapłacić za parkowanie przez 3 godziny w bezpiecznym, zakrytym miejscu w centrum Gdańska?

Poza Podwalem Przedmiejskim, gdzie ma powstać parking podziemny na 583 miejsc, wyznaczono też lokalizacje na parking podziemny przy Podwalu Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska (między ul. Lawendową, murami obronnymi, ul. Straganiarską i ul. Tobiasza, aż do Targu Rybnego wraz z boiskiem szkolnym) - 593 miejsc, parking podziemno-naziemny przy Targu Maślanym zobacz na mapie Gdańska (ul. Lastadia 2) - 419 miejsc, parking podziemno-naziemny przy ul. Szymanowskiego 3 zobacz na mapie Gdańska (rejon Strzyży) - 104 miejsca oraz lokalizację rezerwową, gdyby w pozostałych czerech wystąpiły trudności z realizacją, np. z powodu odkryć archeologicznych, na parking podziemny w rejonie Targu Węglowego zobacz na mapie Gdańska na 162 miejsca.

Gdyby któryś z inwestorów zdecydował się na budowę wszystkich tych parkingów, w śródmieściu Gdańska powstałoby ponad 1,8 tys. miejsc parkingowych. Ponieważ budowa jednego miejsca kosztuje przeciętnie od 100 do 120 tys. zł to wartość inwestycji wyniosłaby około 215 mln zł.

Ale parkingi na pewno nie powstaną szybko. Po zgłoszeniu się chętnych do udzielenia koncesji przewidziano kilkumiesięczny okres negocjacji. Spodziewany termin zawarcia umowy przypadłby na koniec listopada 2013 roku. Sama budowa parkingów może potrwać do 3 lat, choć dopuszcza się, że łączny okres realizacji robót budowlanych we wszystkich lokalizacjach nie powinien przekroczyć 5 lat.

Wybrany partner będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie, budowę, finansowanie i zarządzanie parkingami przez prawdopodobnie 30 lat. Miejskim wkładem w inwestycję będzie grunt i oddanie części naziemnej strefy parkowania w zarządzanie inwestorowi. Wynagrodzeniem partnera mają być opłaty parkingowe i wynajem powierzchni komercyjnej.

- Obecnie mamy w Gdańsku 4,8 tys. miejsc parkingowych, a potrzebujemy 7 tys., zakładamy, że w 2020 r. będzie to 7,7 tys. miejsc. Ponadto docelowo w Głównym Mieście ma powstawać sukcesywnie więcej deptaków w miejsce ciągów jezdnych; planowane jest, że staną się nimi np. ul. Piwna czy Ogarna - wyjaśnia Bogna Zuba-Zabielska.

Opinie (139)

  • Uwierzę jak zobaczę

    Uwierzę jak zobaczę - ile to już parkingów miało być wybudowanych w rejonie starówki/śródmieścia - zapowiedzi było wiele.... i co?

    • 3 2

  • Dla mnie bomba (1)

    Budować budować ale jak się do jakiegoś glinianego naczynka przyczepią archeolodzy to będzie dziura jak przed domem technika a nie parking. Cóż zamiast wyciągnąć co się da w rok dwa to ze względu na brak funduszy na prace naukowe zamkną to na 5 lat inwestor się wycofa i moje dzieci postawią tam kolejne muzeum za jakieś 30 lat

    • 9 3

    • mam kilka takich starych garnków

      myslisz, ze jak wrzucę do tego dołu taki garnek to robota stanie na kilka lat?

      • 0 0

  • w Gdansku poza bunkrami dla kolesiow nic sie nie udaje!!!

    • 15 3

  • dlaczego za parking wybudowany na naszej ziemi za nasze pieniądze musimy płacic? (1)

    ps mało podatków i tak ściągają?

    • 8 6

    • bo wielkość popytu przekracza wielkość podaży miejsc parkingowych

      i trzeba w jakiś sposób osiągać równowagę: albo na zasadzie pierwszy przyjechał - pierwszy zaparkował, albo parkować tylko na podstawie ograniczonej liczby zezwoleń (oba sposoby stosowane za komuny, przed rokiem 1989), albo przez stosowanie opłat, których nie należy utożsamiać z podatkami. Przestrzeń w mieście jest tzw. dobrem rzadkim o dość nieelastycznej podaży. Elastyczność popytu można zwiększyć oferując lepsze alternatywy samochodu: np. lepsze warunki dojazdu komunikacją publiczną lub rowerem.

      • 1 0

  • (2)

    W całej Europie w większych miastach takich parkingów jest cała sieć i jakoś wszystkim to się opłaca i się sprawdza. Nikt nie widzi w tym nic dziwnego. Z reguły takie parkingi są w pobliżu stacji metra, więc można spokojnie zostawić auto i dalej poruszać się komunikacją albo iść sobie na spacer na starówkę. Ale u nas jak zwykle problem - dlaczego mieszkańcy mają za to płacić, dlaczego pod ziemią a nie nad ziemią, dlaczego ta firma a nie inna, dlaczego tak drogo. Ręce opadają.

    • 13 0

    • bo widzisz (1)

      w Europie ta cała siec parkingów jest robiona dla ludzi. Jest to stosunkowo niedrogie i wszedzie jest taka sama zunifikowana cena - nie idzie sie pomylic. A u nas, nie dosc, ze informacja o cenie parkowania bywa skrywana, to jeszcze jak sie pomylisz zaraz pojawia sie usmiechniety niezyczliwie komandos ze strazy miejskiej i z nieskrywaną satysfakcją wlepia ci mandat za NIEDOPŁACONE ( a nie za nieopłacone miejsce bo to jakby róznica). Człowiek ma dosc tego miasta, tych służb, tych debilizmów z polskiego piekiełka. Tu ciągle człowiek czuje jak zaszczute zwierze.
      Inna podobna sprawa dotyczy naszych autostrad. Kiedys zwrociłem sie do zawodnika w kasie wjazdowej na autostradę A1, gdzie są cenniki i dlaczego znajdują się one dopiero w takim miejscu, ze trzeba wjechac w bramkę by je dostrzec? I kto to tak obmyslił i dlaczego? Oczywiscie odpowiedzi nie otrzymałem, ale moim zdaniem jest ona oczywista. Tam tez planował to jakis debil albo cwaniak zdajacy sobie sprawę, ze zjechac spod bramki nie ma jak, jesli zrezygnujemy z jazdy auostradą.
      W tej Polsce jakies takie same debilizmy .... dlaczego nie dziwię sie rodakowi, ze na siłę, nieraz wbrew jakiejkolwiek logice próbuje wydymac polski system? Moze dlatego, ze system ciągle dyma jego? Kiedy w tej Polsce bedzie dobrze, kiedy to wszystko znormalnieje do kurky nędzy ???

      • 3 1

      • zniecierpliwiony - zmień lekarza

        nie odstawiaj tabletek zbyt wcześnie

        • 0 0

  • odkrycia archeologiczne na placu kobzdeja? (1)

    usunąć tę nazwę i przywrocić historyczne miano Targu... np budyniowego

    • 4 5

    • Akurat tam był targ poziomkowy :)

      Ew. może być budyniu poziomkowego.

      • 0 1

  • Strefa Parkowania

    Skończy sie tym, że strfa naziemna bedzie finansowała parking podziemny. Dojdzie do tego, że budowa stanie a inwestor bedzie doił parkomaty.Powodzenia, dalej oddawajmy nasze pieniądze prezesom. Ciekawe kto to nakręca?

    • 5 5

  • dla mieszkańców Gdańska abonament 30 złotych miesięcznie a dla przyjezdnych 1 zł na godzinę (2)

    • 6 4

    • a liczyć potrafisz? (1)

      Koszt budowy to 100'000 zł za 1 miejsce parkingowe. Jeżeli inwestycja miałaby się zwrócić w ciągu 10 lat, to wychodzi 830 złotych miesięcznie za jedno miejsce! Przy założeniu że wynajem będzie na godziny a nie na miesięczny abonament, średnio 8 godzin dziennie, 20 dni w miesiącu, to wychodzi 5.20zł/h. I to przy pominięciu bieżących kosztów eksploatacyjnych (prąd, remonty, obsługa itp).

      • 2 1

      • za 830 zl miesiecznie

        to ja mam miesieczny na cały Gdańsk i jeszcze jedno miejsce na parkingu strzezonym w Oliwie przez miesiac z pocałowaniem w rękę

        • 2 1

  • LPG

    Samochody z LPG mają zakaz w garażach podziemnych.

    • 6 1

  • zakaz czego, puszczania gazów? (1)

    :)

    • 0 0

    • zakaz gazowania mają

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane