• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk znów próbuje sprowadzić kierowców do podziemia

Katarzyna Moritz
4 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Inwestor będzie musiał zbudować parking podziemny przy Podwalu Przedmiejskim dla 583 aut. W zeszłym roku przeprowadzono tam badania archeologiczne. Inwestor będzie musiał zbudować parking podziemny przy Podwalu Przedmiejskim dla 583 aut. W zeszłym roku przeprowadzono tam badania archeologiczne.

Gdańsk znowu próbuje namówić inwestorów na budowę podziemnych parkingów w centrum miasta. W ramach koncesji miałoby powstać od jednego do czterech parkingów mieszczących od 600 do w sumie ponad 1,8 tys. aut. Czy tym razem się uda?



Do 29 marca miejscy urzędnicy będą czekać na zgłoszenia chętnych na budowę i długoletnią eksploatację parkingów w formule koncesji na roboty budowlane (tzw. małe partnerstwo publiczno-prywatne).

Jest to kolejne podejście gdańskich urzędników do zagadnienia. Jeszcze w 2009 roku Gdańsk ogłosił przetarg na wykonanie trzech parkingów podziemnych: przy Podwalu Przedmiejskim, Podwalu Staromiejskim i pod pl. Kobzdeja zobacz na mapie Gdańska.

Z tej ostatniej lokalizacji w trakcie postępowania zrezygnowano. Dlaczego? Z powodu bardzo prawdopodobnych odkryć archeologicznych, których eksploracja wydłużyłaby i zwiększyła koszt budowy parkingu. Zamiast niej miasto zaproponowało inwestorom, by zbudowali parking przy Targu Maślanym.

Choć już kilka lat temu rozmawiano na temat budowy parkingów z poważnymi firmami (Hochtief Polska był wykonawcą m.in. Galerii Bałtyckiej, a Apcoa to jedna z największych firm zarządzających parkingami w Europie), to ostatecznie w marcu zeszłego roku inwestorzy się wycofali.

Czym obecnie miasto chce zachęcić inwestorów?

- W przeciwieństwie do poprzedniego postępowania, tym razem nie mamy trzech obligatoryjnych lokalizacji, ale tylko jedną - przy Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska. Trzy lokalizacje są nieobligatoryjne, do wyboru inwestora: Podwale Staromiejskie, Lastadia, ul. Szymanowskiego. Ponadto negocjacjom może podlegać oddanie przyszłemu koncesjonariuszowi w zarządzanie naziemnej strefy parkowania w określonych granicach. Naszym zdaniem takie zapisy mogą zachęcić poważnych inwestorów - przekonuje Bogna Zuba-Zabielska z Centrum Partnerstwa i Biznesu w gdańskim magistracie.

Ile byłbyś w stanie zapłacić za parkowanie przez 3 godziny w bezpiecznym, zakrytym miejscu w centrum Gdańska?

Poza Podwalem Przedmiejskim, gdzie ma powstać parking podziemny na 583 miejsc, wyznaczono też lokalizacje na parking podziemny przy Podwalu Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska (między ul. Lawendową, murami obronnymi, ul. Straganiarską i ul. Tobiasza, aż do Targu Rybnego wraz z boiskiem szkolnym) - 593 miejsc, parking podziemno-naziemny przy Targu Maślanym zobacz na mapie Gdańska (ul. Lastadia 2) - 419 miejsc, parking podziemno-naziemny przy ul. Szymanowskiego 3 zobacz na mapie Gdańska (rejon Strzyży) - 104 miejsca oraz lokalizację rezerwową, gdyby w pozostałych czerech wystąpiły trudności z realizacją, np. z powodu odkryć archeologicznych, na parking podziemny w rejonie Targu Węglowego zobacz na mapie Gdańska na 162 miejsca.

Gdyby któryś z inwestorów zdecydował się na budowę wszystkich tych parkingów, w śródmieściu Gdańska powstałoby ponad 1,8 tys. miejsc parkingowych. Ponieważ budowa jednego miejsca kosztuje przeciętnie od 100 do 120 tys. zł to wartość inwestycji wyniosłaby około 215 mln zł.

Ale parkingi na pewno nie powstaną szybko. Po zgłoszeniu się chętnych do udzielenia koncesji przewidziano kilkumiesięczny okres negocjacji. Spodziewany termin zawarcia umowy przypadłby na koniec listopada 2013 roku. Sama budowa parkingów może potrwać do 3 lat, choć dopuszcza się, że łączny okres realizacji robót budowlanych we wszystkich lokalizacjach nie powinien przekroczyć 5 lat.

Wybrany partner będzie odpowiedzialny za zaprojektowanie, budowę, finansowanie i zarządzanie parkingami przez prawdopodobnie 30 lat. Miejskim wkładem w inwestycję będzie grunt i oddanie części naziemnej strefy parkowania w zarządzanie inwestorowi. Wynagrodzeniem partnera mają być opłaty parkingowe i wynajem powierzchni komercyjnej.

- Obecnie mamy w Gdańsku 4,8 tys. miejsc parkingowych, a potrzebujemy 7 tys., zakładamy, że w 2020 r. będzie to 7,7 tys. miejsc. Ponadto docelowo w Głównym Mieście ma powstawać sukcesywnie więcej deptaków w miejsce ciągów jezdnych; planowane jest, że staną się nimi np. ul. Piwna czy Ogarna - wyjaśnia Bogna Zuba-Zabielska.

Opinie (139)

  • BEZEDURA (2)

    Byłem kiedyś w Holandii i w jednym mieście parking jest centralnie pod rynkiem. Czyli u nas byłby pod Długim Targiem i Długą . Idealna sprawa :turysta zjeżdża na parking i wychodzi prosto - bez błądzenia - na Główne Miasto . Działać - NIE - gadać !

    • 9 2

    • to sam wybuduj

      • 3 0

    • Venlo ;)

      A później już drożyną do Dwóch Braci ;))

      • 1 0

  • gdzie błąd? (2)

    Proszę dokładnie podać w którym miejscu planuje sie wykonanie parkingu przy Podwalu Przedmiejskim. W artykule jest zdjęcie dawnej SP 37 (obecnie Pałac Młodzieży) i wygląda na to, że parking ma być na terenie dawnego boiska szkolnego. Zamieszczony fragment projektu wskazuje natomiast wg mnie na obecny teren zielony pomiędzy ul. Słodowników i ul. Zbytki.

    • 0 1

    • dopuszczane są dwie lokalizacje przy Podwalu (1)

      jedna przy pałacu Młodzieży i druga bliżej Teatru Szekspirowskiego. Na podmienionym obecnie zdjęciu jest to uwidocznione.

      • 0 0

      • to nie można...

        było prawidłowo zilustrować artykułu??? W koncepcji, jeszcze bodaj z 2009 roku była mowa tylko o terenie pomiędzy ul. Zbytki i ul. Słodowników. No, ale wg tamtej koncepcji parkingi miały być gotowe najpóźniej do 2012 roku. Nie ma jak "poślizgi". Ciekawe czy w wieloletnim planie inwestycyjnym miasta były te inwestycje ujęte, a jeśli tak, to jak wytłumaczono ich niewykonanie.

        • 0 2

  • zero

    Nie odnosze się do idei parkowania, ale wiedzy miasta o ryzyku inweswtowania i PPP. Jest zerowa.Dlatego inwestycje typu Wyspa Spichrzów, czy parkingi mają problem.

    • 0 0

  • dlaczego autorem..? (1)

    dlaczego autorem artykułu o podwalu przedmiejskim - jak i o innej jakiejkolwiek ulicy w trojmiesice - nie jest wielki znawca tematów komunikacyjnych i wszelakich - Maciej na Skręt?
    W mojej ocenie artykuł powyższy z racji innego autorstwa na starcie wiele traci - choć przekonałem się dopiero po jego przeczytaniu, gdyż autor jest przedstawiony a dole :-(

    • 0 3

    • Słabe, kolego.

      I nudne jak Twoje życie.

      • 1 0

  • ciakawa kalkulacja kosztow (1)

    Ponieważ budowa jednego miejsca kosztuje przeciętnie od 100 do 120 tys. zł - to chwala deweloperom, ze za miejsca parkingowe w hali trzeba tylko placic 20-40 tys.
    nic dziwnego ze sie wycofali - inestycja zworci sie po 30 latach.....

    • 4 0

    • Bo to urzędniki wyliczyli ile będzie kosztować

      A one wiedzo najlepi i nigdy sie nie mylo. A jak sie nawet pomylo (chociaż sie nie mylo) to teraz zalezy w które strone. Jak za duzo wyliczo to sie cieszo ze tak malo zapłaco. A jak za mało wyliczo to dopłacajo (ale nie ze swojego tylko z twojego).

      • 1 0

  • łosie i tak nadal bedą parkowac gdzie popadnie byle blizej!! (1)

    na trawnikach chodnikach ,drogach rowerowych! Bo zamało mandatów!!Bo niesa odcholowywane auta! Co dziennie na kołobrzeskiej gdzie jest zakaz zatrzymywania sie i znak pokazujacy odcholowanie auta parkuja auta!!A straz miejska pojawia sie tam maxymalnie raz wtygodniu!!i co najwyzej wystawia mandat zamiast odholować auto!Gdyby robili tak jak pokazywali nieraz na zachodzie gdzie kazde auto jest odholowywane nawet jesli kierowca zaplaci mandat na miejscu to jeszce placi za odcholowanie i moze odebrac go dopiero nastepnego dnia!!

    • 4 2

    • Ty najlepiej jeszcze kazałbyś takich kierowców wychłostać.
      A przy okazji - pisze się "odholowanie".

      • 1 3

  • Opłata powinna być za wjazd

    (np. z postojem do 12 czy 24 h). Idę do sądu to skąd mam wiedzieć ile potrwa rozprawa. Mam opłacać 5 godzin parkingu - kto mi je odda jak wrócę po 5 minutach bo usłyszę, że "pani sędzia zachorowała"? Podobnie w urzędzie. Opłacam 3 godziny, ale wracam po 5 minutach, bo "zabrakło numerków" itp.

    • 7 1

  • Komu przeszkadzały boiska i miasteczko ruchu drogowego?

    • 3 0

  • Ja nie widzę sensu w budowaniu parkingów w obrębie Starego Miasta bądź Głównego Miasta. Już teraz trudno jest w godzinach szczytu, zwłaszcza w piątek wjechać lub wyjechać z Podwala Staromiejskiego. Takie parkingi powinno się lokalizować na obrzeżach śródmieścia (okolice Kartuskiej, Długich Ogrodów, Toruńskiej), tam gdzie dojazd jest wygodniejszy. Póki co zabrano dzieciom boisko do koszykówki i plac rowerowy przy Pałacu Młodzieży na Ogarnej i narazie nic tam się nie dzieje. Nikt nie mówi o budowie nowych boisk w środmieściu, tu gdzie ich brak.
    I jeszcze na marginesie drobna uwaga do autorki, prosimy nie straszyć dzieci ze szkoły 50 przy Grobli, które dostały w tym roku nowe piękne boisko (otwierał je Prezydent Adamowicz i inni ważni urzędnicy). Dziwne byłoby, gdyby to nowe boisko było objęte planami związanymi z parkingiem (kiedyś było, ale to już mam nadzieję przeszłość).

    • 7 0

  • KOSZT PARKINGU TO KOLEJNA FORMA WYCIĄGANIA OD KIEROWCÓW PIENIĘDZY!! (1)

    Nauczyła się władza łupać kierowców po kieszeni, nie ma zbyt dużo alternatyw dla samochodu ( słabo rozwinięta komunikacja miejska - porównajcie sobie trójmiasto do zachodnich metropoli.... )
    A parkingi podziemne się sprawdzają... Jakoś w IKEA zawsze w eekend jest pełny..... bo DARMOWY!!!

    • 2 4

    • jakoś zachodnie metropolie mają nieco inną gęstość zaludnienia

      porównaj sobie wielkość samego Gdańska i Paryża. Gdańsk ma dwa razy większą powierzchnię i o rząd wielkości mniej mieszkańców.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane