• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańskie ulice: jest ciaśniej i wolniej, ale też bezpieczniej

Maciej Korolczuk
24 listopada 2023, godz. 07:00 
Opinie (404)
Od czasu wprowadzenia ograniczenia prędkości na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa liczba zdarzeń drogowych w tych miejscach znacząco spadła. Od czasu wprowadzenia ograniczenia prędkości na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa liczba zdarzeń drogowych w tych miejscach znacząco spadła.

W ciągu trzech lat na gdańskich ulicach zrobiło się ciaśniej, spadły średnie prędkości i przede wszystkich maleje liczba wypadków śmiertelnych - wynika z danych przekazanych przez miasto i policję. Ale jest też druga strona medalu: gwałtownie wzrasta liczba aut na liczbę mieszkańców. Od 2009 r. wzrosła aż o 40 proc.



W ostatnich latach na drogach w Gdańsku jest:

Wizja zero - tak nazywa się strategia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, którą miasto przyjęło i od kilku lat stara się realizować.

To m.in. zwężanie dróg, wprowadzanie ruchu jednokierunkowego, tworzenie naziemnych przejść dla pieszych, doświetlanie przejść już istniejących, wprowadzenie stref tempo 30 czy ograniczanie maksymalnej dopuszczalnej prędkości - tak jak w 2021 r. na al. Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa. Wszystko po to, by - wzorem Szwecji - roczna liczba śmiertelnych wypadków na drogach wynosiła zero.

I choć do osiągnięcia tego celu jeszcze sporo brakuje, to w ostatnich latach te niechlubne statystyki udało się znacznie poprawić.

Jak wynika z danych policji na gdańskich drogach, od 2009 r. jest:

  • 47 proc. mniej wypadków drogowych
  • 62 proc. mniej wypadków z udziałem pieszych
  • 76 proc. mniej ofiar śmiertelnych wypadków drogowych
  • 0 wypadków śmiertelnych z udziałem rowerzystów




- Zdaję sobie sprawę, że zmiany takie jak redukcja prędkości na Grunwaldzkiej budzą dyskusje i emocje, ale chcę podkreślić, że dla mnie i moich współpracowników największą wartością jest życie i zdrowie innych ludzi - mówiła w czwartek na konferencji prasowej prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. - Zdaję sobie sprawę, że zmiany takie jak redukcja prędkości na Grunwaldzkiej budzą dyskusje i emocje, ale chcę podkreślić, że dla mnie i moich współpracowników największą wartością jest życie i zdrowie innych ludzi - mówiła w czwartek na konferencji prasowej prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.
- Wizja zero to nasze założenie jeszcze z kampanii wyborczej z 2018 r. - przypomniała w czwartek na konferencji prasowej prezydent Aleksandra Dulkiewicz. - Chcemy dbać o osoby mniej uprzywilejowane na drogach: o pieszych, o rowerzystów, o dzieci zmierzające do szkoły. Dzięki naszym działaniom statystyki wypadków zmalały prawie o połowę. Zdaję sobie sprawę, że zmiany takie jak redukcja prędkości na Grunwaldzkiej budzą dyskusje i emocje, ale chcę podkreślić, że dla mnie i moich współpracowników największą wartością jest życie i zdrowie innych ludzi.

Mniej zdarzeń na al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa



Na efekty ograniczania prędkości czy zwężania dróg zwrócił uwagę także Piotr Kryszewski, wiceprezydent Gdańska. Jak przyznał, już 600 km ulic w Gdańsku jest objętych strefą tempo 30.

Ponadto spadają też średnie prędkości na pozostałych trasach. W skali całego miasta udało się je zbić o 17 proc. (do 56 km/h). O prawie 80 proc. spadły też statystyki obejmujące kierowców jeżdżących z prędkością 70 km/h i więcej.

- W efekcie odnotowujemy mniej zdarzeń drogowych. Tylko na al. Zwycięstwa ich liczba od 2019 r. spadła o 34 proc. (ze 152 do 100), a na al. Grunwaldzkiej o 28 proc. (z 750 do 536) - wylicza Kryszewski.
  • Grafika pokazująca, jak prędkość wpływa na ryzyko skutków wypadku oraz na drogę hamowania.
  • Efektem prowadzonych działań jest malejąca liczba zdarzeń na Grunwaldzkiej i al. Zwycięstwa oraz spadek średnich prędkości w mieście.
  • Dane policji obejmują lata 2009-2022.

Na kierowców zadziałały wyższe mandaty i wzrost liczby samochodów



Na mniejszą liczbę wypadków i ofiar śmiertelnych mają też wpływ dwa inne czynniki.

Pierwszy to radykalne podniesienie stawek za mandaty. Od czasu ich wprowadzenia w styczniu ubiegłego roku liczba kierowców łamiących przepisy znacząco i regularnie spada.

Mandaty ostro w górę Mandaty ostro w górę

Po drugie: na drogach jest zdecydowanie ciaśniej niż kilka czy kilkanaście lat temu. Statystyki aut przypadających na liczbę mieszkańców od lat systematycznie rosną, co miastu nastawionemu na zrównoważony rozwój chluby nie przynosi. W 2009 r. na 1 tys. mieszkańców przypadały 584 samochody. W ubiegłym roku ten wskaźnik wyniósł już 815 pojazdów, co stanowi wzrost o 40 proc.!



Jest też trzeci aspekt przedstawionych statystyk. Choć liczbę wypadków śmiertelnych udało się już mocno "zbić", to kolejne zmiany tak wyraźnych efektów mogą nie dać.

- Tak było w Szwecji, która jako pierwsza wprowadziła podobną koncepcję. Gdy schodzi się z wysokiego pułapu wypadków do niskiego, co właśnie nam się udało, kolejne działania takich efektów już nie dają. Wcześniej każda zmiana przynosiła efekt, teraz może być o to trudniej - tłumaczy Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu.
Na początku programu "wizja zero" na gdańskich drogach zginęły w ciągu roku 33 osoby. W ubiegłym roku było ich 8. W tym - 6.

Miejsca

Opinie (404) 7 zablokowanych

  • "jest ciaśniej i wolniej, ale też bezpieczniej" (3)

    Może warto też wspomnieć o tym, że pojawiły się ogromne korki i śmierdzi spalinami

    • 30 2

    • Podkładka pod badania zanieczyszczenia powietrza.

      Potem będzie - no bo wiecie, powietrze w Gdańsku złe. Musimy wprowadzić strefę czystego transportu.

      • 3 1

    • korki wynikły z nadmiaru samochodów (1)

      a nie ze zmian limitów prędkości. strefa TEmpo 30 powoduje, że ruch odbywa się bardziej płynnie

      • 0 2

      • Ta, jasne

        • 1 0

  • Jak to nie zginął zaden rowerzysta....

    W latach 2009 do 2022? Chiciazby duze potracenie 3 osob w tym jedna rowerzystka zmarla po potraceniu przy galerii baltyckiej przez bandziora Wolva. Było głośno i takie bzdury na slajdach. A inne przypadki o ktorych glosno nie bylo? Proszę zgłosić miasto do weryfikacji

    • 17 1

  • to po co parking na tyłach UM niech chodzą z buta (1)

    • 29 1

    • Dokładnie. Zlikwidować i woonerf zrobić

      • 2 0

  • Wpisy nasze blokuje sztuczna inteligencja.

    Pisza maszyny podpisuja sie ludzie -pisza ludzie -czytaja maszyny.Czytaja maszyny-blokuja dostep maszyny.Block -chaine-to zaglada....Beda tylko parki ,rosliny i garstka szczesliwcow Edenu..reszta zostanie znizczona.

    • 8 3

  • Skoro życie i zdrowie jest najważniejsze, to Dulkiewicz powinna zakazać tramwajów na Grunwaldzkiej (4)

    bo to tramwaj ostatnio potrącił człowieka na nowym przejściu dla pieszych obok tunelu przy czołgu.

    • 25 3

    • Dulkiewicz nie ma w tej sprawie nic do powiedzenia.Dyrektywy przychodza odgornie. (2)

      • 2 3

      • To można zlikwidować jej urząd w takim razie! (1)

        • 8 1

        • Jak to sobie wyobrazasz i co powiesz ludziom,ze steruje nimi komputer? Ze nie maja juz wplywu na zadna dziedzine zycia?

          Pozor musi byc i pozor musi trwac...Show must go on.Ten urzad to taki listek figowy...Sprawdz sobie o ile cie wpuszcza...do Biura Legislacji rzadu....Myslisz ,ze 17 tysieczna ksiege podatkowa -wyprodukowali ludzie czy pisala ja sztuczna inteligencja przy wykorzystaniu algorytmow?To juz sie dzieje...a Ola i inni to tylko takie listki figowe,ktore biora pensje i nie moga n prowadzic jako miasto wlasnej polityki zarabiania pieniedzy..A dlaczego ?Bo ustawa ,bo przepisy...A slyszales by ktorys z tych urzednikow olal przepisy lub probowal protestowac przeciwko braku prowadzenia polityki gospodarczej przez miasto?Ale jak by to bylo gdyby wspolny kapital zarabial i produkowal cos na terenach podmiejskicn?Co wtedy bysmy powiedzieli Chinom,Indiom i Izraelowi?....A wdoopie powinnismy miec ich zdanie....ale powiedziec dzisiaj na glos..Wolne Miasto.....to ryzyko ,ze rezim zamknie cie we Tworkach.A wolne maisto-to szybki rozwoj..i dobro dla budzetu ,dla inwestycji,dla pracy,dla rozwoju ,dla przyszlosci....ale ktos tu zgrabnie buduje nam siec Intela...zewnetrzna-obca siec.A do sieci wpadaja nieswiadome niczego muchy...w tym wypadku my ludzie ,my mieszkancy,my obywatele.

          • 0 3

    • Ludzie nie patrzą gdzie idą

      Ostatnio na Klonowej babeczka jakby nigdy nic przechodzi sobie na czerwonym gdy tramwaj ruszał. Nawet się nie rozejrzała, dobrze że tramwaj zdążył wyhamować

      • 1 1

  • Polska, to chyba jedyny kraj UE w którym ograniczenia prędkości istnieją tylko w teorii.

    • 5 10

  • Wystarczy przy każdym potencjalnym wypadku drogowym robić test PCR

    i jako przyczynę zgonu wpisywać covid, wtedy uda się osiągnąć upragnione 0

    • 19 1

  • Zycie przenioslo sie do internetu-a tu wszystko mozna kontrolowac i na wszystko mozna wplywac...

    Tworza nam matrix i zewnetrznie i wewnetrznie...Myslicie,ze wirusa i przymusowe szczepionki na chorobe byly przypadkiem?.Daliscie sobie wpuscic matrixa do srodka i nie wiecie dla jakich celow zostanie to wykorzystane...Prawdopodobnie ta wasza pozorna uzyskana odpornoc to pozniejsze kalectwo i przedwczesne zgony i czlowiek ktoremu zakrzep mozna wywolac elektronicznie...I co wy na to?Czy to nbardzo absurdalna koncepcja? A zwezenia ruchu i jedna kase w markecie tez robia dla waszego dobra.....To wolniejszy rozwoj,gotowka elektroniczna calkowicie pod kontrola i zywnosc pod kontrola...Gdzie kuicie chleb jak zostaniecie zablokowani elektronicznie?

    • 4 3

  • Dlatego Tym Urzędnikom należy podziękować

    I pogonić gdzie pieprz rośnie!

    Życie nie jest najważniejsza wartością, Tchórze!!!
    A tym bardziej życie nie jest celem nadrzędnym ruchu drogowego!!!

    • 16 2

  • Na szczęście autobusów ubyło

    • 12 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane