• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia Główna: nowe tory, stare problemy

Michał Sielski
3 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Stare pociągi, perony i tory to teraźniejszość PKP. Władze kolei przekonują jednak, że na pewno nie przyszłość. Stare pociągi, perony i tory to teraźniejszość PKP. Władze kolei przekonują jednak, że na pewno nie przyszłość.

W 2013 roku z Gdańska do Warszawy będziemy jeździć w 133 minuty. Przynajmniej taki jest plan. Na razie nie ma jednak torów i nowoczesnych pociągów, a w całej Polsce jest jedna lokomotywa, która taką podróż może zapewnić.



Musisz dostać się do Warszawy. Jaki środek transportu wybierasz?

Nie przeszkodziło to jednak władzom PKP Linie Kolejowe świętować w środę zakończenia - i to przed terminem - I etapu modernizacji stacji Gdynia Główna Osobowa. Część pasażerów nie zauważyła jednak nawet, że modernizacja trwała.

- Jakiś remont dworca ma być, ale chyba w przyszłym roku. Zresztą nie widać, żeby coś się zmieniło - mówi zaczepiony przez nas na dworcu w Gdyni Andrzej Masztel. Zdziwionych było również kilku innych podróżnych.

Zmiany są jednak spore, choć dla większości niedostrzegalne.

Na pierwszy etap remontu PKP Linie Kolejowe wydały już 38 mln euro, całość pochłonie 475 mln euro. Za te pieniądze wymieniona została przede wszystkim automatyka, zwrotnice, część torów i komputerowe urządzenia sterujące ruchem.

- Wpłynie to przede wszystkim na bezpieczeństwo pasażerów, ale również na komfort jazdy. To już jest odczuwalne. Poza tym przez Gdynię pociągi mogą teraz przejeżdżać z prędkością 60 km/h, do tej pory jechały maksymalnie 40 km/h - podkreśla Witold Kowalewski, dyrektor gdańskiego oddziału PKP Linie Kolejowe.

W 2010 roku zaczną się bardziej widoczne zmiany. Wyremontowane zostaną wszystkie perony oraz tunel, prowadzący do ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni. Na peronach pojawią się nowe wiaty oraz windy. Powstanie również 500 m ekranów akustycznych. Prace mają zakończyć się w 2013 roku. W tym samym czasie ma skończyć się też remont całej trasy pomiędzy Gdynią a Warszawą.

- Trzeba pamiętać, że np. budowa autostrady jest dużo łatwiejsza. Pracujemy na żywym organizmie, a do wykonania mamy 100 mostów i wiaduktów - podkreśla dyrektor projektu, Elżbieta Buczkowska. Całe przedsięwzięcie będzie kosztować 475 mln euro, z czego 400 mln euro pochodzi z funduszy Unii Europejskiej.

Na nowej trasie pociągi będą mogły rozwinąć prędkość 200 km/h. Ale tylko na 60 proc. odcinków. W pozostałych miejscach są np. zbyt ostre łuki. Mimo tego czas przejazdu ma być bezkonkurencyjny. Z Gdańska do Warszawy Wschodniej będzie można dojechać w 133 minuty. Nie oznacza to jednak, że tak będzie. Ten czas dotyczy bowiem pociągów z tzw. wychylnym pudłem, a tych żaden polski przewoźnik nie chce na razie kupić. Zwykłe pociągi dotrą do Warszawy w 163 minuty.

- Problem w tym, że w Polsce jest na razie jedna lokomotywa, która potrafi rozwinąć potrzebną do tego prędkość. A jeden "Huzar" nie wystarczy. Budujemy tory, stwarzamy możliwości, ale jeszcze musi być czym po nich jeździć. Wierzę jednak, że gdy tory będą gotowe, to Intercity będzie musiało kupić nowe pociągi - przyznaje członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe, Paweł Dziwisz.

Na razie czekają nas jednak kolejne miesiące jeszcze wolniejszych podróży. Kulminacja ma nastąpić w 2011 roku, bowiem wtedy prowadzonych będzie najwięcej prac, a na remontowanym odcinku pociągi nie mogą przekraczać prędkości 50 km/h.

Znacząca zmiana ma nastąpić jeszcze przed Euro 2012, kiedy gotowe będą główne tory, a także większość przejazdów przez największe miasta. Jeśli oczywiście wszystko uda się wykonać w terminie.

- Dlatego apeluję do wykonawców, by po przetargach brali się do roboty, a nie wysyłali protesty i ciągali konkurencję po sądach. Bo tak się niestety dzieje. Prac jest tyle, że wystarczy dla wszystkich i daj Boże, żebyśmy skończyli w terminie. Za parę lat nie będzie już bowiem takich pieniędzy z Unii, więc nie traćmy czasu na jałowe spory - grzmiał na spotkaniu z wykonawcami Paweł Dziwisz.

Miejsca

Opinie (155) 1 zablokowana

  • coś na temat PKP (1)

    Dla śmiechu polecam fakt z życia wzięty i opisany tutaj:
    http://brulionman.wordpress.com/2009/09/10/historia-z-kanarem-i-milicyjo/

    albo wpiszcie w googlach "współczesny bareizm" i pierwsza pozycja
    Swoją drogą przypomina mi się niedawny wywiad z prezezem pkp intercity o nowych wagonach, itp. Te nowe, zachwalane w niebiosa wagony to często te same, tylko przemalowane szroty

    • 2 0

    • to tak jak na SKM 3miasto

      nowe_stare kible

      • 0 1

  • niech PKP zatrudni przynajmniej więcej ślicznych pań konduktor to w ramach rekompensaty za nienajlepszą jazdę choć oko na czym zawiesić będzie :-)))

    • 0 0

  • a na dworcu w Gdyni powinno się też zmodernizować kebaby i zapiekanki - ciężko strawne i śmierdzące skarpetami - sanepid na nich nasłać

    • 3 1

  • WC na dworcu w Gdyni ma standard wychodka na wsi - to też wymaga dopracowania

    • 0 0

  • bezdomnych pogonić z dworca do Brata Alberta - zbierają "na przejazd" albo na "chleb" - oczywiście w płynie , albo wołają nakarmić głodnego z Wolina lub ze Szczecina uzasadniają to tym że przyjechali i zabrakło im pieniędzy , a żeby udowodnić że są nietutejsi to deklarują że są prawdziwymi Słowianami i nie mówią "jo" - tak mnie pare osób zaczepiło a widzę je co dzień w Gdańsku przy Krewetce jak wyłudzają od ludzi pieniądze i żrą kebaby skończy żreć i dalej żebra

    • 1 0

  • (2)

    biało zielona - możliwie najbrzydsze połączenie kolorów - źle się kojarzy - wandale - beee

    • 0 2

    • a żółto niebieskie jak flaga dziczy ukraińskiej

      oraz arkowej

      • 1 2

    • JAŚLI BIAŁO ZIELONE NAJBRZYDSZE TO CO DOPIERO SZTUCZNE ŻÓŁTO NIEBIESKIE BLE BLE

      • 0 0

  • w 2013 roku bede miliarderem... (3)

    a na razie jezdze autobusami...

    • 3 0

    • Erno pamietasz mnie moj przyjacielu:)

      • 0 0

    • erno w 2013 kupimy sobie solarisy i bedziemy lansowac sie na swkerku paląc gumę...

      do zobaczeniu brachu...

      • 0 0

    • erno

      A nie samochodami? Przecie o to chodzi rządowi, mediom i lobby motoryzacyjnemu w Polsce , aby ludzie olali transport publiczny.

      • 0 0

  • 357 km/h bez obciążenia (2)

    HUSARZ - "We wrześniu 2006 roku lokomotywa ta pobiła na torze w Niemczech rekord prędkości, osiągając 357 km/h bez obciążenia"

    wow!

    • 0 0

    • Znaczy maszynista byl po wizycie w WC

      • 1 0

    • ale jechała przy napięciu 15kV zmiennego a nie 3kV stałego w Polandii

      na CMK włączała się blokada w ciuchci przy 235 km/h a zakładano 250.

      1994 czerwiec, Pendolino koło Białej Rawskiej (CMK) 251 km/h.

      • 0 0

  • W 2013 roku z Gdańska do Warszawy będziemy jeździć w 133 minuty (2)

    AKURAT. s****y muchy będzie wiosna ...

    • 3 1

    • Wkradl sie blad mialo byc 135 minut (1)

      • 0 0

      • No chyba, że 135min. ha, ha, ha

        • 0 0

  • W kwestiach kolei jesteśmy strasznie z tyłu za Europą...

    Tam nikt nie zastanawiał się, czy szybkie pociągi są potrzebne, czy będą konkurencją dla samolotów czy nie. Po prostu 20parę lat temu podjęto decyzje, zbudowano tory, zainwestowano środki i teraz czerpie się potężne zyski. Nikt o zdrowych zmysłach (chyba, że turystycznie) nie jeździ już samochodem np. z Brukseli do Paryża czy Londynu. Za długo i zbyt męcząco. Nie lata też samolotem, bo na lotnisko daleko, samoloty często się spóźniają albo loty są odwoływane. A pociągiem TGV? Z centrum do centrum, za cenę niższą niż samlotem i kilka razy szybciej niż samochodem. Do tego super bezpiecznie i superkomfortowo. Wszyscy są zadowoleni. A u nas? U nas ma dopiero powstać studium wykonalności sieci szybkich kolei, tak jakby nie było wiadomo, czy warto je budować. No może do 2020 roku, powstanie jedna eksperymentalna linia, ale na pewno nie do 3miasta, tylko jak znam życie z W-wy do Katowic. A potem ktoś dojdzie do wniosku, że jednak nie warto bo coś tam...Żenada. Tyle czasu już zostało zmarnowane, że teraz prace na siecią szybkich kolei powinny być priorytetem równym budowie autostrad, Inaczej utkniemy na szarym końcu Europy i już się z niego nie wygrzebiemy...

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane