• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia Główna: nowe tory, stare problemy

Michał Sielski
3 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Stare pociągi, perony i tory to teraźniejszość PKP. Władze kolei przekonują jednak, że na pewno nie przyszłość. Stare pociągi, perony i tory to teraźniejszość PKP. Władze kolei przekonują jednak, że na pewno nie przyszłość.

W 2013 roku z Gdańska do Warszawy będziemy jeździć w 133 minuty. Przynajmniej taki jest plan. Na razie nie ma jednak torów i nowoczesnych pociągów, a w całej Polsce jest jedna lokomotywa, która taką podróż może zapewnić.



Musisz dostać się do Warszawy. Jaki środek transportu wybierasz?

Nie przeszkodziło to jednak władzom PKP Linie Kolejowe świętować w środę zakończenia - i to przed terminem - I etapu modernizacji stacji Gdynia Główna Osobowa. Część pasażerów nie zauważyła jednak nawet, że modernizacja trwała.

- Jakiś remont dworca ma być, ale chyba w przyszłym roku. Zresztą nie widać, żeby coś się zmieniło - mówi zaczepiony przez nas na dworcu w Gdyni Andrzej Masztel. Zdziwionych było również kilku innych podróżnych.

Zmiany są jednak spore, choć dla większości niedostrzegalne.

Na pierwszy etap remontu PKP Linie Kolejowe wydały już 38 mln euro, całość pochłonie 475 mln euro. Za te pieniądze wymieniona została przede wszystkim automatyka, zwrotnice, część torów i komputerowe urządzenia sterujące ruchem.

- Wpłynie to przede wszystkim na bezpieczeństwo pasażerów, ale również na komfort jazdy. To już jest odczuwalne. Poza tym przez Gdynię pociągi mogą teraz przejeżdżać z prędkością 60 km/h, do tej pory jechały maksymalnie 40 km/h - podkreśla Witold Kowalewski, dyrektor gdańskiego oddziału PKP Linie Kolejowe.

W 2010 roku zaczną się bardziej widoczne zmiany. Wyremontowane zostaną wszystkie perony oraz tunel, prowadzący do ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni. Na peronach pojawią się nowe wiaty oraz windy. Powstanie również 500 m ekranów akustycznych. Prace mają zakończyć się w 2013 roku. W tym samym czasie ma skończyć się też remont całej trasy pomiędzy Gdynią a Warszawą.

- Trzeba pamiętać, że np. budowa autostrady jest dużo łatwiejsza. Pracujemy na żywym organizmie, a do wykonania mamy 100 mostów i wiaduktów - podkreśla dyrektor projektu, Elżbieta Buczkowska. Całe przedsięwzięcie będzie kosztować 475 mln euro, z czego 400 mln euro pochodzi z funduszy Unii Europejskiej.

Na nowej trasie pociągi będą mogły rozwinąć prędkość 200 km/h. Ale tylko na 60 proc. odcinków. W pozostałych miejscach są np. zbyt ostre łuki. Mimo tego czas przejazdu ma być bezkonkurencyjny. Z Gdańska do Warszawy Wschodniej będzie można dojechać w 133 minuty. Nie oznacza to jednak, że tak będzie. Ten czas dotyczy bowiem pociągów z tzw. wychylnym pudłem, a tych żaden polski przewoźnik nie chce na razie kupić. Zwykłe pociągi dotrą do Warszawy w 163 minuty.

- Problem w tym, że w Polsce jest na razie jedna lokomotywa, która potrafi rozwinąć potrzebną do tego prędkość. A jeden "Huzar" nie wystarczy. Budujemy tory, stwarzamy możliwości, ale jeszcze musi być czym po nich jeździć. Wierzę jednak, że gdy tory będą gotowe, to Intercity będzie musiało kupić nowe pociągi - przyznaje członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe, Paweł Dziwisz.

Na razie czekają nas jednak kolejne miesiące jeszcze wolniejszych podróży. Kulminacja ma nastąpić w 2011 roku, bowiem wtedy prowadzonych będzie najwięcej prac, a na remontowanym odcinku pociągi nie mogą przekraczać prędkości 50 km/h.

Znacząca zmiana ma nastąpić jeszcze przed Euro 2012, kiedy gotowe będą główne tory, a także większość przejazdów przez największe miasta. Jeśli oczywiście wszystko uda się wykonać w terminie.

- Dlatego apeluję do wykonawców, by po przetargach brali się do roboty, a nie wysyłali protesty i ciągali konkurencję po sądach. Bo tak się niestety dzieje. Prac jest tyle, że wystarczy dla wszystkich i daj Boże, żebyśmy skończyli w terminie. Za parę lat nie będzie już bowiem takich pieniędzy z Unii, więc nie traćmy czasu na jałowe spory - grzmiał na spotkaniu z wykonawcami Paweł Dziwisz.

Miejsca

Opinie (155) 1 zablokowana

  • 1 3 3 !!!

    Odgrzewane nieświeże kotlety ! Pod koniec lat 70' jeździłem wiele razy do Warszawy expresem w 135 min. Wtedy też była propaganda sukcesu ale jakieś tam sukcesy były ! 90 min. po 30 latach to by była nowość choćby na miarę Europy.

    • 6 0

  • W II wojnie światowej pojazdy gąsienicowe rozwijały większą prędkość 

    Poza tym przez Gdynię pociągi mogą teraz przejeżdżać z prędkością 60 km/h, do tej pory jechały maksymalnie 40 km/h - podkreśla Witold Kowalewski, dyrektor gdańskiego oddziału PKP Linie Kolejowe.

    Trasa Glasgow Edinburg to około 70 km a bilety kosztuje 10 funtów tam i z powrotem czyli 5 funtów w jedną stronę jest to równowartość 22,55 zł

    Szybką koleją z Glasgow do Edynburga
    Już niebawem na trasie Glasgow-Edynburg będą kursowały szybkie pociągi. Podróż będzie dzięki temu trwać o kwadrans krócej. Obecnie sprawdzane są możliwości przebudowy tej trasy tak, aby skrócić czas przejazdu z 50 minut do pół godziny.
    Według informacji podanych przez Strathclyde Partnership for Transport (SPT) ma tam zostać zastosowany system Maglev. Szybkie połączenie ma wpłynąć na rozwój obu miast i da początek bardziej intensywnemu rozwojowi Szkocji. Jak powiedział Alistair Watson szybka kolej to sposób aby sprostać wymaganiom nowoczesnego społeczeństwa.

    • 3 0

  • Dworzec!! (1)

    Rozumiem, że kolej potrzebuje modernizacji w różnych obszarach:peronów, torów,zwrotnic itp.,Wiem też ,że Gdynia próbuje zaistnieć jako miasto w którym wszystko jest naj... Ale dworzec ma to miasto najbrudniejszy w Polsce,okropnie zagracony budami i z zapachem slamsów .Ilekroć jestem na tym dworcu ,przerzywam obrzydzenie.

    • 4 2

    • najbrudniejszy w Polsce...lekka przesada,są gorsze zapewniam

      ale faktycznie nie jest to zbyt zachęcająca wizytówka miasta

      • 2 0

  • już nie plujcie tak na dworzec w Gdyni - w Pruszczu jest gorszy , nawet kibelka niema , no chyba że za rogiem :-)))

    • 1 0

  • dworzec Gdynia Gówna nie jest taki zły - co powiecie o dworcu w Katowicach - depresji można dostać , w dodatku taki specyficzny zapach , węgiel czy coś takiego - okropne

    • 2 0

  • gdyby babcia miala spodnie...

    Przecież jużb dawno jeździliyśmy 300 na godz.gdybyśmy tory ani tabor.

    • 1 0

  • no i w trójmieście zrobimy wyścig SKMek po nowych torach :-)))

    • 1 0

  • no to pan dyrektór gdańskiego oddziału linie kolejowe ma się czym chwalić

    no nie ma co!
    60 km/h
    a czy są jakieś pociągi, które nie zatrzymują się w Gdyni?
    a może od nowego rozkładu jazdy będą
    przecież w tym gównianym PKP wszystko jest mozliwe!
    a propos - jakie nagrody przyznało sobie prezesostwo i dyrektorzy PKP za te przedterminowe szopki?
    ile wpadło na konto?
    okrągłe sumki - no nie!
    te perony w Gdyni są cudowne - sam modernizm i morski klimat
    nie ma co tego zmieniać
    budynek też piękny - siedzi tam pół Tczewa i wymyśla głupoty na poziomie Byngladeszu i Albanii

    • 0 1

  • ZA ZGLOSZENIE NIE SLUSZNEGO BADZ ZLOSLIWEGO PROTESTU FIRMY POWINY PLACIC DUZE KARY

    SKONCZYLO BY SIE TAKIE WALENIE W ch..a

    • 0 0

  • hehe

    (...)A jeden "Huzar" nie wystarczy. (...) jak już to HUSARZ !

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane