• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia Główna: nowe tory, stare problemy

Michał Sielski
3 grudnia 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Stare pociągi, perony i tory to teraźniejszość PKP. Władze kolei przekonują jednak, że na pewno nie przyszłość. Stare pociągi, perony i tory to teraźniejszość PKP. Władze kolei przekonują jednak, że na pewno nie przyszłość.

W 2013 roku z Gdańska do Warszawy będziemy jeździć w 133 minuty. Przynajmniej taki jest plan. Na razie nie ma jednak torów i nowoczesnych pociągów, a w całej Polsce jest jedna lokomotywa, która taką podróż może zapewnić.



Musisz dostać się do Warszawy. Jaki środek transportu wybierasz?

Nie przeszkodziło to jednak władzom PKP Linie Kolejowe świętować w środę zakończenia - i to przed terminem - I etapu modernizacji stacji Gdynia Główna Osobowa. Część pasażerów nie zauważyła jednak nawet, że modernizacja trwała.

- Jakiś remont dworca ma być, ale chyba w przyszłym roku. Zresztą nie widać, żeby coś się zmieniło - mówi zaczepiony przez nas na dworcu w Gdyni Andrzej Masztel. Zdziwionych było również kilku innych podróżnych.

Zmiany są jednak spore, choć dla większości niedostrzegalne.

Na pierwszy etap remontu PKP Linie Kolejowe wydały już 38 mln euro, całość pochłonie 475 mln euro. Za te pieniądze wymieniona została przede wszystkim automatyka, zwrotnice, część torów i komputerowe urządzenia sterujące ruchem.

- Wpłynie to przede wszystkim na bezpieczeństwo pasażerów, ale również na komfort jazdy. To już jest odczuwalne. Poza tym przez Gdynię pociągi mogą teraz przejeżdżać z prędkością 60 km/h, do tej pory jechały maksymalnie 40 km/h - podkreśla Witold Kowalewski, dyrektor gdańskiego oddziału PKP Linie Kolejowe.

W 2010 roku zaczną się bardziej widoczne zmiany. Wyremontowane zostaną wszystkie perony oraz tunel, prowadzący do ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni. Na peronach pojawią się nowe wiaty oraz windy. Powstanie również 500 m ekranów akustycznych. Prace mają zakończyć się w 2013 roku. W tym samym czasie ma skończyć się też remont całej trasy pomiędzy Gdynią a Warszawą.

- Trzeba pamiętać, że np. budowa autostrady jest dużo łatwiejsza. Pracujemy na żywym organizmie, a do wykonania mamy 100 mostów i wiaduktów - podkreśla dyrektor projektu, Elżbieta Buczkowska. Całe przedsięwzięcie będzie kosztować 475 mln euro, z czego 400 mln euro pochodzi z funduszy Unii Europejskiej.

Na nowej trasie pociągi będą mogły rozwinąć prędkość 200 km/h. Ale tylko na 60 proc. odcinków. W pozostałych miejscach są np. zbyt ostre łuki. Mimo tego czas przejazdu ma być bezkonkurencyjny. Z Gdańska do Warszawy Wschodniej będzie można dojechać w 133 minuty. Nie oznacza to jednak, że tak będzie. Ten czas dotyczy bowiem pociągów z tzw. wychylnym pudłem, a tych żaden polski przewoźnik nie chce na razie kupić. Zwykłe pociągi dotrą do Warszawy w 163 minuty.

- Problem w tym, że w Polsce jest na razie jedna lokomotywa, która potrafi rozwinąć potrzebną do tego prędkość. A jeden "Huzar" nie wystarczy. Budujemy tory, stwarzamy możliwości, ale jeszcze musi być czym po nich jeździć. Wierzę jednak, że gdy tory będą gotowe, to Intercity będzie musiało kupić nowe pociągi - przyznaje członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe, Paweł Dziwisz.

Na razie czekają nas jednak kolejne miesiące jeszcze wolniejszych podróży. Kulminacja ma nastąpić w 2011 roku, bowiem wtedy prowadzonych będzie najwięcej prac, a na remontowanym odcinku pociągi nie mogą przekraczać prędkości 50 km/h.

Znacząca zmiana ma nastąpić jeszcze przed Euro 2012, kiedy gotowe będą główne tory, a także większość przejazdów przez największe miasta. Jeśli oczywiście wszystko uda się wykonać w terminie.

- Dlatego apeluję do wykonawców, by po przetargach brali się do roboty, a nie wysyłali protesty i ciągali konkurencję po sądach. Bo tak się niestety dzieje. Prac jest tyle, że wystarczy dla wszystkich i daj Boże, żebyśmy skończyli w terminie. Za parę lat nie będzie już bowiem takich pieniędzy z Unii, więc nie traćmy czasu na jałowe spory - grzmiał na spotkaniu z wykonawcami Paweł Dziwisz.

Miejsca

Opinie (155) 1 zablokowana

  • "Jakiś remont dworca ma być, ale chyba w przyszłym roku. Zresztą nie widać, żeby coś się zmieniło"

    to trzeba se bryle zmienić na lupe!
    przez półtora roku jeżdżąc do rumi widze jak przed dworcem w gdyni wymienia sie infrastrukture kolejową
    a zatem panie sielski - kiedy bedziesz dojeżdżał do gdyni przyciśnij nos do szyby

    • 1 0

  • kiedyś widziałem dokument - pewnie na Discovery - jak Anglicy remontowali trase u siebie

    nie wiem czy zajęło im to więcej niż rok (pewnie 2x dłuższa niż do warszawy), TYLKO w NOCY trwały prace, bo trasa była uczęszczana i w dzień jeździło nią dziesiątki składów

    czy naszych torów nie można oddać do remontu tym, którzy na tym się znają?

    • 4 0

  • rfn

    To bardzo dobra wiadomosc, ale w 133minuty do Wawy nie uwierze:)

    • 0 0

  • Czemu nie hala :

    Wiaty na peronach w Gdyni Gł?? O nieee, czemu nie jedna konkretna hala ? Taka wielka stacja, tyle odprawianych codziennie pociagów i WIATY??
    Tam nadal trzeba będzie czekać na pociagi w wietrze bo na dworcu nie bedzie i tak gdzie sie podziać, a na peronach to piździ jak... jak w Gdyni :D

    Masakra:/

    • 0 0

  • dwa tygodnie temu jechałem z Bydgoszczy do Gdyni...czas przejazdu....234 minuty...czyżby

    następnym razem jadę rowerem, na zdrowie wyjdzie i dla portfela lepiej

    • 0 0

  • Ciekawe..

    Tytuł artykułu mówi o Gdyni, a zaczyna się potem od zdania o Gdańsku... "W 2013 roku z Gdańska do Warszawy będziemy jeździć w 133 minuty."

    • 0 0

  • Zarząd PKP jest częścią lobby motoryzacyjnego. (2)

    które ma na celu rozwalić podróżowanie po Polsce koleją.

    • 0 1

    • (1)

      Który zarząd masz na myśli? Zarząd InterCity świadczący usługi przewozowe? Zarząd PKP PLK zarządzajace infrastrukturą? Czy zarząd PKP SA, które stoi nad wszystkimi?

      • 0 0

      • Wszyscy

        Ale generalnie Zarząd Główny PKP

        • 0 0

  • intercity

    teraz problemy znikną :) Intercity przygotowało specjalne zniżki i promocje dla podróżnych, szczegóły na intercity.pl

    • 0 0

  • Superbilet

    ja słyszałem o Superbilecie, jedziesz w dowolnym kierunku gdzie tylko chcesz i płacisz jedyne 50 zł, jedynie trzeba bilet kupić 3 dni przed odjazdem

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane