- 1 Zamkną przystanek SKM na pół roku (67 opinii)
- 2 Nawałnica wycięła spory kawałek lasu (159 opinii)
- 3 Ruszył rozruch spalarni na Szadółkach (85 opinii)
- 4 Gwałtowna ulewa nad Trójmiastem (325 opinii)
- 5 Nowe życie dawnej szkoły w Brzeźnie (71 opinii)
- 6 Po pożarze hali. Zakaz kąpieli do piątku (164 opinie)
Gdyńska komunikacja: krótsze, ale częstsze kursy to podstawa
- Z satysfakcją odnotowaliśmy zmiany polegające na uproszczeniu siatki połączeń i mamy nadzieję, że to początek szerszego procesu. Często kursujące autobusy na krótszych trasach w praktyce zyskują dużo większe uznanie niż linie "anakondy" - uważa Kajetan Lewandowski ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Przypomnijmy:
- Gdynia, przy dofinansowaniu z UE, zamierza w najbliższych latach kupić autobusy w pełni elektryczne.
- Jak tłumaczyli urzędnicy, stosowny wniosek o dofinansowanie musi być poparty danymi z tras linii, na których mają jeździć "elektryki".
- M.in. w związku z tym od grudnia zmieniono rozkład jazdy.
- Wzburzyło to pracowników zakładów przy ul. Polskiej, dojeżdżających m.in. z Chwarzna i Witomina. Rozpoczęła się dyskusja na temat zmian w gdyńskiej komunikacji.
Dziś prezentujemy kolejny głos w tej sprawie. Tym razem to opinia społeczników ze stowarzyszenia Miasto Wspólne, podpisana przez Kajetana Lewandowskiego. Śródtytuły pochodzą od redakcji.
ZKM wybiera długie trasy, a pasażerowie samochody
Dotychczasowa argumentacja ZKM w Gdyni brzmiała "pasażerowie w badaniach preferują połączenia bezpośrednie". Rzeczywiście: najpopularniejszym postulatem wskazywanym przez mieszkańców w badaniach była właśnie osławiona "bezpośredniość". Należy jednak pamiętać, że zaraz za tym postulatem "na podium" plasowały się sprzeczne z nią "punktualność" i "częstotliwość".
Coś zatem trzeba wybrać - ZKM wybierał połączenia bezpośrednie, a pasażerowie własny samochód. Bo autobus "bezpośredni", jadący przez całe miasto kursuje rzadko (więc ewentualne spóźnienie o dwie minuty oznaczać może 28 minut czekania) i niepunktualnie (bo przejeżdża np. przez cztery newralgiczne punkty w mieście).
Przykładem może być linia 103, która powstała z połączenia części kursów linii 160 i 182. Jest to jedna z najmniej punktualnych linii w mieście i trafienie na nią w szczycie to raczej kwestia przypadku. Czy w oparciu o taki autobus można planować dzień?
Niepozorne Obłuże zawstydza Gdynię
Dlatego z satysfakcją odnotowaliśmy zmiany polegające na uproszczeniu siatki połączeń i mamy nadzieję, że to początek szerszego procesu. Zwracamy uwagę w szczególności na kwestię zbyt słabych połączeń w kierunku Chwarzna i Wiczlina, w tym wymienionej linii 103.
Cieszy nas zapowiedź odejścia od planów wydłużenia linii 29 z Wielkiego Kacka do Demptowa na rzecz osobnych linii docierających do Śródmieścia. Warto zwrócić uwagę na bałagan w połączeniach w kierunku górnego Obłuża, gdzie dojeżdżają trzy słabe linie (103, 134 i 182) zamiast jednej.
Sąsiednie Pogórze Górne ma silną linię 194 tylko na plac Kaszubski i w efekcie "niepozorne" Pogórze cechuje najwyższy udział komunikacji zbiorowej w podróżach w całej Gdyni. Widać zatem wyraźnie, że często kursujące autobusy na krótszych trasach w praktyce zyskują dużo większe uznanie, niż "linie-anakondy" raz na 40 minut.
Czytaj też: przybyło tablic na przystankach
Oczywiście, lista problemów do rozwiązania w komunikacji miejskiej jest długa: brakuje buspasów, część przystanków przesiadkowych jest trudno dostępna dla osób z niepełnosprawnościami a system zakupu karnetów u kierowców powoli staje się archaizmem w skali kraju. Nadal istnieją części miasta, gdzie autobus jest "gdzieś daleko", a samochód zaparkowany pod domem.
Pracy jest jeszcze dużo
Przykładem takiego rejonu jest ulica Legionów na Wzgórzu, gdzie nie funkcjonuje całotygodniowe dwukierunkowe połączenie. A Legionów jest szóstą co do liczby ludności ulicą w mieście! W tym samym czasie "świątek, piątek, czy niedziela" trolejbus 23 kursuje pod bramę Stoczni Gdynia. Lada moment na Kaczych Bukach zacznie mieszkać więcej mieszkańców niż na Babich Dołach - tam też musi dotrzeć transport publiczny.
Czytaj więcej: Najbardziej zaludnione ulice Trójmiasta.
Przerobienie węzła Wzgórze z dogodnego punktu przesiadkowego na węzeł drogowy z tunelem "dla pieszych" i rozbiciem przesiadek w kierunku południowym także nie pomaga. Niestety, tutaj potrzeba dziesiątek milionów, by naprawić wszystkie błędy projektantów.
Kibicujemy więc ZKM Gdynia w podjętych działaniach na rzecz korekty sieci tras. Kierunek ten z pewnością napotykać będzie opór osób, które od lat korzystały z bezpośrednich połączeń (tak jak p. Mirosław, który musi się przesiąść jadąc z Witomina na ulicę Polską, którego list rozpoczął tę dyskusję), niemniej w skali całego miasta to sprawność i częstotliwość pozwala na odstawienie samochodów i decyzję o dojazdach do pracy, czy szkoły autobusem. A o to przecież chodzi wszystkim. Także tym, którzy muszą korzystać z samochodów i dzielą przepustowość z tymi, których da się przekonać do powrotu do grona klientów ZKM.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Miejsca
Opinie (406) 8 zablokowanych
-
2019-01-04 07:19
(1)
Mi jako słoikowi z Rybna się podoba, ale i tak będę jeździł autem bom janusz
- 25 11
-
2019-01-04 12:47
Gdyńska ZKM może się podobać tylko komuś kto miał na wsi
4 kursy PKSu dziennie
- 7 3
-
2019-01-04 07:21
I prawidłowo (3)
Mniej linii, ale z większą częstotliwością - wtedy przesiadka na inny autobus (który też często kursuje) nie będzie żadnym problemem.
- 38 11
-
2019-01-04 11:28
(2)
Autobus 194 rano w godzinach 6:30-8:30 potrafi mieć 15-20 minut spóźnienia w kierunku Placu Kaszubskiego z powodu korka przy Galerii Szperk, ale chyba nikogo to nie interesuje.
- 12 0
-
2019-01-04 13:47
no raczej nie interesuje (1)
bo galeria szperk to nie Gdynia tylko kosakowo
- 3 6
-
2019-01-04 15:10
jest napisane przy galerii, a galeria leży przy granicy Gdyni, czytanie ze zrozumieniem się kłania
- 6 0
-
2019-01-04 07:23
w Gdyni każdy a samochód (2)
środkami masowego rażenia jeżdżą tylko afroautochtoni
- 24 19
-
2019-01-04 12:47
Nawet urzędast
- 6 0
-
2019-01-06 18:04
I stąd korki
Skoro masz takie zdanie to przynajmniej w przyszłości na korwczki nie narzekaj.
- 5 0
-
2019-01-04 07:34
Kajetan ma częściową rację (6)
że potrzebne są "silne" linie autobusowe. Ale ja uważam, że potrzebne są jeszcze w godzinach szczytowych linie mające wyjątki na swoich trasach. Coś jak zlikwidowane popołudniowe 4 kursy 160 z Dw. Morskiego na Sokółkę, o którym w swoim artykule wspomniałem.
Nie twierdzę że KAŻDY kurs 160 musiałby zaczynach na dworcu morskim.
Też by się przydało poranne połączenie, coś jak 170, ale jadące ul. Polską i Portową na Plan Kaszubski. Codziennie widzę sporą grupę osób na przystanku przy rondzie Ofiar Grudnia z północnych dzielnic czekających na 133.
Też uważam, że każdy kurs 109 powinien być przedłużony do Redłowa SKM. Zwłaszcza sobotnie i w handlowe niedziele. Dużo osób tą linią jedżdzi przecież na zakupy do Riviery. Zwłaszcza starsze do Auchan.- 31 14
-
2019-01-04 13:18
Dlaczego nie obwodnica (4)
Dojeżdżam z Karwin na Cisowa i muszę przyjeżdżać całą Gdynię. Dlaczego nie ma połączeń obwodnicą ?
- 9 0
-
2019-01-04 13:38
Obwodnica (2)
Gdyż obwodnica jest "wypadkogenna". Codziennie na jakimś odcinku obwodnicy masz wypadek i korek. Ładowanie w obwodnicę linii autobusowych skutkuje tym, że w przypadku wypadku autobusy mogą być przytkane nawet na kilkadziesiąt minut. Czyli kilka sąsiadujących kursów wypada z rozkładu. A nie ma nawet jak wysiąść, przejść się, podjechać kolejką. Czy ominąć bocznymi drogami.
Przez miasto w przypadku wypadku np. na Morskiej autobus zawsze jakoś przejedzie.- 1 3
-
2019-01-04 13:47
Dlatego w szczycie, albo zwłaszcza w szczycie przez zabudowane Chwarzno Wiczlino
Wiczlińska - Marszewska (10 minut dłużej i ok. 10 tysięcy potencjalnych gdynian po drodze)
- 5 1
-
2019-01-04 13:48
Za to przez centrum jest az 45 minut dluzej
- 6 0
-
2019-01-04 13:45
Obwodnica niesie duże ryzyko spożnień,
ale już Wiczlińska i Marszewska o 10 minut dłuższym przejeździe wcale. Niestety, ZKM musi najpierw do tego dojrzeć. Miasto Wspólne chyba też.
- 9 1
-
2019-01-04 21:25
Dawno temu powinna już powstać linia z północy do Placu Kaszubskiego przez Polską, szczytowa.
Ale w Gdyni się nie da i obserwuję to od bardzo wielu wielu lat. To miasto, to jakieś zjawisko emocjonalne. Trzyma mnie tutaj tylko praca....
- 2 1
-
2019-01-04 07:38
(3)
Chcecie przesiadek, zapraszamy do Gdańska... Niby autobusy co 10-15 min, ale jak coś złapie minimalną obsuwę to gnijesz na przystanku 20 minut...
- 39 18
-
2019-01-04 07:39
(1)
W Gdańsku liczba pasażerów rośnie, w Gdyni maleje.
- 9 5
-
2019-01-04 08:48
rośnie ale tylko w przeliczeniu na pojazd
a i to wyłącznie z powodu nagminnego odwoływania kursów
- 13 3
-
2019-01-06 18:06
Ale to 20 minut. A jak ci wypadnie jeden z dwóch na godzinę to masz obsuwę 60 minut. A przy przesiadkach zawsze jest szansa na inne linie.
- 1 3
-
2019-01-04 07:38
Teoretycy z Miasto Wspólne (1)
Czyli jak się lansować w stylu nie znam się ale wypowiem.
Przykład linia 29 już dawno na Demptowo nie jest planowana.- 38 18
-
2019-01-04 09:24
A czytałeś artykuł?
"Cieszy nas zapowiedź odejścia od planów wydłużenia linii 29 z Wielkiego Kacka do Demptowa na rzecz osobnych linii docierających do Śródmieścia."
- 3 3
-
2019-01-04 07:39
bilety (12)
W Gdyni najbardziej kuleje system biletowy, tj. brak biletomatów, u kierowcy można kupić tylko karnet, a kiosku nie uraczysz. Można oczywiście kupić bilet w telefonie, ale niech internet się skończy albo telefon rozładuje. Masakra, w porównaniu z Gdańskiem, Gdynia leży i kwiczy.
- 57 14
-
2019-01-04 08:29
Bilety u kierowców - porażka!!! (1)
Kierowcy sprzedają bilety - łapią opóźnienia, bo przeważnie jak sprzedają bilety, to stoją na przystanku. A jeszcze nie miej drobnych - albo ci nie sprzedadzą biletu albo walną jakieś komentarze. Pytam się więc, jak są oni przygotowani do pracy, że nie mają wydać?
Może już zakończmy to średniowiecze, postawmy biletomaty...- 11 8
-
2019-01-04 08:50
Bzdura za bzdurą
nie ma problemu ze sprzedażą biletów u kierowców w Gdyni i nie rodzi to żadnych opóźnień wartych wspominania - o to chodzi w karnetach, które zawsze kosztują okrągłą kwotę. Być może w Gdańsku jest problem z odliczeniem 15 groszy.
- 6 11
-
2019-01-04 08:46
bilet (1)
A w porównaniu z Poznaniem Krakowem i Wrocławiem całe trójmiasto leży i kwiczy.
- 13 3
-
2019-01-06 18:13
Bo Poznań, Wrocław czy Warszawa to jedno miasto. A tu są trzy, a właściwie dwa organizujące transport plus SKM. Więc i dogadać się trudniej.
- 1 3
-
2019-01-04 08:51
biletomaty to trąd (3)
awaryjne grzmoty nieudolnie obsługowane przez firmy-krzaki
Jedyny zysk z biletomatów mają kanary. Wsiadłeś bo liczyłeś, że kupisz bilet w pojeździe? Automat się na ciebie wys rał? Ojej, strasznie nam przykro, piszemy mandacik.- 9 8
-
2019-01-04 09:23
(1)
wystarczy biletomat na przystanku jak w Gdańsku
- 10 0
-
2019-01-04 11:43
Mówisz o tych cudach techniki?
"Mimo zapewnień ZTM i Mennicy Polskiej nowe biletomaty wciąż stwarzają pasażerom więcej problemów, niż przynoszą pożytku. Nasz czytelnik wykrył kolejną usterkę w ich oprogramowaniu. ZTM nie jest jednak w stanie pociągnąć wykonawcy automatów do odpowiedzialności i nałożyć na niego kar umownych."
Faktycznie, lećmy pędźmy do tej niesłychanej zdobyczy cywilizacyjnej!- 6 5
-
2019-01-04 11:54
W całej Europie wszędzie biletomaty
Tylko w mieście z morza i marzeń niepotrzebne.
- 7 3
-
2019-01-04 09:42
informuje (2)
u kierowcy dostaniesz już nie tylko karnety
- 7 6
-
2019-01-04 12:09
w Gdyni (1)
tylko karnety !
- 7 6
-
2019-01-04 13:18
Ale przecież możesz kupić bilet 1-godzinny
u kierowcy właśnie.
- 6 5
-
2019-01-06 18:11
To właśnie wypowiedź laika
Po pierwsze, 90% pasażerów ma bilet miesięczny. Po 2, u kierowcy można kupić tańszy bilet godzinny, pojedynczy a nie tylko karnet. Po 3, ja mam bilet Metropolitany i mam w nosie czym jadę o gdzie. Więc jak ktoś chce to może.
Ktoś narzeka na brak drobnych, to może kupić bilet przez komórkę. A biletomaty kosztują majątek, po to aby kilka osób dziennie może w nich kupiły bilety... Pewnie, że fajnie jakby były, ale myślę, że tylko dla turystów. Bo autochtoni używaliby ich raczej sporadycznie.- 3 0
-
2019-01-04 07:40
(2)
Zlikwidować komunikację miejską w Gdyni. Na wsi wystarczy jeden PKS. Gdynia jest na skraju upadku. Poza festynami za grube miliony nic się tutaj nie dzieje.
- 41 29
-
2019-01-04 12:48
Budżet już trzeszczy (1)
- 8 3
-
2019-01-04 13:48
trzeszczą trole
po forach
- 1 9
-
2019-01-04 07:45
Kiedy bedzie jeden tani bilet na wszystkie mozliwe liniie w całej aglomeracji trojmiejskiej??
Bez tego mozecie sobie swoją "komunikacje miejską" wiecie gdzie wsadzic
- 44 8
-
2019-01-04 07:56
No tak, chodzi o to żeby ludzi ekasowali po 2 bilety za przejazd a nie po jednym (4)
- 54 5
-
2019-01-04 08:14
(3)
Przecież jest bilet godzinny, są inne bilety okresowe. Tu chodzi o to, żeby autobusy/ trolejbusy były punktualne i częste.
- 9 12
-
2019-01-04 08:52
bilety są czasowe, ale są przede wszystkim jednoprzejazdowe (2)
więc przesiadki staną się kłopotliwe
- 14 3
-
2019-01-04 13:20
Są i takie i takie (1)
Kupujesz godzinny i nie przejmujesz się, że musisz się przesiąść. Po prostu Gdynianie przyzwyczaili się do jednoprzejazdowych. Ale wcale nie trzeba ich używać.
- 5 7
-
2019-01-04 13:51
ja rozumiem ze są i takie i takie
ale jaka to dla mnie atrakcja jak trasę pojedynczego autobusu, którą przejeżdżałem od A do B za 3,20zł rozbiją mi na 3 różne autobusy z biletem godzinnym za 3,80 (ewentualnie 3x3,20, lol)?
- 13 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.