• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńska komunikacja: krótsze, ale częstsze kursy to podstawa

Kajetan Lewandowski, Miasto Wspólne
4 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Społecznicy zauważają, że bezpośrednie połączenia sprawiają, że autobusy jeżdżą rzadko i nie są punktualne. Społecznicy zauważają, że bezpośrednie połączenia sprawiają, że autobusy jeżdżą rzadko i nie są punktualne.

- Z satysfakcją odnotowaliśmy zmiany polegające na uproszczeniu siatki połączeń i mamy nadzieję, że to początek szerszego procesu. Często kursujące autobusy na krótszych trasach w praktyce zyskują dużo większe uznanie niż linie "anakondy" - uważa Kajetan Lewandowski ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.



Przypomnijmy:

  1. Gdynia, przy dofinansowaniu z UE, zamierza w najbliższych latach kupić autobusy w pełni elektryczne.
  2. Jak tłumaczyli urzędnicy, stosowny wniosek o dofinansowanie musi być poparty danymi z tras linii, na których mają jeździć "elektryki".
  3. M.in. w związku z tym od grudnia zmieniono rozkład jazdy.
  4. Wzburzyło to pracowników zakładów przy ul. Polskiej, dojeżdżających m.in. z Chwarzna i Witomina. Rozpoczęła się dyskusja na temat zmian w gdyńskiej komunikacji.

Dziś prezentujemy kolejny głos w tej sprawie. Tym razem to opinia społeczników ze stowarzyszenia Miasto Wspólne, podpisana przez Kajetana Lewandowskiego. Śródtytuły pochodzą od redakcji.

***

Grudniowe zmiany w kursowaniu komunikacji miejskiej w Gdyni to pierwsze od wielu lat zmiany ograniczające liczbę połączeń bezpośrednich na rzecz połączeń przesiadkowych, krótszych, ale pewniejszych w warunkach stałego zjawiska korkowania się gdyńskich ulic. Są to - jak widać po krytycznych głosach - zmiany trudne, ale paradoksalnie konieczne, jeśli chcemy, aby komunikacją miejską w Gdyni podróżowało więcej pasażerów.

ZKM wybiera długie trasy, a pasażerowie samochody



Dotychczasowa argumentacja ZKM w Gdyni brzmiała "pasażerowie w badaniach preferują połączenia bezpośrednie". Rzeczywiście: najpopularniejszym postulatem wskazywanym przez mieszkańców w badaniach była właśnie osławiona "bezpośredniość". Należy jednak pamiętać, że zaraz za tym postulatem "na podium" plasowały się sprzeczne z nią "punktualność" i "częstotliwość".

Coś zatem trzeba wybrać - ZKM wybierał połączenia bezpośrednie, a pasażerowie własny samochód. Bo autobus "bezpośredni", jadący przez całe miasto kursuje rzadko (więc ewentualne spóźnienie o dwie minuty oznaczać może 28 minut czekania) i niepunktualnie (bo przejeżdża np. przez cztery newralgiczne punkty w mieście).

Przykładem może być linia 103, która powstała z połączenia części kursów linii 160 i 182. Jest to jedna z najmniej punktualnych linii w mieście i trafienie na nią w szczycie to raczej kwestia przypadku. Czy w oparciu o taki autobus można planować dzień?

Niepozorne Obłuże zawstydza Gdynię



Dlatego z satysfakcją odnotowaliśmy zmiany polegające na uproszczeniu siatki połączeń i mamy nadzieję, że to początek szerszego procesu. Zwracamy uwagę w szczególności na kwestię zbyt słabych połączeń w kierunku Chwarzna i Wiczlina, w tym wymienionej linii 103.

Cieszy nas zapowiedź odejścia od planów wydłużenia linii 29 z Wielkiego Kacka do Demptowa na rzecz osobnych linii docierających do Śródmieścia. Warto zwrócić uwagę na bałagan w połączeniach w kierunku górnego Obłuża, gdzie dojeżdżają trzy słabe linie (103, 134 i 182) zamiast jednej.

Sąsiednie Pogórze Górne ma silną linię 194 tylko na plac Kaszubski i w efekcie "niepozorne" Pogórze cechuje najwyższy udział komunikacji zbiorowej w podróżach w całej Gdyni. Widać zatem wyraźnie, że często kursujące autobusy na krótszych trasach w praktyce zyskują dużo większe uznanie, niż "linie-anakondy" raz na 40 minut.

Czytaj też: przybyło tablic na przystankach

Oczywiście, lista problemów do rozwiązania w komunikacji miejskiej jest długa: brakuje buspasów, część przystanków przesiadkowych jest trudno dostępna dla osób z niepełnosprawnościami a system zakupu karnetów u kierowców powoli staje się archaizmem w skali kraju. Nadal istnieją części miasta, gdzie autobus jest "gdzieś daleko", a samochód zaparkowany pod domem.

Pracy jest jeszcze dużo



Przykładem takiego rejonu jest ulica Legionów na Wzgórzu, gdzie nie funkcjonuje całotygodniowe dwukierunkowe połączenie. A Legionów jest szóstą co do liczby ludności ulicą w mieście! W tym samym czasie "świątek, piątek, czy niedziela" trolejbus 23 kursuje pod bramę Stoczni Gdynia. Lada moment na Kaczych Bukach zacznie mieszkać więcej mieszkańców niż na Babich Dołach - tam też musi dotrzeć transport publiczny.

Czytaj więcej: Najbardziej zaludnione ulice Trójmiasta.

Przerobienie węzła Wzgórze z dogodnego punktu przesiadkowego na węzeł drogowy z tunelem "dla pieszych" i rozbiciem przesiadek w kierunku południowym także nie pomaga. Niestety, tutaj potrzeba dziesiątek milionów, by naprawić wszystkie błędy projektantów.

Kibicujemy więc ZKM Gdynia w podjętych działaniach na rzecz korekty sieci tras. Kierunek ten z pewnością napotykać będzie opór osób, które od lat korzystały z bezpośrednich połączeń (tak jak p. Mirosław, który musi się przesiąść jadąc z Witomina na ulicę Polską, którego list rozpoczął tę dyskusję), niemniej w skali całego miasta to sprawność i częstotliwość pozwala na odstawienie samochodów i decyzję o dojazdach do pracy, czy szkoły autobusem. A o to przecież chodzi wszystkim. Także tym, którzy muszą korzystać z samochodów i dzielą przepustowość z tymi, których da się przekonać do powrotu do grona klientów ZKM.
Kajetan Lewandowski, Miasto Wspólne

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (406) 8 zablokowanych

  • Zmiany potrzebne (1)

    Jeżdżę gdyńska komunikacją miejską od ponad 20 lat. I czasem jestem z niej zadowolona (nowy tabor, dogodne połączenia), a czasem uważam, że jadę za karę. Spóźnienia już przed 7 (a brak korków), bo kierowca sprzedaje bilety, bo Tristar nie pomaga, a miał wspierać transport publiczny... a te linie przez pół miasta to jakaś pomyłka - wiadomo, że na czas nie będą. Dlatego uważam, że potrzebne sa zmiany. Potrzebne jest myślenie - jak sprawić, żeby ludzie wybierali ZKM na trasach do szkoły/ pracy/ kina/ do znajomych. Liczba samochodów w Gdyni poraża :-/

    • 32 6

    • zgadza się,

      zmiany są potrzebne, ale takie, które zachęcą do korzystania z komunikacji miejskiej , a nie odwrotnie !

      • 5 1

  • Kiedy z Wiczlina autobus do PKM Karwiny, SKM Grabówek i całodzienny do SKM Redłowo? (7)

    Duża część osób mieszkających na Wiczlinie to osoby pracujące w Gdańsku, w tym na górnym tarasie. Dla tych ludzi nie istnieje alternatywa w postaci komunikacji zbiorowej. Brak jakiegokolwiek połączenia do przystanków PKM. 147, 140 i 160 jadą przez Wzgórze - dlaczego chociaż jedna linia nie jedzie w porannym szczycie do SKM Redłowo (tak, aby skrócić przejazd w kierunku Gdańsk o 4 - 6 minut)? Przepraszam, ale 3 kursy 121 to jakiś żart. Gdzie połaczenie Wiczlina z Obłużem ze zjazdem na Morska / Estakada? Gdzie połaczenie do Chyloni? Najbardziej liczne dzielnice Gdyni - szeroko rozumiane Obłuże, Chylonia/Cisowa i Wiczlino nie mają bezpośrednich połaczeń. W linii prostej to 5 km, z przesiadką w Centrum to 15 km i jazda na ponad 60 minut. Czy w Gdyni ktoś myśli? Tak, likwidujmy takie kwiatki jak pojedyncze kursy czy linie raz na godzinę, ale jednocześnie zadbajmy o bezpośrednie połączenia najludniejszych skupisk!

    • 41 8

    • 172 jeździ z Wiczlina przez PKM Karwiny i SKM Redłowo. K do chyloni (4)

      • 6 0

      • ale o Chwarzno i okolice już nie zahacza (1)

        K puścili kilka kursów w godzinach szczytu (ran na godzinę, w porowych do dwóch). Ostatni o 18:30.

        • 4 3

        • K jeździ bardzo rzadko i nie bezpośrednio Estakadą

          Powinien jezdxic raz Estakadą raz przez Chylonię

          • 6 0

      • No właśnie z Wiczlina i hiper rzadko. (1)

        Ma jeździć przynajmniej z Chwarzno Sokoła, a jeszcze lepiej z Chwarzno Apollina, czyli zaliczajac duże skupiska mieszkańców. I często, najlepiej co 15-20 minut, na razie na tym odcinku wystarczy

        • 6 0

        • Chwarzno Apollina nie jest dużym skupiskiem mieszkańców.

          Wokół same domki jednorodzinne.

          • 5 0

    • Z tego artykułu wynika, że nigdy. (1)

      • 7 0

      • No właśnie. Tego nie rozumie ani ZKM ani Miasto Wspólne, ani chyba

        Jakub Ubych - radny dzielnicy

        • 0 5

  • Dob4ze, że jest miasto wspólne (2)

    Brakowało merytorycznego głosu w Gdyni

    • 16 24

    • kajtek nie pisz bzdur.

      • 9 0

    • .

      A jest gdzieś miasto prywatne?

      • 7 0

  • Przecież cel jest jeden

    Zohydzic komunikacje miejska tak, aby ludzie gnili w korkach. Mało pasazerow- cięcia w komunikacji- więcej kasy w budżecie na festyny

    • 25 10

  • Nie do konca sie z tym zgadzam (2)

    Sa takie linie pospieszne jak R czy S ktore maja bardzo dlugie trasy a jezdza praktyczmie co 15/20 minut. Bardzo chetnie z nich korzystam. Wole trasy dluzsze, bezposrednie. Chcialabym apelowac do ZKM o zwiekszenie lini obok Luzyckiej i Riviery. To najwieksze cemtrum handlowe , na luzyckiej pracuje wiele osob....a wszystkie moje autobusy z Karwin (czyt. z petli Kacze Buki) dubuja wielokrotnie swoje trasy. Dlaczego zaden z nich nie moze zjechac rownolegla droga?

    • 32 6

    • Niedługo bedą tam kursowały trolejbusy linii 27 to częsciowo ten postulat zostanie spełniony

      • 11 0

    • Pomysł niezły ale proszę powiedz mi jak ma wyglądać ttrasa np. R od Redłowa , Łużycką koło Riviery i jak dalej. I weź pod uwagę że to nie Toyota Yaris i bez przebudowy układu drogowego ciężko poruszać się długim autobusem. Czy naprawdę jest aż tak daleko z łużyckiego mordoru do przystanków Redłowo? To nawet dla zdrowia po całodziennym siedzeniu na d..

      • 3 3

  • Wszystko co proponuje MW jest do chrzanu

    Komunikacja ma być szybka a nie bezpośrednia / przesiadkowa czy tania / droga. Piesiewicze wynocha do Gdańska !

    • 24 10

  • Ja akurat wole bezposredniosc. Co do utykania autobusow w korkach to jest na to rada - buspasy!!
    Ale nie takie gdynskie, 500metrow buspasa a potem trzeba wbic sie w korek, bo to jest pozbawione sensu.
    Przesiadki to jest zawsze strata czasu. A jesli ten autobus z krotkiej trasy utknie w korku i spozni sie na przesiadke? To pasazer czeka na kolejny aubotus?
    Tylko buspasy!!!

    • 42 5

  • 170 (1)

    170 krótkie kursy a nie pasuje na przesiadkę , wychodząc z pracy z klifu jadę S na maksymiliana czeka na zawsze R i około 21.18 dalej R żeby zdążyć na ostatni kurs 170 który prawie zawsze ucieka , pisanie z prośbą o opóźnienie ostatniego kursu o 3 min , nie przynosi rezultatu, kolejny autobus to 152 gdzie dojadę do obluze centrum i muszę pędzić za most na żelazną ,,

    • 27 8

    • 21:27 na Wzgórzu masz 125 do Pogórza Dolnego.

      Jedna przesiadka mniej. Nie dziękuj.

      • 9 0

  • (4)

    Sensownym wyjsciem sa tylko buspasy i jeden bilet obowiazujacy np. 2h na trasie, a nie ze bawiac sie w przesiadki za kazdym razem nowy bilet kasowac, ile to pieniedzy!

    • 35 0

    • są godzinne (2)

      • 0 4

      • godzinny nieraz (1)

        to za mało

        • 6 0

        • w Gdyni godzinny to teraz za malo by dojechac z Chwarzna Wiczlina do Oksywia czy Pogorza

          • 3 1

    • a dlaczego jeden bilet nie może działać do momentu przejazdu do końca?

      na zachodzie już dziesiątki lat temu wymyślono coś takiego jak 'transfer'

      • 3 1

  • dojazd ? (3)

    A co z KOsakowem , albo krótko pisząc z ul. Pucką?
    Dojazd z Chyloni do Kosakowa , Rewy.Mechelinek ....jakis autobus '' tylko trzy jeżdza do Obłuża"
    Może coś do Pogórza, Rewy,Mechelinek,Mostów, Debogorza.....

    • 22 9

    • Z Chyloni do Kosakowa jeździ 173. Jeszcze można z Krzywoustego 198 na Pogórze Dolne, tam przesiadka na 146 i jedziesz do samej Rewy przez Pogórze, Kosakowo, Pierwoszyno, Mechelinki, Mosty.

      • 4 5

    • to są inne gminy

      Komunikacja jest taka, jaka jest przez te gminy kontraktowana. Jak widać, ten model się nie sprawdza...

      • 5 2

    • Nie trzeba było się wyprowadzać na wieś. To byś miał dobrą komunikację, Kosakowo to nie Gdynia i miasto nie musi tam kasy wywalsc

      • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane