• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Jak dorosnę, też zostanę automatowym. Jak ta pani"

Ewa Palińska
27 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rekordowa liczba turystów w Gdańsku w 2021 roku
Automaty biletowe to dla podróżnych duże ułatwienie. W słoneczne dni i w godzinach szczytu komunikacyjnego ustawiają się do nich długie kolejki. Automaty biletowe to dla podróżnych duże ułatwienie. W słoneczne dni i w godzinach szczytu komunikacyjnego ustawiają się do nich długie kolejki.

- Jak dorosnę też będę automatowym. Jak ta pani - powiedział kilkuletni chłopiec do swojej mamy, po chwili przyglądania się, jak pomagam ludziom walczącym z automatami biletowymi na Dworcu Głównym w Gdańsku. Skoro podróżowanie SKM jest zarówno dla mieszkańców, jak i dla turystów, może warto by postawić punkt informacyjny tam, gdzie jest potrzebny?



Nieustannie przekonuje się podróżnych do korzystania z komunikacji miejskiej, podkreślając jej atuty. Zwraca się uwagę na fakt, że jest to znakomite rozwiązanie dla turystów, którzy mogą swobodnie zwiedzać Trójmiasto nie martwiąc się o to, gdzie zaparkować samochód, a - jak doskonale wiemy - szczególnie w centrum miast czy przy plaży bywa z tym problem. Okazuje się jednak, że podróżowanie SKM też może się okazać problematyczne. I to już na etapie zakupu biletu.

Rozkład jazdy pociągów SKM czy PKM



Teoretycznie, automaty biletowe na dworcach są i można z nich korzystać. W praktyce, zdaniem podróżnych, przydałaby się osoba, która na miejscu pomagałaby przebrnąć przez zakup biletu za ich pośrednictwem i udzieliła informacji zagubionym podróżnym. Teoretycznie, automaty biletowe na dworcach są i można z nich korzystać. W praktyce, zdaniem podróżnych, przydałaby się osoba, która na miejscu pomagałaby przebrnąć przez zakup biletu za ich pośrednictwem i udzieliła informacji zagubionym podróżnym.

Automaty biletowe - niby obsługa prosta, a jednak pasażerom nie idzie



Czy twoim zdaniem przydałby się punkt informacyjny zlokalizowany w bliskim sąsiedztwie peronów SKM, np. przy automatach?

Jedni nie wiedzą, gdzie bilety kupić, inni, że należy je skasować, jeszcze inni wiedzą, że kasować trzeba, dlatego kasują nawet te zakupione w automatach. Nawet z aplikacjami mobilnymi jest problem, bo np. ta, z której korzystam, sprzedaje tylko bilety na autobusy, tramwaje, miejsca parkingowe i komunikację dalekobieżną. Są oczywiście inne, ale na taką, która działa bezproblemowo, jeszcze nie trafiłam (może czytelnicy jakąś polecą?).

Automaty, choć podkreśla się ich intuicyjność, sprawiają podróżnym wiele problemów. Niemal za każdym razem, kiedy sama próbuję kupić sobie bilet, spod ziemi wyrasta co najmniej kilka osób, które proszą o pomoc w zakupie. Tak było w ostatni weekend - jako że pogoda była piękna, dworzec SKM Gdańsk Główny przeżywał oblężenie, bo ludzie wybierali się na zwiedzanie Trójmiasta.

Do odjazdu pociągu miałam kilkanaście minut, więc pomaganie innym nie stanowiło dla mnie problemu. Przy szóstym bilecie przestał mi już nawet przeszkadzać alfabetyczny układ klawiatury (naprawdę nie da się tego przeprogramować tak, żeby literki były ułożone w takiej kolejności, jak w większości laptopów czy telefonów?).

Kolejki do kas biletowych odstraszają od szukania tam pomocy, dlatego podróżni, w tym "dalekobieżni", szukają jej w bliskim sąsiedztwie peronu, z którego odjeżdża ich pociąg. Najczęściej przy peronach SKM, bo tam, przy automatach biletowych, ludzi mogących im pomóc jest najwięcej. Kolejki do kas biletowych odstraszają od szukania tam pomocy, dlatego podróżni, w tym "dalekobieżni", szukają jej w bliskim sąsiedztwie peronu, z którego odjeżdża ich pociąg. Najczęściej przy peronach SKM, bo tam, przy automatach biletowych, ludzi mogących im pomóc jest najwięcej.

Czy punkt informacyjny przy peronach SKM załatwiłby sprawę?



Z kupowaniem biletów sobie radziłam, ale pytania często znacznie wykraczały poza sam zakup. "Czy kupię w tym automacie bilet do Pruszcza, skoro jadę przez Tczew?". "Czy mogę w tym automacie kupić bilet do Bydgoszczy, bo do kasy jest tak ogromna kolejka, że nie zdążę przed odjazdem pociągu". "Gdzie mam wysiąść, żeby się przesiąść w PKM?". To tylko skromny zarys tego, o co pytali mnie podróżni. Podkreślam - skromny!

- Jak dorosnę też będę automatowym. Tak, jak ta pani - powiedział kilkuletni chłopiec do swojej mamy, przez dobrych kilka minut przyglądający się temu, jak wklepuję w klawiaturę automatu biletowego informacje od kolejnych podróżnych.
Skoro kilkuletnie dziecko zauważyło, że przydałby się "automatowy", to dlaczego nie wpadł na to nikt z SKM? Przecież od kiedy pamiętam, właśnie w tym miejscu - w przejściu podziemnym przy peronach SKM i na samych peronach ludzie najczęściej się gubią i potrzebują informacji. Szczególnie w sezonie turystycznym. Pamiętajmy też, że jeśli ktoś zamierza skorzystać z komunikacji miejskiej, to raczej nie wybiera się na peron czy przystanek z tak dużym wyprzedzeniem, żeby mieć czas na bieganie po dworcu w poszukiwaniu punktu informacyjnego. Tym bardziej w chwili, kiedy ten dworzec jest remontowany. Może zatem warto rozważyć zatrudnienie "automatowego" nawet na część etatu? Na brak zajęcia z pewnością narzekał nie będzie.

Opinie (249) 6 zablokowanych

  • Automatowy to koszt.

    A odpadnie pewnie dużo pieniędzy z kar, mandatów.

    • 6 0

  • Życie musi być trudne... (2)

    Wiara w to, że wszystko w życiu musi być trudno to jedna z naszych narodowych cech.
    Trudno musi być w pracy. Trudno musi być w związku. Trudno musi być w szkole. Trudno musi być w urzędzie. Trudno musi być na dworcu...
    No, po prostu musi być ciężko. Ale "takie jest życie, co nie?"
    Jak jest zbyt łatwo, to wydaje się to podejrzane. Tak więc, prosta sprawa z kupnem biletu też musi być trudna. A winą za trudność obarczy się nie projektantów trudności, a użytkowników - bo głupi i prostej rzeczy obsługiwać nie potrafią. A poza tym - niech się męczą - życie jest trudne!

    • 17 3

    • W punkt.

      • 3 0

    • świetne podsumowanie, polecam aplikację Koleo

      • 1 0

  • Spróbujcie kupic w automacie bilet skm ze znizka dla seniora. Powodzenia! (1)

    Probowałem we Wrzeszczu. W menu znizek wybieram "inną znizkę" potem znizkę dla seniora. I co? I nic. Automat informuje ze nie ma takiej opcji. Wiec kto tu jest cyfrowo wykluczony? Seniorzy czy automaty???

    • 23 2

    • No kto jak kto, ale ty na pewno dasz radę. Próbuj :D

      • 2 0

  • Prawda

    Muszę przyznać rację. Sam kiedyś chciałem kupić bilet do Sopotu po dłuższej przerwie od jazdy kolejką. Kiedyś automat był bardzo prosty w obsłudze a teraz wybierając tego samego przewoźnika mogłem mieć bardzo różne ceny biletów na przejazd.

    • 16 0

  • Automaty do sprzedaży biletów SKM to totalna porażka! Nie wiem jak mają sobie radzić z nimi turyści skoro ja mieszkaniec Trójmiasta mam z nimi spory problem

    • 13 0

  • żałosne.. (2)

    Ludzie nie umieją już czytać... i mysleć.. wszystko chcą mieć gotowe, podane na tacy' i bez kolejki...Jedyne co umieja obslugiwać to FB, YT, Instagram i na tym ich inteligencja informatyczna sie kończy...

    • 6 17

    • Tak, bo obsługa ma być prosta i intuicyjna nie tylko dla gimbazy i studentów. Różni ludzie są pasażerami. Wyobraź sobie, że niektórzy są spoza Trójmiasta i są w nim sporadycznie.

      • 5 0

    • Żebyś wiedział.

      Jak podchodzę do takiego automatu, to chcę szybko i prosto kupić bilet, a nie robić doktorat z automatologii.

      • 0 0

  • Zawalanie kolejną aplikacja smartfonu jest bez sensu kiedy ktoś z niej kor,ysta kilka razy do roku. (8)

    Albo znajdzie się w obcym miescie. We Wrzeszczu po 18.00 biletu w kasie nie kupisz. Do poludnia czynne 1 okienko, przy nim kilometrowa kolejka. To po co ten remont dworca? Żeby ładniej wygladał? Chyba tylko po to. Bo przy takiej obslud,e podrożnych funkcjonalny i tak nie bedzie.

    • 43 2

    • Są aplikacje, które zapewniają bilety (5)

      w prawie każdym mieście w Polsce ale wiele osób nie potrafi korzystać ze smartfona do innych celów niż Insta i innych marnowaczy czasu :)

      • 5 8

      • Wiekszosć ma jedną istotna wade: (4)

        Konieczność podpięcia karty ppłatniczej.Na to nie zdecyduję się chyba ze zalożę osobne konto na które bedę przelewal po kilkaset zlotych. Bo ryzyko wyczyszczenia konta jest zbyt duze. W Polsce już kilka tysiecy osob pozbylo sie oszczednosci.

        • 9 0

        • Układ alfabetyczny klawiatury??? Tabaka dla nosa, czy nos dla tabakiery? Ktoś za to wziął pieniądze, a następnie weźmie drugie za przeprogramowanie. To powinien być prokurator. Dlaczego wszystkie instytucje postpaństwowe są tak skostniałe i nie rentowne. Kółko wzajemnej adoracji do drenowania kieszeni podatników. A w związku z postępem i cyfryzacją zamiast ograniczać zatrudnienie jeszcze się je rozdmuchuje. Płacimy za to wszyscy, jak nie bezpośrednio, to w podatkach, które to później dotują. Tyle, że jak w każdym monopolu "psy szczekają, a karawana idzie dalej" transport, śmieci itp., nie mówiąc o polityce państwowej :(

          • 4 0

        • W Koleo nie musisz podpinać karty, możesz doładować przelewem albo zapłacić Blikiem

          • 0 0

        • Ale Ty chopie zacofany jestes (1)

          • 1 4

          • Dokładnie tak myśleli ci co im wyczyszczono konta.

            • 0 0

    • Zamiast zbudować coś pożytecznego co dwa lata przeprowadza się kosztowny remont dworców.

      Pozdrowienia dla myślących.

      • 7 0

    • mózg używasz kilka razy w roku to po co ci on? wyrzuć!

      • 1 3

  • jestem zachwycony tym jak to działa we Wrocławiu

    Wsiadasz, i masz na wejściu do tramwaju automat biletowy, wybierasz bilet (jednorazowy, czasowy, ...), przykładasz kartę płatniczą. Jakąkolwiek, obojętnie jakiego banku, lub telefon ).. "biip" i tyle. Bilet kupiony. W razie kontroli przykładasz tą samą kartę do terminala kontrolera. W każdym pojeździe są po minimum 2 automaty sprzedające bilety, są wielkości zwykłego kasownika.
    Taki automat można by spokojnie zainstalować w każdym tramwaju, busie, składzie pkm, skm a nawet pociągach osobowych w których nie ma rezerwacji miejsc (np jadących do Elbląga przez Tczew, czy do Słupska). Skończyłby się problem tego "czy skasować bilet przed wejściem do SKM", oraz kolejek ludzi do automatów na stacji, nerwowo przebierających nogami, bo za 5 min im pociąg czy tramwaj ucieka. Kupiliby sobie bilet po wejściu do pojazdu.

    • 14 0

  • HAHAh ale sie uśmiałem pomocnik obsługi automatu :) I najlepiej na każdym peronie :) hahah (1)

    Jeszce trochę a będą potrzebować pomocnika do ubikacji tzw podciernego :)

    • 6 9

    • "pomocnik obsługi automatu"

      To niemal jak zastępca kierownika szatni :))

      • 1 0

  • Niestety nie mamy wolnych etatów

    Gdyż planujemy zatrudnic 4 viceprezesow oraz 8 rzecznikow prasowych.
    Trwają rozmowy z Politechniką na temat utworzenia 5 letnich studiow magisterskich o kierunku zakup biletow skm z automatów.
    Są juz takze 5 letnie studia na Uniwersytecie - zasady taryfowe komunikacji miejskiej w Trojmiescie, doktorat z rozszerzenia na sąsiednie gminy.
    Serdecznosci!

    • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane