• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Jak dorosnę, też zostanę automatowym. Jak ta pani"

Ewa Palińska
27 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rekordowa liczba turystów w Gdańsku w 2021 roku
Automaty biletowe to dla podróżnych duże ułatwienie. W słoneczne dni i w godzinach szczytu komunikacyjnego ustawiają się do nich długie kolejki. Automaty biletowe to dla podróżnych duże ułatwienie. W słoneczne dni i w godzinach szczytu komunikacyjnego ustawiają się do nich długie kolejki.

- Jak dorosnę też będę automatowym. Jak ta pani - powiedział kilkuletni chłopiec do swojej mamy, po chwili przyglądania się, jak pomagam ludziom walczącym z automatami biletowymi na Dworcu Głównym w Gdańsku. Skoro podróżowanie SKM jest zarówno dla mieszkańców, jak i dla turystów, może warto by postawić punkt informacyjny tam, gdzie jest potrzebny?



Nieustannie przekonuje się podróżnych do korzystania z komunikacji miejskiej, podkreślając jej atuty. Zwraca się uwagę na fakt, że jest to znakomite rozwiązanie dla turystów, którzy mogą swobodnie zwiedzać Trójmiasto nie martwiąc się o to, gdzie zaparkować samochód, a - jak doskonale wiemy - szczególnie w centrum miast czy przy plaży bywa z tym problem. Okazuje się jednak, że podróżowanie SKM też może się okazać problematyczne. I to już na etapie zakupu biletu.

Rozkład jazdy pociągów SKM czy PKM



Teoretycznie, automaty biletowe na dworcach są i można z nich korzystać. W praktyce, zdaniem podróżnych, przydałaby się osoba, która na miejscu pomagałaby przebrnąć przez zakup biletu za ich pośrednictwem i udzieliła informacji zagubionym podróżnym. Teoretycznie, automaty biletowe na dworcach są i można z nich korzystać. W praktyce, zdaniem podróżnych, przydałaby się osoba, która na miejscu pomagałaby przebrnąć przez zakup biletu za ich pośrednictwem i udzieliła informacji zagubionym podróżnym.

Automaty biletowe - niby obsługa prosta, a jednak pasażerom nie idzie



Czy twoim zdaniem przydałby się punkt informacyjny zlokalizowany w bliskim sąsiedztwie peronów SKM, np. przy automatach?

Jedni nie wiedzą, gdzie bilety kupić, inni, że należy je skasować, jeszcze inni wiedzą, że kasować trzeba, dlatego kasują nawet te zakupione w automatach. Nawet z aplikacjami mobilnymi jest problem, bo np. ta, z której korzystam, sprzedaje tylko bilety na autobusy, tramwaje, miejsca parkingowe i komunikację dalekobieżną. Są oczywiście inne, ale na taką, która działa bezproblemowo, jeszcze nie trafiłam (może czytelnicy jakąś polecą?).

Automaty, choć podkreśla się ich intuicyjność, sprawiają podróżnym wiele problemów. Niemal za każdym razem, kiedy sama próbuję kupić sobie bilet, spod ziemi wyrasta co najmniej kilka osób, które proszą o pomoc w zakupie. Tak było w ostatni weekend - jako że pogoda była piękna, dworzec SKM Gdańsk Główny przeżywał oblężenie, bo ludzie wybierali się na zwiedzanie Trójmiasta.

Do odjazdu pociągu miałam kilkanaście minut, więc pomaganie innym nie stanowiło dla mnie problemu. Przy szóstym bilecie przestał mi już nawet przeszkadzać alfabetyczny układ klawiatury (naprawdę nie da się tego przeprogramować tak, żeby literki były ułożone w takiej kolejności, jak w większości laptopów czy telefonów?).

Kolejki do kas biletowych odstraszają od szukania tam pomocy, dlatego podróżni, w tym "dalekobieżni", szukają jej w bliskim sąsiedztwie peronu, z którego odjeżdża ich pociąg. Najczęściej przy peronach SKM, bo tam, przy automatach biletowych, ludzi mogących im pomóc jest najwięcej. Kolejki do kas biletowych odstraszają od szukania tam pomocy, dlatego podróżni, w tym "dalekobieżni", szukają jej w bliskim sąsiedztwie peronu, z którego odjeżdża ich pociąg. Najczęściej przy peronach SKM, bo tam, przy automatach biletowych, ludzi mogących im pomóc jest najwięcej.

Czy punkt informacyjny przy peronach SKM załatwiłby sprawę?



Z kupowaniem biletów sobie radziłam, ale pytania często znacznie wykraczały poza sam zakup. "Czy kupię w tym automacie bilet do Pruszcza, skoro jadę przez Tczew?". "Czy mogę w tym automacie kupić bilet do Bydgoszczy, bo do kasy jest tak ogromna kolejka, że nie zdążę przed odjazdem pociągu". "Gdzie mam wysiąść, żeby się przesiąść w PKM?". To tylko skromny zarys tego, o co pytali mnie podróżni. Podkreślam - skromny!

- Jak dorosnę też będę automatowym. Tak, jak ta pani - powiedział kilkuletni chłopiec do swojej mamy, przez dobrych kilka minut przyglądający się temu, jak wklepuję w klawiaturę automatu biletowego informacje od kolejnych podróżnych.
Skoro kilkuletnie dziecko zauważyło, że przydałby się "automatowy", to dlaczego nie wpadł na to nikt z SKM? Przecież od kiedy pamiętam, właśnie w tym miejscu - w przejściu podziemnym przy peronach SKM i na samych peronach ludzie najczęściej się gubią i potrzebują informacji. Szczególnie w sezonie turystycznym. Pamiętajmy też, że jeśli ktoś zamierza skorzystać z komunikacji miejskiej, to raczej nie wybiera się na peron czy przystanek z tak dużym wyprzedzeniem, żeby mieć czas na bieganie po dworcu w poszukiwaniu punktu informacyjnego. Tym bardziej w chwili, kiedy ten dworzec jest remontowany. Może zatem warto rozważyć zatrudnienie "automatowego" nawet na część etatu? Na brak zajęcia z pewnością narzekał nie będzie.

Opinie (249) 6 zablokowanych

  • (3)

    W Portugalii ten problem rozwiązali bezdomni. Okupują te automaty i pomagają w ich obsłudze, biorąc sobie resztę za bilet. Niby złodziejstwo, ale dla turystów to wybawienie, tamtejsze automaty są równie straszne jak te nasze

    • 10 2

    • A korzystanie jest obowiązkowe? (2)

      • 1 2

      • (1)

        sami się narzucają, ale można odmówić

        • 2 0

        • Znam portugalski, odmawiam

          • 2 0

  • Najlepszą aplikacją do zakupu biletów jest aplikacja bankowa

    W jednej aplikacji załatwisz wszystkie potrzebne rzeczy. Bilety, opłaty za parking itp.
    Nie wiem po co korzystać z kilku aplikacji, jak wystarczy jedna

    • 0 6

  • Nie jeżdżę już (1)

    Zakup biletu na co kolwiek powinno trwać 2 (maksymalnie!) kliknięcia!
    Tutaj musisz wchodzić w klawiaturę wpisywać, po jaka cholerę?
    Do automatu (no właśnie jednego a powinno być ich 10) przez powyższe jest kolejka nieraz większa niż do kasy.
    W automacie powinno być teoretycznie szybciej ale jest wolniej niż w długiej kolejce do kasy!

    • 13 0

    • Ty?! Ale tak już chyba kiedyś było.

      Komu to Panie przeszkadzało?

      • 3 0

  • Moja córka kupiła bilet w aplikacji. (1)

    Kolejka była opóźniona ale do niej wsiadła. Dostała karę gdyż panowie ustalili że bilet został zakupiony już w pociągu. Odwołanie nie pomogło. Szkoda było nam czasu na użeranie się.

    • 14 0

    • skm jest tylko dla marszalka

      • 3 0

  • Nikt z nas jest wszystkowiedzącym a co dopiero turyści chcący się dowiedzieć jak kupuje się i jakie kupuje się bilety,bilety się zmieniają,ceny też

    • 6 0

  • (2)

    Mieszkam w UK. W moim mieście jest kilka dużych stacji, które są - w zależności od potrzeb i linii - stacjami przesiadkowymi jak i początkowymi i końcowymi. Na każdej z tych stacji pracuje spora liczba osób, których zadaniem jest pomoc i udzielanie informacji pasażerom. Czy to z kupnem biletu, wskazaniem odpowiedniego peronu czy drogi. Tak są tez tablice, wyświetlacze jednak sporo osób zwłaszcza w tak ruchliwym miejscu może czuć się zagubionych, zdezorientowanych, wtedy najlepsza okazuje się pomoc innego człowieka. I najważniejsze chyba - nie ma tam punktu informacji w sensie okienka gdzie trzeba -ujść i odstać w kolejce. Ów osoby są praktycznie wszędzie. Najczęściej i najwiecej zawsze przy bramkach (aby wejść na perony należy przejść przez bramkę która otworzy się po zeskanowaniu biletu), lecz chodzą także po peronach i po całym terenie stacji, zawsze gotowi do udzielenia informacji. Owszem taka obsługa to dodatkowe koszty, jednak chyba większym kosztem jest utrata klientów po przez z niechęcenie ich do korzystania z komunikacji. Niestety nigdy nie spotkałem takich osób w Gdańsku Głównym, Sopocie czy Gdyni. Przydały by się także w Rębiechowie przy lotnisku.

    • 19 0

    • Tak ale UK jest społecznością, w Polsce są osoby.

      • 1 0

    • Swiatowiec!

      • 0 0

  • Już dawno

    Powinna być wprowadzona aplikacja głosowa. Mówisz dokąd chcesz jechać i po problemie.

    • 5 5

  • Tak automaty biletowe to ułatwienie o ile są sprawne. W święta wielkanocne wracałam z Gdyni i chciałam kupić bilet, niestety automat wydał resztę ale biletu już nie. musiałam w drugim automacie kupić bilet.

    • 10 0

  • "dla podróżnych duże ułatwienie" - "ustawiają się do nich długie kolejk".

    Ciekawe zestawienie. Więc ułatwienie czy przeszkoda?

    Z całego prowadzenia tego przedsięwzięcia wynika jeden wniosek - robią to ludzie, którzy robią to za karę. I organizatorzy, i wykonawcy.

    Z każdego zakamarka tego systemu wyziera złość, że ktoś może mieć coś dostępne, wygodne i niedrogie... Więc psuje się, co się tylko da, lenistwem, zawiścią, wszechwładzą "regulaminów" i przerzucaniem odpowiedzialności za funkcjonowanie na najniższe poziomy organizacji...

    • 11 0

  • Masakra (1)

    Nie ma czemu się dziwić. Według badań połowa Polaków nie jest w stanie zrozumieć prostego tekstu pisanego. Podobnie jest na bramkach w Rusocinie - jak wół napisane Amber GO only a zawsze jakiś plebejusz zrobi młyn.

    • 2 17

    • Wiem co to znaczy Amber Go only

      Ale nie wiem z czym to sie je i co z tego wynika oraz o co biega

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane