• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Jak dorosnę, też zostanę automatowym. Jak ta pani"

Ewa Palińska
27 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rekordowa liczba turystów w Gdańsku w 2021 roku
Automaty biletowe to dla podróżnych duże ułatwienie. W słoneczne dni i w godzinach szczytu komunikacyjnego ustawiają się do nich długie kolejki. Automaty biletowe to dla podróżnych duże ułatwienie. W słoneczne dni i w godzinach szczytu komunikacyjnego ustawiają się do nich długie kolejki.

- Jak dorosnę też będę automatowym. Jak ta pani - powiedział kilkuletni chłopiec do swojej mamy, po chwili przyglądania się, jak pomagam ludziom walczącym z automatami biletowymi na Dworcu Głównym w Gdańsku. Skoro podróżowanie SKM jest zarówno dla mieszkańców, jak i dla turystów, może warto by postawić punkt informacyjny tam, gdzie jest potrzebny?



Nieustannie przekonuje się podróżnych do korzystania z komunikacji miejskiej, podkreślając jej atuty. Zwraca się uwagę na fakt, że jest to znakomite rozwiązanie dla turystów, którzy mogą swobodnie zwiedzać Trójmiasto nie martwiąc się o to, gdzie zaparkować samochód, a - jak doskonale wiemy - szczególnie w centrum miast czy przy plaży bywa z tym problem. Okazuje się jednak, że podróżowanie SKM też może się okazać problematyczne. I to już na etapie zakupu biletu.

Rozkład jazdy pociągów SKM czy PKM



Teoretycznie, automaty biletowe na dworcach są i można z nich korzystać. W praktyce, zdaniem podróżnych, przydałaby się osoba, która na miejscu pomagałaby przebrnąć przez zakup biletu za ich pośrednictwem i udzieliła informacji zagubionym podróżnym. Teoretycznie, automaty biletowe na dworcach są i można z nich korzystać. W praktyce, zdaniem podróżnych, przydałaby się osoba, która na miejscu pomagałaby przebrnąć przez zakup biletu za ich pośrednictwem i udzieliła informacji zagubionym podróżnym.

Automaty biletowe - niby obsługa prosta, a jednak pasażerom nie idzie



Czy twoim zdaniem przydałby się punkt informacyjny zlokalizowany w bliskim sąsiedztwie peronów SKM, np. przy automatach?

Jedni nie wiedzą, gdzie bilety kupić, inni, że należy je skasować, jeszcze inni wiedzą, że kasować trzeba, dlatego kasują nawet te zakupione w automatach. Nawet z aplikacjami mobilnymi jest problem, bo np. ta, z której korzystam, sprzedaje tylko bilety na autobusy, tramwaje, miejsca parkingowe i komunikację dalekobieżną. Są oczywiście inne, ale na taką, która działa bezproblemowo, jeszcze nie trafiłam (może czytelnicy jakąś polecą?).

Automaty, choć podkreśla się ich intuicyjność, sprawiają podróżnym wiele problemów. Niemal za każdym razem, kiedy sama próbuję kupić sobie bilet, spod ziemi wyrasta co najmniej kilka osób, które proszą o pomoc w zakupie. Tak było w ostatni weekend - jako że pogoda była piękna, dworzec SKM Gdańsk Główny przeżywał oblężenie, bo ludzie wybierali się na zwiedzanie Trójmiasta.

Do odjazdu pociągu miałam kilkanaście minut, więc pomaganie innym nie stanowiło dla mnie problemu. Przy szóstym bilecie przestał mi już nawet przeszkadzać alfabetyczny układ klawiatury (naprawdę nie da się tego przeprogramować tak, żeby literki były ułożone w takiej kolejności, jak w większości laptopów czy telefonów?).

Kolejki do kas biletowych odstraszają od szukania tam pomocy, dlatego podróżni, w tym "dalekobieżni", szukają jej w bliskim sąsiedztwie peronu, z którego odjeżdża ich pociąg. Najczęściej przy peronach SKM, bo tam, przy automatach biletowych, ludzi mogących im pomóc jest najwięcej. Kolejki do kas biletowych odstraszają od szukania tam pomocy, dlatego podróżni, w tym "dalekobieżni", szukają jej w bliskim sąsiedztwie peronu, z którego odjeżdża ich pociąg. Najczęściej przy peronach SKM, bo tam, przy automatach biletowych, ludzi mogących im pomóc jest najwięcej.

Czy punkt informacyjny przy peronach SKM załatwiłby sprawę?



Z kupowaniem biletów sobie radziłam, ale pytania często znacznie wykraczały poza sam zakup. "Czy kupię w tym automacie bilet do Pruszcza, skoro jadę przez Tczew?". "Czy mogę w tym automacie kupić bilet do Bydgoszczy, bo do kasy jest tak ogromna kolejka, że nie zdążę przed odjazdem pociągu". "Gdzie mam wysiąść, żeby się przesiąść w PKM?". To tylko skromny zarys tego, o co pytali mnie podróżni. Podkreślam - skromny!

- Jak dorosnę też będę automatowym. Tak, jak ta pani - powiedział kilkuletni chłopiec do swojej mamy, przez dobrych kilka minut przyglądający się temu, jak wklepuję w klawiaturę automatu biletowego informacje od kolejnych podróżnych.
Skoro kilkuletnie dziecko zauważyło, że przydałby się "automatowy", to dlaczego nie wpadł na to nikt z SKM? Przecież od kiedy pamiętam, właśnie w tym miejscu - w przejściu podziemnym przy peronach SKM i na samych peronach ludzie najczęściej się gubią i potrzebują informacji. Szczególnie w sezonie turystycznym. Pamiętajmy też, że jeśli ktoś zamierza skorzystać z komunikacji miejskiej, to raczej nie wybiera się na peron czy przystanek z tak dużym wyprzedzeniem, żeby mieć czas na bieganie po dworcu w poszukiwaniu punktu informacyjnego. Tym bardziej w chwili, kiedy ten dworzec jest remontowany. Może zatem warto rozważyć zatrudnienie "automatowego" nawet na część etatu? Na brak zajęcia z pewnością narzekał nie będzie.

Opinie (249) 6 zablokowanych

  • Korzenie można zapuścić

    Zanim kupić się bilet w automacie Zamiast zrobić prosto przejrzyście to przekombinowali jakby pijani to ukladali Pytam się co to znaczy tam i tam? Bilet do Olsztyna i Moskwy czy jak to rozumieć? Informacja zero chciałam podjechać PKM eh..szkoda gadać

    • 12 0

  • mam wrazenie ze niektore osoby ta cala cywilizacja automatyzacja i jak to nie nazwac przerasta.jest to trudne zwlaszcza dla osob starszych z innej epoki. badzmy wyrozumiali i cierpliwi.na taki skok technologiczny trzeba czasu.

    • 6 9

  • Jest ich za malo

    Automatów jest zwyczajnie za mało. We Wrzeszczu przy głównym wejściu na dworzec jest jeden automat. W tunelu są chyba dwa ale i tak stoją kolejki! Kiedyś można było kupić bilet na pociąg w automacie na dworcu autobusowym o czym mało kto wiedział i można było ominąć tłum.

    • 9 0

  • Aplikacje na jeden przejazd (9)

    To śmieszne kto będzie zaśmiecał sobie smartfona na raz czy dwa razy w roku Otworzyć okienka jak było kiedyś jak nie potrafią wstawić jakiegoś czytelnego zrozumiałego automatu biletowego

    • 89 15

    • Pewnie, przecież to tyle pracy zainstalować aplikację (4)

      • 6 26

      • Tia (2)

        A wszyscy pewnie wg Ciebie korzystają ze smartfona ikolejnej aplikacji.
        Nie każdy jest uwiązany do smartfona

        • 21 1

        • brzmi to jak twój problem :)

          • 2 15

        • Ja jestem generalnie "uwiązany" do smartfona, robię na nim więcej niż na komputerze, ale niektórym ciężko zrozumieć, że jest spore grono osób funkcjonujących bez smartfona i tak naprawdę nie jest on im potrzebny.

          • 7 0

      • Typowa, zwykła aplikacja odczytuje i gromadzi w swojej bazie m.in. Twoje IP, imei, nr telefonu, nr karty sim, sieci wifi do których się łączysz (a zatem lokalizacje), informacje w jakiej sieci masz numer, id reklamowy orzypisany do Ciebie itp. To są standardowe informacje. Oprócz nich mogą być również dodatkowe, bardziej szczegółowe. Te informacje są pozyskane i idą dalej w świat. A to wszystko aby raz w roku kupić bilet na przejazd...

        • 14 4

    • Wiele aplikacji obsługuje miasta i głównych polskich przewoźników , wiec taka aplikacja pozwala ci zapłacić za tramwaj w Gdańsku , ale i wawie i Krakowie, zapłacić za parkometr ,itp,

      • 6 9

    • Nie możemy równać w dół. Prościej się nie da.

      Może od razu etacik przypiszemy do automatu. Tymczasem Chiny uruchomiły nową stację kosmiczna z załogą.

      • 9 4

    • halo, czy pan przybył z przeszłości?

      • 3 2

    • Lepiej fejbsuczek lub insta

      To nie zasmieca

      • 0 0

  • Odrzucone płatności

    Automaty często też odrzucają płatność kartą bez wyraźnej przyczyny, nawet nie proszą o PIN jeśli problemem jest autoryzacja. Nie raz ktoś przede mną odchodził bo nie mógł zapłacić i tak samo ja.

    • 14 0

  • automaty w Gdańsku nagminnie nie przyjmują gotówki

    Bez żadnego komunikatu.
    Nie przyjmują jej wcale, lub określonych nominałów. Po prostu wypluwają i już.

    Skala zjawiska jest tak duża, że wygląda to na celowe blokowanie funkcjonalności, aby pozbyć się kłopotu, który zakłóca bezstresowe picie kawy...
    Kto tu jest dla kogo?

    • 13 0

  • Wszystko jest u nas spier...e. (1)

    Może kupują te automaty nieudane za prowizję bo nikt inny nie chciał kupić?
    Nie mam problemu z kupnem biletu w Berlinie czy w innej stolicy Europy a u nas nawet nie próbuję jak widzę monitor tylko proszę kogoś młodego o pomoc.Na niektórych parkingach też nie jest lepiej.Jedzcie do Berlina zerżnijcie wszystko i wprowadźcie u nas i będzie ok.Głupiego rozkładu jazdy czytelnego też nie potrafią napisać.

    • 13 0

    • My przyjmujemy tylko to co się w Berlinie nie sprawdza xd

      • 6 0

  • Sprawa jest banalnie prosta:

    Wraz ze wzrostem dobrobytu ludzie idiocieją...

    • 8 6

  • Po co??

    Może warto się skupić kupując bilet w automacie a nie od razu zakładać, że jest to trudne i się nie uda. Gdy cały świat idzie do przodu Polacy jakby cofali się w rozwoju. Straszne to...

    • 0 11

  • Duży guzik jak od włączania tokarki z napisem obok (1)

    np.bilet dzienny,miesięczny,grupowy itd.jak jest na całym świecie.Na cholerę te dziwadła utrudniające ludziom życie.Każdy automat na zachodzie przyjmuje każdy pieniądz jaki masz i wydaje resztę wraz z biletem,trwa to sekundy.

    • 19 3

    • w naszym gąszczu taryf różnistych przewoźników

      guziki zaczynałyby się w okolicy wejścia do tunelu przy hotelu...

      • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane