• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak i dokąd najczęściej jeździmy? Bada to ZTM

Ewelina Oleksy
29 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ankiety przeprowadzono już m.in. w Oliwie. Ankiety przeprowadzono już m.in. w Oliwie.

Skąd i dokąd przemieszczają się pasażerowie gdańskiej komunikacji miejskiej? Jakie trasy mają największe obłożenie? Bada to właśnie Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku. Wyniki posłużą do zaplanowania nowych rozkładów jazdy, gdy gotowa już będzie nowa linia na Ujeścisko.



Jak często korzystasz z komunikacji miejskiej?

Na niektórych liniach tłok, na innych zdarza się, że jeżdżą prawie puste. Popularność, czyli obłożenie gdańskich autobusów i tramwajów, bada właśnie ZTM.

Ankieterzy pytają pasażerów, skąd i dokąd podróżują, sprawdzają też ich liczbę na poszczególnych trasach.

- Badamy zachowania komunikacyjne naszych pasażerów. Dane te są niezbędne do zaplanowania optymalnych tras i częstotliwości kursowania tramwajów, szczególnie po oddaniu do eksploatacji powstającej właśnie trasy tramwajowej w ciągu tzw. Nowej Warszawskiej - informuje Sebastian Zomkowski, szef ZTM. - Zakładamy, że ta nowa trasa zmieni sposób podróżowania, dlatego przeprowadzamy badania, by móc dopasować do tych zmian trasy i częstotliwości kursowania tramwajów - dodaje.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk



Na Nowej Warszawskiej pojawiły się już tory. Na Nowej Warszawskiej pojawiły się już tory.
Sposoby podróżowania pasażerów zostały już przebadane np. między Oliwą a Przymorzem i Zaspą. W Oliwie w ciągu dwóch dni przepytano blisko 2,3 tys. osób. Ankieterzy "łapali" pasażerów na przystankach Oliwa, Opacka, Subisława i Pomorska - Osiedle.

Badania obejmą wszystkie trasy autobusów i tramwajów



- Badania są przeprowadzane w sposób ciągły i przez najbliższe miesiące obejmą wszystkie trasy, wszystkie statystycznie istotne odcinki sieci. Wyniki opublikujemy w 2022 r. - wskazuje Zomkowski.
Czytaj też:

Na Górki Zachodnie jeździ tylko jedna linia i ciągle się spóźnia



Jak podkreśla szef ZTM, popyt na przewozy na poszczególnych trasach zmienia się.

- Badania muszą więc być przeprowadzane na bieżąco, by móc ocenić, ile osób i w których kierunkach podróżuje. Koszty usług przewozowych są wysokie. Jedynie ok. 25 proc. kosztów pokrywają dochody ze sprzedaży biletów, pozostałą część muszą pokryć dopłaty z budżetu samorządu. Dlatego badania pomogą nam zoptymalizować siatkę połączeń - tłumaczy Zomkowski.
Ankieterzy pytają pasażerów, skąd i dokąd jeżdżą. Ankieterzy pytają pasażerów, skąd i dokąd jeżdżą.
Napełnienie tramwajów i autobusów jest monitorowane codziennie poprzez bramki zliczające pasażerów.

- Jednak relacje podróży muszą być ankietowane. Informacji o preferencjach i zachowaniach komunikacyjnych bramki zliczające nam nie dostarczą - zaznacza Zomkowski.

Miejsca

Opinie (194) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Sprawdzą, gdzie i skąd jeździ największą liczbą pasażerów i przeanalizują to pod kątem "ile przesiadek i spóźnionych autobusów/tramwajów damy radę wcisnąć na tą trasę?".

    • 34 3

  • Opinia wyróżniona

    Kursów za mało. (7)

    Szczególnie w południowych dzielnicach, Orunia Lostowice, tam zawsze wszystko nabite jak konserwy, a kursy często i gęsto opóźnione.

    • 118 9

    • Tyle, że wożą powietrze, bo jaśnie państwo zbiorkomem nie jeździ. (4)

      • 10 26

      • (3)

        czytanie ze zrozumieniem się kłania

        • 19 3

        • (2)

          fakt, ludziska nie czytają uwaznie

          ale tłok dowodzi, że ludzie wybierają zbiorkom, gdy mają poprawne połączenie, a nie gdy jest ono wygodnie
          a teraz wyobracie sobie ilu by chciało korzystać, gdyby była wspólna taryfa na wszystkie pojazdy i gdyby było taniej niż samochodem w gazie

          • 9 4

          • (1)

            Jest wspólna taryfa, a bilet miesięczny kosztuje 99 złotych. To nie jest duża kwota.

            • 7 2

            • nieprawda,

              Nie ma wspólnej, Na skm, i ztm, inna taryfa, PKM też inna bajka, Sopot co innego. W Warszawie 3 miesięczny , jak płacisz podatki w Warszawie kosztuje 250zł, 83zł na miesiąc. Za to masz całą komunikację w obrębie miasta, metro + kolej. Jak widać można. W Gdańsku komunikacją zarządzają ludzie z deficytami inteligencji. Wystarczy popatrzeć jak al.Adamowicza jest zrobiona. Tramwaj jedzie z jednej strony na drugą, aby po chwili wrócić na pierwszą, źle zrobione przystanki, ścieżka rowerowa kończy się i zaczyna przed przystankiem, kiedy można było przystanek przesunąć do jezdni, a ścieżkę puścić za przystankiem. Koło kartuskiej, gdzie tory przecinają, Adamowicza, kolebie samochodem jak na "falach Dunaju", co za spec odbierał ten przejazd od budowlańców, chyba jakiś niedouczony, jak to w Gdańsku

              • 4 1

    • 175

      Masakra, osiedli przybywa a jeden autobus jak jeździł tak jeździ w godzinach szczytowych jakaś porażka.

      • 8 0

    • kursów jest ok.

      Z moich obserwacji wynika, że kursów jest czasem nawet za dużo a na pewno wystarczająco. Potrzebne są za to kursy bisowane tj. 2 autobusy o najbardziej obleganych godzinach (w czasie największych ograniczeń pandemicznych dało się!). Jest pewna tendencja do dużego napełnienia o konkretnych godzinach.

      • 0 0

  • Brakuje (12)

    Sopot Gdańsk!!!!!!

    • 37 3

    • (2)

      Sopot - Chwaszczyno- Karczemki bezpośredni , kiedy ? Mlodzież musi sie przesiadac do szkoly i po szkole, a komunikacja spod Tesco co 2 godziny!!!

      • 4 7

      • Zapytaj się w odpowiedniej gminie/ powiecie

        • 15 1

      • Nigdy, bo i po co?

        • 1 0

    • Brakuje czego? (4)

      Skm co 7,5 minuty to za mało?

      • 3 3

      • (1)

        Nie każdy korzysta z skm

        • 1 3

        • np staruszkowie mają autobus za darrrmola
          a za skm "tylko" 25% ulgi

          a przesiadka = dwa, trzy bilety

          • 5 0

      • za mało (1)

        kiedyś bywało co 6 minut, powinno być co 5 minut, do tego jeszcze radykalna poprawa komfortu dostępu do stacji SKM dla pieszych i rowerzystów.

        • 1 1

        • Pedalista niech pedałuje, a nie jeżdzi kolejką!!!

          • 2 0

    • a SKM to pies? (2)

      Od wielu lat zgłaszany jest postulat zwiększenia częstotliwości połączeń SKM na całym odcinku od Pruszcza do Redy. Oczywiście po osobnej parze torów, by można było zapewnić równy takt np. 5 minutowych połączeń w godzinach szczytu. Zamiast ładować setki milionów złotych w "obwodnicę trójmiejską" z centralnej kasy, warto zbudować osobną parę torów z Chylonii co najmniej do Redy i z Gdańska Śródmieście conajmniej do Tczewa.

      • 2 1

      • (1)

        Gd Orunia - Gd Leszczynki, a dalej niech sołtysi podstawią bryczki

        • 1 0

        • Sołtysi (Pruszcz) dali juz na SKM tyle co Gdynia

          A g z tego mają

          • 1 0

    • O kolejce słyszałeś?

      • 1 0

  • (3)

    Myślałem o tym by przesiąść się na bimbaj , ale od forum musiałbym iść pieszo z 20 minut do pracy. No i niestety... Tak ma wiele osób.

    • 32 10

    • 20min? (2)

      Toć to można na zawał zejść o_0

      • 14 4

      • (1)

        Latem fajnie, a zimą i w deszcze?
        Siedz sobie mokry w pracy.

        • 8 6

        • pomogło by mevo, zamiast 20' z buta jechał byś 5'.

          ale tryfę ustalali głupcy, promowali długie kursy bezpośrednie,
          a nie dojazd do i z tramwaju, lub busa,
          rozdęli też bańkę obietnic, a potem dali zarżnąć usługę.

          teraz tę kasę zgarniają hulajnogi

          • 6 3

  • (2)

    Strach się bać co te geniusze wymyślą i jak "zracjonalizują" rozkład. Skończy się jak zwykle tym, że polikwidują linie.

    • 55 5

    • Powietrze mają wozić?

      • 1 13

    • Likwidacja połączenia z lotniskiem z Oruni Gościnna na lotnisko ??!!

      Bardzo dobre zainteresowanie przez młodzież mieszkańców seniorów do szkoły, lekarza, lotniska na Morenę z Oruni linią bezpośrednią zlikwidowane przez władzę Gdańska to jest odpowiedź na potrzeby mieszkańców Gdańska. Linia 210,B, 151. I co to ma się na potrzeby mieszkańców Oruni, Moreny,Suchanina i innych dzielnic i tzw "reforma"

      • 1 0

  • Do pracy i do domu oczywiście

    • 18 1

  • (4)

    Ja bym bardziej zbadał dlaczego tak wielu kierowców aut nie chce jeździć zkm...tu jest klucz do problemu dlaczego wieczne korki...jakość obsługi,ceny biletów czy może zła siatka połączeń ergo niezazębienie się z rozkładem np skm....powodów może być wiele,niech mądre głowy myślą.

    • 48 4

    • (1)

      Ty to wiesz, ja to wiem, tysiące kierowców dzienie to wie, bo woli nawet stać w korkach niż korzystać z komunikacji miejskiej. Ale urzednicy nie wiedzą o co chodzi. Ja przez moment dojeżdżałem komunikacją, ale to się po prostu nie kalkulowało. Nie mówię o pieniądzach, ale o straconym czasie. Wole go spędzić w inny sposób.

      • 19 2

      • Ja to tam na piechtą chodzę, matiz 30 letni mam na czarną godzinę. Zresztą czasu nie mam bo cały czas na forum.

        A poza tym to trąba trąbi wieś się pali a ja idę dalej.

        • 2 2

    • bo nie płacą za miejsca do parkowania

      • 0 0

    • rezultatem badania będzie tzw. błąd przeżywalności

      • 0 0

  • Wszystkie linie stają w korku na hucisku (1)

    • 45 4

    • Podziękujcie Oleńce, ona jeżdzi rydwanem!!!

      • 1 0

  • Działania pozorowane, a przy okazji ktoś zarobi (1)

    Nowa Warszawska nie zrobi rewolucji. Część pasażerów przesiądzie się z autobusu na tramwaj i tyle się zmieni. Nie zostawi się im zresztą alternatywy, gdyż w momencie uruchomienia tramwajów, skasuje się kursujące tam teraz linie autobusowe.
    Pod nośnym hasłem optymalizacji utnie się jeszcze trochę kursów, wygasi się popyt, a my utkniemy w korkach jeszcze bardziej.
    Serdeczności

    • 68 6

    • Dziwne aby dublowali tramwaj liniami autobusowymi. A jak ktos chce to nadal bedzie stal w korku na Warszawskiej skoro lubi

      • 2 8

  • Chwaszczyno - Chwarzno, bez przesiadki (3)

    Dlaczego nie ma bezpośredniego autobusu z Chwaszczyna z Tuchomskiej Karczemki do Chwarzna do szkoły ? Uczy sie tam 2000 dzieci a autobusu dla nich nie ma , wszyscy pasazerowie musza najpierw jechać na Nowowiczlińską (stare Tesco) a potem przesiadac sie ns inne autobusy i jeszcze dochodzic 12 min!!! Dodam jeszcze że autobusy 1 na 2 godziny!!!

    • 12 16

    • Może coś twój powiat wie na ten temat?

      • 13 3

    • Ale do kogo to pytanie? To co w artykule robi ZTM w Gdańsku. Ani Chwaszczyno Ani Chwarzno w Gdańsku nie są. Poszukaj właściwego odbiorcy i do niego pisz (i nie na forum - nikt z urzedników tego nie czyta, a jak nawet to przeczyta, to i tak uda, że nie widzi).

      • 10 2

    • Bo to już gestia sołtysów, a nie Trójmiasta!

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane