• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak i dokąd najczęściej jeździmy? Bada to ZTM

Ewelina Oleksy
29 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ankiety przeprowadzono już m.in. w Oliwie. Ankiety przeprowadzono już m.in. w Oliwie.

Skąd i dokąd przemieszczają się pasażerowie gdańskiej komunikacji miejskiej? Jakie trasy mają największe obłożenie? Bada to właśnie Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku. Wyniki posłużą do zaplanowania nowych rozkładów jazdy, gdy gotowa już będzie nowa linia na Ujeścisko.



Jak często korzystasz z komunikacji miejskiej?

Na niektórych liniach tłok, na innych zdarza się, że jeżdżą prawie puste. Popularność, czyli obłożenie gdańskich autobusów i tramwajów, bada właśnie ZTM.

Ankieterzy pytają pasażerów, skąd i dokąd podróżują, sprawdzają też ich liczbę na poszczególnych trasach.

- Badamy zachowania komunikacyjne naszych pasażerów. Dane te są niezbędne do zaplanowania optymalnych tras i częstotliwości kursowania tramwajów, szczególnie po oddaniu do eksploatacji powstającej właśnie trasy tramwajowej w ciągu tzw. Nowej Warszawskiej - informuje Sebastian Zomkowski, szef ZTM. - Zakładamy, że ta nowa trasa zmieni sposób podróżowania, dlatego przeprowadzamy badania, by móc dopasować do tych zmian trasy i częstotliwości kursowania tramwajów - dodaje.

Rozkład jazdy ZTM Gdańsk



Na Nowej Warszawskiej pojawiły się już tory. Na Nowej Warszawskiej pojawiły się już tory.
Sposoby podróżowania pasażerów zostały już przebadane np. między Oliwą a Przymorzem i Zaspą. W Oliwie w ciągu dwóch dni przepytano blisko 2,3 tys. osób. Ankieterzy "łapali" pasażerów na przystankach Oliwa, Opacka, Subisława i Pomorska - Osiedle.

Badania obejmą wszystkie trasy autobusów i tramwajów



- Badania są przeprowadzane w sposób ciągły i przez najbliższe miesiące obejmą wszystkie trasy, wszystkie statystycznie istotne odcinki sieci. Wyniki opublikujemy w 2022 r. - wskazuje Zomkowski.
Czytaj też:

Na Górki Zachodnie jeździ tylko jedna linia i ciągle się spóźnia



Jak podkreśla szef ZTM, popyt na przewozy na poszczególnych trasach zmienia się.

- Badania muszą więc być przeprowadzane na bieżąco, by móc ocenić, ile osób i w których kierunkach podróżuje. Koszty usług przewozowych są wysokie. Jedynie ok. 25 proc. kosztów pokrywają dochody ze sprzedaży biletów, pozostałą część muszą pokryć dopłaty z budżetu samorządu. Dlatego badania pomogą nam zoptymalizować siatkę połączeń - tłumaczy Zomkowski.
Ankieterzy pytają pasażerów, skąd i dokąd jeżdżą. Ankieterzy pytają pasażerów, skąd i dokąd jeżdżą.
Napełnienie tramwajów i autobusów jest monitorowane codziennie poprzez bramki zliczające pasażerów.

- Jednak relacje podróży muszą być ankietowane. Informacji o preferencjach i zachowaniach komunikacyjnych bramki zliczające nam nie dostarczą - zaznacza Zomkowski.

Miejsca

Opinie (194) 2 zablokowane

  • Droga Pani Redaktor (1)

    Poruszyła Pani fundamentalną kwestię. Właśnie, dokąd ludzie jeżdżą, a potem skąd wracają. Niesamowite! Ach, te odwieczne prawa natury.
    Pani Redaktor - z całym szacunkiem - a kogo to k.... obchodzi!

    • 13 26

    • oj obchodzi

      np adwokata żony chcącej wziąć rozwód

      • 7 2

  • (7)

    z nadejściem lockdownu ograniczono kursy komunikacji miejskiej i usunęli m.in. linię tramwajową nr 11. Kiedy ona wróci? Poza tym codziennie rano pasażerowie z Łostowic są nabici jak sardynki w puszce tak, że na Płockiej (a to dopiero 2. przystanek!!) ledwo da się wejść.

    • 54 2

    • (1)

      Kursy 11 zostały włączone do innych linii

      • 1 17

      • no nie bardzo bo nie widać by tramwaj nr 4 jeździł częściej, a trasa przez PKS jest o wiele lepsza bo na hucisku są gigantyczne korki. Gdy zrobią przejście przy Bramie to będzie z tramwajami jeszcze gorzej... A mogliby połowę puścić przez PKS

        • 19 2

    • (1)

      Została też zlikwidowana linia autobusowa 139 na Przymorzu. Lockdown sie skonczyl, linia nie wróciła.

      • 12 1

      • Wróciła w postaci skróconych do Wrzeszcza kursów 199

        • 0 2

    • a linia autobusowa 139?

      • 7 0

    • (1)

      liczba pasażerów spadła o 30% a ty chcesz więcej linii i kursów?

      • 0 3

      • Liczone na podstawie czego? Obserwacji komunikacji o godz 9tej?

        • 1 1

  • Bezpośredni autobus do biedry brak

    • 1 13

  • Jarek (8)

    Najpierw niech się nauczą układać rozkłady jazdy, a potem niech myślą o zmianach preferencji. Przykład jeden z wielu. Pętla Łostowice Świętokrzyska. Autobus linii 162 przyjeżdza 22.41, tramwaj linii 2 przyjeżdza o godz. 22. 44, a co robi autobus linii 295. odjeżdza o godz. 22.40 ostatni autobus i pusty. I co ponoć sport to zdrowie, czyli idziemy piechotą. Gratulacje pomysłowości.

    • 66 2

    • nie oczekuj od pracowników zatrudnionych po znajomości

      że będą specjalistami

      • 15 1

    • (5)

      typowe jest na tej pętli to, że gdy podjeżdża tramwaj to autobus nie zaczeka na ludzi którzy się przesiadają. Odjeżdża i kilkanaście metrów dalej stoi na czerwonym świetle ;)

      • 26 2

      • (3)

        bo kierowcy tych linii nie rozumieją że te linie to linie dowozowe... Czyli 90% ludzi przesiada się z tramwaju na autobus i jedzie na Maćkowy, Kowale, Orunię itp. W takich punktach powinno byc obowiązkowe to, że jak tramwaj podjeżdża to kierowca czeka na pasażerów, a nie odjeżdża jakby go te pol minuty miało zbawić.
        Podobnie jest na przystankach PKM - autobusy odjeżdżają puste, bo kierowca kurczowo trzyma sie rozkładu. Żeby oni tak kurczowo się trzymali w innych sytuacjach...

        • 13 7

        • (1)

          Kiedyś zadzwoniłem z tym problemem do ZTM to mi powiedzieli że muszą odjechać punktualnie bo jak nie to ich ZTM ukarze!Potem wprowadzili na rozkładach do 1 minuty opóźnienia ale nie zauważyłem żeby coś się w tej kwestii zmieniło

          • 12 0

          • Całkiem śmieszne z tymi

            punktualnymi odjazdami, bo na każdym rozkładzie jest info, że autobus może sobie odjechać minutę przed rozkładowym czasem. I na "mojej" trasie często korzystali z tego rozwiązania, więc gdański zbiorkom mnie już nie odzyska.

            • 10 1

        • kierowca ma rozkład i się go trzyma. Jak poczeka na tramwaj to odjedzie 3-4 minuty po czasie i musi się tłumaczyć z opóźnionego wyjazdu.

          • 0 0

      • Kierowca odpowiada za opozniony odjazd

        • 5 2

    • W ten sposób, na pętli czy to Łostowice, czy Siedlce, można stać i do wieczora, bo tramwaj wjeżdża praktycznie co minutę, czy dwie i zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie chciał jechać tym autobusem, który z danego przystanku powinien odjechać dwadzieścia minut temu.

      • 0 2

  • Opinia wyróżniona

    Ciągłe opóźnienia (14)

    Mam okazję jeździć autobusami, tramwajami, SKM i PKM i wniosek jest jeden: wszystko się ciągle spóźnia. Naprawdę, dzień bez opóźnienia to dzień stracony. Czasem minutę, czasem 10, czasem 40, ale jest. Jak planujesz podróż z przesiadką - jesteś w czarnej d... A o podróż bez przesiadki bardzo ciężko, bo linie autobusowe i tramwajowe fundują wycieczki krajoznawcze. Jak w tym mieście mają się zmniejszyć korki z taką komunikacją?!

    • 149 14

    • Tylko w Gda (10)

      Najbardziej i**otyczne w Gdańsku są te wycieczki krajoznawcze. Dlaczego te barany nie potrafią zrozumieć, że komunikacja ma połączyć najważniejsze punkty w mieście najkrótszą możliwą drogą? Jeśli autobus robi pętelki po mieście to z jakiego powodu miałbym wybrać to zamiast auta?
      Od kiedy przeprowadziłem się do Gdańska przestałem korzystać z komunikacji i jeżdżę wszędzie autem/rowerem. Chcę jechać prosto do pracy a nie robić godzinne wycieczki po mieście.
      Mieszkam we Wrzeszczu Dolnym.

      • 47 5

      • Często podróżuję do innych polskich miast - Kraków, Poznań itd itd. I za każdym razem jestem zaskoczony że w tych miastach tak szybko da się dojechać

        • 35 4

      • Przyklad z twojej dzielnicy (6)

        Linia 127 i jej absurdalne kółko do Legionów. Dlaczego? Bo Rada Dzielnicy od lat blokuje wyprostowanie tej linii, bo rzekomo stada emerytów jeżdżą nią do przychodni na Morenie z Legionów właśnie. Tak to w praktyce wygląda. Kasa na komunikację ograniczona, a każdy chce mieć przystanek pod domem i oczywiście bezpośrednio. No to są wycieczki. Z trójkąta bezpośrednio/szybko/blisko da się zrealizować na raz tylko dwie cechy komunikacji.

        • 32 2

        • (2)

          tak chcą, bo najtańszy jest bilet jednorazowy, nie wolno się przesiadać

          jak się przesiadasz, potrzebujesz dwa bilety i musisz mieć szczęście, by dorwać ten drugi pojazd

          no a emeryci olewają, bo mają za darmola i od groma czasu

          • 10 7

          • (1)

            Jak się przesiadasz, to kupujesz bilet godzinny i tyle. Fakt, droższy od jednorazowego - ale tylko o 60 groszy.

            • 11 4

            • mija godzina jazdy i kasujesz drugi bilet, czekasz 15 min. na drugi pojazd lecz nikt ci czasu nie zwróci

              • 1 0

        • i bardzo dobrze

          komunikacja jest dla ludzi, ja sprzedałem samochód, bo mam przystanek autobusowy "pod nosem"

          • 5 3

        • Tylko w Gda (1)

          No i dlatego mamy komunikację miejską, która stworzona jest do dojazdu do przychodni dla emeryta, kiedy czas tak bardzo się nie liczy. Nie nadaje się za to do korzystania z niej codziennie, bo to zbyt wielka strata czasu.
          Dlaczego Gdańsk, jeśli nie radzi sobie z problemem komunikacji miejskiej nie może skopiować rozwiązań z innych miast gdzie to działa.
          1. Z Krakowa nie pamiętam ani jednej linii autobusowej robiącej zawijasy po mieście (petla A na jednym końcu miasta, pętla B na drugim końcu miasta, autobus jedzie z A do B i tyle).
          2. Bilet jednorazowy jest jednocześnie biletem 40-minutowym (miasto od tego nie zbiednieje)
          3. (tu trochę kontrowersyjnie) Jeśli płacisz podatki w tym mieście masz znacznie obniżoną cenę biletów okresowych.

          Krk wygrywa z Gda tylko pod względem transportu miejskiego, ale różnica między tymi miastami jest kolosalna.

          • 17 3

          • piszesz Kraków, W Warszawie też jest dużo lepiej niż w Gdańsku. Bilet warszawiaka na miesiąc kosztuje 83zł. Przez 15lat jeździłem tak zbiorkomem, nie pamiętam, aby autobusy jeździły pętelkami jak w Gdańsku, np 167, 168, pętla Siedlce albo okolice Jasienia, linia 118,
            Wiadukt dla tramwaju na Brętowo PKM, po co to ?

            • 5 0

      • Zgadza się. Przykład to linia 118, która jedzie przez Wilanowską i Stary Chełm. Wobec tego trasa Ujeścisko-Centrum trwa 30 min.a nie 15.

        • 18 6

      • bo Zomkowski lata temu wymyślił, że przesiadki są super i nikt nie potrafi go wywalić z roboty za te durne pomysły.

        • 8 0

    • No właśnie dlatego pytają..., nie, no, żartuję;)

      • 2 1

    • Zamiast tylko krytykować ,to podaj złoty środek jak mamy w gdańskich realiach jeździć bez opóźnień? Realny ruch drogowy, to nie gra komputerowa.

      • 3 2

    • O godz 7:00 na Chełmie nie da się wsiąść do 6,2

      • 2 0

  • (3)

    powinny byc autobusy na Kaszuby, zeby sobie można nad jeziorko pojechac, rzadko chodzi 191 , za rzadko co 2 godziny, a w niedziele wogole nie można dostac sie z Sopotu do Karczemek, bo na przesiadke trzeba czekac 2 godziny. Cos jest nie tak z tymi przesiadkami na Chwaszczyno, i kiedy autobus bezpośredni Chwaszczyno -Chwarzno , a nie naokoło!!!

    • 12 13

    • (1)

      Ale tu są opisywane badania robione przez Zarząd Transportu Miejskiego. Miejskiego, czaisz? Miasto.

      • 5 2

      • no i ztm w gdańsku, a nie w wioskach pod gdańskiem.

        • 8 0

    • Ztm gdansk nie obsługuje 191

      • 4 0

  • Masakra

    Jeśli cokolwiek ruszą ZTM niestety jest to skazane na porażkę. Od kiedy dyrektorem jest Sebastian S. poziom komunikacji miejskiej w Gdańsku leży. I co gorsze wizjoner i miłośnik nie ma nawet pomysłu żeby to poprawić. Widać to choćby po ostatnim buspasie na Smoluchowskiego- i**otyzm, który korkuje rejon uck. odejdź pan wstydu oszczędź!

    • 32 5

  • Ankiety

    Ankiety Pic na Wodę ! A ludzie jak sardynki w puszce jeżdżą tymi wiecznie opóźnionym drogimi złomami !

    • 20 2

  • A

    Najbardziej mnie rozbawiło liczenie pasażerów na przystanku Przemyska w dzień wolny od nauki szkolnej. Ktoś tu chce zaniżyć statystyki ? Każdy mieszkaniec południowych dzielnic wie, że na przystanku Lostowice tramwaje są już wypełnione na fulla.

    • 33 1

  • ja jeżdzę w te i we fte (1)

    • 16 1

    • ja jeszcze we wtamte

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane