• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak przyspieszyć komunikację miejską do Osowej? Otwórzmy leśne drogi

Zbigniew
10 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki. Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki.

Zakorkowana ul. SpacerowaMapka to zmora każdego mieszkańca Osowej i przedmieść Gdańska. Na budowę tunelu pod Pachołkiem nie ma obecnie większych szans, więc warto może rozważyć wykorzystanie istniejących dróg leśnych np. dla komunikacji miejskiej. Więcej dróg to większa przepustowość i także usprawnienie ruchu pojazdów uprzywilejowanych w razie potrzeby - przekonuje nasz czytelnik.



Alternatywne odcinki ul. Spacerowej zwiększą popularność komunikacji miejskiej do Osowej?

Sytuacja na ul. Spacerowej jest doskonale znana każdemu, kto mieszka w Trójmieście. Codziennie w godzinach porannych w korku stoją kierowcy próbujący zjechać na dolny taras, zaś po południu korki tworzą się w stronę obwodnicy.

Od lat pojawiają się deklaracje budowy tunelu pod Pachołkiem oraz poszerzenia ul. Spacerowej. Jest to jednak bardzo droga inwestycja i szanse na jej realizację bez dofinansowania są niewielkie.

Z nietypową propozycją rozwiązania problemów drogowych, alternatywną wobec budowy tunelu, zgłosił się do nas czytelnik, pan Zbigniew, zamieszkujący od trzech dekad Osową. Oto treść jego listu:

Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej. Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej.
W Osowej zamieszkałem na początku lat 90. To były początki kapitalizmu, a dla Osowej początek wielkich zmian. Zmian, których chyba nikt w kolejnych latach nie przewidział i nie dopasował do nich odpowiedniej infrastruktury drogowej.

W latach 90. Osowa bardziej przypominała podmiejską mieścinę, w której dominowała zabudowa jednorodzinna. Taki też jest mój dom - ok. 100-metrowy budynek z garażem i dodatkowym miejscem postojowym w ogródku.

Pierwsze 10 lat w Osowej wspominam dość dobrze. Dojazd do Oliwy wiązał się wprawdzie z korkami, ale były one znośne - maksymalnie 10-20 minut opóźnienia względem godzin poza szczytem. Budowa bloków wielorodzinnych w południowej części Osowej oraz dopuszczenie takiej zabudowy także po stronie Chwaszczyna sprawiły, że sytuacja uległa drastycznemu pogorszeniu.

Dzisiaj zarówno ja, jak i moja żona potrafimy codziennie tkwić w korkach nawet godzinę. Czasami dochodzi do zabawnych sytuacji (choć jest to raczej śmiech przez łzy), że stoimy w tym samym korku, ale na innych odcinkach ul. Spacerowej.

  • Zjazd do Gołębiewa i ul. Reja. Po lewej ul. Spacerowa.
  • Droga prowadząca z ul. Spacerowej do Gołębiewa.
  • Ulica Reja w pobliżu Gołębiewa.
Ponieważ budowa tunelu pod Pachołkiem wciąż pozostaje pustą obietnicą, myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby - przynajmniej tymczasowo - rozważenie dopuszczenia dla "uprzywilejowanych pojazdów" niektórych istniejących dróg leśnych:


Na obecnej ul. Kościerskiej oraz ewentualnie Drodze Rynarzewskiej (zwanej pożarową) potrzebna jest nawierzchnia asfaltowa. Taka miała powstać wraz z budową ścieżki rowerowej kilka lat temu. Ta inwestycja, nastawiona tylko na wąską grupę rowerzystów, nie miała jednak większego uzasadnienia finansowego.

Dzisiaj wydaje się, że z samej idei nie należy jednak rezygnować, ale ukierunkować ją na "awaryjny" ruch samochodowy, który jest pilniejszym problemem do rozwiązania. Do rozważenia jest też wykonanie wąskiej drogi, tzn. jednopasmowej, w jednym kierunku. Kierunek byłby zmieniany w zależności od szczytu komunikacyjnego.

W przypadku ul. Reja sprawa jest nawet prostsza, bo jest ona w większości asfaltowa. Otwarcie jej w formie jednokierunkowej możliwe byłoby niemal natychmiast - bez potrzeby poszerzania jezdni.

Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia. Artykuł z 2016 r.



Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową. Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową.
Oczywiście można stawiać pytania: czy dopuszczenie ruchu na terenach leśnych między górnym a dolnym tarasem jest zasadne? Moim zdaniem jest to lepsze rozwiązanie niż akceptowanie sytuacji wielokilometrowych korków samochodów, a tym samym ogromnej emisji spalin i hałasu.

Permanentnie zakorkowana w godzinach szczytu ul. Spacerowa stanowi także barierę dla przejazdu karetek czy straży pożarnej. Zwiększenie przepustowości być może uratuje życie wielu osobom, a to jest też bardzo istotne w proponowanych zmianach.

Zbigniew

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (452) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (8)

    "Dzisiaj zarówno ja, jak i moja żona potrafimy codziennie tkwić w korkach nawet godzinę."...Nawet?Jak pracowałem w Szikago na hajłeju stało się nieraz 2-3 godziny...pozostaje zmienić pracę albo dojeżdzac koleją...a las zostawić w spokoju,i tak są ogromne wycinki drzew.

    • 167 43

    • stać i truć las (2)

      "pozostaje zmienić pracę albo dojeżdzac koleją...a las zostawić w spokoju,i tak są ogromne wycinki drzew." - wizjonerskie porady osób, które nie doświadczają sterczenia w korkach na Spacerowej i przy okazji trucia tychże drzew oparami spalin nie zbliżają do rozwiązania problemu. Paradoks polega na tym, że argumenty ekologiczne są argumentami bez pokrycia w faktach. Zacznijmy myśleć inaczej niż ja stałem to niech Inni stoją !

      • 12 29

      • To moze niech z zona 1 jeździ? (1)

        Parę jeszcze osób tak zrobi i się okaże że połowy samochodów w godzinach szczytu nie będzie...

        • 51 3

        • niech oboje jeżdżą rowerami, przycież jak sam zauważył: drogi leśne już są :)

          taki inteligent a na to nie wpadł ?

          • 1 0

    • Ty lepiej zmień leki, albo lekarza..

      • 7 6

    • Doganiamy Chicago w korkach i podatkach na drogi, które są co raz bardziej zapchane.
      Wbij w wyszukarkę fotek: Chicago traffic congestion.
      Drogi przez las spowodują kolejne korki, nic więcej.

      • 10 3

    • Na zmywaku

      Zapomniałeś dodać w Kartuzach

      • 1 4

    • Bzdety. Nie znam nikogo kto by tyle stal tam w korkach a ludzie naprawde pokonuna duzo wieksze dystanse niz my Tu.

      • 4 2

    • Ale kto pytał Sven!

      • 0 1

  • Wara od lasu i leśnych dróg (2)

    • 226 38

    • Jakbyś choć raz w życiu szedł ul. Kościerską (1)

      to wiedziałbyś, że w obecnym stanie to śmierdzący kolektor ściekowy, a nie żadna leśna droga

      • 5 13

      • te kupy płyną doliną Świeżej Wody

        z Osowy

        • 11 1

  • (6)

    Dojazd do/z Osowej to dodatkowy koszt tanich nieruchomości, który nie został uwzględniony w cenie. We Wrzeszczu, Orłowie, Redłowie czy Oliwie tego nie ma ale cena...

    • 126 18

    • tanie nieruchomości w Osowej ? (5)

      ktoś Cię właśnie odhibernował?

      • 10 19

      • (2)

        A droższe niż w Oliwie, Wrzeszczu, Redłowie czy Zaspie?

        • 25 3

        • (1)

          Nieraz tak

          • 2 16

          • Tak, jak porównujesz dom z kawalerką

            • 9 1

      • To chyba Pan był w stanie rozdwojenia jaźni kupując/budując nieruchomość na Osowej i widząc 2 Spacerowe. Bo chyba każdy z Państwa wiedział że dojazd będzie trudny. Jak to często ze wsi do miasta

        • 14 1

      • Lol

        1) oczywiście, ze tak, porównując podobne nieruchomości to jest tanio. Np. dom 500m z ogrodem porównaj z takim samym we wrzeszczu czy Oliwie, nie na kowalach czy w Kartuzach
        2) w latach 90 o których wspomina autor to było wręcz śmiesznie tanio- wiem, bo cześć mojej rodziny tam się wtedy przeprowadziła. a po 20 latach autor ma pretensje, że nie zbudowano mu bardziej przepustowej drogito jest po prostu ukryty koszt, którego autor się nie spodziewał
        3) oczekiwanie, że otwarte zostaną drogi leśne bo autorowi się należy jest niestosowne
        4)osobiście uważam, że tunel pod pachołkiem powinien powstać, ale jest wiele innych, ważniejszych inwestycji, właśnie w dzielnicach centralnych. A tak ciagle tylko osowa morena i południe. Dlaczego cały budżet ma iść na poprawę życia tym, którzy postanowili zaoszczędzić i okazało się, ze się przeliczyli?

        • 17 3

  • Oczywiście, że Kościerska powinna być normalną ulicą do obwodnicy. (7)

    Możnaby dzięki temu w pełni wykorzystać potencjał węzła Owczarnia.

    • 45 170

    • nie , nie powinna być

      to las , TPK i wara od lasów

      • 47 9

    • i wszyscy, i tak spotkają się na Opackiej w Oliwie (1)

      genialny pomysł samochodowych leni
      buahahaha

      • 46 5

      • Tak, w jedną stronę z Osowy do Oliwy. Z Oliwy do Osowy ta dodatkowa droga zmniejszałaby ruch pojazdów na Spacerowej. Można ją zrobić jednokierunkową z Oliwy do Osowy i będzie lepiej.

        • 0 3

    • Bez sensu. I tak by się łączyła ze spacerową w Oliwie (3)

      • 23 3

      • (2)

        Niekoniecznie. Gdyby pociągnąć tunel...

        • 2 9

        • Gdyby żył Adamowicz to bym w to jeszcze uwierzył.

          Ale nie kiedy ta kobieta jest u władzy.

          • 4 4

        • ... albo dwa...

          Może i nawet trzy?

          • 0 0

  • Nie, nie, nie, nie!!! Wstyd żeby znowu kosztem przyrody ludziom robić dobrze!!! (6)

    I to na być rozwiązanie? Auta w lesie??? To może jeszcze zmienić nazwę Park lub Las na autostrada expresowa? A jak ktoś potrzebuje wyrzucać śmieci albo drzewa na opał to śmiało!
    Czy ktokolwiek z tych ludzi, którzy niszczą przyrodę kiedykolwiek spojrzy dalej niż poza swój egoistyczny interes?

    • 233 45

    • osowa (2)

      nie skichaj sie z ta przyroda ciekwe czy jestes taki ekologiczny To co niech ludzie lepiej stoja w korkach po kilka godzin?

      • 7 37

      • Oczywiście, że tak.

        • 23 3

      • Kupili mieszkania taniej niż w centrum i wiedzieli, że mieszkaniówka się rozrasta, a jest tam marny dojazd

        • 3 0

    • Powinni zrobić tunel pod pachołkiem! (2)

      I dwa pasy w górne i w dół. Na co oni czekają?

      • 3 12

      • na poniedziałek

        dzisiaj niedziela

        • 17 1

      • I na przedłużeniu estakadę przez zatokę na Hel

        • 1 0

  • Absurdalny pomysł (3)

    aby wycinać las i lać w lesie asfalt i beton po to żeby wprowadzić do lasu więcej samochodów.
    A rozpowszechnianie takich pomysłów jest bardzo szkodliwe.

    • 265 34

    • Dodatkowo sam robi korki

      Skoro w jednym korku stoi z żoną w 2 samochodach!!!!

      • 34 0

    • Przecież to wkręt

      Ale puszczanie autobusów drogami osiedlowymi/bocznymi to realny i faktyczny problem - niszczy to te drogi i generuje dodatkowe korki, ale musimy tak robić bo infrastruktura drogowa leży i kwiczy.
      Teraz proszę o standard typu "zbiorkom, rower itp."

      • 2 5

    • Jak przyspieszyć komunikację miejską do Osowej?

      Nie publikować mało rozsądnych listów tzw. mieszkańców.

      • 9 0

  • Myślałem, że bardziej odjechanych listów od czytelników być już nie może (4)

    (po tym liście o podnoszeniu reki przed przejściami dla pieszych), ale ten go przebił.. Jako miłośnik lasów, proponuję aby pan Zbigniew przesiadłsię na rower i dopiero wtedy korzystał z dróg leśnych. Po to one są. A jeżeli pan stoi w korku za długo, niż panu się podoba, to proszę mieć pretensje do siebie, bo przecież widział pan gdzie kupuje lokum... z jakiegoś powodu było tańsze...

    • 257 43

    • Dlatego właśnie tak lubię ten portal mozna sie codziennie posmiac z głupoty roszczeniowców z blachosmrodów (2)

      I czekam na kolejne wypociny takich bezmózgowców ciekawe co bedzie kolejne ? Klękanie przy przejściu by pirat drogowy pozwolił przejsc przez ulice czy moze machanie czekoladą?
      A moze udostepnienie chodników by nie musieli stać w korkach ,albo niech jadą drogami rowerowymi :) a ludzie niech chodza trawnikami :)

      • 33 2

      • Kogo obchodzi jakis smierdzacy las i cholota na nogach?z drogi dziady

        • 0 17

      • Widziałem tu już pomysł, żeby korek na AK przed Łostowicką w stronę centrum rozładować poprzez wpuszczenie samochodów na pas zieleni między jezdniami

        • 0 0

    • Pan Zbigniew przedstawił w swoim liście przyczynę korków...

      Dla pana Zbigniewa to normalne, że podróżuje z żoną w tym samym korku osobnymi samochodami.
      Ten sposób myślenia powoduje wieczną pogoń: najpierw buduje się drogi. Skoro są drogi, to ludzie kupują samochody i powodują korki. Jak są korki to buduje się więcej dróg. a ludzie mogą mieć jeszcze więcej samochodów w rodzinie, powodując nowe korki. Przecież to bezsensu. Zamiast niszczyć lasy trzeba zmienić sposób myślenia.

      • 20 0

  • tak mają wszyscy mieszkańcy górnego tarasu, nie tylko Osowa (4)

    jak ktoś się zdecydował na mieszkanie poza dolnym tarasem a czasem i w innym mieście jak Kartuzy itd. to ma to w pakiecie, otwarcie lasów gdzie są bardzo wąskie drogi dla spalin to zły pomysł, może pomoże trochę kierowcom ale już pieszym spacerowiczom, zwierzynie, rowerzystom i ogólnie przyrodzie to zaszkodziło by i to bardzo.

    • 118 25

    • (2)

      Aha, to znaczy że nie mają prawa do normalnej komunikacji? Żeby nie był potrzebny im samochód. To jest część miasta, nie wioska.

      • 5 10

      • Lol (1)

        Uwielbiam roszczeniowość:)
        1) cześć miasta tylko z nazwy, w praktyce jest to zwykła wioska.
        2) autobus jeździ i to niejeden
        3) nie ma czegoś takiego jak prawo do komunikacji miejskiej- miasto decyduje co, jak i w jakim zakresie, by było to dobre dla wszystkich mieszkańcówmaja Ci tramwaj przez las do wioski wybudować ? Dla kilku tysięcy mieszkancow, z których 95% i tak zostanie przy samochodzie?

        • 10 1

        • Rozszczeniowość? A za co ludzie płacą tam podatki? Skoro to część miasta to powinni myśleć też o tej dzielnicy. Nagle się obudzili że korki są. Jeżdżą tam autobusy ale co z tego, jak większość z nich stoi tam w korkach, nie od wczoraj zresztą. PKMka jedzie pół godziny, rzadko, z raz na godzinę. Skoro to dzielnica prawie jak wioska, to po kiego grzyba Gdańsk ją przyłączył do miasta?

          • 0 0

    • 'jak ktoś się zdecydował na mieszkanie'

      Przy obecnych cenach to raczej nie decyzja, a gorzka przymus podyktowany zdolnością kredytową/cenami nieruchomości. Tylko bananowy dzieciak może sobie mówić, że sobie może wybrać dzielnicę do zamieszkania według widzimisię

      • 0 7

  • Hahaha hahahaha

    Stanie w korku się znudziło po 15 latach? Cóż za refleks
    Rowery sobie kupcie

    • 152 29

  • Spacerowa tylko dla pojazdów elektrycznych lub z normą euro6 (2)

    Korki zmniejsza się natychmiast

    • 62 52

    • (1)

      nie, spacerowa TYLKO buspas, czyli elektryki , taxi , rowery i ZTM, bez spalinowych.

      • 9 8

      • Uważaj żeby ten elektryk ci się w połowie drogi nie rozładował bo spalinowa laweta po ciebie nie wjedzie

        • 8 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane