• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak przyspieszyć komunikację miejską do Osowej? Otwórzmy leśne drogi

Zbigniew
10 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki. Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki.

Zakorkowana ul. SpacerowaMapka to zmora każdego mieszkańca Osowej i przedmieść Gdańska. Na budowę tunelu pod Pachołkiem nie ma obecnie większych szans, więc warto może rozważyć wykorzystanie istniejących dróg leśnych np. dla komunikacji miejskiej. Więcej dróg to większa przepustowość i także usprawnienie ruchu pojazdów uprzywilejowanych w razie potrzeby - przekonuje nasz czytelnik.



Alternatywne odcinki ul. Spacerowej zwiększą popularność komunikacji miejskiej do Osowej?

Sytuacja na ul. Spacerowej jest doskonale znana każdemu, kto mieszka w Trójmieście. Codziennie w godzinach porannych w korku stoją kierowcy próbujący zjechać na dolny taras, zaś po południu korki tworzą się w stronę obwodnicy.

Od lat pojawiają się deklaracje budowy tunelu pod Pachołkiem oraz poszerzenia ul. Spacerowej. Jest to jednak bardzo droga inwestycja i szanse na jej realizację bez dofinansowania są niewielkie.

Z nietypową propozycją rozwiązania problemów drogowych, alternatywną wobec budowy tunelu, zgłosił się do nas czytelnik, pan Zbigniew, zamieszkujący od trzech dekad Osową. Oto treść jego listu:

Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej. Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej.
W Osowej zamieszkałem na początku lat 90. To były początki kapitalizmu, a dla Osowej początek wielkich zmian. Zmian, których chyba nikt w kolejnych latach nie przewidział i nie dopasował do nich odpowiedniej infrastruktury drogowej.

W latach 90. Osowa bardziej przypominała podmiejską mieścinę, w której dominowała zabudowa jednorodzinna. Taki też jest mój dom - ok. 100-metrowy budynek z garażem i dodatkowym miejscem postojowym w ogródku.

Pierwsze 10 lat w Osowej wspominam dość dobrze. Dojazd do Oliwy wiązał się wprawdzie z korkami, ale były one znośne - maksymalnie 10-20 minut opóźnienia względem godzin poza szczytem. Budowa bloków wielorodzinnych w południowej części Osowej oraz dopuszczenie takiej zabudowy także po stronie Chwaszczyna sprawiły, że sytuacja uległa drastycznemu pogorszeniu.

Dzisiaj zarówno ja, jak i moja żona potrafimy codziennie tkwić w korkach nawet godzinę. Czasami dochodzi do zabawnych sytuacji (choć jest to raczej śmiech przez łzy), że stoimy w tym samym korku, ale na innych odcinkach ul. Spacerowej.

  • Zjazd do Gołębiewa i ul. Reja. Po lewej ul. Spacerowa.
  • Droga prowadząca z ul. Spacerowej do Gołębiewa.
  • Ulica Reja w pobliżu Gołębiewa.
Ponieważ budowa tunelu pod Pachołkiem wciąż pozostaje pustą obietnicą, myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby - przynajmniej tymczasowo - rozważenie dopuszczenia dla "uprzywilejowanych pojazdów" niektórych istniejących dróg leśnych:


Na obecnej ul. Kościerskiej oraz ewentualnie Drodze Rynarzewskiej (zwanej pożarową) potrzebna jest nawierzchnia asfaltowa. Taka miała powstać wraz z budową ścieżki rowerowej kilka lat temu. Ta inwestycja, nastawiona tylko na wąską grupę rowerzystów, nie miała jednak większego uzasadnienia finansowego.

Dzisiaj wydaje się, że z samej idei nie należy jednak rezygnować, ale ukierunkować ją na "awaryjny" ruch samochodowy, który jest pilniejszym problemem do rozwiązania. Do rozważenia jest też wykonanie wąskiej drogi, tzn. jednopasmowej, w jednym kierunku. Kierunek byłby zmieniany w zależności od szczytu komunikacyjnego.

W przypadku ul. Reja sprawa jest nawet prostsza, bo jest ona w większości asfaltowa. Otwarcie jej w formie jednokierunkowej możliwe byłoby niemal natychmiast - bez potrzeby poszerzania jezdni.

Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia. Artykuł z 2016 r.



Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową. Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową.
Oczywiście można stawiać pytania: czy dopuszczenie ruchu na terenach leśnych między górnym a dolnym tarasem jest zasadne? Moim zdaniem jest to lepsze rozwiązanie niż akceptowanie sytuacji wielokilometrowych korków samochodów, a tym samym ogromnej emisji spalin i hałasu.

Permanentnie zakorkowana w godzinach szczytu ul. Spacerowa stanowi także barierę dla przejazdu karetek czy straży pożarnej. Zwiększenie przepustowości być może uratuje życie wielu osobom, a to jest też bardzo istotne w proponowanych zmianach.

Zbigniew

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (452) ponad 20 zablokowanych

  • Na szczęscie widzę, ze są rozsądne komentarze do glupiego pomysłu czytelnika

    • 45 11

  • Oczywiście, że Kościerska nie powinna być ulicą (3)

    to jest droga przez las i taka ma zostać. Kilka lat temu były "podchody" aby tam zlokalizować utwardzoną drogę rowerową, wiadomo o co chodziło, dziś dla rowerów jutro auta. Cały ten artykuł jest jednostronny, a gdzie w nim mieszkańcy Oliwy? Spokojna historyczna dzielnica została rozjechana przez auta z osiedli zza obwodnicą.
    "Nie było nas, był las, nie będzie nas, będzie las"

    • 54 8

    • Cały ten artykuł to bujda na resorach i nie ma nic wspólnego z jakimś wyimaginowanym panem Zbigniewem.

      • 10 1

    • (1)

      Dla Twojej informacji ,ta utwardzona droga rowerowa własnie powstała. Przy czym bardziej jest po to, by drewno wywozić chyba... bo dla rowerów to mniej - ma strasznie głębokie odprowadzenia wody w poprzek - przeciętny rowerzysta może sobie tylko krzywdę zrobić jadąc... Sama droga m,a bardzo fajną nawierzchnię piaskowo-żwirową.

      • 8 1

      • Pierwotnie była planowana jako asfaltowa z oświetleniem i z dopuszczeniem pojazdów komunalnych.
        Pomysł został z góry na dół objechany i oprotestowany, zwłaszcza że część przebiega na granicy rezerwatu.

        • 5 0

  • Niektórzy ludzie to jednak nie potrafią pomyśleć.

    Będzie taki stał godzinę w korku jak na rowerze można przejechać tą samą trasę w 15-20 minut. I jeszcze narzeka jaki to on jest głupi, że tyle czasu traci, ale nie zrobi nic aby to zmienić.

    • 40 12

  • Opinia wyróżniona

    (25)

    Ekooszołomy oszaleją za taki pomysł , mówiłem o tym od lat ,bardzo dobry pomysł .Spacerowa to któredy idzie ? przez las , co za róznica czy auta smrodzą w jednym miejscu czy się rozjadą . Czy drzewka są wazniejsze od ludzi ,posadzić nowe i z głowy , Sopocka to samo ,że nie wspomnę o wichurach ,strach tam jechać , zaczną wycinać jak stanie sie tragedia . a mówiący o rowerkach niech sobie jeżdżą i spoceni robią atmosferę współpracownikom . 2 Godziny dziennie razy 20 dni razy 12 miesiecy to kawał życia w koreczkach drzewka nam zabierają .

    • 99 488

    • posadzić nowe i z głowy

      sprzedaj auto i z głowy

      • 84 10

    • Janusz, daj spokój.

      • 38 6

    • osowa (1)

      nie bedzie drzewek nie brdzie nas nie bedą potrzebne drogi samochody będzie luzik nie było nas był las nie będzie nas będzie las tyle na temat

      • 32 4

      • Widać, że z biologii to niektórzy tutaj oceny mocnym awansem dostawali. Dendrologia to dziedzina wiedzy a nie oszołomstwa.

        • 5 1

    • Ale myślenie to masz gorsze

      Od mojej cebuli zgnilej w śmietniku

      • 18 7

    • spokojnie, ceny paliwa wkrótce odkorkują osowę i nie tylko

      • 21 5

    • A kto każe stać w korku? (3)

      Wsadź leniwy tyłek na rower i Kościerską zjedziesz do Oliwy w 25 minut.
      Ludzie już zupełnie zgłupieli od wdychania spalin, by wycinać kolejne drzewa dla własnej wygody :(

      • 56 12

      • No brawo (2)

        Tylko trzeba jeszcze wrócić! Na przykład w deszczu.

        • 5 18

        • rowery w deszczu działają, podobnie jak ubrania przeciwdeszczowe.

          • 16 0

        • Faktycznie

          Jak wiadomo pod górkę się nie da i w deszczu też się nie da :)

          • 7 0

    • Mnie cieszy (1)

      Że taki ułom stoi w tym korku i dusi się spalinami :) nie pozdrawiam

      • 14 6

      • Mnie jednak nie cieszy, że taki ułom, jak ty, publicznie obnaża swój brak intelektu :) nie pozdrawiam

        • 3 16

    • Napisał

      Miejski fan betonowych płyt czytaj..(miejski oszołom)..

      • 10 2

    • Aż przykro się czyta takie wypociny. Sprzedaj Passata TDI i kup rowerek - jak nie masz kondycji to elektryczny.

      • 20 4

    • Wyjątkowo bezwartościowa opinia.

      • 16 1

    • Ekooszołomy? (2)

      A kto kryje się pod tym określeniem?

      • 10 0

      • Ludzie którzy wolą siedzieć w cieniu drzewa niż w passacie po niemcu. (1)

        • 8 0

        • Hahaha ludzie, ktorzy za to ze pokrzycza,

          Chcą mieć pelne konto

          • 0 0

    • tak, drzewka ważniejsze od ludzi.

      bez drzewek nie będzie ludzi. bez samochodów będą ludzie.

      • 12 0

    • Oczywiście ze ekooszołomy nie wpuszcza blachosmrod do lasu !!! Będę pierwsza z cała ekipa która zablokuje tam drogę !!!!

      • 11 0

    • Tzn ja np jeżdżę rowerem ale mam robrą formę i się nie pocę w drodze do biura

      A zwalanie własnych wygodnickich problemów na jak to piszesz "drzewka" - nawet mi ciebie nie żal, stój sobie w tym korku i smrodzie.

      • 12 0

    • Logika podobna do ludzi, którzy kupili mieszkanie przy lotnisku i narzekają na hałas

      • 7 0

    • Bredzisz.

      Drzewa rosnace w zwarciu sa bardziej odporne na wiatr - wzajemnie sie oslaniaja. Jak wytniesz czesc to pozostale przyjma na siebie cala sile wiatru. Proste (ale widocznie za trudne do zrozumienia).
      Druga kwestia - jak wytniesz drzewa to Oliwa czy gorny sopot straci wartosc krajobrazowa i chociazby ceny dzialek znacznie spadna. Myslisz ze dlaczego dzialki obok TPK sa drozsze niz np na zaspie?

      • 3 0

    • jak dla mnie, tak, drzewka są ważniejsze od wygody mieszkańców podmiejskich miejscowości

      • 6 0

    • To jest nie poprawna logika proszę pana

      Uważam, że należy patrzeć na las i przyrodę przez pryzmat ogólnie pojętego dobra, tak samo jak na infrastrukturę itd To nie jest widzimisię ekologów tylko dobro wspólne i nie sądzę żeby puszczenie ruchu tymi drogami było tego warte. Ja rozumiem to podejście, że myślimy w kategoriach "trzeba zapewnić nam byt na dobrym poziomie, jeżeli brakuje wody to wydostaniemy ją, jeżeli brakuje energii to spalimy węgiel" wszystko ok tylko że korki to nie jest coś co trzeba koniecznie rozwiązać. Ludzie nadal są w stanie dojeżdżać, po prostu trzeba poprawić ten stan rzeczy, ale właśnie tunelem czy poszerzeniem jezdni, ale nie ingerowaniem w tkankę zieloną coraz bardziej, bo jest ona skarbem Trójmiasta. Jak ją zniszczymy to będzie kolejna aglomeracja miejska niczym nie wyróżniająca się na tle innych w Polsce. Zróbmy to dobrze, w Niemczech się udało to u nas też się uda.
      Myślę, że innym rozwiązaniem mogły by być inwestycje w wielkie biura właśnie na górnym tarasie. Należałoby przenieść środek ciężkości na tamtą stronę. Po co biurowce w centrum miasta skoro większość ludzi mieszka tak daleko? Zbudujmy tam miejsca pracy, a także przedszkola, szpitale, szkoły itd.

      • 0 0

  • czasem mam wrazenie, że niektórzy kierowcy chcieliby, żeby miasta wyglądały jak lotniska

    same czteropasmowe drogi i parkingi

    • 47 7

  • Dzisiaj leśne drogi

    A w przyszłości deweloperka zajmie się terenem wokół tych dróg.

    • 49 4

  • Wiadomo jakby to Sie skończy

    Puszcza autobusy lesnia droga. To za chwilę będą jeździć wszyscy Janusze i Grażyny.

    • 39 8

  • Skoro w lesie taka infrastruktura

    To może najwyższa pora przesiąść się na rower? A jak za cieżko pod górkę, to może być elektryczny, albo hulajnoga. I żeby nie było, że jestem jakimś cwaniakiem, też jeżdżę rowerem (kwiecień-październki), mimo, że mam auto i nawet motocykl.

    • 34 8

  • Normalnie jaja. (1)

    Po gruncie,po błocie zkm puścić. Normalnie ktoś tam odleciał za mocno.
    Ale jakby w całości utwardzić dojazd ze Spacerowej przez Reja do Sopotu ,świetnie by to odkorkowało Oliwę.

    • 5 23

    • Tworząc nowy korek w nowym miejscu?

      • 0 0

  • (3)

    NIE! Co to za pomysł? Zniszczyć zielone tereny, zwłaszcza teraz kiedy Gdańsk jest betonowany na potęgę (vide: osiedla na Srebrnikach, tam niedługo z lasów nic nie zostanie,) i to w dobie zmian klimatycznych? Wpuszczenie " interwencyjne" samochodów na wyasfaltowane leśne drogi -to będzie jak z Armią Czerwoną: raz wejdą, nigdy nie wyjdą.

    • 99 21

    • (2)

      Akurat AC wyszła, a siedziała bardziej w naszym, niż swoim interesie ale co do głównej myśli wypowiedzi pełna zgoda.

      • 1 7

      • (1)

        Od kiedy ACz. siedziała w naszym interesie?

        • 3 1

        • Od 1944

          • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane