• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak przyspieszyć komunikację miejską do Osowej? Otwórzmy leśne drogi

Zbigniew
10 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki. Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki.

Zakorkowana ul. SpacerowaMapka to zmora każdego mieszkańca Osowej i przedmieść Gdańska. Na budowę tunelu pod Pachołkiem nie ma obecnie większych szans, więc warto może rozważyć wykorzystanie istniejących dróg leśnych np. dla komunikacji miejskiej. Więcej dróg to większa przepustowość i także usprawnienie ruchu pojazdów uprzywilejowanych w razie potrzeby - przekonuje nasz czytelnik.



Alternatywne odcinki ul. Spacerowej zwiększą popularność komunikacji miejskiej do Osowej?

Sytuacja na ul. Spacerowej jest doskonale znana każdemu, kto mieszka w Trójmieście. Codziennie w godzinach porannych w korku stoją kierowcy próbujący zjechać na dolny taras, zaś po południu korki tworzą się w stronę obwodnicy.

Od lat pojawiają się deklaracje budowy tunelu pod Pachołkiem oraz poszerzenia ul. Spacerowej. Jest to jednak bardzo droga inwestycja i szanse na jej realizację bez dofinansowania są niewielkie.

Z nietypową propozycją rozwiązania problemów drogowych, alternatywną wobec budowy tunelu, zgłosił się do nas czytelnik, pan Zbigniew, zamieszkujący od trzech dekad Osową. Oto treść jego listu:

Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej. Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej.
W Osowej zamieszkałem na początku lat 90. To były początki kapitalizmu, a dla Osowej początek wielkich zmian. Zmian, których chyba nikt w kolejnych latach nie przewidział i nie dopasował do nich odpowiedniej infrastruktury drogowej.

W latach 90. Osowa bardziej przypominała podmiejską mieścinę, w której dominowała zabudowa jednorodzinna. Taki też jest mój dom - ok. 100-metrowy budynek z garażem i dodatkowym miejscem postojowym w ogródku.

Pierwsze 10 lat w Osowej wspominam dość dobrze. Dojazd do Oliwy wiązał się wprawdzie z korkami, ale były one znośne - maksymalnie 10-20 minut opóźnienia względem godzin poza szczytem. Budowa bloków wielorodzinnych w południowej części Osowej oraz dopuszczenie takiej zabudowy także po stronie Chwaszczyna sprawiły, że sytuacja uległa drastycznemu pogorszeniu.

Dzisiaj zarówno ja, jak i moja żona potrafimy codziennie tkwić w korkach nawet godzinę. Czasami dochodzi do zabawnych sytuacji (choć jest to raczej śmiech przez łzy), że stoimy w tym samym korku, ale na innych odcinkach ul. Spacerowej.

  • Zjazd do Gołębiewa i ul. Reja. Po lewej ul. Spacerowa.
  • Droga prowadząca z ul. Spacerowej do Gołębiewa.
  • Ulica Reja w pobliżu Gołębiewa.
Ponieważ budowa tunelu pod Pachołkiem wciąż pozostaje pustą obietnicą, myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby - przynajmniej tymczasowo - rozważenie dopuszczenia dla "uprzywilejowanych pojazdów" niektórych istniejących dróg leśnych:


Na obecnej ul. Kościerskiej oraz ewentualnie Drodze Rynarzewskiej (zwanej pożarową) potrzebna jest nawierzchnia asfaltowa. Taka miała powstać wraz z budową ścieżki rowerowej kilka lat temu. Ta inwestycja, nastawiona tylko na wąską grupę rowerzystów, nie miała jednak większego uzasadnienia finansowego.

Dzisiaj wydaje się, że z samej idei nie należy jednak rezygnować, ale ukierunkować ją na "awaryjny" ruch samochodowy, który jest pilniejszym problemem do rozwiązania. Do rozważenia jest też wykonanie wąskiej drogi, tzn. jednopasmowej, w jednym kierunku. Kierunek byłby zmieniany w zależności od szczytu komunikacyjnego.

W przypadku ul. Reja sprawa jest nawet prostsza, bo jest ona w większości asfaltowa. Otwarcie jej w formie jednokierunkowej możliwe byłoby niemal natychmiast - bez potrzeby poszerzania jezdni.

Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia. Artykuł z 2016 r.



Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową. Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową.
Oczywiście można stawiać pytania: czy dopuszczenie ruchu na terenach leśnych między górnym a dolnym tarasem jest zasadne? Moim zdaniem jest to lepsze rozwiązanie niż akceptowanie sytuacji wielokilometrowych korków samochodów, a tym samym ogromnej emisji spalin i hałasu.

Permanentnie zakorkowana w godzinach szczytu ul. Spacerowa stanowi także barierę dla przejazdu karetek czy straży pożarnej. Zwiększenie przepustowości być może uratuje życie wielu osobom, a to jest też bardzo istotne w proponowanych zmianach.

Zbigniew

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (452) ponad 20 zablokowanych

  • Na cholerę był remont jeszcze dobrej jezdni przez rok zamiast drugą nitkę wybudować.

    • 1 7

  • nie nie nie !

    Spacerowa powinna służyć tylko do spacerów .
    Żadnych autobusów czy aut !
    Las dla zwierzaczków !
    Osowianie niech zostaną w Osowej !

    • 20 7

  • Opinia wyróżniona

    A może wystarczyłoby poszerzyc istniejącą (35)

    drogę o trzeci pas i w porannych godzinach np. do godziny 12 włączyć tylko do ruchu w dół a od 12 tej w górę ?
    Po za tym droga rowerowa też by się pezydała.

    • 404 55

    • (9)

      Drogę rowerową masz przecież wzdłuż Spacerowej.Szutrową co prawda ale masz.

      • 35 9

      • Tak tylko, ze nie oswietloną i w miesiącach zimowych (6)

        Nie do pokonania zwyklym rowerem.

        • 17 7

        • Oświetlenie masz przecież jako obowiążkowe wyposażenie roweru. (2)

          • 23 21

          • Aha to w takim razie po co latarnie przy drogach?

            • 6 4

          • oświetlenie roweru ma informować innych użytkowników o obecności rowerzysty

            a nie ma oświetlać drogi osobie poruszającej się rowerem.

            • 6 4

        • w miesiącach zimowych zrobic podgrzewaną

          • 8 2

        • Trudno weź kredyt zmień pracę

          • 1 2

        • a kto normalny jeżdzi zima rowerem

          • 4 6

      • to nie jest zadna droga rowerowa - ona nie prowadzi do nikąd.

        szuter sie kończy i zaczyna sie błoto i koleiny .
        Da sie zniej dojechać na owczarnie ale na owczarnie lepiej juz jechać kościerską

        • 9 0

      • Na rower się przesiadac

        To zgodne z wytycznymi Starostki Dutkiewicz

        • 4 1

    • Droga rowerowa jest (1)

      To droga lesnia równoległa , tylko należałoby stworzyć krótki odcinek od skrzyżowania drogi z Gołębiewski do za wiadukt.

      • 5 6

      • A plaża to prawie jak chodnik... ;)

        • 1 0

    • (7)

      A może wystarczyłoby pozbyć się samochodu? A przynajmniej nie jeździć nim po Gdańsku?

      • 31 36

      • Cieszymy się ze mózgu już się pozbyłeś (6)

        Służby ratunkowe aapeluje pozbądźcie się samochodów

        • 19 25

        • Najlepiej jakby służby dały przykład i pozbyły się samochodów

          Na rowerach będzie szybciej. I brzuszki zgubią.

          • 13 5

        • Argument z tylnej części ciała (4)

          Ktoś ma na myśli żeby mieszkańcy odpuścili samochód, a ty wyciągasz absurd żeby służby przesiadły się na rowery. Głupota czy specjalnie?

          • 13 7

          • Ironia?

            • 1 1

          • jak ktoś całe życie marzył o samochodzie jako symbolu bogactwa to nie odpuści. Gold prawem nie towarem (2)

            Bogate społeczeństwo to nie takie, gdzie każdy ma samochód.

            To takie, gdzie wcale nie jest potrzebny (dobrze zbudowane miasta, nieduże odległości, sprawna komunikacja)

            • 10 4

            • sprawna komunikacja miejska, lokalna kolej i wysokiej jakości infrastruktura dla pieszych i rowerzystów

              • 3 0

            • No właśnie. W Twojej wypowiedzi zawarte są warunki, potrzebne do pozbycia się samochodów przez mieszkańców.

              Tych warunków w Gdańsku nie ma i jeszcze długo nie będzie.

              • 1 0

    • możesz wybudować i 8 pasów (4)

      Spacerowa stoi bo Oliwa stoi.

      • 31 4

      • Oliwę można odciążyć Czyżewskiego (1)

        albo Polankami

        • 3 8

        • A Polanki estakadą nad Polankami

          • 3 0

      • Drugi pomysł to wyciąć kamienice w Oliwie (1)

        I zrobić dogodny przejazd dla samochodu

        • 20 2

        • ja bym zaoral park oliwski i puscil autostrade przez palac opatow,cmentarz

          ...potem prze rezerwat przyrody Zrodliska,stadnine koni w Owczarni i ogrodki dzialkowe.Wszyscy byliby zadowoleni,kazdy by dojechal na czas-milosnicy organow oliwskich,Osowiacy,koniarze i dzialkowicze.

          • 10 0

    • taki jest plan

      • 2 1

    • Oczywiscie, masz racje, ale...

      Deweloper ma przebicie. To preludium do likwidacji TPK. Step, by step.

      • 10 0

    • Skrzyżowania są ważne a nie szerokość drogi. (1)

      Droga może mieć nawet jeden pas z zakazem wyprzedzania, ale wraz z dobrym skrzyżowaniem, które dobrze rozprowadza ruch, nie będzie na niej korków.

      • 6 1

      • A dokładnie Skrzyżowanie z Grunwaldzką

        Sama grunwaldzka ma już problem z odbiorem ruchu.
        Aby to zmienić należałoby zrobić drogę, która połączy Polanki ze Spacerową i Reja ze Spacerową, ale tuż przed wjazdem do oliwy.
        Problem w tym, że połączenie z Polanki da radę ominąć TPK, ale już połączenie do Sopotu nie ma takiej możliwości. Największy problem, to to, że ludzie się wyprowadzają za obwodnice, a chcą pracować w centrum i dojeżdżać autem, a tak się nie da.

        • 1 0

    • i kołami do góry

      A miało być tak pięknie hala sportowa tunel pod Pachołkiem i dalej cztery pasy od leśniczówki do Osowej

      • 1 1

    • Droga rowerowa wiedzie przez las !!!!!

      • 0 0

    • To co piszesz to jedna wielka żenada !!!

      • 0 0

    • No nie wiem

      Na obwodnicy potrafią jeździć pod prąd to i tu -w godzinach jak piszesz -jezdzili by pod prąd co generuje niepotrzebne ryzyko wypadku

      • 0 1

    • zróbmy od razu 6 pasów - i na tych 6 pasach będzie korek, bo kierowcy nie potrafią jezdzić . Na światłach obowiązkowa drzemka, a

      • 0 0

    • Też byłem za tym rozwiązaniem

      tylko, że jeśli tak zrobią to już nigdy nie będzie tunelu pod Pachołkiem, a to by był argument na to, że budyń wywalił miliony w ściółkę, a do tego dopuścić nie można - błędne koło

      • 0 0

  • Pan Zbigniew ma krótką pamięć, bo Reja była otwarta dla ruchu

    samochodowego jeszcze na początku lat 90'.

    • 13 0

  • Tylko katapulty! (3)

    • 11 0

    • Kolejka linowa! (2)

      • 1 0

      • (1)

        teleporty

        swoją drogą, ile by kosztowała dwupoziomowa spacerowa? czy nie dużo mniej niż tunel?

        • 2 0

        • Biletowana "Trasa w koronach drzew"?

          Samo by na siebie zarobiło!

          • 0 0

  • Osowa zablokowała rozbudowę Słowackiego to niech gnijie w korkach

    • 26 2

  • Pomysł jest dobry, w sumie to pomysł desperata trochę

    Ale puszczenie autobusu ulicą Reja jest dyplomatycznie mówiąc, nieprzemyślane. Mało miejsca, wąska droga, kręta i nie odpowiadająca nośnością. W 3 miesiące autobusy zrobiłyby z niej drogę gruntową.

    • 19 10

  • Dukt leśny na Kościerskiej jest to szlak pieszy TPK (2)

    Jest tam zakaz ruchu dla wszystkich pojazdów łącznie z rowerami.

    Tylko piesi!

    • 27 4

    • Nieprawda, obecny zakaz na odnowionej Kościerskiej dotyczy też pieszych (1)

      • 3 0

      • Ale to jest na czas dokończenia remontu

        • 0 0

  • Może rower?
    Jak brak kondycji to elektryczny.
    Tak, wiem, pan Zbigniew wiezie babcie do lekarza

    • 23 4

  • Ta propozycja to takie wstawienie nogi w drzwi: najpierw uliczka, potem poszerzenie, a w końcu normalna ulica

    Pomysłowymi panu Zbigniewowi trzeba przypomnieć, że te przeszkadzające mu lasy to Park Krajobrazowy z licznymi rezerwatami. Wszyscy, którzy kupowali w Osowie mieszkania czy budowali domy są sami sobie winni. Liczyli na przestawienie lasu, czy na zbudowanie jakiejś 3-pasmówki? A i ona też byłaby zaraz zapchana przez mieszkańców dynamicznie rozbudowującego się Chwaszczyna.

    • 29 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane