• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak przyspieszyć komunikację miejską do Osowej? Otwórzmy leśne drogi

Zbigniew
10 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Miesiąc wahadła na Kielnieńskiej w Osowej
Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki. Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki.

Zakorkowana ul. SpacerowaMapka to zmora każdego mieszkańca Osowej i przedmieść Gdańska. Na budowę tunelu pod Pachołkiem nie ma obecnie większych szans, więc warto może rozważyć wykorzystanie istniejących dróg leśnych np. dla komunikacji miejskiej. Więcej dróg to większa przepustowość i także usprawnienie ruchu pojazdów uprzywilejowanych w razie potrzeby - przekonuje nasz czytelnik.



Alternatywne odcinki ul. Spacerowej zwiększą popularność komunikacji miejskiej do Osowej?

Sytuacja na ul. Spacerowej jest doskonale znana każdemu, kto mieszka w Trójmieście. Codziennie w godzinach porannych w korku stoją kierowcy próbujący zjechać na dolny taras, zaś po południu korki tworzą się w stronę obwodnicy.

Od lat pojawiają się deklaracje budowy tunelu pod Pachołkiem oraz poszerzenia ul. Spacerowej. Jest to jednak bardzo droga inwestycja i szanse na jej realizację bez dofinansowania są niewielkie.

Z nietypową propozycją rozwiązania problemów drogowych, alternatywną wobec budowy tunelu, zgłosił się do nas czytelnik, pan Zbigniew, zamieszkujący od trzech dekad Osową. Oto treść jego listu:

Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej. Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej.
W Osowej zamieszkałem na początku lat 90. To były początki kapitalizmu, a dla Osowej początek wielkich zmian. Zmian, których chyba nikt w kolejnych latach nie przewidział i nie dopasował do nich odpowiedniej infrastruktury drogowej.

W latach 90. Osowa bardziej przypominała podmiejską mieścinę, w której dominowała zabudowa jednorodzinna. Taki też jest mój dom - ok. 100-metrowy budynek z garażem i dodatkowym miejscem postojowym w ogródku.

Pierwsze 10 lat w Osowej wspominam dość dobrze. Dojazd do Oliwy wiązał się wprawdzie z korkami, ale były one znośne - maksymalnie 10-20 minut opóźnienia względem godzin poza szczytem. Budowa bloków wielorodzinnych w południowej części Osowej oraz dopuszczenie takiej zabudowy także po stronie Chwaszczyna sprawiły, że sytuacja uległa drastycznemu pogorszeniu.

Dzisiaj zarówno ja, jak i moja żona potrafimy codziennie tkwić w korkach nawet godzinę. Czasami dochodzi do zabawnych sytuacji (choć jest to raczej śmiech przez łzy), że stoimy w tym samym korku, ale na innych odcinkach ul. Spacerowej.

  • Zjazd do Gołębiewa i ul. Reja. Po lewej ul. Spacerowa.
  • Droga prowadząca z ul. Spacerowej do Gołębiewa.
  • Ulica Reja w pobliżu Gołębiewa.
Ponieważ budowa tunelu pod Pachołkiem wciąż pozostaje pustą obietnicą, myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby - przynajmniej tymczasowo - rozważenie dopuszczenia dla "uprzywilejowanych pojazdów" niektórych istniejących dróg leśnych:


Na obecnej ul. Kościerskiej oraz ewentualnie Drodze Rynarzewskiej (zwanej pożarową) potrzebna jest nawierzchnia asfaltowa. Taka miała powstać wraz z budową ścieżki rowerowej kilka lat temu. Ta inwestycja, nastawiona tylko na wąską grupę rowerzystów, nie miała jednak większego uzasadnienia finansowego.

Dzisiaj wydaje się, że z samej idei nie należy jednak rezygnować, ale ukierunkować ją na "awaryjny" ruch samochodowy, który jest pilniejszym problemem do rozwiązania. Do rozważenia jest też wykonanie wąskiej drogi, tzn. jednopasmowej, w jednym kierunku. Kierunek byłby zmieniany w zależności od szczytu komunikacyjnego.

W przypadku ul. Reja sprawa jest nawet prostsza, bo jest ona w większości asfaltowa. Otwarcie jej w formie jednokierunkowej możliwe byłoby niemal natychmiast - bez potrzeby poszerzania jezdni.

Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia. Artykuł z 2016 r.



Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową. Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową.
Oczywiście można stawiać pytania: czy dopuszczenie ruchu na terenach leśnych między górnym a dolnym tarasem jest zasadne? Moim zdaniem jest to lepsze rozwiązanie niż akceptowanie sytuacji wielokilometrowych korków samochodów, a tym samym ogromnej emisji spalin i hałasu.

Permanentnie zakorkowana w godzinach szczytu ul. Spacerowa stanowi także barierę dla przejazdu karetek czy straży pożarnej. Zwiększenie przepustowości być może uratuje życie wielu osobom, a to jest też bardzo istotne w proponowanych zmianach.

Zbigniew

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (452) ponad 20 zablokowanych

  • Hahaha jaki typ, na kościerskiej to chłopie niczym nie przejedziesz bo porobili głebokie rynny z kamienia. Wymyślił.

    • 9 3

  • Co za problem aby wyasfaltowac Kościerska i zezwolić na wjazd wyłącznie pojazdom elektrycznym ZTM

    • 4 22

  • Ostatnio co jeden opublikowany artykuł od czytelników to głupszy! (1)

    To jest chyba najbardziej szkodliwy pomysł jakiś od lat słyszałem!
    Człowieku, przejdź się do lasu, posłuchaj ptaków, zobacz rezerwat a potem pomysł co z tym się stanie jak się tam puści ruch drogowy.
    Za takie pomysłu to bym lał pałą i tylko patrzył czy równo puchnie.
    Odczep się od TPK, antropopresja i tak jest tu już wystarczająco duża.
    Poczekaj na buspas na spacerowej, przesiądź się do PKM albo wyprowadź na dolny taras, jak Ci się za wolno dojeżdża.
    Kupileś mieszkanie za lasem i teraz chcesz, żeby ci wycięli las, bo masz za daleko? Lecz się, człowieku!

    • 60 5

    • Dokładnie.

      PKM stamtąd do Wrzeszcza jedzie dosłownie pół godziny.
      siedzisz sobie wygodnie, możesz posłuchać muzyki, obejrzeć coś, porobić krzyżówki, poczytać. pół godziny dla ciebie. nic cie nie interesuje. bilet z kartą mieszkańca jest na pkm, skm i całą komunikację Gdańska za 110zł! co za problem?!

      • 15 0

  • Opinia wyróżniona

    Zgoda! Od dawna juz o tym mowilem. ul. Reja w Sopocie (9)

    Jest asfalt a wylot ulicy jest przed ostatnim wzniesieniem przed obwodnica. Ruch winien byc jednokierunkowy tylko dla aut osobowych że względu na naciski na jezdnię. Jednak nawet taki wariant już odciążyć Spacerowa. Sopot, który nie ma dostępu do obwodnicy zyska ułomne ale jednak swoje połączenie z obwodnica.

    • 48 216

    • Ta droga była normalnie przejezdna do połowy lat 90. Z Sopotu do Osowy i dalej na Kaszuby jeździłem praktycznie tylko tamtędy. Nigdy Spacerową.

      • 17 7

    • Autobus się nie zmieści

      Nie ma szans żeby tak wąską drogą w jej leśnej części (Gołębiewo) jak ulica Reja przejechał autobus, nie mówiąc już o tym, że nie ma tam opcji dwukierunkowego ruchu, bo znów: jest za wąsko.

      • 17 0

    • Już to widzę, że kudłaty Karnowski zgadza się na puszczenie tam autobusów.

      Na tej drodze panoszą się wszędobylscy rowerzyści, skutecznie goniący spacerujących na działki emerytów.

      • 7 24

    • bzdura (2)

      wąska leśna dróżka, owszem asfalt ale tam autem czasem ciężko przejechać mijając się z innym autem albo rowerzystą a nie wyobrażam sobie tam autobusów

      • 9 1

      • zaraz ktos napisze (1)

        ze przeciez mozna poszerzyc.... a skoro mozna to lepiej spacerowa, a wszystkich ktorzy maja pomysl, zeby poscic tam ruch to zapraszam na wizje lokalna, ladne miejscie i trasa ale nie dla samochodow

        • 3 2

        • No właśnie nie do końca na to samo wyjdzie.

          Jeśli ktoś jedzie z Sopotu do Spacerowej, to musi się przebijać przez kawał miasta, dodatkowo je korkując. Ulicą Reja już by nie musiał. Ta ulica już dawno powinna być normalną drogą.

          • 2 8

    • żaden Sopocianin by tak nie napisał wiec spadaj Osowianinie

      • 10 3

    • gupek

      • 0 0

    • Puść tam autobus, to ta droga się do reszty rozpadnie.

      To nie jest droga budowana pod duże obciążenia.

      • 1 0

  • Chory pomysł (1)

    Całe szczęście nigdy nie będzie zrealizowany

    • 31 3

    • Nie wywołuj wilka z lasu...

      • 0 0

  • Tramwaj na Spacerową! (2)

    Zostawicie las w spokoju! A auta w garażu i przesiądzie się na komunikację miejską, korki znikną.

    • 24 6

    • Tak jest (1)

      I jeszcze kolejkę linową.

      • 2 3

      • A dlaczego nie?

        Gdyby byla tansza w budowie i eksploatacji niz tramwaj to warto rozważyć.

        • 2 0

  • Już dawno powinno się (3)

    Spacerową przebudować na pełnoprawną ulicę miejską z chodnikami i zabudową mieszkaniową z obu stron. Z każdej strony wyciąć po 200 m lasu i już będzie miejsce. Miasto musi się rozwijać i nie ma co słuchać marudzenia "ękologów" od siedmiu boleści.

    • 6 42

    • (1)

      To prowokacja czy naprawdę jesteś tak bez pojęcia?

      • 11 0

      • Taką mam

        Koncepcję.

        • 0 2

    • Można by tam jeszcz wykopać kanał od strony zatoki i zrobić port

      • 1 0

  • Jest PKM. wszystko co trzeba zrobić to komunikacja busowa do przystanków PKM

    Nie trzeba cudować.

    • 23 1

  • Tramwaj lub monorail (1)

    A ja bym zbudował szybki tramwaj przez las lub np. monorail np z Oliwy z okolic pętli tramwajowej nad droga wprost do Osowy.

    • 6 10

    • Monorail to słaba inwestycja, która kończy często jako dziura bez dna na pieniążki

      Polecam poczytać o istniejących liniach i kosztach ich utrzymania.
      Nawet podwieszana kolejka w Wuppertalu w Niemczech miała zmniejszoną ilość kursów z okazji kosztów i staje się bardziej atrakcją turystyczną.
      Poza tym jesteś świadom nachylenia terenu?...

      • 0 0

  • Kiedy w Gdańsku transport bezemisyjny ?

    Ma być w każdym mieście w Polsce. Skończmy z tymi egoistami , którzy w imię wygody chcą nas truć bo nie potrafią się przemieszczać inaczej niż indywidualnym spaliniakiem

    • 7 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane