• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak przyspieszyć komunikację miejską do Osowej? Otwórzmy leśne drogi

Zbigniew
10 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki. Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki.

Zakorkowana ul. SpacerowaMapka to zmora każdego mieszkańca Osowej i przedmieść Gdańska. Na budowę tunelu pod Pachołkiem nie ma obecnie większych szans, więc warto może rozważyć wykorzystanie istniejących dróg leśnych np. dla komunikacji miejskiej. Więcej dróg to większa przepustowość i także usprawnienie ruchu pojazdów uprzywilejowanych w razie potrzeby - przekonuje nasz czytelnik.



Alternatywne odcinki ul. Spacerowej zwiększą popularność komunikacji miejskiej do Osowej?

Sytuacja na ul. Spacerowej jest doskonale znana każdemu, kto mieszka w Trójmieście. Codziennie w godzinach porannych w korku stoją kierowcy próbujący zjechać na dolny taras, zaś po południu korki tworzą się w stronę obwodnicy.

Od lat pojawiają się deklaracje budowy tunelu pod Pachołkiem oraz poszerzenia ul. Spacerowej. Jest to jednak bardzo droga inwestycja i szanse na jej realizację bez dofinansowania są niewielkie.

Z nietypową propozycją rozwiązania problemów drogowych, alternatywną wobec budowy tunelu, zgłosił się do nas czytelnik, pan Zbigniew, zamieszkujący od trzech dekad Osową. Oto treść jego listu:

Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej. Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej.
W Osowej zamieszkałem na początku lat 90. To były początki kapitalizmu, a dla Osowej początek wielkich zmian. Zmian, których chyba nikt w kolejnych latach nie przewidział i nie dopasował do nich odpowiedniej infrastruktury drogowej.

W latach 90. Osowa bardziej przypominała podmiejską mieścinę, w której dominowała zabudowa jednorodzinna. Taki też jest mój dom - ok. 100-metrowy budynek z garażem i dodatkowym miejscem postojowym w ogródku.

Pierwsze 10 lat w Osowej wspominam dość dobrze. Dojazd do Oliwy wiązał się wprawdzie z korkami, ale były one znośne - maksymalnie 10-20 minut opóźnienia względem godzin poza szczytem. Budowa bloków wielorodzinnych w południowej części Osowej oraz dopuszczenie takiej zabudowy także po stronie Chwaszczyna sprawiły, że sytuacja uległa drastycznemu pogorszeniu.

Dzisiaj zarówno ja, jak i moja żona potrafimy codziennie tkwić w korkach nawet godzinę. Czasami dochodzi do zabawnych sytuacji (choć jest to raczej śmiech przez łzy), że stoimy w tym samym korku, ale na innych odcinkach ul. Spacerowej.

  • Zjazd do Gołębiewa i ul. Reja. Po lewej ul. Spacerowa.
  • Droga prowadząca z ul. Spacerowej do Gołębiewa.
  • Ulica Reja w pobliżu Gołębiewa.
Ponieważ budowa tunelu pod Pachołkiem wciąż pozostaje pustą obietnicą, myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby - przynajmniej tymczasowo - rozważenie dopuszczenia dla "uprzywilejowanych pojazdów" niektórych istniejących dróg leśnych:


Na obecnej ul. Kościerskiej oraz ewentualnie Drodze Rynarzewskiej (zwanej pożarową) potrzebna jest nawierzchnia asfaltowa. Taka miała powstać wraz z budową ścieżki rowerowej kilka lat temu. Ta inwestycja, nastawiona tylko na wąską grupę rowerzystów, nie miała jednak większego uzasadnienia finansowego.

Dzisiaj wydaje się, że z samej idei nie należy jednak rezygnować, ale ukierunkować ją na "awaryjny" ruch samochodowy, który jest pilniejszym problemem do rozwiązania. Do rozważenia jest też wykonanie wąskiej drogi, tzn. jednopasmowej, w jednym kierunku. Kierunek byłby zmieniany w zależności od szczytu komunikacyjnego.

W przypadku ul. Reja sprawa jest nawet prostsza, bo jest ona w większości asfaltowa. Otwarcie jej w formie jednokierunkowej możliwe byłoby niemal natychmiast - bez potrzeby poszerzania jezdni.

Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia. Artykuł z 2016 r.



Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową. Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową.
Oczywiście można stawiać pytania: czy dopuszczenie ruchu na terenach leśnych między górnym a dolnym tarasem jest zasadne? Moim zdaniem jest to lepsze rozwiązanie niż akceptowanie sytuacji wielokilometrowych korków samochodów, a tym samym ogromnej emisji spalin i hałasu.

Permanentnie zakorkowana w godzinach szczytu ul. Spacerowa stanowi także barierę dla przejazdu karetek czy straży pożarnej. Zwiększenie przepustowości być może uratuje życie wielu osobom, a to jest też bardzo istotne w proponowanych zmianach.

Zbigniew

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (452) ponad 20 zablokowanych

  • A po co komu las?

    Wykarczować, zalać betonem i niech sobie samochody jeżdżą gdzie chcą.

    • 5 6

  • Ta droga dawno przestala byc dla mnie atrakcyjna

    jak kiedys mniej ludzi tam jezdzilo mozna bylo poobracac rozne laski w samochodzie na poboczu ale teraz ponastawiali szlabanow przy każdym zjeździe a gdzie sie nie zjedzie to albo grzybiarz, albo spacerowicz albo jeszcze kto inny. Jest za duzy ruch na obracanie, teraz z lachonami jeździ sie gdzie indziej.

    • 2 3

  • Pan Zbigniew ma chyba coś nie tak z głową

    niech lepiej przesiądzie się z żoną do jednego samochodu.

    • 27 5

  • bla bla bla tak jak Nowa Kielnieńska

    te dyskusje niczemu nie służą, kierowniczkę miasta zajmują wyższe idee...

    • 3 1

  • .....do Osowy !!!!!!!!

    • 3 0

  • trudno - niech stoją w korkach

    sami wybrali sobie lokalizację zamieszkania - domek, ogródek, 2 garaże, 3 samochody - takie życie - albo rybki albo pi..pki

    • 15 2

  • Do autora (1)

    cyt " Budowa bloków wielorodzinnych w południowej części Osowej oraz dopuszczenie takiej zabudowy także po stronie Chwaszczyna sprawiły, że sytuacja uległa drastycznemu pogorszeniu." Gdzie masz w Chwaszczynie bloki?jedyny taki kompleks to euro styl , osiedle angielskie i kilka bliźniaków do kwadratu.Chwaszczyno na całe szczęście broni się przed "chowem klatkowym" jaki jest w Baninie.

    • 7 2

    • Czytanie ze zrozumieniem...

      • 1 0

  • coraz to lepsze pomysły tzw czytelnikow (1)

    teraz prezentacja pracy semestralnej jakiegoś studenta i cyk mamy nowa anty koncepcje na dwie dwupasmówki przez byly las i cztero pasmową spacerowa + buspasy - co i tak nie rozwiaze problemu bo po roku bedzie dalej sie korkowac i jakis usluzby ""czytelnik " zaproponuje 8 pasow ruchu + tramwaj + kolejke linowa

    • 13 0

    • Jestem za kolejką linową!

      To byłby bestseller w tak malowniczej oprawie, nawet gdyby była wzdłuż samej Spacerowej.

      • 2 0

  • (2)

    Gdyby Pan Zbigniew z żoną pojechali jednym autem, to nie staliby absurdalnie w dwóch różnych odcinkach korka, mogliby sobie miło pogawędzić i zmniejszyliby ten korek o jeden samochód. Taka prawda o malkontentach tworzących ten korek.

    • 26 2

    • (1)

      Ale zdajesz sobie sprawę że samochód się nie rozdzieli potem w dwa różne kierunki, jak zapewne prowadzi droga państwa z artykułu. Domyślam się że jadą też na różne godziny i wychodzą z domu w sporym odstępie czasowym. Dlatego sytuacja ta wydaje się być groteskowa.

      • 0 4

      • Jedno z nich może się w Oliwie przesiąść na tramwaj. Kiedyś przez rok podobnie z żoną robiłem, da się, i to jeszcze z dzieckiem do przedszkola. Tylko trzeba pomyśleć i chcieć, a nie szukać wymówek.

        • 9 0

  • ilość samochodów do przejazdu przez Osowe się nie zmieni będą tylko mniej widoczne bo zamaskowane w lesie. trzydzieści lat temu byłem nieszczęśliwy, że nie kupiłem tam mieszkania dzisiaj jestem wdzięczny opatrzności.

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane