- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (458 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (53 opinie)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (196 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (281 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (175 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
Jak przyspieszyć komunikację miejską do Osowej? Otwórzmy leśne drogi
Zakorkowana ul. Spacerowa to zmora każdego mieszkańca Osowej i przedmieść Gdańska. Na budowę tunelu pod Pachołkiem nie ma obecnie większych szans, więc warto może rozważyć wykorzystanie istniejących dróg leśnych np. dla komunikacji miejskiej. Więcej dróg to większa przepustowość i także usprawnienie ruchu pojazdów uprzywilejowanych w razie potrzeby - przekonuje nasz czytelnik.
Od lat pojawiają się deklaracje budowy tunelu pod Pachołkiem oraz poszerzenia ul. Spacerowej. Jest to jednak bardzo droga inwestycja i szanse na jej realizację bez dofinansowania są niewielkie.
Z nietypową propozycją rozwiązania problemów drogowych, alternatywną wobec budowy tunelu, zgłosił się do nas czytelnik, pan Zbigniew, zamieszkujący od trzech dekad Osową. Oto treść jego listu:
W Osowej zamieszkałem na początku lat 90. To były początki kapitalizmu, a dla Osowej początek wielkich zmian. Zmian, których chyba nikt w kolejnych latach nie przewidział i nie dopasował do nich odpowiedniej infrastruktury drogowej.
W latach 90. Osowa bardziej przypominała podmiejską mieścinę, w której dominowała zabudowa jednorodzinna. Taki też jest mój dom - ok. 100-metrowy budynek z garażem i dodatkowym miejscem postojowym w ogródku.
Pierwsze 10 lat w Osowej wspominam dość dobrze. Dojazd do Oliwy wiązał się wprawdzie z korkami, ale były one znośne - maksymalnie 10-20 minut opóźnienia względem godzin poza szczytem. Budowa bloków wielorodzinnych w południowej części Osowej oraz dopuszczenie takiej zabudowy także po stronie Chwaszczyna sprawiły, że sytuacja uległa drastycznemu pogorszeniu.
Dzisiaj zarówno ja, jak i moja żona potrafimy codziennie tkwić w korkach nawet godzinę. Czasami dochodzi do zabawnych sytuacji (choć jest to raczej śmiech przez łzy), że stoimy w tym samym korku, ale na innych odcinkach ul. Spacerowej.
Ponieważ budowa tunelu pod Pachołkiem wciąż pozostaje pustą obietnicą, myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby - przynajmniej tymczasowo - rozważenie dopuszczenia dla "uprzywilejowanych pojazdów" niektórych istniejących dróg leśnych:
- ul. Kościerska w Gdańsku
(z budową nawierzchni asfaltowej) jako łącznik Oliwy z Obwodnicą Trójmiasta (przez węzeł Owczarnia) i południową Osową
- Droga Rynarzewska
(z budową nawierzchni asfaltowej) jako częściowa alternatywa dla leśnego odcinka ul. Spacerowej
- ul. Reja w Sopocie
i droga do Gołębiewa
jako łącznik Niepodległości w Sopocie - Spacerowa
Na obecnej ul. Kościerskiej oraz ewentualnie Drodze Rynarzewskiej (zwanej pożarową) potrzebna jest nawierzchnia asfaltowa. Taka miała powstać wraz z budową ścieżki rowerowej kilka lat temu. Ta inwestycja, nastawiona tylko na wąską grupę rowerzystów, nie miała jednak większego uzasadnienia finansowego.
Dzisiaj wydaje się, że z samej idei nie należy jednak rezygnować, ale ukierunkować ją na "awaryjny" ruch samochodowy, który jest pilniejszym problemem do rozwiązania. Do rozważenia jest też wykonanie wąskiej drogi, tzn. jednopasmowej, w jednym kierunku. Kierunek byłby zmieniany w zależności od szczytu komunikacyjnego.
W przypadku ul. Reja sprawa jest nawet prostsza, bo jest ona w większości asfaltowa. Otwarcie jej w formie jednokierunkowej możliwe byłoby niemal natychmiast - bez potrzeby poszerzania jezdni.
Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia. Artykuł z 2016 r.
Oczywiście można stawiać pytania: czy dopuszczenie ruchu na terenach leśnych między górnym a dolnym tarasem jest zasadne? Moim zdaniem jest to lepsze rozwiązanie niż akceptowanie sytuacji wielokilometrowych korków samochodów, a tym samym ogromnej emisji spalin i hałasu.
Permanentnie zakorkowana w godzinach szczytu ul. Spacerowa stanowi także barierę dla przejazdu karetek czy straży pożarnej. Zwiększenie przepustowości być może uratuje życie wielu osobom, a to jest też bardzo istotne w proponowanych zmianach.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (452) ponad 20 zablokowanych
-
2022-07-10 19:46
A po co komu las?
Wykarczować, zalać betonem i niech sobie samochody jeżdżą gdzie chcą.
- 5 6
-
2022-07-10 19:47
Ta droga dawno przestala byc dla mnie atrakcyjna
jak kiedys mniej ludzi tam jezdzilo mozna bylo poobracac rozne laski w samochodzie na poboczu ale teraz ponastawiali szlabanow przy każdym zjeździe a gdzie sie nie zjedzie to albo grzybiarz, albo spacerowicz albo jeszcze kto inny. Jest za duzy ruch na obracanie, teraz z lachonami jeździ sie gdzie indziej.
- 2 3
-
2022-07-10 19:47
Pan Zbigniew ma chyba coś nie tak z głową
niech lepiej przesiądzie się z żoną do jednego samochodu.
- 27 5
-
2022-07-10 19:52
bla bla bla tak jak Nowa Kielnieńska
te dyskusje niczemu nie służą, kierowniczkę miasta zajmują wyższe idee...
- 3 1
-
2022-07-10 19:59
.....do Osowy !!!!!!!!
- 3 0
-
2022-07-10 20:12
trudno - niech stoją w korkach
sami wybrali sobie lokalizację zamieszkania - domek, ogródek, 2 garaże, 3 samochody - takie życie - albo rybki albo pi..pki
- 15 2
-
2022-07-10 20:19
Do autora (1)
cyt " Budowa bloków wielorodzinnych w południowej części Osowej oraz dopuszczenie takiej zabudowy także po stronie Chwaszczyna sprawiły, że sytuacja uległa drastycznemu pogorszeniu." Gdzie masz w Chwaszczynie bloki?jedyny taki kompleks to euro styl , osiedle angielskie i kilka bliźniaków do kwadratu.Chwaszczyno na całe szczęście broni się przed "chowem klatkowym" jaki jest w Baninie.
- 7 2
-
2022-07-10 21:40
Czytanie ze zrozumieniem...
- 1 0
-
2022-07-10 20:21
coraz to lepsze pomysły tzw czytelnikow (1)
teraz prezentacja pracy semestralnej jakiegoś studenta i cyk mamy nowa anty koncepcje na dwie dwupasmówki przez byly las i cztero pasmową spacerowa + buspasy - co i tak nie rozwiaze problemu bo po roku bedzie dalej sie korkowac i jakis usluzby ""czytelnik " zaproponuje 8 pasow ruchu + tramwaj + kolejke linowa
- 13 0
-
2022-07-11 12:14
Jestem za kolejką linową!
To byłby bestseller w tak malowniczej oprawie, nawet gdyby była wzdłuż samej Spacerowej.
- 2 0
-
2022-07-10 20:21
(2)
Gdyby Pan Zbigniew z żoną pojechali jednym autem, to nie staliby absurdalnie w dwóch różnych odcinkach korka, mogliby sobie miło pogawędzić i zmniejszyliby ten korek o jeden samochód. Taka prawda o malkontentach tworzących ten korek.
- 26 2
-
2022-07-10 21:43
(1)
Ale zdajesz sobie sprawę że samochód się nie rozdzieli potem w dwa różne kierunki, jak zapewne prowadzi droga państwa z artykułu. Domyślam się że jadą też na różne godziny i wychodzą z domu w sporym odstępie czasowym. Dlatego sytuacja ta wydaje się być groteskowa.
- 0 4
-
2022-07-11 08:50
Jedno z nich może się w Oliwie przesiąść na tramwaj. Kiedyś przez rok podobnie z żoną robiłem, da się, i to jeszcze z dzieckiem do przedszkola. Tylko trzeba pomyśleć i chcieć, a nie szukać wymówek.
- 9 0
-
2022-07-10 20:22
ilość samochodów do przejazdu przez Osowe się nie zmieni będą tylko mniej widoczne bo zamaskowane w lesie. trzydzieści lat temu byłem nieszczęśliwy, że nie kupiłem tam mieszkania dzisiaj jestem wdzięczny opatrzności.
- 9 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.