• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak przyspieszyć komunikację miejską do Osowej? Otwórzmy leśne drogi

Zbigniew
10 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki. Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki.

Zakorkowana ul. SpacerowaMapka to zmora każdego mieszkańca Osowej i przedmieść Gdańska. Na budowę tunelu pod Pachołkiem nie ma obecnie większych szans, więc warto może rozważyć wykorzystanie istniejących dróg leśnych np. dla komunikacji miejskiej. Więcej dróg to większa przepustowość i także usprawnienie ruchu pojazdów uprzywilejowanych w razie potrzeby - przekonuje nasz czytelnik.



Alternatywne odcinki ul. Spacerowej zwiększą popularność komunikacji miejskiej do Osowej?

Sytuacja na ul. Spacerowej jest doskonale znana każdemu, kto mieszka w Trójmieście. Codziennie w godzinach porannych w korku stoją kierowcy próbujący zjechać na dolny taras, zaś po południu korki tworzą się w stronę obwodnicy.

Od lat pojawiają się deklaracje budowy tunelu pod Pachołkiem oraz poszerzenia ul. Spacerowej. Jest to jednak bardzo droga inwestycja i szanse na jej realizację bez dofinansowania są niewielkie.

Z nietypową propozycją rozwiązania problemów drogowych, alternatywną wobec budowy tunelu, zgłosił się do nas czytelnik, pan Zbigniew, zamieszkujący od trzech dekad Osową. Oto treść jego listu:

Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej. Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej.
W Osowej zamieszkałem na początku lat 90. To były początki kapitalizmu, a dla Osowej początek wielkich zmian. Zmian, których chyba nikt w kolejnych latach nie przewidział i nie dopasował do nich odpowiedniej infrastruktury drogowej.

W latach 90. Osowa bardziej przypominała podmiejską mieścinę, w której dominowała zabudowa jednorodzinna. Taki też jest mój dom - ok. 100-metrowy budynek z garażem i dodatkowym miejscem postojowym w ogródku.

Pierwsze 10 lat w Osowej wspominam dość dobrze. Dojazd do Oliwy wiązał się wprawdzie z korkami, ale były one znośne - maksymalnie 10-20 minut opóźnienia względem godzin poza szczytem. Budowa bloków wielorodzinnych w południowej części Osowej oraz dopuszczenie takiej zabudowy także po stronie Chwaszczyna sprawiły, że sytuacja uległa drastycznemu pogorszeniu.

Dzisiaj zarówno ja, jak i moja żona potrafimy codziennie tkwić w korkach nawet godzinę. Czasami dochodzi do zabawnych sytuacji (choć jest to raczej śmiech przez łzy), że stoimy w tym samym korku, ale na innych odcinkach ul. Spacerowej.

  • Zjazd do Gołębiewa i ul. Reja. Po lewej ul. Spacerowa.
  • Droga prowadząca z ul. Spacerowej do Gołębiewa.
  • Ulica Reja w pobliżu Gołębiewa.
Ponieważ budowa tunelu pod Pachołkiem wciąż pozostaje pustą obietnicą, myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby - przynajmniej tymczasowo - rozważenie dopuszczenia dla "uprzywilejowanych pojazdów" niektórych istniejących dróg leśnych:


Na obecnej ul. Kościerskiej oraz ewentualnie Drodze Rynarzewskiej (zwanej pożarową) potrzebna jest nawierzchnia asfaltowa. Taka miała powstać wraz z budową ścieżki rowerowej kilka lat temu. Ta inwestycja, nastawiona tylko na wąską grupę rowerzystów, nie miała jednak większego uzasadnienia finansowego.

Dzisiaj wydaje się, że z samej idei nie należy jednak rezygnować, ale ukierunkować ją na "awaryjny" ruch samochodowy, który jest pilniejszym problemem do rozwiązania. Do rozważenia jest też wykonanie wąskiej drogi, tzn. jednopasmowej, w jednym kierunku. Kierunek byłby zmieniany w zależności od szczytu komunikacyjnego.

W przypadku ul. Reja sprawa jest nawet prostsza, bo jest ona w większości asfaltowa. Otwarcie jej w formie jednokierunkowej możliwe byłoby niemal natychmiast - bez potrzeby poszerzania jezdni.

Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia. Artykuł z 2016 r.



Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową. Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową.
Oczywiście można stawiać pytania: czy dopuszczenie ruchu na terenach leśnych między górnym a dolnym tarasem jest zasadne? Moim zdaniem jest to lepsze rozwiązanie niż akceptowanie sytuacji wielokilometrowych korków samochodów, a tym samym ogromnej emisji spalin i hałasu.

Permanentnie zakorkowana w godzinach szczytu ul. Spacerowa stanowi także barierę dla przejazdu karetek czy straży pożarnej. Zwiększenie przepustowości być może uratuje życie wielu osobom, a to jest też bardzo istotne w proponowanych zmianach.

Zbigniew

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (452) ponad 20 zablokowanych

  • Opinia

    Tylko nowy Most nad obwodnicą i linia tramwajową wzdłuż ulicy spacerowej do Osowej rozładuje problem.Pozostale pomysły dobre ale tymczasowe.

    • 9 1

  • wara od terenów zielonych

    kupują tansze mieszkania za obwodnicą a potem wymagania królewicze, przesiądż sie Pan na rower

    • 17 7

  • Stać w korku i łapy precz od i tak już mocno zdewastowanego lasu. To co jest niech zostanie w spokoju.

    • 15 2

  • alternatywa (2)

    "...że stoimy w tym samym korku, ale na innych odcinkach ul. Spacerowej." - to zdaje się być częścią problemu, abstrahując już od autora, wiele osób podróżuje samotnie autem do pracy, więc opcją jest stworzenie komunikacji pod potrzeby mieszkańców, obecne połączenia wydają się być niewydolne oraz próba podróżowania z kimś autem.

    • 12 3

    • (1)

      Jedno pracuje np na Mackowym czy w Porcine I zaczyna o 7:00. Drugie np na Oksywiu I zaczyna o 8:00. Jak widzisz dojezdzanie razem? Bo ja nie widze. A o umawianie sie z Kim's na wspolnie dojazdy to juz nawet slyszec nie chce. Durna wpadlam na ten pomysl I zaoferowalam ze Bede dwojke znajomych zgarniac po drodze I zabierac po pracy. Kasy zadnej nie chcialam. Po 2-3 tyg uznalam ze daruje to sobie. Wiecznie przez nich spozniona bylam w robocie. Nigdy wiecej.

      • 0 1

      • Na maćkowy czy oksywie spaxerowa do Oliwy?

        • 2 0

  • Naprawdę?? Człowiek umiejący prowadzić auto więc możemy założyć że inteligentny proponuje wyasfaltowanie leśnych dróg i wpuszczenie tam samochodów a potem się jeszcze pod tym podpisuje???? Rozumiem, że każdy ma prawo do opinii, ale jak szanujący się i opiniotwórczy portal może publikować coś tak niedorzecznego??

    • 17 2

  • Co by tu jeszcze wybetonować, Panowie? (1)

    Co by tu jeszcze

    • 15 3

    • Może buty pana Zbyszka

      • 1 0

  • (2)

    Od pewnego czasu widzę postępującą degradację tego serwisu. Nie wiem czy jakieś brai kadrowe wśród dziennikarzy na poziomie, czy chodzi o klikalność sztucznie wywołanymi kontrowersjami, czy nie ma o czym pisać?
    Wczoraj jakiś kosmita chciał żeby podnosić ręce przed przejściem dla pieszych (do tego wszystkie wyróżnione komentarze były przychylne, tymczasem większość jednak wyśmiała pomysł), dzisiaj kolejny kosmita chce wpuścić autobusy do lasu... powoli nie da się tego wszystkiego czytać.

    • 24 4

    • (1)

      Widzę, że tutaj też wyróżniono wyłącznie opinie chwalące pomysł, w tym obraźliwe dla przeciwników. Brawo redakcjo.

      • 2 0

      • Może pan Zbigniew pracuje w trojmiasto.pl i jest kolegą tego który regularnie co tydzień pisał artykuły o Piramowicza

        • 2 0

  • p. Zbigniew

    dla własnej wygody proponuje dewastacje lasu, serio?

    • 10 2

  • Lasy Państwowe...

    ...I tak się nie zgodzą. Sprawa zamknięta. I dobrze!

    • 7 0

  • Opinia wyróżniona

    Przy sanatorium w Sopocie też jest leśna droga w tym kierunku (5)

    Byłoby miło gdyby mieszkańcy Sopotu przestali być skazani na spacerową i sopocką by wjechać na obwodnicę. Obie drogi prowadzą przez kręty las, czyli da się zrobić przejazd przez las. Wiem, wiąże się to z gruntowymi konfliktami i ekologią, ale obecna sytuacja jakoś nikomu nie służy, a osiedli wciąż przybywa.

    • 15 38

    • A co to jest "kręty las"?

      Chyba droga w lesie jest kręta, dlatego że tam są po prostu liczne wzgórza.
      Akurat w tym miejscu łącznik z obwodnicą bez sensu bo to 3 kroki do Sopockiej.

      • 7 0

    • Javteż uważam, że mieszkancy Sopotu (2)

      Powinni olacić myto na Spacerowej. To w znacznym stopniu zniweluje problem.

      • 8 2

      • taaa, potem Sopot pobierze myto za przejazd przez miasto w obie strony, itd (1)

        • 2 0

        • sopot już kroi jeleni za wejście na molo

          • 1 1

    • Było by miło, gdyby Sopot nie był skazany na zatokę i miał dostęp do Tatr

      W sumie to można by też przedłużyć Monciak na trasę do obwodnicy

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane