• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak przyspieszyć komunikację miejską do Osowej? Otwórzmy leśne drogi

Zbigniew
10 lipca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki. Ulica Spacerowa to obecnie jedyny bezpośredni łącznik Osowej z Dolnym Tarasem. Nasz czytelnik proponuje otwarcie istniejących już dróg leśnych, które rozładują korki.

Zakorkowana ul. SpacerowaMapka to zmora każdego mieszkańca Osowej i przedmieść Gdańska. Na budowę tunelu pod Pachołkiem nie ma obecnie większych szans, więc warto może rozważyć wykorzystanie istniejących dróg leśnych np. dla komunikacji miejskiej. Więcej dróg to większa przepustowość i także usprawnienie ruchu pojazdów uprzywilejowanych w razie potrzeby - przekonuje nasz czytelnik.



Alternatywne odcinki ul. Spacerowej zwiększą popularność komunikacji miejskiej do Osowej?

Sytuacja na ul. Spacerowej jest doskonale znana każdemu, kto mieszka w Trójmieście. Codziennie w godzinach porannych w korku stoją kierowcy próbujący zjechać na dolny taras, zaś po południu korki tworzą się w stronę obwodnicy.

Od lat pojawiają się deklaracje budowy tunelu pod Pachołkiem oraz poszerzenia ul. Spacerowej. Jest to jednak bardzo droga inwestycja i szanse na jej realizację bez dofinansowania są niewielkie.

Z nietypową propozycją rozwiązania problemów drogowych, alternatywną wobec budowy tunelu, zgłosił się do nas czytelnik, pan Zbigniew, zamieszkujący od trzech dekad Osową. Oto treść jego listu:

Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej. Wytyczone i istniejące obecnie drogi leśne, które mogłyby być alternatywą dla ul. Spacerowej.
W Osowej zamieszkałem na początku lat 90. To były początki kapitalizmu, a dla Osowej początek wielkich zmian. Zmian, których chyba nikt w kolejnych latach nie przewidział i nie dopasował do nich odpowiedniej infrastruktury drogowej.

W latach 90. Osowa bardziej przypominała podmiejską mieścinę, w której dominowała zabudowa jednorodzinna. Taki też jest mój dom - ok. 100-metrowy budynek z garażem i dodatkowym miejscem postojowym w ogródku.

Pierwsze 10 lat w Osowej wspominam dość dobrze. Dojazd do Oliwy wiązał się wprawdzie z korkami, ale były one znośne - maksymalnie 10-20 minut opóźnienia względem godzin poza szczytem. Budowa bloków wielorodzinnych w południowej części Osowej oraz dopuszczenie takiej zabudowy także po stronie Chwaszczyna sprawiły, że sytuacja uległa drastycznemu pogorszeniu.

Dzisiaj zarówno ja, jak i moja żona potrafimy codziennie tkwić w korkach nawet godzinę. Czasami dochodzi do zabawnych sytuacji (choć jest to raczej śmiech przez łzy), że stoimy w tym samym korku, ale na innych odcinkach ul. Spacerowej.

  • Zjazd do Gołębiewa i ul. Reja. Po lewej ul. Spacerowa.
  • Droga prowadząca z ul. Spacerowej do Gołębiewa.
  • Ulica Reja w pobliżu Gołębiewa.
Ponieważ budowa tunelu pod Pachołkiem wciąż pozostaje pustą obietnicą, myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby - przynajmniej tymczasowo - rozważenie dopuszczenia dla "uprzywilejowanych pojazdów" niektórych istniejących dróg leśnych:


Na obecnej ul. Kościerskiej oraz ewentualnie Drodze Rynarzewskiej (zwanej pożarową) potrzebna jest nawierzchnia asfaltowa. Taka miała powstać wraz z budową ścieżki rowerowej kilka lat temu. Ta inwestycja, nastawiona tylko na wąską grupę rowerzystów, nie miała jednak większego uzasadnienia finansowego.

Dzisiaj wydaje się, że z samej idei nie należy jednak rezygnować, ale ukierunkować ją na "awaryjny" ruch samochodowy, który jest pilniejszym problemem do rozwiązania. Do rozważenia jest też wykonanie wąskiej drogi, tzn. jednopasmowej, w jednym kierunku. Kierunek byłby zmieniany w zależności od szczytu komunikacyjnego.

W przypadku ul. Reja sprawa jest nawet prostsza, bo jest ona w większości asfaltowa. Otwarcie jej w formie jednokierunkowej możliwe byłoby niemal natychmiast - bez potrzeby poszerzania jezdni.

Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia. Artykuł z 2016 r.



Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową. Ulica Kościerska pomiędzy Oliwą a Osową.
Oczywiście można stawiać pytania: czy dopuszczenie ruchu na terenach leśnych między górnym a dolnym tarasem jest zasadne? Moim zdaniem jest to lepsze rozwiązanie niż akceptowanie sytuacji wielokilometrowych korków samochodów, a tym samym ogromnej emisji spalin i hałasu.

Permanentnie zakorkowana w godzinach szczytu ul. Spacerowa stanowi także barierę dla przejazdu karetek czy straży pożarnej. Zwiększenie przepustowości być może uratuje życie wielu osobom, a to jest też bardzo istotne w proponowanych zmianach.

Zbigniew

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (452) ponad 20 zablokowanych

  • Srogi oszołom, może od razu rozjedźmy las bo pan Zbigniew wybrał mieszkanie na dzielnicy w które od lat 90-tych wiadomo było ze

    zginie w korkach. Drogie Trójmiasto.pl po co dajecie takie bzdurne artykuły ? dajecie wskazówki bezmózgim użytkownikom aut służbowych jak niszczyć resztki natury.

    • 14 0

  • Może od razu wytnijmy TPK i pociągnijmy 6 pasów w każdą stronę, żeby był lepszy dojazd na Osowę i do obwodnicy?

    A to, że z lasu już nic nie zostanie... co tam. Ważne, aby Zbigniew nie stał w koru. Las można rozjechać i wyciąć. Po co to takie zielone rośnie... Na spacery pójdziemy pobiegać sobie po asfalcie.

    • 12 1

  • Aż się zagotowałem... (1)

    Dawno nie przeczytałem na tym portalu czegoś równie skandalicznego i oburzającego.
    Panie Zbigniewie - Pan i Pana żona nie stoicie w korku - wy jesteście korkiem i go współtworzycie! To właśnie przez takich jak wy - 1 osoba na 1 samochód - są korki.
    Jak nie chcecie stać w korku to zapraszam na PKM. Do Wrzeszcza jedzie pół godziny a auto można na park&ride zostawić.
    A od niszczenia lasu i wpychania ruchu samochodowego obok rezerwatu przyrody (kościerska) to wara wam!
    Też mieszkam na Osowej, wiem jak tu wygląda ruch drogowy ale stanowczo protestuję przeciw tak szkodliwym i krotkowzrocznym pomysłom.
    Dość niszczenia TPK!

    • 29 3

    • 100% zgody!

      Rozsądny głos.

      • 9 1

  • Wyciąć, poszerzyć i koniec tematu

    A eko zbawiciele zawsze mogą zamieszkać w zgodzie z naturą w borach Tucholskich. Dziękuję za uwage

    • 5 10

  • osowa

    a moze by tak w osowie wybudowac fabryki spalarnie przemysl i wtedy nie bedą musieli dojezdzać do pracy na dolny taras

    • 6 1

  • Tam ludzie jezdza rowerami, a nie puszcza ruch samochodowy i znowu kierofczyki będę narzekać.

    • 5 0

  • "Otwórzmy leśne drogi"

    No, pomysłodawcę tego hasła mocno pogięło...

    • 16 0

  • to są drogi rekreacyjne dla mieszkańców Trójmiasta

    a nie żeby blachosmrody z Osowy mogły sobie szybciej dojechać do centrum

    • 11 1

  • A moze te tłuste tyłki wyjda z aut na rowery

    ... przestancie jeść i traktować auto jak punk kultu religijnego. Zacznijcie chodzić

    • 6 0

  • Spasione d*pska proponuje przesadzic na rower, a jak ciężko pedałować to kupić elektryka. Mieszkacie Państwo na obrzeżach

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane