- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (457 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (55 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (178 opinii)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (68 opinii)
- 6 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (282 opinie)
Jak przyspieszyć komunikację miejską do Osowej? Otwórzmy leśne drogi
Zakorkowana ul. Spacerowa to zmora każdego mieszkańca Osowej i przedmieść Gdańska. Na budowę tunelu pod Pachołkiem nie ma obecnie większych szans, więc warto może rozważyć wykorzystanie istniejących dróg leśnych np. dla komunikacji miejskiej. Więcej dróg to większa przepustowość i także usprawnienie ruchu pojazdów uprzywilejowanych w razie potrzeby - przekonuje nasz czytelnik.
Od lat pojawiają się deklaracje budowy tunelu pod Pachołkiem oraz poszerzenia ul. Spacerowej. Jest to jednak bardzo droga inwestycja i szanse na jej realizację bez dofinansowania są niewielkie.
Z nietypową propozycją rozwiązania problemów drogowych, alternatywną wobec budowy tunelu, zgłosił się do nas czytelnik, pan Zbigniew, zamieszkujący od trzech dekad Osową. Oto treść jego listu:
W Osowej zamieszkałem na początku lat 90. To były początki kapitalizmu, a dla Osowej początek wielkich zmian. Zmian, których chyba nikt w kolejnych latach nie przewidział i nie dopasował do nich odpowiedniej infrastruktury drogowej.
W latach 90. Osowa bardziej przypominała podmiejską mieścinę, w której dominowała zabudowa jednorodzinna. Taki też jest mój dom - ok. 100-metrowy budynek z garażem i dodatkowym miejscem postojowym w ogródku.
Pierwsze 10 lat w Osowej wspominam dość dobrze. Dojazd do Oliwy wiązał się wprawdzie z korkami, ale były one znośne - maksymalnie 10-20 minut opóźnienia względem godzin poza szczytem. Budowa bloków wielorodzinnych w południowej części Osowej oraz dopuszczenie takiej zabudowy także po stronie Chwaszczyna sprawiły, że sytuacja uległa drastycznemu pogorszeniu.
Dzisiaj zarówno ja, jak i moja żona potrafimy codziennie tkwić w korkach nawet godzinę. Czasami dochodzi do zabawnych sytuacji (choć jest to raczej śmiech przez łzy), że stoimy w tym samym korku, ale na innych odcinkach ul. Spacerowej.
Ponieważ budowa tunelu pod Pachołkiem wciąż pozostaje pustą obietnicą, myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby - przynajmniej tymczasowo - rozważenie dopuszczenia dla "uprzywilejowanych pojazdów" niektórych istniejących dróg leśnych:
- ul. Kościerska w Gdańsku
(z budową nawierzchni asfaltowej) jako łącznik Oliwy z Obwodnicą Trójmiasta (przez węzeł Owczarnia) i południową Osową
- Droga Rynarzewska
(z budową nawierzchni asfaltowej) jako częściowa alternatywa dla leśnego odcinka ul. Spacerowej
- ul. Reja w Sopocie
i droga do Gołębiewa
jako łącznik Niepodległości w Sopocie - Spacerowa
Na obecnej ul. Kościerskiej oraz ewentualnie Drodze Rynarzewskiej (zwanej pożarową) potrzebna jest nawierzchnia asfaltowa. Taka miała powstać wraz z budową ścieżki rowerowej kilka lat temu. Ta inwestycja, nastawiona tylko na wąską grupę rowerzystów, nie miała jednak większego uzasadnienia finansowego.
Dzisiaj wydaje się, że z samej idei nie należy jednak rezygnować, ale ukierunkować ją na "awaryjny" ruch samochodowy, który jest pilniejszym problemem do rozwiązania. Do rozważenia jest też wykonanie wąskiej drogi, tzn. jednopasmowej, w jednym kierunku. Kierunek byłby zmieniany w zależności od szczytu komunikacyjnego.
W przypadku ul. Reja sprawa jest nawet prostsza, bo jest ona w większości asfaltowa. Otwarcie jej w formie jednokierunkowej możliwe byłoby niemal natychmiast - bez potrzeby poszerzania jezdni.
Oliwa i Osowa bez nowego rowerowego połączenia. Artykuł z 2016 r.
Oczywiście można stawiać pytania: czy dopuszczenie ruchu na terenach leśnych między górnym a dolnym tarasem jest zasadne? Moim zdaniem jest to lepsze rozwiązanie niż akceptowanie sytuacji wielokilometrowych korków samochodów, a tym samym ogromnej emisji spalin i hałasu.
Permanentnie zakorkowana w godzinach szczytu ul. Spacerowa stanowi także barierę dla przejazdu karetek czy straży pożarnej. Zwiększenie przepustowości być może uratuje życie wielu osobom, a to jest też bardzo istotne w proponowanych zmianach.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (452) ponad 20 zablokowanych
-
2022-07-10 21:38
Srogi oszołom, może od razu rozjedźmy las bo pan Zbigniew wybrał mieszkanie na dzielnicy w które od lat 90-tych wiadomo było ze
zginie w korkach. Drogie Trójmiasto.pl po co dajecie takie bzdurne artykuły ? dajecie wskazówki bezmózgim użytkownikom aut służbowych jak niszczyć resztki natury.
- 14 0
-
2022-07-10 21:45
Może od razu wytnijmy TPK i pociągnijmy 6 pasów w każdą stronę, żeby był lepszy dojazd na Osowę i do obwodnicy?
A to, że z lasu już nic nie zostanie... co tam. Ważne, aby Zbigniew nie stał w koru. Las można rozjechać i wyciąć. Po co to takie zielone rośnie... Na spacery pójdziemy pobiegać sobie po asfalcie.
- 12 1
-
2022-07-10 21:45
Aż się zagotowałem... (1)
Dawno nie przeczytałem na tym portalu czegoś równie skandalicznego i oburzającego.
Panie Zbigniewie - Pan i Pana żona nie stoicie w korku - wy jesteście korkiem i go współtworzycie! To właśnie przez takich jak wy - 1 osoba na 1 samochód - są korki.
Jak nie chcecie stać w korku to zapraszam na PKM. Do Wrzeszcza jedzie pół godziny a auto można na park&ride zostawić.
A od niszczenia lasu i wpychania ruchu samochodowego obok rezerwatu przyrody (kościerska) to wara wam!
Też mieszkam na Osowej, wiem jak tu wygląda ruch drogowy ale stanowczo protestuję przeciw tak szkodliwym i krotkowzrocznym pomysłom.
Dość niszczenia TPK!- 29 3
-
2022-07-10 21:46
100% zgody!
Rozsądny głos.
- 9 1
-
2022-07-10 21:47
Wyciąć, poszerzyć i koniec tematu
A eko zbawiciele zawsze mogą zamieszkać w zgodzie z naturą w borach Tucholskich. Dziękuję za uwage
- 5 10
-
2022-07-10 21:55
osowa
a moze by tak w osowie wybudowac fabryki spalarnie przemysl i wtedy nie bedą musieli dojezdzać do pracy na dolny taras
- 6 1
-
2022-07-10 22:01
Tam ludzie jezdza rowerami, a nie puszcza ruch samochodowy i znowu kierofczyki będę narzekać.
- 5 0
-
2022-07-10 22:04
"Otwórzmy leśne drogi"
No, pomysłodawcę tego hasła mocno pogięło...
- 16 0
-
2022-07-10 22:05
to są drogi rekreacyjne dla mieszkańców Trójmiasta
a nie żeby blachosmrody z Osowy mogły sobie szybciej dojechać do centrum
- 11 1
-
2022-07-10 22:05
A moze te tłuste tyłki wyjda z aut na rowery
... przestancie jeść i traktować auto jak punk kultu religijnego. Zacznijcie chodzić
- 6 0
-
2022-07-10 22:06
Spasione d*pska proponuje przesadzic na rower, a jak ciężko pedałować to kupić elektryka. Mieszkacie Państwo na obrzeżach
- 9 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.